Vil du besøge en burægsproducent?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf HerErJeg » 29. jun 2016, 06:23

Nu skal buræg væk fra hylderne inden for et års tid.
DR P3 havde snakket med en burægsproducent som var meget ærgerlig over beslutningen. Han var ærgerlig over den dårlige omtale generelt om burhøns, og mente at produktionsformen var langt bedre end sit rygte. Faktisk opfordrede han til at tage kontakt til en producent, da de jo gerne ville vise deres stalde frem. Hans direkte udtale var at de var stolte af deres produkt på gården og gerne ville vise det frem.
Nu kan jeg nok regne ud, at det er en utrolig lille del som rent faktisk kunne finde på at se en burhønsestald med egne øjne. Men at der nok er en ret stor del som hellere end gerne vil harcelere over dyremishandling, selvom mange informationer nok kommer fra organisationer som ikke helt er uvildige i deres fremstilling af tingenes tilstand.

Burde man helt generelt ikke lade tvivlen komme landmændene til gode? Hvad enten det er burhøns eller mink eller ikke-økologiske grise? Og så i det mindste gøre sig selv den tjeneste at tage gummistøvlerne på og se tingenes tilstand ved egne øjne, inden man farer i blækhuset eller dropper at spise mad med "almindelige" råvarer i?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Purple Haze » 29. jun 2016, 06:34

Jeg ville ikke have noget imod at besøge en burægge farm, men det kommer ikke til at være noget jeg gør på eget initativ.
Jeg er så heller ikke glødende fortaler imod dem i det offentlige - så ville jeg nok føle mig forpligtet på en eller anden måde, så jeg vidste hvad jeg talte om.

Har dog kortvarigt arbejdet på et sted med skrabehøns, og det var ikke ligefrem noget der gjorde mig venligt stemt overfor den produktionsform. Og kan ikke forestille mig at burhøns har det bedre end dem.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf JoyNips » 29. jun 2016, 06:36

Det har jeg gjort. Jeg køber ikke buræg.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Tobywan » 29. jun 2016, 07:27

Selvfølgelig. Er altid interesseret I at vide hvordan fødevarer produceres . Jeg danner mine holdninger ud fra fakta, og ikke fordomme.

Derudover er det jo vigtigt med opdateret viden, så man ikke baserer sin holding på noget man så for år tilbage, der kan have ændret sig.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re:

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. jun 2016, 07:32

HerErJeg skrev:Vil du besøge en burægsproducent?


Det har jeg prøvet. Det ændrede nu ikke på noget. Jeg spiste gladeligt buræg før besøget, og jeg spiser det gladeligt efter besøget. Jeg er fuldstændig ligeglad med deres forhold.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf flicka » 29. jun 2016, 09:13

JoyNips skrev:Det har jeg gjort. Jeg køber ikke buræg.


Samme her.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Torn » 29. jun 2016, 09:16

Mit indtryk er, at skrabehøns har det betydeligt værre end burhøns. Ingen af dem har en fest, men det er interessant, at burhøns fremhæves. Lyder det værre at være en burhøne end en skrabehøne?
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf kidkomb » 29. jun 2016, 09:17

Jeg tør ikke.
De billeder ville hjemsøge mig i flere år.
Jeg køber aldrig buræg. Selv min købe-mayonnaise er med øko-æg.
I det hele taget forsøger jeg, så vidt muligt, at sørge for, at de produkter jeg køber, som indeholder noget fra dyr, er i den bedre ende af spektret, hvad angår dyrevelfærd.
Det gør mig kvalm, at tænke på dyremishandling.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Pandesteg » 29. jun 2016, 09:18

For ikke så længe siden har jeg læst en opdateret oversigt over bur-/skrabe-/frilands-/øko-høns' forhold og baseret på det, så kan jeg ikke se formålet med at besøge at burhønsehold - jeg køber alligevel kun øko-æg og jeg klapper i mine små fede hænder over at flere og flere supermarkeder lukker ned for buræggesalg. Og ud fra det jeg så i nyhederne i går så synes jeg overhovedet ikke de høns så ud til at have det særlig fedt, så kan landmanden sige hvad han vil. :)
6
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Animi » 29. jun 2016, 09:21

Selv hvis jeg besøgte en burægsproducent og det viste sig at være det rene helvede, ville det nok ikke ændre på at jeg køber buræg, da det er det billigste
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf kidkomb » 29. jun 2016, 09:22

Som en sidebemærkning vil jeg dog sige, at en af de ting, som gør mig rigtig harm er, at der ikke er forskel på den helt horrible måde høns bliver indfanget, sorteret og slagtet, uanset om det er alm, øko, skrabe eller fritgående.
Det er så ondt :trist:
I det hele taget ville jeg mene, at der skulle være fokus på måden man sorterer, transporterer og slagter dyr i lige så høj grad, som deres leveforhold.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Pandesteg » 29. jun 2016, 09:23

Dette er den oversigt jeg har kikket på, hvis nogen er interesserede: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksi ... A6kst.aspx (klik på vis alle)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf LadyFox » 29. jun 2016, 09:33

Vi spiser øko æg herhjemme, jeg synes ikke prisen på øko æg er urimelig, og på tilbud koster de ikke meget mere end bur-æg. Et besøg hos en burægsproduktion ville nok næppe ændre noget, jeg mener ikke at dyrende kan få det for godt.
Og ærligt, så levestandarten i den økologiske produktion er nok allerede lavere end jeg ville byde egne høns, hvis jeg havde nogen.

Jeg vil dog gerne erkende at jeg er hyklerisk, for det er langt fra alt det kød jeg spiser der er øko.
1
...
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf HerErJeg » 29. jun 2016, 09:57

Dem der driver konventionelt landbrug vil sikkert også rigtig gerne åbne staldøren.
De lider i den grad også under (vrang)forestillinger omkring hvad der i virkeligheden foregår på landet.
Al den snak og medicin, gødning og sprøjtemidler danner et billede af et landbrugsland som systematisk bliver smadret med fuldt overlæg af grådige landmænd. Jeg tror de fleste vil blive overrasket hvor lidt der egentlig tillades for konventionelle landmænd.

Landbruget fortjener større opmærksomhed og mulig anerkendelse, det er en skam at det stort set kun er øko-gårdene der fremhæves som steder der skal og bør besøges.
5
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf icelady » 29. jun 2016, 11:36

Det ville ikke genere mig. Ligesom det heller ikke ville genere mig at besøge en hvilken som helst anden konventionel producent.

Om det ville ændre på min opfattelse af dyrenes forhold ved jeg ikke; men det ville ihvertfald ikke ændre på, at jeg stadig vil købe konventionelle varer, fordi de er billigst.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Livets forhold"