Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. jul 2016, 15:47

NejJegErIkkeAsiat skrev:Men at man lægger en dæmper på sin dialekt er altså ikke ensbetydende med, at man pludselig taler med københavnsk dialekt.
Dialekter kommer i forskellige tykkelser, og man kan sagtens skrue ned uden at tillægge eller fake en ny dialekt.

Enig! Hvis man er flyttet til en anden landsdel er der jo ingen grund til i tyve år at blive ved med at tale, så de lokale skal anstrenge sig for at forstå en :) Min lillebror lærte fx at tale odenseansk på no time, da han studerede derovre :lun: Men det er selvfølgelig også lidt med, hvor meget sprog-flair man har. Min svigerfar havde en bestemt form for jysk, hvor man åbenbart udtaler de stumme h'er (i fx hjem og hjerne), som han blev ved med efter at have boet i Kbh. i 50 år ;) men jeg tror ikke, det var "dumstædighed", det sad bare simpelthen for fast, sådan som han havde lært at tale som barn.
0
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Dialekt

Indlægaf Goozilla » 3. jul 2016, 16:23

NejJegErIkkeAsiat skrev:
Men at man lægger en dæmper på sin dialekt er altså ikke ensbetydende med, at man pludselig taler med københavnsk dialekt.
Dialekter kommer i forskellige tykkelser, og man kan sagtens skrue ned uden at tillægge eller fake en ny dialekt.


Det kan du have ret i. At lægge en dæmper på, var måske også lidt for vagt formuleret. Det er mere den type, der nærmest aktivt tager afstand fra sin dialekt eller måske ligefrem anstrenger sig for at skjule de små jyske hints. Så krummer jeg altså tæer. Den type eksil-jyde, der pludselig er blevet så lokal med de lokale i Kbh, at vedkommende undgår ordet træls og samtidig skal påpege, hvor bonderøvsagtigt det er. Sådan én er altså en træls type!

Jeg er helt med på, at lægger man ud med en solid gang vendelbomål, så kommer man ikke langt på Amager. Der ville jeg også selv skrue ned for det. Men der er ikke nogen indfødt dansker, der skal fortælle mig, at jeg pludselig er uforståelig, bare fordi man kan høre, at jeg er fra Aalboar'!
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Dialekt

Indlægaf hthy » 3. jul 2016, 17:13

Anilara skrev:
dgd2007 skrev:
Lulu skrev:Jeg er sønderjyde, helt nede fra grænseområdet, og når jeg taler med min familie er det sønderjysk. Dog ikke de voldsomt anderledes ord med det meste af familien, men jeg kan sagtens bruge dem, for det var den helt gammeldags facon af sønderjysk jeg talte med min bedste. Jeg kan også alsisk, da jeg er fra den side af Sønderjylland omend jeg ikke er fra øen.
[...]

Er der ikke også noget med, at der er to slags sønderjysk, som skiller ved en bestemt å eller sådan noget? :) Og hvor den ene af dem gør det meget mere i specielle ord for tingene?

Og så kom jeg også til at tænke på, at der er også et andet interessant fænomen, som jeg havde tænkt mig, jeg engang skulle undersøge nærmere ... nemlig den såkaldte "stødgrænse", som åbenbart går gennem Sønderjylland, Sydfyn og Sydsjælland:

    Billede

"Stød" er jo ikke det samme som, hvor trykket ligger i ordet, men mere forskellen (i nord for stødgrænsen) mellem "han er maler" (maler uden stød) og "han MAler væggen" (med stød).

Jeg kan ikke altid få det til at passe, men jeg har da oplevet det med Lolland-Falster-folk. Især en, jeg tydeligt kan huske sige "værs-goeh" uden stød, hvor jeg jo ville have temmelig hårdt stød på "sko"-delen.

Jeg var faktisk kommet til at tænke på dette fænomen, før du nævnte Als, da jeg i formiddags hørte News-speakeren Astrid Berg sige et par stødløse ord, "på vej" (uden stød på "vej", som jeg ville) og "den niende september", så "niende" ville rime på "diende" og ikke med hårdt stød på "ni", som jeg ville. Men så vidt jeg kunne google mig til, er hun født i Århus, så det har nok ikke noget med stødgrænsen at gøre :)

Altså, jeg kender til fire forskellige former for sønderjysk. Det nord for Haderslev som jeg taler, det på Als (nogen siger alsisk), det syd for Haderslev, og det omkring Tønderegnen. Jeg kan tydeligt høre forskel på, hvilken slags folk taler. :) Jeg har en mor fra Rødekro og en far fra Haderslev området, så jeg blander det lidt sammen.

Jeg har godt læst om den stødgrænse før. Umiddelbart er min oplevelse, at det passer meget godt.



Jeg er født på Fyn af forældre fra Midt og Sønderjylland og vi flyttede til Midtals da jeg var 8.Vi har altid talt rigsdansk i hjemmet, men der er flere der har sagt at de godt kan høre jeg er Fynbo. Vi boede godt nok nord for den såkaldte stødgrænse, men jeg kan slet ikke finde ud af at gøre forskel på f.eks de ord der bliver nævnt og synes, det må være frygtelig anstrengende at tale med stødsom når man f.eks, sige BARsel.
Med hensyn til alsisk så siges det at tidligere var adskillige forskellige dialekter på Als . Og der er stadig nogen forskel på f.eks. Nordals, Sydals og Sønderborg alsisk
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Dialekt

Indlægaf Mani » 3. jul 2016, 17:28

dgd2007 skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Men at man lægger en dæmper på sin dialekt er altså ikke ensbetydende med, at man pludselig taler med københavnsk dialekt.
Dialekter kommer i forskellige tykkelser, og man kan sagtens skrue ned uden at tillægge eller fake en ny dialekt.

Enig! Hvis man er flyttet til en anden landsdel er der jo ingen grund til i tyve år at blive ved med at tale, så de lokale skal anstrenge sig for at forstå en :) Min lillebror lærte fx at tale odenseansk på no time, da han studerede derovre :lun: Men det er selvfølgelig også lidt med, hvor meget sprog-flair man har. Min svigerfar havde en bestemt form for jysk, hvor man åbenbart udtaler de stumme h'er (i fx hjem og hjerne), som han blev ved med efter at have boet i Kbh. i 50 år ;) men jeg tror ikke, det var "dumstædighed", det sad bare simpelthen for fast, sådan som han havde lært at tale som barn.

Sådan kender jeg et par stykker fra Hedensted omegnen, der taler. Man kan tydeligt høre h'et i hvor og hjem f.eks.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. jul 2016, 20:06

Mani skrev:Sådan kender jeg et par stykker fra Hedensted omegnen, der taler. Man kan tydeligt høre h'et i hvor og hjem f.eks.

Ham her kom "fra landet" en 40-50 km længere nordpå vil jeg tro.
Men jeg havde engang en kørelærer fra Varde-egnen tror jeg. Han udtalte ordet "hvis": "hu-es teh" :gruble: (det ser helt vietnamesisk ud, når man prøver at lydskrifte det).
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3755
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 3. jul 2016, 20:17

dgd2007 skrev:
Mani skrev:Sådan kender jeg et par stykker fra Hedensted omegnen, der taler. Man kan tydeligt høre h'et i hvor og hjem f.eks.

Ham her kom "fra landet" en 40-50 km længere nordpå vil jeg tro.
Men jeg havde engang en kørelærer fra Varde-egnen tror jeg. Han udtalte ordet "hvis": "hu-es teh" :gruble: (det ser helt vietnamesisk ud, når man prøver at lydskrifte det).

Sikker på det ikke var "hvis at"? Sådan siger min svigerfar, som er fra den egn.
0
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Dialekt

Indlægaf Fynbo » 3. jul 2016, 21:01

Jeg har ofte fået at vide, at jeg er syngende fynsk, ja selv mine egne børn driller mig af og til godmodigt med det :genert:
Da jeg hørte optagelsen af en tale, jeg holdt, kunne jeg godt selv høre det :nerve:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. jul 2016, 21:24

Fynbo skrev:Jeg har ofte fået at vide, at jeg er syngende fynsk, ja selv mine egne børn driller mig af og til godmodigt med det :genert:
Da jeg hørte optagelsen af en tale, jeg holdt, kunne jeg godt selv høre det :nerve:

Det er da ikke det værste, man kan blive beskyldt for :lun:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. jul 2016, 21:26

Anilara skrev:Sikker på det ikke var "hvis at"? Sådan siger min svigerfar, som er fra den egn.

Ja, jeg tolkede det som "hvis til" ... :gruble: Meget mærkeligt. Måske afsmitning fra tysk "zu"? Det blev ganske rigtig brugt, som andre ville have sagt "hvis at".
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. jul 2016, 22:01

hthy skrev:Jeg er født på Fyn af forældre fra Midt og Sønderjylland og vi flyttede til Midtals da jeg var 8.Vi har altid talt rigsdansk i hjemmet, men der er flere der har sagt at de godt kan høre jeg er Fynbo. Vi boede godt nok nord for den såkaldte stødgrænse, men jeg kan slet ikke finde ud af at gøre forskel på f.eks de ord der bliver nævnt og synes, det må være frygtelig anstrengende at tale med stødsom når man f.eks, sige BARsel.
Med hensyn til alsisk så siges det at tidligere var adskillige forskellige dialekter på Als . Og der er stadig nogen forskel på f.eks. Nordals, Sydals og Sønderborg alsisk

Det kan man da kalde lokalkolorit med tre dialekter på sådan en bette ø :)
Det med de to forskellige slags havde jeg også bare en fra en udsendelse i "Sproglaboratoriet" på DR radio, hvor de rapporterede fra "Æ Verdensmesterskaff i synnejysk".
Og så kan jeg huske en debattør fra en anden debat, der var flyttet derned, ved ikke præcis hvilken by, men i nærheden af noget af det der fra 1864. Hun var helt vild med det og rapporterede, at kassedamen, når man ville betale med Dankort, spurgte: "Å æ beløff?" :)

Lige barsel er vist lidt udefineret, om der er stød eller ej. Jeg siger det også uden, men min kone kan godt finde på begge dele, måske lidt afhængigt af sammenhængen: "Nej, hun er gået på BARsel.", men "Dengang jeg var på barsel, skete der sådan og sådan" (forekommer det mig).

I Randers og vist også Århus(?) siger de "fortælle" uden stød, hvor jeg har stød på anden stavelse. Til gengæld har de stød i "han KØBer noget" og "han SKABer noget" - hvad man ikke har i Kbh. Så det er jo heller ikke helt entydigt med den grænse. Men sjovt i artiklen om stødgrænsen nævnte de, at ingen af de omkringliggende sprog har de der stød, som vi har i de fleste dele af landet.

Jeg har ikke tænkt på det så konkret før, men det er nok også noget af det, der gør det så svært at lære udlændinge, hvordan man udtaler dansk - altså ikke blot lydene, men så også de der små abrupte stød.
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Dialekt

Indlægaf Vixen » 3. jul 2016, 22:27

Jeg taler ikke med ret meget accent, men en sjællænder kan selvfølgelig godt høre, at jeg er jyde. Og eftersom jeg har boet i Aarhus i 7 år, sniger der sig også lidt aarhusiansk ind somme tider. Jeg siger f.eks. "Hanne Lind" ('handle ind' ;) ), og det er først for nyligt gået op for mig, at det er sprogligt forkert.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 4. jul 2016, 11:30

Er der nogen, der ser Wimbledon på TV3 Sport 1 nu (først på eftermiddagen 4/7) og kan vurdere, hvor kommentatoren kommer fra?
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Dialekt

Indlægaf thomassneum » 4. jul 2016, 12:09

Jeg taler københavnsk.
Det er ikke udpræget nogen af "broerne", men mere sårn lidt fladt risdansk.. :gruble: tror jeg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Dialekt

Indlægaf cola » 5. jul 2016, 08:09

Min dialekt er vist lidt rundtosset, jeg tilegner mig ret hurtigt de nye lyde et nyt sted har at tilbyde, men helt lægge min egen fra mig, kan jeg ikke så folk syntes jeg snakker sjovt, underligt og anderledes. Jeg kan ikke selv hører det så for mig er det bare, min måde at snakke på, men kaldet en fra kbh i jylland og omvendt i kbh, det har jeg prøvet flere gange. og jeg har end ikke boet i kbh :-)
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Dialekt

Indlægaf Jasmin » 7. jul 2016, 07:38

Prø li å hør hær ek å!
Det`skisme træls, men jæ fra å•rhus.

Det er faktisk ret morsomt sommetider når folk møder mig for første gang. Jeg taler klingende Århusiansk men det forventer folk ikke når de ser mig. Jeg er født og opvokset i Danmark, men mine forældre kommer faktisk fra Jordan. ;)
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Sprog"