Men hvad med de hjemløse!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf Tux » 21. sep 2015, 10:39

I forbindelse med det store indsamlingsshow til fordel for Syriens flygtninge, er der mange på Facebook og andre steder, som mener at man hellere skulle samle ind til fordel for de hjemløse her i Danmark.

Jeg bliver lidt træt når jeg ser den slags - ja selvfølgelig skal vi da hjælpe de hjemløse alt hvad vi kan, men det ændrer ikke på, at situationen i nærområderne omkring Syrien er meget meget alvorlig. Hvis man endelig bekymrer sig om de hjemløse, så skal man da være mere end velkommen til at donere til Frelsens Hær, eller selv gøre en indsats for hjemløse og andre socialt udsatte danskere.

I øvrigt tænker jeg, at hjemløse i Danmark i langt overvejende grad er det som følge af sociale/psykiske problemer, og derfor ikke noget man nødvendigvis løser ved at give dem en bolig.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2015, 10:51

Udover, at det at hjælpe en hjemløs, vist ikke bliver fremstillet som at give dem en bolig (?), og jeg godt forstår ræsonnementet bag, så er det alt andet lige slet ikke det samme. Jeg vil faktisk mene, at man ikke kan sammenligne hjemløse med flygtninge på ret mange områder.
Og man skal bestemt heller ikke underkende betydningen internationalt, af sådan et indsamlingshow. Vi viser, at danskerne er mere end snævertsynede, nærrige nationalister.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf wh1971 » 21. sep 2015, 11:00

Tja, det er jo den samme sang altid:

"Så længe vi har problemer her i DK så skal vi ikke hjælpe andre"

?!?!

Den argumentation er grundlæggende så idiotisk, at man kun kan trække på skuldrene. Det vil aldrig nogensinde lykkes at fjerne samtlige sociale problemer for alle mennesker herhjemme, men det skal da ikke forhindre os i at hjælpe andre steder. I sidste ende er hjælp til andre også en hjælp til os selv hvis man ellers er i besiddelse af en smule hjerne.

I øvrigt står det enhver frit for at smide 1000 kr. efter en Hus Forbi-mand næste gang vedkommende ser én. Ingen tvinger nogen til at betale til særlige grupper.
4
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf vibbsen » 21. sep 2015, 11:09

I bund og grund handler det jo om uvidenhed.

Hos rigtig mange af de hjemløse skyldes det er de er hjemløse lang større og mere alvorlige problematikker. Og så længe vores system ikke er gearet til at løse de problemer som har affødt hjemløsheden, jamen så er det faktisk pisse-ligemeget hvor mange indsamlingsshows vi laver....Det vil ikke løse problemet......For de systemer som skal tage sig af de her mennesker er ganske enkelt ikke gode nok. Vi burde jo allerede have budgetteret i de offentlige budgetter med en ordenlig og værdig indsats over for denne gruppe. Men det har vi ikke.

Det skal ikke forstås sådan som at jeg ikke vil give til de hjemløse. For det vil jeg gerne. Ej hellere vil jeg hellere give til dem i Syrien. Men jeg synes at det er vigtig at forstå at der er tale om 2 helt forskellige grupper mennesker som har 2 helt forskellige behov. De syriske flygtninge i nær områderne har problemer som kan og skal løses på den korte bane...Her og nu har de brug for mad, tøj, varme og så videre. De hjemløse har brug for noget helt andet....Noget som ikke kan løses på den korte bane. Man afstigmatiserer ikke en helt gruppe ved at lave et indsamlingshow. Det gør man ved at iværksætte nogen ordentlig tiltag som løser de problemer som ligger til grund for deres hjemløshed.....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf annella » 21. sep 2015, 15:13

vibbsen skrev:I bund og grund handler det jo om uvidenhed.

Hos rigtig mange af de hjemløse skyldes det er de er hjemløse lang større og mere alvorlige problematikker. Og så længe vores system ikke er gearet til at løse de problemer som har affødt hjemløsheden, jamen så er det faktisk pisse-ligemeget hvor mange indsamlingsshows vi laver....Det vil ikke løse problemet......For de systemer som skal tage sig af de her mennesker er ganske enkelt ikke gode nok. Vi burde jo allerede have budgetteret i de offentlige budgetter med en ordenlig og værdig indsats over for denne gruppe. Men det har vi ikke.


Mener du da, at indsamlingen til syriske flygtninge løser flygtningeproblemet?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. sep 2015, 15:22

Det her er virkelig en af mine kæpheste, og det kan få mig helt i det røde felt, og jeg får fnidder når folk deler opslag med dette indhold, eller skriver enge status med en så tydelig forargelse over de donationer der bliver givet i denne forbindelse.
Jeg bliver både provokeret og kontræt, - og jeg holder mig generelt ikke tilbage med at kommentere på dette.
Det kan være
"hvornår har du sidst givet en skilling til en hjemløs"
"hvor mange børn/familier hjalp du sidste år til jul, eller i løbet af året i år"
"hvorhenne har du meldt dig som frivillig besøgsven til en ensom ældre, og givet en hånd med, med det praktiske"

Jeg bliver pisse provokeret af den tydelige antagelse om at man kun kan se ud-ad hvis man giver, hvad man måtte have og ønske at give, til folk der flygter fra deres hjemland.
For jeg ser ikke kun ud-ad, jeg ser også indad, og hen på naboen. Jeg køber hus-forbi af den hjemløse, til overpris. Jeg donerer tøj, legetøj, kontanter, gavekort til julehjælp, jeg giver vores/mine børns overskud væk til folk hvor det falder på et tørt sted, jeg donerer til folkekirkens nødhjælp, psykiatrifonden, kræftens bekæmpelse, jeg har støttet personlige sager.

Men jeg vil kraftpetervæltemig ikke ses ned på, tales grimt om, fordi jeg vælger også at støtte mennesker der ikke har samme statsborgerskab som jeg, mennesker der har mistet deres hjem, mennesker der sætter eget liv på spil for at opnå det de håber på kan og vil blive et bedre liv.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. sep 2015, 15:24

annella skrev:
vibbsen skrev:I bund og grund handler det jo om uvidenhed.

Hos rigtig mange af de hjemløse skyldes det er de er hjemløse lang større og mere alvorlige problematikker. Og så længe vores system ikke er gearet til at løse de problemer som har affødt hjemløsheden, jamen så er det faktisk pisse-ligemeget hvor mange indsamlingsshows vi laver....Det vil ikke løse problemet......For de systemer som skal tage sig af de her mennesker er ganske enkelt ikke gode nok. Vi burde jo allerede have budgetteret i de offentlige budgetter med en ordenlig og værdig indsats over for denne gruppe. Men det har vi ikke.


Mener du da, at indsamlingen til syriske flygtninge løser flygtningeproblemet?


Det løser ikke flygtningeproblemet, men det gør det nemmere at hjælpe de mennesker der er på flugt, enten direkte, eller ved at fordele pengene til de organisatiner der bistår med praktisk og nødvendig hjælp.

Lige som det hjælper den hjemløse at han kan sælge hus forbi, eller at folk har doneret deres aflagte men brugbare vinterjakke, festivaltelt, sovepose m.m.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 15:31

Det DD sagde.

For sådan har jeg det også
Jeg støtter hjemløse, Røde Kors, Kræftens Bekæmpelse, Mødrehjælpen og hvad har vi, men jeg vil fandenfløjtme ikke skydes i skoene, at jeg ikke gider gøre noget for "vore egne", fordi jeg også giver noget til flygtninge.

(Jeg hørte en radioudsendelse om hjemløse. De talte med en ung mand på 26, der havde sovet på gaden siden han var 13. Han var på sin 2. lejlighed, som han egentlig forventede snart at miste, fordi han ikke kunne finde ud af at administrere sine penge. Opgaver, der følger med et hushold, forekom ham uoverskuelige og meget meget svære, Som at få støvsuget, købt ind og andre ting, der forekommer os ganske normale, og den smule hjælp han kunne få, var ikke meget bevendt, så at hjælpe hjemløse handler i allerhøjeste grad om, at få ændret systemet)
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2015, 16:26

Interessant: http://www.bt.dk/danmark/86-mio-til-syr ... -hjemloese

Synes Simon Emil Ammitzbøl er spot on:

»Hvis bare halvdelen af de mennesker, der i går på Facebook skrev "hvorfor støtter vi ikke de hjemløse i Danmark i stedet for ofrene for den syriske borgerkrig?" rent faktisk støttede de hjemløse, så må der i dag være så mange millioner indsamlet til hjemløse, at det slår alle rekorder«.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf vibbsen » 21. sep 2015, 16:27

annella skrev:
vibbsen skrev:I bund og grund handler det jo om uvidenhed.

Hos rigtig mange af de hjemløse skyldes det er de er hjemløse lang større og mere alvorlige problematikker. Og så længe vores system ikke er gearet til at løse de problemer som har affødt hjemløsheden, jamen så er det faktisk pisse-ligemeget hvor mange indsamlingsshows vi laver....Det vil ikke løse problemet......For de systemer som skal tage sig af de her mennesker er ganske enkelt ikke gode nok. Vi burde jo allerede have budgetteret i de offentlige budgetter med en ordenlig og værdig indsats over for denne gruppe. Men det har vi ikke.


Mener du da, at indsamlingen til syriske flygtninge løser flygtningeproblemet?


Nej.....Og det skal den heller ikke....Den skal løse det akutte behov som der pt. er således at der gives tid til at få iværksat mere "varige" hjælpe foranstaltninger i nærområdet.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32472

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf icelady » 21. sep 2015, 16:31

Jeg er yderst sjældent enig med SImon Emil,men han rammer så perfekt lige i bulls eye.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Fink
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:14
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf Fink » 21. sep 2015, 17:35

[img]
image.jpg
[/img]
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf dykkersild » 22. sep 2015, 07:51

Jeg er lidt glad for den person som har startet denne indsamling. Sæt i gang har jeg skrevet på min FB side. Sjovt nok har kun 1 doneret - af alle dem som absolut ville støtte dansk og ikke "de åndsvage flygtninge". Jeg blive så meget bekræftet i mine fordomme - so shoot me.

https://www.caremaker.dk/nc/fr/i/vil_du ... _svageste/
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 08:59

dykkersild skrev:Jeg er lidt glad for den person som har startet denne indsamling. Sæt i gang har jeg skrevet på min FB side. Sjovt nok har kun 1 doneret - af alle dem som absolut ville støtte dansk og ikke "de åndsvage flygtninge". Jeg blive så meget bekræftet i mine fordomme - so shoot me.

https://www.caremaker.dk/nc/fr/i/vil_du ... _svageste/



Lidt flere nu...
Men er helt på linje med dig!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Men hvad med de hjemløse!

Indlægaf dykkersild » 22. sep 2015, 09:02

DD_81 skrev:
dykkersild skrev:Jeg er lidt glad for den person som har startet denne indsamling. Sæt i gang har jeg skrevet på min FB side. Sjovt nok har kun 1 doneret - af alle dem som absolut ville støtte dansk og ikke "de åndsvage flygtninge". Jeg blive så meget bekræftet i mine fordomme - so shoot me.

https://www.caremaker.dk/nc/fr/i/vil_du ... _svageste/



Lidt flere nu...
Men er helt på linje med dig!


Sorry - dårligt formuleret af min. Jeg mente, af dem på min FB som har opført som sig åndesvage brøleaber hele sidste uge.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"