Tankevækkende

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Tankevækkende

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2016, 13:13

http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-06-29 ... un-klaeder

Gad vide hvordan et lign. eksperiment ville forløbe i DK? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Tankevækkende

Indlægaf Purple Haze » 29. jun 2016, 13:22

Nogenlunde det samme vil jeg tro, forhåbentlig ville folk dog være lidt mindre aggressive.
I hvert fald i Kbh. hvor vi har en del af "den slags".
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tankevækkende

Indlægaf JoyNips » 29. jun 2016, 13:38

Førstehåndsindtryk tæller og folk reagerer forskelligt afhængigt af, om det er en hjemløs eller en velklædt, der henvender sig.

Det kommer vel næppe bag på særlig mange.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Tankevækkende

Indlægaf BlueBunny » 29. jun 2016, 15:07

Jeg synes det er trist at det er sådan. Jeg tror også jeg selv ville reagere forskelligt. Antage at hende i pænt tøj var uvant med situationen og forsøge at hjælpe. Og måske antage at den forhutlede var "trænet" hvis det var en "sigøjner". Men med et barn? Tror nu nok jeg ville spørge ind til den forhutlede også. Kan nærmest ikke forestille mig andet.
Hvis barnet så ked ud af det, eller søgende, er jeg stensikker på at jeg ville spørge ind, og forsøge at hjælpe. Hvis jeg observerede et barn alene i den alder er jeg virkelig sikker på jeg ville hjælpe.

Filmen taler jo tydeligt, og jeg har set lignende eksperimenter med en stakkels "hjemløs" lille dreng der står og fryser. Folk går forbi.

Jeg tror nu mest det er fordi de ikke observerer at noget er galt. Tror de fleste ønsker at hjælpe børn i nød.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Tankevækkende

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2016, 15:36

BlueBunny skrev:Jeg synes det er trist at det er sådan. Jeg tror også jeg selv ville reagere forskelligt. Antage at hende i pænt tøj var uvant med situationen og forsøge at hjælpe. Og måske antage at den forhutlede var "trænet" hvis det var en "sigøjner". Men med et barn? Tror nu nok jeg ville spørge ind til den forhutlede også. Kan nærmest ikke forestille mig andet.
Hvis barnet så ked ud af det, eller søgende, er jeg stensikker på at jeg ville spørge ind, og forsøge at hjælpe. Hvis jeg observerede et barn alene i den alder er jeg virkelig sikker på jeg ville hjælpe.

Filmen taler jo tydeligt, og jeg har set lignende eksperimenter med en stakkels "hjemløs" lille dreng der står og fryser. Folk går forbi.

Jeg tror nu mest det er fordi de ikke observerer at noget er galt. Tror de fleste ønsker at hjælpe børn i nød.


Er det den her du tænker på?



Synes alligevel den er lidt anderledes, hvordan mon folk ville have reageret hvis det havde været en beskidt sigøjner dreng? :gruble:

Jeg ved ikke :gruble: er nok så kynisk, at jeg ville tænke noget med tricktyve eller tiggeri, og holde bedre fast på taske/lommer, før jeg ville tænke barn i nød :blush: Men håber jeg ville stoppe op, og kigge mig rundt og lige tænke, og ikke bare skynde mig forbi :ninja:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Tankevækkende

Indlægaf BlueBunny » 29. jun 2016, 15:39

Nej, den har jeg også set. Den jeg tænker på er en som roder i skraldespande :(
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Tankevækkende

Indlægaf BlueBunny » 29. jun 2016, 17:38

Her er den jeg tænkte på
https://youtu.be/5CwCvpEMEJU
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Tankevækkende

Indlægaf ajnaM » 29. jun 2016, 17:38

Jeg ved ikke med andre mennesker, men JEG havde helt sikkert hjulpet begge børn.

I øvrigt har jeg endnu til gode at se et hjemløst barn i København. Jeg er derfor ret sikker på, at folk ville hjælpe. Det er på ingen måde hverdag i gaderne - heldigvis! Men jeg har set det i udlandet, også i europæiske storbyer, og det er noget af det mest forfærdlige, jeg har set. Hold nu op, jeg synes, det er svært bare at gå forbi, når der eksempelvis, som da jeg var i Paris i efteråret, ligger en familie som min egen med en cirka 3-årig og et lille spædbarn og er ved at gå i seng i en lille sidegade sent om aftenen. :mellow:

Men hvad gør man lige? Jeg går ikke ind for at give penge til tiggere, da jeg ikke mener, det afhjælper noget, men altså...
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Tankevækkende

Indlægaf Sangius » 29. jun 2016, 18:25

Det er jo klart, at folk reagerer som de gør.
At hjælpe et velklædt barn er ret nemt: man skal finde ud af, hvem det er der har mistet barnet.
At hjælpe et hjemløst barn er en stor opgave. Hvis man ikke kan finde nogen myndigheder der vil hjælpe, hvad skal man så gøre?

Jeg har dog aldrig set et barn på gaden i DK., så jeg ville reagere uanset hvad. Men det er nok ikke det samme over hele verden.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tankevækkende

Indlægaf Bimmerdyret » 29. jun 2016, 18:31

Wizzze skrev:http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-06-29-alle-vil-hjaelpe-den-lille-pige-i-det-paene-toej-men-hvad-sker-naar-hun-klaeder

Gad vide hvordan et lign. eksperiment ville forløbe i DK? :gruble:


Umiddelbart kan jeg ikke se hvad der er så "særligt" ved dette.
Det bunder grundlægende i de sociale systemer, problematikker og hvilke økonomiske muligheder der er for personer i den situation.
Når man i en SFI rapport kan tage en enlig mor med et barn med et rådighedsbeløb efter alle udgifter på 10.000 kr netto - så er det lidt sært at skulle koble det til sammenligninger,
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tankevækkende

Indlægaf Animi » 29. jun 2016, 18:35

Jeg ville desværre nok også være mere mistænksom overfor det ikke særlige velklædte barn. Mest fordi jeg ofte i udlandet har set en masse børn være trænet til at tigge af deres forældre, så jeg ville nok tro at det var tilfældet.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Tankevækkende

Indlægaf Guldfisk » 29. jun 2016, 20:06

Jeg ville til hver en tid antage, at en seksårig havde sin familie i nærheden. Og så ville jeg ligesom være færdig med at tænke over det.
0

Tilbage til "Børn"