Terminstråd - alle er velkomne :)

Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 6. jul 2016, 09:48

Bøtte skrev:Så er md overstået. Alt var fint.
Den var ikke meget for det der scanningsnoget, men det lykkes da til sidst.
Det eneste den frivilligt viste, var at den er en lillesøster :lun:

Moderkagen er foranliggende, så ny scanning i uge 34.


Tillykke.

Jeg undrer mig altså over så mange får tilbud om ny scanning når moderkage er foranliggende. Det er min også denne gang og jeg spurgte meget specifikt om det betød noget og om jeg skulle til flere scanninger. Jeg fik nej og jdm sagde heller ikke noget til det i går.
Hvorfor skal nogen have ekstra scanninger og andre ikke? :gruble:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 6. jul 2016, 09:50

Lulu skrev:
Bøtte skrev:Så er md overstået. Alt var fint.
Den var ikke meget for det der scanningsnoget, men det lykkes da til sidst.
Det eneste den frivilligt viste, var at den er en lillesøster :lun:

Moderkagen er foranliggende, så ny scanning i uge 34.


Tillykke.

Jeg undrer mig altså over så mange får tilbud om ny scanning når moderkage er foranliggende. Det er min også denne gang og jeg spurgte meget specifikt om det betød noget og om jeg skulle til flere scanninger. Jeg fik nej og jdm sagde heller ikke noget til det i går.
Hvorfor skal nogen have ekstra scanninger og andre ikke? :gruble:


Der er forskel på forliggende og foranliggende. Jeg kan ikke huske hvilken en er hvad. Men min ligger i hvert fald foran i livmoderen, dvs., ud mod maveskindet.
Men moderkagen kan også ligge og dække for livmoderhalsen, og det er den anden slags. Dette kan være et problem, da man jo så kan have svært ved selv at føde, når moderkagen ligger i vejen. Så skal man til ekstra scanning for at se, om den har rykket sig, hvilket den ofte gør.

Så du har nok bare en moderkage der ligger ud mod maveskindet, men langt væk fra livmoderhalsen :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 6. jul 2016, 09:51

Efter lidt google:

Forliggende = dækker for livmoderhalsen.
Foranliggende = ligger ud mod maveskindet. (den kan jeg så ikke finde på google, men det var hvad scanningsdamen kaldte det jeg har)

:)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 6. jul 2016, 10:02

Så har jeg været til 32 ugers undersøgelse. Alt ser fint ud og lægen vurderede lillebror til 1500 g :) Hun mener hovedet ligger nedad, så det kan være derfor jeg gar haft ondt, hvis han har aset og maset dernede.

Næste gang der er nogen der skal have 'fingre' i mig er 36+6. Det synes jeg der er lidt længe til :blush: Men sådan er det vel 2 gang.
1
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 6. jul 2016, 10:05

Sangius skrev:Efter lidt google:

Forliggende = dækker for livmoderhalsen.
Foranliggende = ligger ud mod maveskindet. (den kan jeg så ikke finde på google, men det var hvad scanningsdamen kaldte det jeg har)

:)


Forliggende er også rigtig sjældent, heldigvis :) Mener der står 0,5% af alle graviditeter i Politikkens. Og af de 0,5% rykker de fleste sig væk fra livmoderhalsen.

Jeg husker i øvrigt forskellen på at forliggende, ligger så den dækker FOR livmoderhalsen. Og foranliggende ligger FORAN [/i]baby.

Og beklager at mine indlæg måske dukker op to gange, af en eller anden årsag registrerer forummet to klik hver gang jeg klikker én gang... :forvirret:
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 6. jul 2016, 10:08

Men bøtte skriver jo også at hendes er foranliggende.

Nå ja det er jo også ligemeget. Jeg undrer mig bare for jeg ville være ret harm over ikke at få en ny scanning hvis der var chance for at der kunne opstå komplikationer under fødsel grundet moderkagens placering.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 6. jul 2016, 10:09

Lulu skrev:Men bøtte skriver jo også at hendes er foranliggende.

Nå ja det er jo også ligemeget. Jeg undrer mig bare for jeg ville være ret harm over ikke at få en ny scanning hvis der var chance for at der kunne opstå komplikationer under fødsel grundet moderkagens placering.


Tror de to ord bliver brugt lidt i flæng.

Jeg ville stole fuldt og fast på, at hvis de ikke har givet dig tid til en ny scanning, så er det fordi, at den ikke har ligget og dækket for livmoderhalsen. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 6. jul 2016, 10:38

Noget andet... og måske TMI for nogle ;)

30+1 og synes jeg at jeg begynder at blive lidt ehm øm "dernede". Virker ikke umiddelbart hævet eller noget, er bare sådan lidt ømt som hvis vi havde gået for meget til den på lagnerne (hvad vi altså ikke har, haha). Andre der har oplevet det?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 6. jul 2016, 10:42

Lulu skrev:Men bøtte skriver jo også at hendes er foranliggende.

Nå ja det er jo også ligemeget. Jeg undrer mig bare for jeg ville være ret harm over ikke at få en ny scanning hvis der var chance for at der kunne opstå komplikationer under fødsel grundet moderkagens placering.


Så er det fordi jeg blander begreberne :lol: Jeg troede det var omvendt, og mener også scanningsdamen sagde foranliggende.

Men i hvert fald ligger den så udgangen er total spærret, baby kan ikke komme den vej ud, så derfor en ekstra scanning og ks, hvis den ikke flytter sig.
Hun sagde i øvrigt at kun 20 % flytter sig ikke.

I øvrigt scanner de normalt i 36, men eftersom jeg fødte i 35 sidst, var det rart lige at få det tjekket inden.

Jeg havde faltisk godt luret at den lå anderledes end sidst, da det føles anderledes, når der bliver sparket.
3
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Nuttede-Nuser » 6. jul 2016, 10:56

Snowdrop skrev:Noget andet... og måske TMI for nogle ;)

30+1 og synes jeg at jeg begynder at blive lidt ehm øm "dernede". Virker ikke umiddelbart hævet eller noget, er bare sådan lidt ømt som hvis vi havde gået for meget til den på lagnerne (hvad vi altså ikke har, haha). Andre der har oplevet det?


Jep, har jeg haft de sidste par uger. Det bliver lidt mere ømt for hver uge der går. Det hjælper lidt hvis jeg følger rådene for bækkenløsning. Ingen ben over kors og tær og næse samme vej, men det er stadig lidt ømt.
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Nuttede-Nuser » 6. jul 2016, 11:00

Jeg er ret så træt af det her søvn roderi. Mon kroppen godt ved at den skal øve sig lidt i at fungere med forstyrret søvn. Jeg var så træt efter FG igår aftes da vi kom hjem ved 23 tiden. Men alligevel var kl over 4 inden jeg faldt i søvn. Kl 8 kørte min kæreste på arbejde. Han SKAL in og sige farvel inden han kører, da jeg ellers vågner i totalt panik ret kort efter, barndomstraume. Men jeg faldt i søvn igen, og vågnede så 8.30 og kunne ikke falde til ro igen. Og nu sidder jeg og er SÅ træt at jeg næsten ikke kan holde mine øjne åbne.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 6. jul 2016, 11:31

Nuttede-Nuser skrev:Jeg er ret så træt af det her søvn roderi. Mon kroppen godt ved at den skal øve sig lidt i at fungere med forstyrret søvn. Jeg var så træt efter FG igår aftes da vi kom hjem ved 23 tiden. Men alligevel var kl over 4 inden jeg faldt i søvn. Kl 8 kørte min kæreste på arbejde. Han SKAL in og sige farvel inden han kører, da jeg ellers vågner i totalt panik ret kort efter, barndomstraume. Men jeg faldt i søvn igen, og vågnede så 8.30 og kunne ikke falde til ro igen. Og nu sidder jeg og er SÅ træt at jeg næsten ikke kan holde mine øjne åbne.


Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det er rart smart at søvnen, for de fleste, bliver dårligere lige op til termin ;)
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 6. jul 2016, 11:47

Tak for likes og kort søde damer - også til lurerne :lun: :whine:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 6. jul 2016, 11:53

Snowdrop skrev:Noget andet... og måske TMI for nogle ;)

30+1 og synes jeg at jeg begynder at blive lidt ehm øm "dernede". Virker ikke umiddelbart hævet eller noget, er bare sådan lidt ømt som hvis vi havde gået for meget til den på lagnerne (hvad vi altså ikke har, haha). Andre der har oplevet det?


Ork ja. Sådan har det været i noget tid nu. Det føles generelt bare mere ømt dernede, og det dunker i lang tid efter lagn-gymnastik. Jeg tror det er slimhinderne der har det lidt hårdt. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9463

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 6. jul 2016, 12:00

Min moderkage har ligget ud mod maveskindet under begge graviditeter, men da de ikke har spærret for udgangen, er jeg ikke blevet scannet ekstra.

Jeg tror, begreberne bliver blandet sammen - også af fagfolk.
0

Tilbage til "Graviditet"