Fisk

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Fisk

Indlægaf Torn » 5. jul 2016, 14:41

"Spis mere fisk". Sådan lyder et kostråd fra Fødevarestyrelsen. Men hvordan? Ak, ja. Det er jo logisk. Alligevel mangler jeg inspiration og jeg er nysgerrig på jeres fiskevaner. Jeg spiser ikke fiskeolie som tilskud og jeg synes fisk er både dyrt og svært at gøre lækkert. Så giv mig lige fif, opskrifter, ideer og fisketanker!

Oprems gode/nemme/sunde/din yndlingsopskrift med fisk. Det kan være dyrt, billigt eller midt i mellem. Det kan være til alle slags måltider alle tider om dagen. Jeg vil gerne undgå for mange tungmetaller (fx tun), men en gang i mellem er fint. Opskriften kan være nem og svær, fisken kan være kold og varm. Sæson er underordnet - men skriv gerne, hvor du synes retten passer ind.

Slå jer løs! :whip:
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Fisk

Indlægaf Torn » 5. jul 2016, 14:45

Jeg lægger ud:


- Torskerognsmousse. Most torskerogn, fedtfattig cremefraiche, grønt efter køleskabet/behov. Spises typisk til frokost.

- Fiskelasagne. Hvid fisk, fx torsk, bruges i stedet for sædvanlig okse/tomatsovs. Bruger bare flåede tomater som væde og en del grønt (gerne spinat). Spises typisk til aften.

- Tunfrikadeller. Dåsetun, æg, lidt mel, lidt væde, diverse krydderier og lidt løg. I ovn. Spises typisk til aften.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Fisk

Indlægaf Lulu » 5. jul 2016, 14:48

Jeg spiser meget rugbrød / groft brød med most avocado og laks på til frokost.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Fisk

Indlægaf Torn » 5. jul 2016, 14:49

Lulu skrev:Jeg spiser meget rugbrød / groft brød med most avocado og laks på til frokost.


Røget laks?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Fisk

Indlægaf LadyFox » 5. jul 2016, 14:53

http://www.arla.dk/opskrifter/orreder-i-folie/
^ Den er virkelig god. Og passer perfekt til sommer.
0
...
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Fisk

Indlægaf Lulu » 5. jul 2016, 15:00

Torn skrev:
Lulu skrev:Jeg spiser meget rugbrød / groft brød med most avocado og laks på til frokost.


Røget laks?


Ja.
Primært røget laks fra fiskehandleren.
Men også bare "pålægslaks" som jeg faktisk ikke ved om er røget :gruble: men de der helt tyndt skårne skiver.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Fisk

Indlægaf Sangius » 5. jul 2016, 15:12

Jeg spiser en rugbrødssandwich med flødeost, avocadoskiver og røget laks til frokost hver dag :)
Nogen gange skifter jeg det også ud med lidt pestomayo, tomat, salat og røget laks.

Lakselasagne smager pragtfuldt.

Torskefileter eller sejfileter bagt sammen med grøntsager i en bagepapirspose. Vi plejer at ligge et en filet, løg, gulerødder, forårsdag, porrer, tomater, hvad end du nu lige har på et udklippet stykke bagepapir, tilsætter olivenolie, og så binder vi det sammen med lidt snor. 20 min i ovnen, og så med salat og pesto-pasta til :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Fisk

Indlægaf HappyPaww » 5. jul 2016, 15:20

Laks - enten fileter eller en hel lakseside bliver super lækkert med honning smurt ovenpå, salt og peber og så et godt drys hakkede mandler. Bages i ovnen 15-20 minutter. Vi fik det i går med nye kartofler, smørstegt sommergrønt og hollandaise - og et koldt glas hvidvin :savl:
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Fisk

Indlægaf Wizzze » 5. jul 2016, 15:48

Billig fisk:
Stegt torskerogn
Fiskefrikadeller
Dampede blåmuslinger
Tun salat / Salad Nicoise med dåsetun
Salat med rejer, eller franner med rejer
Marinerede/røde/whatever sild på rugbrød
Sol over gudhjem / røget sild
Salat med røget makrel, eller franner med røget makrel, radise, løg/forårsløg/purløg
Snitte med røget/gravad laks eller hellefisk
Foreller i sølvpapir med smør, hvidvin og grøntsager
Panerede og stegte skrubber, eller skrubbefilet rullet om asparges og dampet med hvidvin
Bagt mørksej, multe eller kulmule på bund af grønt/rodfrugter
Pandestegt mørksej, multe eller kulmule, med sommersalat, fennikel salat eller spidskål
0
Do as I say! :whip:
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Fisk

Indlægaf HappyHippo » 5. jul 2016, 15:58

Hornfisk, paneret i majsmel og stegt på panden. I smør naturligvis :D
Lakseside/ ørred penslet med honning, drysset med sesam og så i ovnen
Pasta med fløde, laks, hvidvin og grønt
Fisketacos
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Fisk

Indlægaf Hunkat » 5. jul 2016, 16:03

Coop har fået tunamørbrad, et langt stykke tun i sådan lidt en pølseform. Den koster som regel 30-40 kr og er stor nok til to, så det er jo okay billigt.

Jeg bruger det både til hollandaise og fritter, i wok, til nudler og i asiatisk salat. Det er virkelig et taknemmeligt stykke fisk som er super nemt at arbejde med.

Chevich er også superlækkert. Det skal marineres i 2-3 timer i en lime/citronmarinade (der er mange forskellige opskrifter).
Det passer sig selv, skal ikke steges (=ingen overstegning) og så på tallerken.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fisk

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jul 2016, 21:20

Den obligatoriske her er norsk fiskegratin som regel lavet på torsk.
Ellers er jeg glad for stegt laks med pasta vendt i pisket æg med citron og lidt fløde.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Fisk

Indlægaf Mette » 6. jul 2016, 16:50

Røget laks/spinat-tærte
Laks i tern (30kr i Rema) i rød eller grøn karry thaistyle.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Fisk

Indlægaf lulu-p » 7. jul 2016, 08:55

Pasta med fisk / skaldyr?

Fisk i tern (laks og eller anden hvid fisk), rejer, muslinger etc. varmes i en flødesovs smagt til med citronskal, dild (eller anden foretrukken krydderurt), og vendes til sidst sammen med friskkogt pasta.

Det er en klassiker hjemme hos os. Især en fredag aften med et glas hvidvin.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Fisk

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jul 2016, 09:13

Jeg prioriterer at spise fisk til aftensmad to dage om ugen (dvs. en ret til to måltider, fordi jeg bare er mig) og også gerne som pålæg.
Jeg er opmærksom på tilbud, osv., men ellers betaler jeg, hvad det måtte koste. Jeg synes ikke, at fisk behøver være væsentlig dyrere end andet kød. Nogle gange er mængden ganske vist mindre til samme pris, men det kan man kompensere for med ekstra mættende tilbehør.

For noget tid siden var jeg så svineheldig at finde havkat og sandart på frost til 10 kr. pakken i Irma, og begge dele har fungeret rigtig godt i dette fiskefad fra Madbanditten. Det er let og hurtigt at lave, og jeg har ikke engang behøvet den foreslåede salat.
http://www.madbanditten.dk/2013/04/11/h ... isk-i-fad/

Derudover er jeg bl.a. glad for indbagt tun i butterdej, små pakker i ovnen med hvid fisk, løg, tomat, krydderurter og hvidvin, rugbrød med salat, dåsemakrel, karse og og mayonnaise med kogte æg til (det spiser jeg også til aftenmad), laks på Rema 1000s dertil egnede grøntsagsblanding, rispapir med forskelligt grønt og rejer, stegt torskerogn og fiskefrikadeller ikke at forglemme :savl: Sidstnævnte køber jeg færdig, hvis de er på tilbud, og ellers laver jeg selv farsen med fx. frossen sej.

Af pålæg bliver det ofte makrel som beskrevet eller mousse rørt af torskerogn.
Senest rettet af DetSorteCirkus 7. jul 2016, 09:18, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Mad og drikke"