Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Flora » 5. jul 2016, 18:23

dgd2007 skrev:
Flora skrev:Ellen Degeneres kan. Efter min mening i hvert fald. Men bortset fra hende er jeg helt enig. Mænd er bare meget bedre til det :)

Jo Brand (England) er også rimeligt god. Men der er altid en tendens blandt de kvindelige, at de kører på nogle meget snævre og lidt selvcentrerede emner, men mændene mere griber hvad som helst af aktuelle emner. (Synes jeg - men jeg er stadigvæk ikke den helt store fan af genren, så jeg har nok for lidt statistisk materiale).


Ok, hende kender jeg ikke. Ved egentlig ikke hvad præcist der gør forskellen. Jeg har bare kunnet konstatere at når jeg har grinet af en stand-upper har det typisk været en mand :D
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. jul 2016, 19:06

Ork ja. Kvinder duer eksempelvis ikke som jægersoldater eller frømandssoldater. Enkelte har forsøgt, men de er alle dumpet før det lykkedes.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Aima » 5. jul 2016, 19:11

Jeg tror, piger og drenge fødes med et tilsvarende udgangspunkt, så i princippet har jeg ingen kønsbehæftede fordomme, nej. Til gengæld er min overbevisning, at vilkår og præmisser afhænger en del af, hvilken kromosomsammensætning vi fødes med, og at dette så, i sagens natur, vil influere og skabe de evner vi som hhv. XX eller XY, vokser op og tilegner os, bevidst som ubevidst. Jeg er givetvis bedre til at håndtere følelser og lave en frikadellefars, end de fleste mænd, jeg kender, og det kan vi for min skyld godt adressere til mit køn, også uden, jeg synes, der er noget odiøst i dét, altså adresseringen, isoleret set. Jeg har jo sådan set bare tilpasset mig det samfund, den kultur og de sanktionsbærende normer og idealer, jeg er vokset op i.
Jeg vil gerne anerkende, at mænd, set fra et generelt perspektiv, meget sikkert er coolere til at fjerne edderkopper, end kvinder er. Jeg vil også gerne anerkende, at kvinder, set fra samme generelle perspektiv, har en bedre fornemmelse for boligindretning, tøjsammensætning og anden æstetisk finesse. Vi kan også godt kalde det fordomme med henvisning til, at der naturligvis findes i hobetal af undtagelser rundtomkring. Det provokerer mig ikke, at folk, mig selv inklusiv, drager forudindtagede, kønsrelaterede associationer. Det provokerer mig, eller irriterer, nok nærmere, at så relativt få, tilsyneladende, ikke kan gennemskue de bagvedliggende, sociostrukturelle mekanismer og mønstre der er udslagsgivende, og endnu mere, at de der potentielt kan, negligerer dem eller slet og ret bare ikke anerkender dem som problematiske.

Men altså, jojo, på verdensplan findes der nok flere mænd end kvinder, der ville ramme en parallelparkering til perfektion, man skærper vel sanserne dér, hvor man har lært, det, ift. egen behørige identitetsfølelse, er vigtigt.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Tanten » 5. jul 2016, 19:18

Jeg kan da mærke, at jeg kigger en ekstra gang, hvis jeg ser en kvinde ryge pibe eller en mand strikke - men det er måske mere, fordi det er så usædvanligt at se nogen, der i den grad gør noget andet end det, kønsrollerne dikterer, end det er fordi, jeg har haft en formodning om, at de ikke "kan".

Jeg er selv ret feminin med lak på tåneglene, ørenringe osv. - og jeg har i alle mine forhold været den, der fjernede edderkopper og rensede afløbet i bruseren. Som single har jeg lært mig at hænge lamper op og bore i betonvægge, så min voksne søn kræver, jeg kommer ud og gør det hos ham.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Tanten » 5. jul 2016, 19:22

Advocatus-Diaboli skrev:Ork ja. Kvinder duer eksempelvis ikke som jægersoldater eller frømandssoldater. Enkelte har forsøgt, men de er alle dumpet før det lykkedes.


Det er jo egentlig logisk, idet den gennemsnitlige mand vil være fysisk stærkere end den gennemsnitlige kvinde. Og når vi så er ude i jæger- eller frømandskorpset, så kan den gennemsnitlige mand overhovedet ikke følge med - og heller ikke den meget stærke kvinde; der kræves simpelthen ekstraordinær fysisk styrke.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf avdotja » 5. jul 2016, 19:23

eks-Maupassant skrev:
Skak er ogsaa koensopdelt. Dvs kvinderne har lov til at deltage i maendenes VM, uden at en kvine nogensinde har vaeret taet paa at vinde (mener at Polgar fik en 8. plads og det er det bedste nogensinde), og kvinderne har deres eget VM maend ikke maa vaere med i, saa de har mulighed for at blive verdensmester.

Koensforskellen her skyldes formentlig ogsaa en biologisk forskel, og jeg haelder selv til at tro at det er kvinders hoejere sociale behov og interesse for menneskeligt samkvem der haemmer dem ift. skak paa allerhoejeste niveau. For at blive skakverdensmester skal man nyde at tilbringe rigtigt rigtigt mange timer uden menneskeligt selskab, og jeg tror det er det der reducerer poolen af kvinder rigtigt meget.

Man kan self. altid konstruere forklaringer der gaar ud paa at kvinder bliver holdt uden for osv. Sjovt nok kommer de bedste kvinder fra meget traditionelle lande, saa som Kina og Ungarn, mens de lande der haar gaaet forrest paa kvindefrigoerelsesfronten (f.eks. USA og Norge) ikke har produceret nogen kvinder i verdenseliten.

En mindre detaljer: Der er ikke noget "VM for mænd" som kvinder får lov at stille op i. Der er et åbent VM som alle, hvad enten de er mænd, kvinder, juniorer eller seniorer, kan stille op i, og det vælger de bedste så typisk at gøre - uanset om de i øvrigt har mulighed for at stille op i andre konkurrencer.

Men ud af ren nysgerrighed: Hvad er din forklaring på manglen på sorte mænd i toppen? Bunder den også i biologi? Eller Sovjetunionens/Ruslands overlegenhed i mange år for den sags skyld? Mener du at de russiske mænd har et endnu mindre social behov og interesse for menneskeligt samkvem end mænd i almindelighed?
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf billiebean » 5. jul 2016, 19:28

En kvinde der arbejdede som pedel, elektriker, inden for off shore, automation, metalbearbejdning, plast og lignende brancher, hvor man skal have en interesse for teknik og maskiner. Det ville virkelig overraske mig positivt! Arbejder pt. med rigtig mange af denne type industrivirksomheder som udgør landets erhvervsmæssige rygrad, og jeg har endnu ikke mødt en kvindelig tekniker. Det er midaldrende mænd, så langt øjet rækker.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4590
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21053

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf catnip » 5. jul 2016, 19:44

Joe skrev:Jeg har en fordom om at mænd bare har mere ondt af sig selv, når de er syge, end kvinder har.


Men...det er da er faktum, ikke en fordom... :forvirret:


:devil:


Min mand strikker iøvrigt :D
2
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. jul 2016, 19:52

Tanten skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Ork ja. Kvinder duer eksempelvis ikke som jægersoldater eller frømandssoldater. Enkelte har forsøgt, men de er alle dumpet før det lykkedes.


Det er jo egentlig logisk, idet den gennemsnitlige mand vil være fysisk stærkere end den gennemsnitlige kvinde. Og når vi så er ude i jæger- eller frømandskorpset, så kan den gennemsnitlige mand overhovedet ikke følge med - og heller ikke den meget stærke kvinde; der kræves simpelthen ekstraordinær fysisk styrke.


Nej, der kræves ekstraordinær vilje - ikke ekstraordinær styrke. Især blandt frømænd, er den typiske kropsbygning mellem 160-170 cm høj og ikke særlig muskuløs. Hvis du ellers har viljen og ikke har skader, så kræver det fysiske kun at du møder op i trænbar tilstand og kan klare optagelseskravene på dag 1. Disse krav er kendte og dem kan kvinder sagtens træne sig op til. Derefter vil du sagtens kunne følge med. De øger den fysiske belastning i samme takt som kroppen trænes op, så det føles bare som ét langt konstant pres, og ikke et pres der går op og ned.

Der er desuden mange andre brancher, der kræver styrke eller andre egenskaber over gennemsnittet, hvor du alligevel finder kvinder. Der er ingen kvindelige operative jæger- eller frømandssoldater.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. jul 2016, 20:34

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Tanten skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Ork ja. Kvinder duer eksempelvis ikke som jægersoldater eller frømandssoldater. Enkelte har forsøgt, men de er alle dumpet før det lykkedes.


Det er jo egentlig logisk, idet den gennemsnitlige mand vil være fysisk stærkere end den gennemsnitlige kvinde. Og når vi så er ude i jæger- eller frømandskorpset, så kan den gennemsnitlige mand overhovedet ikke følge med - og heller ikke den meget stærke kvinde; der kræves simpelthen ekstraordinær fysisk styrke.


Nej, der kræves ekstraordinær vilje - ikke ekstraordinær styrke. Især blandt frømænd, er den typiske kropsbygning mellem 160-170 cm høj og ikke særlig muskuløs. Hvis du ellers har viljen og ikke har skader, så kræver det fysiske kun at du møder op i trænbar tilstand og kan klare optagelseskravene på dag 1. Disse krav er kendte og dem kan kvinder sagtens træne sig op til. Derefter vil du sagtens kunne følge med. De øger den fysiske belastning i samme takt som kroppen trænes op, så det føles bare som ét langt konstant pres, og ikke et pres der går op og ned.

Der er desuden mange andre brancher, der kræver styrke eller andre egenskaber over gennemsnittet, hvor du alligevel finder kvinder. Der er ingen kvindelige operative jæger- eller frømandssoldater.



Så kvinder kan ikke have ekstraordinær vilje? Kun vilje over gennemsnittet? Siden du nu mener, de ikke kan disse ting?


Hej XXXX logik - hvad laver du i denne tråd?

Indlæg redigeret af moderator p.g.a. mobning
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 20:56

Kvinder er bedre til at give en ret i, at et eller andet uretfærdigt :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2016, 21:26

avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
Skak er ogsaa koensopdelt. Dvs kvinderne har lov til at deltage i maendenes VM, uden at en kvine nogensinde har vaeret taet paa at vinde (mener at Polgar fik en 8. plads og det er det bedste nogensinde), og kvinderne har deres eget VM maend ikke maa vaere med i, saa de har mulighed for at blive verdensmester.

Koensforskellen her skyldes formentlig ogsaa en biologisk forskel, og jeg haelder selv til at tro at det er kvinders hoejere sociale behov og interesse for menneskeligt samkvem der haemmer dem ift. skak paa allerhoejeste niveau. For at blive skakverdensmester skal man nyde at tilbringe rigtigt rigtigt mange timer uden menneskeligt selskab, og jeg tror det er det der reducerer poolen af kvinder rigtigt meget.

Man kan self. altid konstruere forklaringer der gaar ud paa at kvinder bliver holdt uden for osv. Sjovt nok kommer de bedste kvinder fra meget traditionelle lande, saa som Kina og Ungarn, mens de lande der haar gaaet forrest paa kvindefrigoerelsesfronten (f.eks. USA og Norge) ikke har produceret nogen kvinder i verdenseliten.

En mindre detaljer: Der er ikke noget "VM for mænd" som kvinder får lov at stille op i. Der er et åbent VM som alle, hvad enten de er mænd, kvinder, juniorer eller seniorer, kan stille op i, og det vælger de bedste så typisk at gøre - uanset om de i øvrigt har mulighed for at stille op i andre konkurrencer.

Men ud af ren nysgerrighed: Hvad er din forklaring på manglen på sorte mænd i toppen? Bunder den også i biologi? Eller Sovjetunionens/Ruslands overlegenhed i mange år for den sags skyld? Mener du at de russiske mænd har et endnu mindre social behov og interesse for menneskeligt samkvem end mænd i almindelighed?


Ja det var også det jeg mente med mande-VM'er. Det er jo bare VM som sådan.

Mht sorte og russere har det noget at gøre med hvor stor sporten er i landet. Der er ikke noget mærkeligt i at sporte har forskellig udbredelse i forskellige lande.

Jeg kan ikke se hvordan de sociale forklaringer kan bruges til at forklare at f.eks. danske / ungarske kvinder ikke skulle være lige så gode som danske / ungarske mænd. Så skal man konstruere en social teori hvor man finder de samme sociale faktorer i Danmark, Kina, Ungarn, Rusland, Cuba der holder kvinderne væk fra skak. Det tror jeg ikke man kan uden at det bliver ren spekulation. Landene er jo så forskellige at det ville virke utroværdigt på mig hvis de samme faktorer mht. skak er til stede i Danmark og Kina. (Hvor Kina er bedre end Danmark.)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 21:34

eks-Maupassant skrev:Ja det var også det jeg mente med mande-VM'er. Det er jo bare VM som sådan.

Mht sorte og russere har det noget at gøre med hvor stor sporten er i landet. Der er ikke noget mærkeligt i at sporte har forskellig udbredelse i forskellige lande.

Jeg kan ikke se hvordan de sociale forklaringer kan bruges til at forklare at f.eks. danske / ungarske kvinder ikke skulle være lige så gode som danske / ungarske mænd. Så skal man konstruere en social teori hvor man finder de samme sociale faktorer i Danmark, Kina, Ungarn, Rusland, Cuba der holder kvinderne væk fra skak. Det tror jeg ikke man kan uden at det bliver ren spekulation. Landene er jo så forskellige at det ville virke utroværdigt på mig hvis de samme faktorer mht. skak er til stede i Danmark og Kina. (Hvor Kina er bedre end Danmark.)

Hmm ... den er speget - og interessant.
På den ene side kan jeg sagtens se, hvorfor man som pige ikke bare ville kunne glide ubemærket ind i "min" skakklub (i hvert fald dengang i 80'erne-90'erne). På den anden side er det mit indtryk, at langt de fleste piger/kvinder oprigtigt synes, at det er spild af tid at sidde 4 timer over 40 træk :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2016, 21:53

dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja det var også det jeg mente med mande-VM'er. Det er jo bare VM som sådan.

Mht sorte og russere har det noget at gøre med hvor stor sporten er i landet. Der er ikke noget mærkeligt i at sporte har forskellig udbredelse i forskellige lande.

Jeg kan ikke se hvordan de sociale forklaringer kan bruges til at forklare at f.eks. danske / ungarske kvinder ikke skulle være lige så gode som danske / ungarske mænd. Så skal man konstruere en social teori hvor man finder de samme sociale faktorer i Danmark, Kina, Ungarn, Rusland, Cuba der holder kvinderne væk fra skak. Det tror jeg ikke man kan uden at det bliver ren spekulation. Landene er jo så forskellige at det ville virke utroværdigt på mig hvis de samme faktorer mht. skak er til stede i Danmark og Kina. (Hvor Kina er bedre end Danmark.)

Hmm ... den er speget - og interessant.
På den ene side kan jeg sagtens se, hvorfor man som pige ikke bare ville kunne glide ubemærket ind i "min" skakklub (i hvert fald dengang i 80'erne-90'erne). På den anden side er det mit indtryk, at langt de fleste piger/kvinder oprigtigt synes, at det er spild af tid at sidde 4 timer over 40 træk :)


Jeg køber heller ikke det som forklaring - de kan jo bare lave deres egne klubber. Hvis der var en pool af kvinder der gerne ville spille en masse skak men syntes at de klubber med en masse mænd var nederen, så ville de bare lave deres egne - det er jo dødnemt. Når de kvindelige skakklubber der producerer kvindelige spillere der kan konkurrere med mændene så hverken kommer i Danmark, USA, Kina eller Ungarn, så er min konklusion at det må være pga noget biologisk - kvinder synes det er kedeligt at sidde alene og uden at snakke så længe - fordi man igen ellers skulle finde en social faktor der holdt kvindelige skakklubber nede der både var til stede med samme kraft i Danmark, USA, Kina, Ungarn
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2016, 21:55

Dikus skrev:Jeg ville SÅ gerne have gået til skak, da jeg var lille. Men det var altså for drengene og de sære piger.


Skakdrengene er også rimeligt sære :)
1

Tilbage til "Livets forhold"