Bøger, man "burde" have læst.

Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf icelady » 21. sep 2015, 21:15

Når jeg skriver "burde" er det fordi, jeg nogle gange har oplevet at folk siger, "Hvaaad? Har du ikke læst den? Den er jo en klassiker!" når jeg fortæller, at jeg ikke har læst en bog, som i deres øjne er en klassiker.

Så hvilke bøger har I ikke fået læst, som andre mener man burde læse.


Jeg kan umiddelbart komme i tanke om følgende:

Ringenes Herre-bøgerne af Tolkien. Jeg har prøvet, men nej. Det gik bare ikke.

Krig og Fred af Tolstoj.

Fornuft og følelse af Jane Austen.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Daine » 22. sep 2015, 20:35

Harper Lee's Dræb ikke en sangfugl

Ulysses

Krig og fred + Anna Karenina, begge af Tolstoj.

Alt af Dostojevskij

Odysseen og Iliaden, begge af Homer

Og så stort set alle danske klassikerforfattere. Har dog læst Tom Kristensens Hærværk.

Jeg elsker Jane Austens 'Stolthed og Fordom' (surprise!), men hendes andre bøger kan jeg ikke rigtig komme igennem.

Stormfulde Højder af Emily Bronte er endnu en bog jeg ikke rigtig kan komme i gang med. Jeg har også flere af Charles Dickens bøger liggende ulæst.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf dykkersild » 24. sep 2015, 09:42

Jane Austen - absolut ikke min stil overhoved.
Ulysses - den har jeg prøvet at få læst i 20 år - den er givet væk og opgivet for evigt.

Da jeg var helt ung, læste jeg en del af "burde-du-have-læse" og en del var gode, en del var dårlige og en del fattede jeg hat af. Nu læser jeg alt det jeg kan lide, prøver noget nyt og fænger det ikke, så lukker jeg bare bogen og tager fat på noget andet. Eneste undtagelse er evt. anmeldelser - dem læser jeg naturligvis.

Jeg er færdig med burde.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. sep 2015, 10:40

Der er rigtig mange af de brede klassikere, jeg ikke har læst, af den simple grund, at de fleste er så tykke og derfor ikke egner sig til mine koncentrationsproblemer.

Til gengæld har jeg læst en masse såkaldt "smalle, finlitterære" bøger. Jeg læser faktisk ikke andet, hvilket udelukkende er en smagssag.
Jeg bryder mig generelt ikke om sproget, plottene og grebene i bøger, der kalkuleret er skrevet for at sælge godt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Rapfisk » 24. sep 2015, 19:44

Er der ikke mange af de klassikere, som det kun er én selv, der føler, man bør have læst?

Jeg har en veninde, der ikke har læst Harry Potter. Det synes jeg er lidt sært :genert:
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf vibbsen » 25. sep 2015, 06:47

Skumfidusen skrev:Jeg læste August Schades Kommodetyven for noget tid siden, for det er sådan noget smalt og ophøjet noget. Eneste konklusion er at jeg ikke er smal og ophøjet. Jeg forstod intet af hvad der foregik i den bog. Virkelig ingenting. Tror også bare jeg holder mig fra "burde"-bøgerne. Jo mere litterært og fint det er desto mindre tiltaler det mig. Jeg har læst masser af kritikere - der er næppe en Alexandre Dumas jeg ikke har læst. Der er røget masser af Nobel-prisvindere igennem, men mine største læseoplevelser har kun sjældent været de store og ansete bøger. Til gengæld kan jeg oprigtigt godt lide Citizen Kane og Cykeltyven, så måske er jeg intellektuel når det gælder film :)


Jeg har faktisk sluttet fred med det faktum at jeg er sådan er temmelig simpel når det gælder litteratur...Jeg vil sgu helst læse noget som er skrevet for masserne :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Newsugar » 1. dec 2015, 13:53

Jeg synes at drageløberen bør læses af alle ☺
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Animi » 1. dec 2015, 14:39

Ringenes Herrer står på min to-do-liste, og har gjort det i mange år - men ærligt, så er bøgerne altså virkelig kedelige :P :ninja:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Rapfisk » 1. dec 2015, 15:17

Animi skrev:Ringenes Herrer står på min to-do-liste, og har gjort det i mange år - men ærligt, så er bøgerne altså virkelig kedelige :P :ninja:

Tag Hobitten i stedet. Den er kort og let at læse, og så kan du sige, at du har læst Tolkien.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Moxy-lady » 1. dec 2015, 15:36

Jeg har læst Ringenes Herre, men er aldrig kommet igennem Hobitten... Den gjorde bare aldrig rigtig noget for mig.

På trods af at læse engelsk på universitetet, så må jeg erkende at jeg ikke rigtig har fået læst specielt mange klassikere, undtagen dem på pensum.
Men af dem som står på to-do listen må være Mark Twain og Dickens. Vil også gerne læse 'Little Women' og 'Wuthering heights'.
Jeg har læst Pride and Prejudice og vil gerne kigge på andet af Austen, kan godt lide hendes stil. (Og så elsker jeg miniserien med Colin Firth som Mr. Darcy!)
Vil også gerne læse Shelley's Frankenstein :)

Der er sikkert flere, men jeg er virkelig tilbøjelig til at læse 'nem' litteratur så får desværre ikke læst så meget.

BTW så er disse udgaver FEDE - og en god anledning til at få læst op på klassikerne: http://www.amazon.com/s/ref=sr_nr_p_n_c ... 1294421011

De vejer en halv krig, men er virkelig lækre. Tror at det er Norton der har udgivet dem.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Annione » 1. dec 2015, 17:02

Jeg har ikke læst Harry Potter. Og heller ikke Game of Thrones. Har dog købt én bog af hver - og er aldrig kommet i gang med dem. Det er som om den genre ikke rigtig vil læses :-D

Og jeg er ellers ikke bange for tykke bøger.

Jeg synes forøvrigt folk burde læse Bibelen. Mest for at kunne sige "Ja, den har jeg læst. Det sagde mig sgu ikke så meget..." :deer: Og ja, jeg har læst Bibelen. Og nej, den sagde mig dælme ikke meget.
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Bøger, man "burde" have læst.

Indlægaf Sophaya » 1. dec 2015, 18:39

Tolstojs Anna Karenina er på min liste over bøger, jeg skal have læst snart. I det hele taget synes jeg man bør læse "de store klassikere". At jeg selv mangler en del af dem taler vi ikke om..
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Bøger"