Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2015, 09:32

Hvorfor er det egentlig gået så galt for Carl Holst? Og har han klaret det så dårligt i alle de sager, der er fremlag, eller er det medierne og formsåede partikolleger, der har fået det til at eksplodere?

Jeg er virkelig fascineret af hele sagen om Carl Holst. Eller alle sagerne, er det vel. For der var noget med F16-fly, hvor han var på ferie og noget med grundlaget for Irakkrigen og så eftervederlaget og nu den personlige assistent.

Der er ingen tvivl om, at Carl Holst har undervurderet opmærksomheden fra medierne og ikke været forberedt på, at det er noget ganske andet at være forsvarsminister end at være regionsformand. Men det kan jo ikke være hele forklaringen på at alt virker til at gå galt for ham.

Fx det med eftervederlaget. Helt uden at diskutere, om det er forkert eller ej, så kan man bare konstatere, at andre politikere også har modtaget eftervederlag samtidig med at de er fortsat i andre politiske stillinger, uden at det har ramt dem så hårdt. Fx har Nick Hækkerup været i en sag fuldstændig magen til og sluppet af sted med at sige følgende: ”Nej, jeg kender mig selv godt nok til at vide, at inden i bor der en lille begærlig Nick. Det er dejligt at få lidt ekstra til sig selv og familien, så større menneske er jeg ikke.” (http://www.b.dk/groft-sagt/saadan) Hvorfor kan han sige sådan mens Carl Holst bliver skammet ud, så til sidst siger nej til eftervederlaget?

Er der noget med, at Carl Holst har gjort sig selv upopulær og der derfor dukker afslørende mails og bilag op, som andre politikere ikke rammes af? Som fx beskrevet her: http://www.information.dk/545675 Det var den samme sang med Løkke, hvor der også altid har været folk, der har haft noget at sige tak for sidst for, så en hvilken som helst sag, større eller mindre kan køre i ugevis med mere eller mindre anonyme udtalelser og fremlagte bilag og mails, som ellers var fortrolige.

Men måske er nogle bare mere klodsede end andre? Eller også tror de, de kan gå på vandet og klare det hele og ingen kan afsløre dem. Det virker jo helt væk, at Carl Holst siger at Ingemann bestemt ikke har været hans assistent, når han samtidig er helt klar over, at Ingemann har været assistent for ham. Regner han med, det ikke vil blive afsløret, når der er så mange beviser: http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... arl-holst/ Og så endelig den pinagtige indrømmelse: http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... assistent/

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om ham Holst (andet end at jeg hader politikere, der bliver taget i åbenlyse løgne og så bortforklarer dem med: »Jeg anerkender, at jeg har udtrykt mig uheldigt. Jeg beklager selvfølgelig, at jeg har udtrykt mig på en måde, at det kunne misforstås«. For det er jo noget vrøvl). Har slet ikke haft nogen mening om ham, da han sad dernede i Sønderjylland og jeg ved ikke, hvordan man skal tolke hans uheldige ministerstart. Men det virker bare mærkeligt, at man kan tage en erfaren politiker og gøre ham til minister, og så går det SÅ galt. Så jeg tænker over, om det kun er hans egen håndtering, eller om der også er noget med, at er du først snublet en gang, så får du aldrig lov at komme op igen, eller om det er noget med at medierne godt kan lide at have et offer?
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf computermus » 21. sep 2015, 10:41

Jeg synes det er svært at finde ud af hvad der er op og ned,fordi der helt sikkert er mange lag i det. Men min umiddelbare tanke omkring Carl Holst er at han har overvurderet sin status.
En ting er at han som regionsformand i Sønderjylland,mere eller mindre har kunnet styre de lokale medier i den retning det passer ham.
Bare nogle af de ord som de andre politikere , både medspillere og modspillere, i følge artiklerne hæftede på ham,såsom ærekær,brutal,kolerisk,pedantisk,synes jeg siger lidt om at han ikke kan have været særlig nem at samarbejde med. Han bliver ydermere også nævnt som en der er vant til at få sin vilje.Måske kommer det hele nu,fordi han ,i følge artiklerne ,har trådt temmelig mange meget over tæerne på sin vej.
Det er mit gæt,og det er jo kun gætterier.
0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Peanutbutt » 21. sep 2015, 11:30

Akehurst2 skrev: Hvorfor kan han sige sådan mens Carl Holst bliver skammet ud, så til sidst siger nej til eftervederlaget?


Nogle mennesker kan have briller eller rødt hår eller have sildepostej med i madpakken, uden at blive mobbet, mens andre i klassen kan gøre det samme og mobningen følger dem, også hvis de skifter skole. De ’lugter’ måske bare, som gode mobbeofre?

Det virker til, at Holst virkelig irriterer både venstremænd, journalister og andre. Om det er noget folk kan ’lugte’ eller om det er pga. konkret viden, er jo svært at sige. Men det er i hvert fald aldrig nemt at være chefens (Løkke) bedste ven, hvis man samtidig tror, man så er usårlig. Det ender ikke godt.

Det er tydeligt, at han har overvurderet, hvad han kan komme afsted med. Han har, som jeg har forstået det, været vant til, at sagerne gik væk, hvis han tiede stille, men sådan fungerer det ikke (nødvendigvis) som minister.

Og Ingemann virker jo umiddelbart heller ikke som typen, der helt har forstået sin plads og hvad kommunikation er for en størrelse i dag og som én, der er god til at forudsige evt. kontroverser: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... er/5738643

Hele historien er næsten eventyr-moralsk.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2015, 11:45

Peanutbutt skrev:
Akehurst2 skrev: Hvorfor kan han sige sådan mens Carl Holst bliver skammet ud, så til sidst siger nej til eftervederlaget?


Nogle mennesker kan have briller eller rødt hår eller have sildepostej med i madpakken, uden at blive mobbet, mens andre i klassen kan gøre det samme og mobningen følger dem, også hvis de skifter skole. De ’lugter’ måske bare, som gode mobbeofre?

Det virker til, at Holst virkelig irriterer både venstremænd, journalister og andre. Om det er noget folk kan ’lugte’ eller om det er pga. konkret viden, er jo svært at sige. Men det er i hvert fald aldrig nemt at være chefens (Løkke) bedste ven, hvis man samtidig tror, man så er usårlig. Det ender ikke godt.

Det er tydeligt, at han har overvurderet, hvad han kan komme afsted med. Han har, som jeg har forstået det, været vant til, at sagerne gik væk, hvis han tiede stille, men sådan fungerer det ikke (nødvendigvis) som minister.

Og Ingemann virker jo umiddelbart heller ikke som typen, der helt har forstået sin plads og hvad kommunikation er for en størrelse i dag og som én, der er god til at forudsige evt. kontroverser: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... er/5738643

Hele historien er næsten eventyr-moralsk.


Ja, det er jo netop det fascinerende - hvordan bliver nogle sager kolossale og får store konsekvenser, mens andre nærmest bare dør før de rigtig kommer i gang?

Uffe Elbæk var lidt ubetænksom i sin mødeplanlægning og måtte gå som minister, selvom sagerne drejede sig om småbeløb - Martin Lidegaard løj for Folketinget om lovsjusk for milliarder i solcellesagen og blev forfremmet til udenrigsminister. Samme parti, samme regering - så forskellig konsekvens.
0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Peanutbutt » 21. sep 2015, 12:07

Jeg tror, at personlighed har rigtig meget med det at gøre. Martin Lidegaard er mere en alfa-type, mens Uffe Elbæk er mere en beta-type. Hvor det måske før i tiden var kompetencer og evner, der var de vigtigste, er det i dag måske i højere grad personlighed, likeability og styrke/kølighed, som er de vigtigste faktorer. I den henseende, er Holst måske lidt for slesk og har lidt for lidt likeability? Mænd vil ikke være venner med ham og kvinder vil ikke være sammen med ham-agtigt.

Og så tror jeg også, at vi er blevet mere lukkede om os selv. Måske har de sidste par ugers flygtningesituation åbnet op for noget andet, men ellers er der jo en stigende(?) tendens til, at være sig selv nærmest, og ikke magte, at se tingene i et større perspektiv. At flygtninge, folk på kontanthjælp og dagpenge skal klare sig for absolut mindst muligt. At man måske ikke under naboen et samtalekøkken, hvis man ikke selv har råd. At højtbetalte ministre absolut ikke skal have vederlag eller andre indtægter.
Jeg tror, vi er blevet mere bange for at gå glip af noget og blive snydt, og hvis man ser et let offer (Uffe Elbæk) eller et offer, der har fortjent det (Holst), så angriber man.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Akehurst2 » 25. sep 2015, 12:10

Okay, han gør det heller ikke lettere for sig selv i forhold til at få lagt sine sager død: http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/ ... st/5748566

Hvad sker der for ikke at ville udlevere de mails?

EDIT: Nå, nu skiftede han så også mening: http://www.bt.dk/politik/holst-udlevere ... valtningen

Måske har han fået dem gennemlæst og sorteret de værste fra? :-D
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf icelady » 29. sep 2015, 12:27

Så skete det:


http://nyhederne.tv2.dk/2015-09-29-tv-2-livecenter-carl-holst-traeder-tilbage-fra-forsvarsministerpost


Så er spørgsmålet nok mere, om han går frivilligt eller er blevet fyret.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Neenah » 29. sep 2015, 12:32

icelady skrev:Så skete det:


http://nyhederne.tv2.dk/2015-09-29-tv-2-livecenter-carl-holst-traeder-tilbage-fra-forsvarsministerpost


Så er spørgsmålet nok mere, om han går frivilligt eller er blevet fyret.


Med det, jeg har hørt om Holst, er jeg næsten sikker på han har fået sparket.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 12:33

icelady skrev:Så skete det:


http://nyhederne.tv2.dk/2015-09-29-tv-2-livecenter-carl-holst-traeder-tilbage-fra-forsvarsministerpost


Så er spørgsmålet nok mere, om han går frivilligt eller er blevet fyret.


Næ, hvor interessant! Gad vide hvem, der bliver ny forsvarsminister?

Og jeg tror, han har fået et kraftigt vink med en vognstand. Sådan "gå eller bliv gået".
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf icelady » 29. sep 2015, 12:41

Akehurst2 skrev:Næ, hvor interessant! Gad vide hvem, der bliver ny forsvarsminister?

Og jeg tror, han har fået et kraftigt vink med en vognstand. Sådan "gå eller bliv gået".


Jeg tror også han har fået et kraftigt vink. Han virker(virkede) ikke som en mand, der frivilligt ville gå.

Men ja, bliver spændende at se, hvem den nye forsvarsminister bliver.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Wizzze » 29. sep 2015, 12:50

Han var den forkerte mand på den post fra starten af, spændende hvem det så bliver :gruble:

Gade er jo oplagt, men der kunne komme gamle sager op igen, og nu vil man nok gerne have ro og stilhed på den post. Men der er jo et begrænset felt at tage af. Jakob Elleman-Jensen kunne godt være en mulighed, han har en ok profil, og har også en ok medieprofil.

Men det var så et af fremtidens esser, Venstre der spillede helt forkert. De mangler I den grad noget "yngelpleje".
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 12:54

Wizzze skrev:Han var den forkerte mand på den post fra starten af, spændende hvem det så bliver :gruble:

Gade er jo oplagt, men der kunne komme gamle sager op igen, og nu vil man nok gerne have ro og stilhed på den post. Men der er jo et begrænset felt at tage af. Jakob Elleman-Jensen kunne godt være en mulighed, han har en ok profil, og har også en ok medieprofil.

Men det var så et af fremtidens esser, Venstre der spillede helt forkert. De mangler I den grad noget "yngelpleje".


De kan jo gå uden for folketingsgruppen. Det kunne godt være nødvendigt.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf icelady » 29. sep 2015, 12:55

Gade ville være oplagt. Men ville oppositionen ikke bare hive hans gamle sager frem konstant.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Wizzze » 29. sep 2015, 12:57

Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:Han var den forkerte mand på den post fra starten af, spændende hvem det så bliver :gruble:

Gade er jo oplagt, men der kunne komme gamle sager op igen, og nu vil man nok gerne have ro og stilhed på den post. Men der er jo et begrænset felt at tage af. Jakob Elleman-Jensen kunne godt være en mulighed, han har en ok profil, og har også en ok medieprofil.

Men det var så et af fremtidens esser, Venstre der spillede helt forkert. De mangler I den grad noget "yngelpleje".


De kan jo gå uden for folketingsgruppen. Det kunne godt være nødvendigt.


Kunne de godt, men der er ikke et stort felt af oplagte kandidater :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Carl Holst-sagen - hvad er op og ned i den?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 13:05

Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:Han var den forkerte mand på den post fra starten af, spændende hvem det så bliver :gruble:

Gade er jo oplagt, men der kunne komme gamle sager op igen, og nu vil man nok gerne have ro og stilhed på den post. Men der er jo et begrænset felt at tage af. Jakob Elleman-Jensen kunne godt være en mulighed, han har en ok profil, og har også en ok medieprofil.

Men det var så et af fremtidens esser, Venstre der spillede helt forkert. De mangler I den grad noget "yngelpleje".


De kan jo gå uden for folketingsgruppen. Det kunne godt være nødvendigt.


Kunne de godt, men der er ikke et stort felt af oplagte kandidater :gruble:


Helge Adam Møller? Hvis partitilhørsforholdet altså ikke skal tælle med :-D
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"