Den store økonomi og sparetråd

Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 23:51

Mja det kunne godt tænkes. Jeg må lige overveje hvordan man kunne gribe det an :gruble:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Stars » 1. mar 2016, 06:43

Juliet skrev:
kunne det være en ide at få en dedikeret opsparingskonto i en anden bank så du i hverdagen ikke har overblik over hvor meget der står og derfor ikke bliver fristet?


Jeg havde min i en anden bank, da jeg var gift. Det fungerede fint. Og så skal man selvfølgelig ikke have netbank tilknyttet.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Undtagelsen » 29. jun 2016, 07:38

På et tidspunkt på den gamle debat var der mange, der snakkede om et budget-ark i excel, som var helt delt op i alverdens kategorier.
Er der nogen af jer, der har det og kan vise et eksempel?
Vil gerne have et overblik over dagligvareindkøb og specielt hvor meget, der faktisk bare er junk-køb, som ikke burde eksistere :tie:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2016, 08:56

Undtagelsen skrev:På et tidspunkt på den gamle debat var der mange, der snakkede om et budget-ark i excel, som var helt delt op i alverdens kategorier.
Er der nogen af jer, der har det og kan vise et eksempel?
Vil gerne have et overblik over dagligvareindkøb og specielt hvor meget, der faktisk bare er junk-køb, som ikke burde eksistere :tie:


Er det ikke ca. 80% af forbruget? :genert:
Lyder som et farligt ark, at blive konfronteret med ens dårligdomme :blush:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf girl_beat » 29. jun 2016, 09:32

Undtagelsen skrev:På et tidspunkt på den gamle debat var der mange, der snakkede om et budget-ark i excel, som var helt delt op i alverdens kategorier.
Er der nogen af jer, der har det og kan vise et eksempel?
Vil gerne have et overblik over dagligvareindkøb og specielt hvor meget, der faktisk bare er junk-køb, som ikke burde eksistere :tie:

Ellers prøv at samle dine bon'er i en måned - ALLE skal med uden undtagelser - og så gå igennem dem og streg junk/snacks/inpulskøb over med fx en gul overstregningstusch. Det plejer at være en øjenåbner :D
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2016, 10:01

girl_beat skrev:
Undtagelsen skrev:På et tidspunkt på den gamle debat var der mange, der snakkede om et budget-ark i excel, som var helt delt op i alverdens kategorier.
Er der nogen af jer, der har det og kan vise et eksempel?
Vil gerne have et overblik over dagligvareindkøb og specielt hvor meget, der faktisk bare er junk-køb, som ikke burde eksistere :tie:

Ellers prøv at samle dine bon'er i en måned - ALLE skal med uden undtagelser - og så gå igennem dem og streg junk/snacks/inpulskøb over med fx en gul overstregningstusch. Det plejer at være en øjenåbner :D


:8: :gisp:
0
Do as I say! :whip:
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Undtagelsen » 29. jun 2016, 11:04

Wizzze skrev:
girl_beat skrev:
Undtagelsen skrev:På et tidspunkt på den gamle debat var der mange, der snakkede om et budget-ark i excel, som var helt delt op i alverdens kategorier.
Er der nogen af jer, der har det og kan vise et eksempel?
Vil gerne have et overblik over dagligvareindkøb og specielt hvor meget, der faktisk bare er junk-køb, som ikke burde eksistere :tie:

Ellers prøv at samle dine bon'er i en måned - ALLE skal med uden undtagelser - og så gå igennem dem og streg junk/snacks/inpulskøb over med fx en gul overstregningstusch. Det plejer at være en øjenåbner :D


:8: :gisp:


Det lyder heller ikke som min yndlingsdiciplin, men tror det bliver nødvendigt.
Hvis jeg overlever, skal jeg nok fortælle om rædslerne :wacko:
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf girl_beat » 29. jun 2016, 11:08

Undtagelsen skrev:
Wizzze skrev:
girl_beat skrev:
Undtagelsen skrev:På et tidspunkt på den gamle debat var der mange, der snakkede om et budget-ark i excel, som var helt delt op i alverdens kategorier.
Er der nogen af jer, der har det og kan vise et eksempel?
Vil gerne have et overblik over dagligvareindkøb og specielt hvor meget, der faktisk bare er junk-køb, som ikke burde eksistere :tie:

Ellers prøv at samle dine bon'er i en måned - ALLE skal med uden undtagelser - og så gå igennem dem og streg junk/snacks/inpulskøb over med fx en gul overstregningstusch. Det plejer at være en øjenåbner :D


:8: :gisp:


Det lyder heller ikke som min yndlingsdiciplin, men tror det bliver nødvendigt.
Hvis jeg overlever, skal jeg nok fortælle om rædslerne :wacko:

Vi har fået et ret stringent indkøbsmønster ud af det og deraf et ret lavt husholdningsbudget. Det er generelt en god hjælp til overblik over, hvad de forskellige varer bør/skal koste.

Gevinsten bruger vi så på at spise ude oftere, men det føles som om vi får MEGET mere ud af pengene :D :gogo:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2016, 11:42

girl_beat skrev:
Undtagelsen skrev:
Wizzze skrev:
girl_beat skrev:
Undtagelsen skrev:På et tidspunkt på den gamle debat var der mange, der snakkede om et budget-ark i excel, som var helt delt op i alverdens kategorier.
Er der nogen af jer, der har det og kan vise et eksempel?
Vil gerne have et overblik over dagligvareindkøb og specielt hvor meget, der faktisk bare er junk-køb, som ikke burde eksistere :tie:

Ellers prøv at samle dine bon'er i en måned - ALLE skal med uden undtagelser - og så gå igennem dem og streg junk/snacks/inpulskøb over med fx en gul overstregningstusch. Det plejer at være en øjenåbner :D


:8: :gisp:


Det lyder heller ikke som min yndlingsdiciplin, men tror det bliver nødvendigt.
Hvis jeg overlever, skal jeg nok fortælle om rædslerne :wacko:

Vi har fået et ret stringent indkøbsmønster ud af det og deraf et ret lavt husholdningsbudget. Det er generelt en god hjælp til overblik over, hvad de forskellige varer bør/skal koste.

Gevinsten bruger vi så på at spise ude oftere, men det føles som om vi får MEGET mere ud af pengene :D :gogo:


Og de bon´er kigger I så ikke på? :-D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Sophaya » 29. jun 2016, 17:53

Jeg er ret god til penge, men nu har jeg smidt alt jeg ejer i min andelsbolig og skal derfor til at spare ret hardcore, så jeg kan genopbygge en fornuftig opsparing. Jeg har en konto til ferie og studiebøger, men vil også lave en til vedligehold af lejligheden, som der ryger 300 kr på om måneden. Det betyder mindre junk, hvilket kun er godt for mig, mindre royal copenhagen (gisp), mindre computerspil/skønlitteratur og færre af de dyre sociale ting.

Min netbank hos Danske Bank viser også forbrug i kategorier, men der er bare så meget ukategoriseret og overførsler mellem opsparinger og lønkonto, at det ikke rigtig viser mig noget, synes jeg. Jeg ved ikke om Nordea, som jeg er igang med at skifte til, har en sådan funktion.
D
et hjælper mig at skrive ned hver uge, hvor meget jeg må bruge på mad/husholdning. Jeg sætter det gerne lavt og forsøger at holde mig til beløbet. Det gør mig opmærksom på ikke at overforbruge, og hvis jeg slet ikke kan holde beløbet er det som regel noget vigtigt. Jeg tror jeg vil blive ved med den fremgangsmåde, og prøve at køre den endnu mere hardcore. Jeg skal blive endnu bedre til at sortere slik og chips fra, både fordi det sluger penge og fordi jeg ikke har godt af det.

Jeg har lige ændret mine skatteoplysninger, fordi jeg kommer til at tjene det dobbelte af forventet, og får nogle renteudgifter i forbindelse med køb af andelen. Den siger, at mit fradrag er steget over 1000 kr/md. Jeg forstår ikke lige hvordan, og min mor siger det lyder forkert, men jeg kan ikke gennemskue det, for jeg har vitterligt bare ændret indkomsten og tilføjet renteudgiften.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. jun 2016, 18:58

Jeg har fået nyt job og var ude at blive budt velkommen i dag. Alt var rigtig godt, men jeg blev da ikke mindst salig, da en kommende kollega fortalte, at vi hver dag kan købe et måltid lækker og sund mad for 18 kr. Hvis jeg benytter mig af den mulighed fast, vil det kunne spare mig for varm aftensmad, og det vil helt sikkert kunne skære mit i forvejen lave kostbudget yderligere ned.

Paradoksalt når jeg i øvrigt nærmest får tredoblet min indtægt før skat. Så burde jeg jo hellere tænke på, hvordan de ekstra penge skal bruges/spares op.
4
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Stars » 30. jun 2016, 05:38

Sophaya skrev:Jeg har lige ændret mine skatteoplysninger, fordi jeg kommer til at tjene det dobbelte af forventet, og får nogle renteudgifter i forbindelse med køb af andelen. Den siger, at mit fradrag er steget over 1000 kr/md. Jeg forstår ikke lige hvordan, og min mor siger det lyder forkert, men jeg kan ikke gennemskue det, for jeg har vitterligt bare ændret indkomsten og tilføjet renteudgiften.


Jeg skal ikke gøre mig klog på, om lige 1000 kr er rigtigt, men:

1) renteudgifter giver et fradrag ... er det ikke lige omkring 1/3-del af udgiften?

2) hvis din tidligere indtægt er så lav, at du ikke fik fuldt beskæftigelsesfradrag, og din nye indtægt ikke er så høj, at du skal betale topskat, vil dit beskæftigelsefradrag stige pga. den højere løn.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Krølle » 30. jun 2016, 06:38

^
Er det ikke "bare" fordi, din trækprocent til gengæld er højere end før? Selve fradraget kan sagtens stige ift før, selvom du samlet skal betale mere i skat.
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Sophaya » 30. jun 2016, 08:47

Tak for svarene - det ser ud til, at det er helt korrekt med fradraget. Det bliver lækkert!
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf girl_beat » 30. jun 2016, 11:36

Wizzze skrev:Og de bon´er kigger I så ikke på? :-D

Nix :D
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Privatøkonomi"