Afskaf isolationsfængsling af børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 05:19

Kode: Vælg alt

http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/louiseholck/ECE8812536/afskaf-isolationsfaengsling-af-boern/


Vi kan ikke være bekendt at isolere børn helt ned til 15-årsalderen i op til flere uger. Det er i strid med Børnekonventionen og en lang række internationale anbefalinger.

Vores naboland Norge indførte i 2012 et fuldstændig forbud mod isolation af unge i varetægt. Det bør vi kunne lære af.

For i bund og grund er det et spørgsmål om, hvilke menneskeretlige standarder, vi sætter. Lad os løft barren og sikre, at ingen fængslede mindreårige også kan risikere at blive udsat for isolation.


Kan vi i Danmark ikke være bekendt at isolere børn helt ned til 15-års alderen?

Jeg mener, det kan vi da være bekendt, hvis de er gamle nok til at begå kriminalitet, må de også være gamle nok til at tage konsekvenserne af deres forbrydelser. Børn kommer sikkert ikke i isolation for at have stjålet en pose vingummi i Netto, forbrydelsen må have været voldsommere, hvis det giver isolation i varetægt.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Sangius » 1. jul 2016, 05:41

Fokus skal generelt bare væk fra straf. Isolation kan være så ødelæggende for psyken, og bør for alt i verden undgås så vidt det overhoved er muligt. Jeg så gerne strammere regler for isolation generelt, og ja, gerne et forbud når personen er f.eks. 15, da man i denne alder rent biologisk set ikke har de samme ressourcer at klare sig med.

Den der med at være gammel nok til at gøre noget, så er man også gammel nok til at tage konsekvensen - den holder ikke en meter, synes jeg. Det handler om at få en borger ud af det, som kan bruges i samfundet. Det nytter ikke noget at være kold, kynisk og straforienteret, uden at skænke psyken en tanke. Hvem er det så man lukker ud, efter endt straf? En der gør det igen.
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Akehurst2 » 1. jul 2016, 05:54

Sangius skrev:Fokus skal generelt bare væk fra straf. Isolation kan være så ødelæggende for psyken, og bør for alt i verden undgås så vidt det overhoved er muligt. Jeg så gerne strammere regler for isolation generelt, og ja, gerne et forbud når personen er f.eks. 15, da man i denne alder rent biologisk set ikke har de samme ressourcer at klare sig med.

Den der med at være gammel nok til at gøre noget, så er man også gammel nok til at tage konsekvensen - den holder ikke en meter, synes jeg. Det handler om at få en borger ud af det, som kan bruges i samfundet. Det nytter ikke noget at være kold, kynisk og straforienteret, uden at skænke psyken en tanke. Hvem er det så man lukker ud, efter endt straf? En der gør det igen.


Helt enig.

Og i øvrigt handler det om isolation i varetægt, hvor det slet ikke er sikkert, den pågældende har begået en forbrydelse endnu.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 06:34

Sangius skrev:Fokus skal generelt bare væk fra straf. Isolation kan være så ødelæggende for psyken, og bør for alt i verden undgås så vidt det overhoved er muligt. Jeg så gerne strammere regler for isolation generelt, og ja, gerne et forbud når personen er f.eks. 15, da man i denne alder rent biologisk set ikke har de samme ressourcer at klare sig med.

Den der med at være gammel nok til at gøre noget, så er man også gammel nok til at tage konsekvensen - den holder ikke en meter, synes jeg. Det handler om at få en borger ud af det, som kan bruges i samfundet. Det nytter ikke noget at være kold, kynisk og straforienteret, uden at skænke psyken en tanke. Hvem er det så man lukker ud, efter endt straf? En der gør det igen.


Hvad med ofrene, hvor meget kan deres psyke være blevet ødelagt?
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 06:36

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:Fokus skal generelt bare væk fra straf. Isolation kan være så ødelæggende for psyken, og bør for alt i verden undgås så vidt det overhoved er muligt. Jeg så gerne strammere regler for isolation generelt, og ja, gerne et forbud når personen er f.eks. 15, da man i denne alder rent biologisk set ikke har de samme ressourcer at klare sig med.

Den der med at være gammel nok til at gøre noget, så er man også gammel nok til at tage konsekvensen - den holder ikke en meter, synes jeg. Det handler om at få en borger ud af det, som kan bruges i samfundet. Det nytter ikke noget at være kold, kynisk og straforienteret, uden at skænke psyken en tanke. Hvem er det så man lukker ud, efter endt straf? En der gør det igen.


Helt enig.

Og i øvrigt handler det om isolation i varetægt, hvor det slet ikke er sikkert, den pågældende har begået en forbrydelse endnu.


Nu forekommer det heldigves meget sjældent, at en person bliver varetægtfængslet uden at have begået kriminalitet.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Sangius » 1. jul 2016, 06:39

annella skrev:
Sangius skrev:Fokus skal generelt bare væk fra straf. Isolation kan være så ødelæggende for psyken, og bør for alt i verden undgås så vidt det overhoved er muligt. Jeg så gerne strammere regler for isolation generelt, og ja, gerne et forbud når personen er f.eks. 15, da man i denne alder rent biologisk set ikke har de samme ressourcer at klare sig med.

Den der med at være gammel nok til at gøre noget, så er man også gammel nok til at tage konsekvensen - den holder ikke en meter, synes jeg. Det handler om at få en borger ud af det, som kan bruges i samfundet. Det nytter ikke noget at være kold, kynisk og straforienteret, uden at skænke psyken en tanke. Hvem er det så man lukker ud, efter endt straf? En der gør det igen.


Hvad med ofrene, hvor meget kan deres psyke være blevet ødelagt?


En hel del.
Det er også vigtigt, at straf giver en retfærdigheds fornemmelse. Ellers risikerer man blot selvtægt i samfundet.
Men det er lige så vigtigt at have fremtidige ofre i tankerne, når man straffer folk. Hvis man ikke har i sinde at forsøge at rehabilitere den kriminelle, men kun har i sinde at straffe, så ændrer man ikke på en disse. Så slipper man en person ud, som med stor sandsynlighed vil gøre det igen.
Skal man ikke have lige så meget fokus på at undgå flere ofre, som man skal have på at hjælpe tidligere ofre? At undgå flere ofre er så at rehabilitere den kriminelle, det er den eneste vej.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Sangius » 1. jul 2016, 06:47

annella skrev:
Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:Fokus skal generelt bare væk fra straf. Isolation kan være så ødelæggende for psyken, og bør for alt i verden undgås så vidt det overhoved er muligt. Jeg så gerne strammere regler for isolation generelt, og ja, gerne et forbud når personen er f.eks. 15, da man i denne alder rent biologisk set ikke har de samme ressourcer at klare sig med.

Den der med at være gammel nok til at gøre noget, så er man også gammel nok til at tage konsekvensen - den holder ikke en meter, synes jeg. Det handler om at få en borger ud af det, som kan bruges i samfundet. Det nytter ikke noget at være kold, kynisk og straforienteret, uden at skænke psyken en tanke. Hvem er det så man lukker ud, efter endt straf? En der gør det igen.


Helt enig.

Og i øvrigt handler det om isolation i varetægt, hvor det slet ikke er sikkert, den pågældende har begået en forbrydelse endnu.


Nu forekommer det heldigves meget sjældent, at en person bliver varetægtfængslet uden at have begået kriminalitet.


Har du noget, der kan bekræfte det? Jeg kender to der har siddet varetægtsfængslet som var uskyldige, og som senere blev frifundet. Den ene sad i isolation i mange dage.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Sangius » 1. jul 2016, 06:54

Nå, nu fandt jeg noget selv:

http://www.anklagemyndigheden.dk/nyhede ... gslet.aspx

98% af de langvarigt varetægtsfængslede blev dømt efter deres varetægtsfængsling. Det pågældende år var der 1427 som havde siddet længe i varetægt. Dvs 28 blev frikendt.
28 personer om året synes jeg ikke er meget sjældent. Og dette dækker kun de langvarigt varetægtsfængslede, jeg kan ikke finde tal på dem, som ikke har siddet længe.
Senest rettet af Sangius 1. jul 2016, 07:05, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. jul 2016, 08:00

annella skrev:

Kode: Vælg alt

http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/louiseholck/ECE8812536/afskaf-isolationsfaengsling-af-boern/


Vi kan ikke være bekendt at isolere børn helt ned til 15-årsalderen i op til flere uger. Det er i strid med Børnekonventionen og en lang række internationale anbefalinger.

Vores naboland Norge indførte i 2012 et fuldstændig forbud mod isolation af unge i varetægt. Det bør vi kunne lære af.

For i bund og grund er det et spørgsmål om, hvilke menneskeretlige standarder, vi sætter. Lad os løft barren og sikre, at ingen fængslede mindreårige også kan risikere at blive udsat for isolation.


Kan vi i Danmark ikke være bekendt at isolere børn helt ned til 15-års alderen?

Jeg mener, det kan vi da være bekendt, hvis de er gamle nok til at begå kriminalitet, må de også være gamle nok til at tage konsekvenserne af deres forbrydelser. Børn kommer sikkert ikke i isolation for at have stjålet en pose vingummi i Netto, forbrydelsen må have været voldsommere, hvis det giver isolation i varetægt.


Helt enig. Det skal være deres meritter/situation, der er afgørende for om de skal i isolation og ikke deres alder. Deres alder skal ikke skaffe dem noget fripas. På samme måde som en kvindes køn ikke skal skaffe dem et fripas til en bestyrelses- eller topledelsespost.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43978

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf paint » 1. jul 2016, 08:13

Så vidt jeg kan se, har man strammet op på reglerne for varetægtsfængsling i 2007 - ikke specielt for personer under 18 år, men generelt.

14 dage, hvis sigtelsen har en strafferamme på op til 4 år,
4 uger hvis strafferammen er 4-6 års fængsel, og
8 uger, hvis strafferammen er højere (dog længere under særlige omstændigheder)

https://ret.systime.dk/index.php?id=177
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 09:19

Sangius skrev:Nå, nu fandt jeg noget selv:

http://www.anklagemyndigheden.dk/nyhede ... gslet.aspx

98% af de langvarigt varetægtsfængslede blev dømt efter deres varetægtsfængsling. Det pågældende år var der 1427 som havde siddet længe i varetægt. Dvs 28 blev frikendt.
28 personer om året synes jeg ikke er meget sjældent. Og dette dækker kun de langvarigt varetægtsfængslede, jeg kan ikke finde tal på dem, som ikke har siddet længe.


Sad de 28 også i isolation mens de var varetægtfængslet, og hvor gamle var de?

Og helt ærligt 28 er 2% ud af 1427, er selvfølgelig 28 for mange, men alligevel vil jeg sige, at det kan ske men er sjældent, det sker.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Sangius » 1. jul 2016, 09:23

annella skrev:
Sangius skrev:Nå, nu fandt jeg noget selv:

http://www.anklagemyndigheden.dk/nyhede ... gslet.aspx

98% af de langvarigt varetægtsfængslede blev dømt efter deres varetægtsfængsling. Det pågældende år var der 1427 som havde siddet længe i varetægt. Dvs 28 blev frikendt.
28 personer om året synes jeg ikke er meget sjældent. Og dette dækker kun de langvarigt varetægtsfængslede, jeg kan ikke finde tal på dem, som ikke har siddet længe.


Sad de 28 også i isolation mens de var varetægtfængslet? Og helt ærligt 28 er 2% ud af 1427 er selvfølgelig 28 for mange men alligevel er det for mig sjældent, det sker.


Det ved jeg ikke. Du kan selv kigge i linket, hvis du vil.

Jeg ville gerne se tal fra alle varetægtsfængslinger, fremfor kun de langvarige. Det giver sig selv, at de langvarige må være på et bedre grundlag, og har derfor også en højere rate af dømte.

Jeg synes på ingen måde 28 uskyldige om året i denne kategori alene er lidt. Varetægtsfængsling er altså ikke en straf, og bør ikke udøves som en!
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Lulu » 1. jul 2016, 10:00

Jeg har det spanske lidt: if you can do the crime, you can do the time.

Uanset om du skal i isolation eller ej, hvor længe dette varer og hvor gammel du er.
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf Animi » 1. jul 2016, 10:06

Jeg er meget enig med Sangius.

Desuden giver jeg ikke altid meget for den der "if you can do the crime, you can do the time." Man har før hørt om små børn å 5-6 år, der har slået andre ihjel - nok i andre lande, og ikke ligefrem DK. Men alligevel, hvis man så et lignende tilfælde i DK, skulle man så bare smide barnet i isolationsfængsel, på lige fod med en voksen?
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf kidkomb » 1. jul 2016, 10:11

Men kan man ikke "bare" sørge for, at børns isolationsfængsling ikke foregår som de voksnes?
Altså at de ikke skal være alene så længe.
Det sker vel sjældent at børn under 18 bliver isolationsfængslet, så man kunne vel afsætte en person til det formål, at være hos den unge store dele af tiden. Evt bare til at sidde i et hjørne, så de følte der var nogen.
Det er, som jeg har forstået, mest det, man bliver tosset af?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"