Hvordan får man bedre hukommelse?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf ina » 29. jun 2016, 19:08

Jeg har problemer med at huske. Det kan være småting i hverdagen, det kan være større ting. Jeg skriver alt ned og bruger kalender, det hjælper.

Har stået på i ca halvandet år - jeg havde en depression, angst og let stress for et års tid siden, og jeg er nervøs for om det er det der har forvoldt skade.

Jeg skal til eksamen i morgen, men husker intet. Selv den opgave jeg selv har skrevet, har jeg problemer med at huske hvad der står i.

Jeg ved godt, at jeg ikke kan nå at gøre noget til i morgen, men det irriterer mig simpelthen så meget, at jeg har det sådan. Er der nogen der har nogle erfaringer til at blive bedre til at huske?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. jun 2016, 19:12

Det kunne godt lyde som kognitive vanskeligheder, og jeg kan varmt anbefale dig denne bog.
http://www.psykiatrifonden.dk/guides/me ... heder.aspx

Du kan nok ikke nå at omstrukturere dine noter til i morgen, men ellers kan farvekoder, grafiske opstillinger af notater, osv. være en kærkommen støtte.
4
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf ina » 29. jun 2016, 19:44

DetSorteCirkus skrev:Det kunne godt lyde som kognitive vanskeligheder, og jeg kan varmt anbefale dig denne bog.
http://www.psykiatrifonden.dk/guides/me ... heder.aspx

Du kan nok ikke nå at omstrukturere dine noter til i morgen, men ellers kan farvekoder, grafiske opstillinger af notater, osv. være en kærkommen støtte.


Tusind tak. Den bog ser god ud, den vil jeg bestille. :gogo:

Jeg tror ikke jeg gør mere ved den eksamen. Går i seng om lidt, det kan sikkert også redde lidt.
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4386

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf Hewlett » 1. jul 2016, 22:50

Sørg for at få nok fedt gennem kosten. Kerner, frø, nødder osv. bidrager med umættede fedtsyrer som bl.a. kan forbedre din indlæring samt koncentration.

Særligt kokosolie har der været meget snak om kan have en positiv indflydelse på hjernens evne til at huske.

Ellers handler det om at tage små pauser fra arbejdet i hverdagen. Jeg mener tommelfingerreglen siger, at hjernen kun er i stand til at arbejde koncentreret i 45 min af gangen - så har den brug for en pause, også for at "stoffet" sætter sig fast.

Derudover at du sørger for at få den søvn du har brug for. Her sker der nogle processer i hjernen som bl.a. "lagrer" den viden og de indtryk du har fået i løbet af dine vågne timer.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf Slettet bruger » 1. jul 2016, 23:04

Mon ikke det også er noget med at fokusere på hvad man er i gang med?

Efter min erfaring er folk der glemmer ting tit typer der f.eks. begynder at overveje hvor de skal på ferie hen mens de er på vej ud af døren (og så glemmer nøglerne) eller begynder at fundere over hvordan de undgår at glemme nøglerne mens de booker ferie (og så kommer til at booke forkerte datoer).

Stressede/poststressede folks opmærksomhed flyver efter min erfaring meget frit og lidt tilfældigt rundt i universet, måske fordi de er nervøse for at overse noget.

Syns meget jeg husker ting fordi de er associerede til andre ting. Eks hvis jeg er i supermarkedet for at købe brød, smør, og ost, så skal jeg bare huske en af de tre ting og så kommer de to andre "gratis", men hvis jeg skal købe brød, smør, ost, elpære, så kan elpæren smutte fordi den ikke "Hænger sammen" med de andre ting.
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf ina » 6. jul 2016, 10:39

Havde slet ikke lige set, at der var kommet flere svar i denne tråd. Jeg svarer lige i aften, men tak for jeres svar. :kys:
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf ina » 6. jul 2016, 12:33

Hewlett skrev:Sørg for at få nok fedt gennem kosten. Kerner, frø, nødder osv. bidrager med umættede fedtsyrer som bl.a. kan forbedre din indlæring samt koncentration.

Særligt kokosolie har der været meget snak om kan have en positiv indflydelse på hjernens evne til at huske.

Ellers handler det om at tage små pauser fra arbejdet i hverdagen. Jeg mener tommelfingerreglen siger, at hjernen kun er i stand til at arbejde koncentreret i 45 min af gangen - så har den brug for en pause, også for at "stoffet" sætter sig fast.

Derudover at du sørger for at få den søvn du har brug for. Her sker der nogle processer i hjernen som bl.a. "lagrer" den viden og de indtryk du har fået i løbet af dine vågne timer.


Det med søvnen er indimellem svært med to små børn.
Men godt konkret råd mht. fedt - tak, det vil jeg forsøge at oppe! :gogo:
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf ina » 6. jul 2016, 12:38

eks-Maupassant skrev:Mon ikke det også er noget med at fokusere på hvad man er i gang med?

Efter min erfaring er folk der glemmer ting tit typer der f.eks. begynder at overveje hvor de skal på ferie hen mens de er på vej ud af døren (og så glemmer nøglerne) eller begynder at fundere over hvordan de undgår at glemme nøglerne mens de booker ferie (og så kommer til at booke forkerte datoer).

Stressede/poststressede folks opmærksomhed flyver efter min erfaring meget frit og lidt tilfældigt rundt i universet, måske fordi de er nervøse for at overse noget.

Syns meget jeg husker ting fordi de er associerede til andre ting. Eks hvis jeg er i supermarkedet for at købe brød, smør, og ost, så skal jeg bare huske en af de tre ting og så kommer de to andre "gratis", men hvis jeg skal købe brød, smør, ost, elpære, så kan elpæren smutte fordi den ikke "Hænger sammen" med de andre ting.


Du rammer meget spot on med de der flyvske tanker. :genert:

Jeg havde svært ved eksamenslæsningen, fordi hver gang jeg satte mig ned og læste, kom jeg i tanke om noget andet jeg skulle huske at gøre/undersøge. Og så gjorde jeg det i stedet. Og når jeg fastholdte at jeg skulle læse, sad jeg alligevel og spekulerede over andre ting imens.

Tror helt sikkert der er noget omkring at jeg er nervøs for glemme noget eller overse noget, og derfor har jeg i stedet tankemylder. Hvilket så gør, at jeg husker intet.


Jeg har bestilt den bog, som det sorte cirkus linkede til. Glæder mig til at læse den! :gogo: Fik et 7 tal i min eksamen, så det gik jo udemærket alligevel.
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan får man bedre hukommelse?

Indlægaf Slettet bruger » 6. jul 2016, 21:09

ina skrev:
eks-Maupassant skrev:Mon ikke det også er noget med at fokusere på hvad man er i gang med?

Efter min erfaring er folk der glemmer ting tit typer der f.eks. begynder at overveje hvor de skal på ferie hen mens de er på vej ud af døren (og så glemmer nøglerne) eller begynder at fundere over hvordan de undgår at glemme nøglerne mens de booker ferie (og så kommer til at booke forkerte datoer).

Stressede/poststressede folks opmærksomhed flyver efter min erfaring meget frit og lidt tilfældigt rundt i universet, måske fordi de er nervøse for at overse noget.

Syns meget jeg husker ting fordi de er associerede til andre ting. Eks hvis jeg er i supermarkedet for at købe brød, smør, og ost, så skal jeg bare huske en af de tre ting og så kommer de to andre "gratis", men hvis jeg skal købe brød, smør, ost, elpære, så kan elpæren smutte fordi den ikke "Hænger sammen" med de andre ting.


Du rammer meget spot on med de der flyvske tanker. :genert:

Jeg havde svært ved eksamenslæsningen, fordi hver gang jeg satte mig ned og læste, kom jeg i tanke om noget andet jeg skulle huske at gøre/undersøge. Og så gjorde jeg det i stedet. Og når jeg fastholdte at jeg skulle læse, sad jeg alligevel og spekulerede over andre ting imens.

Tror helt sikkert der er noget omkring at jeg er nervøs for glemme noget eller overse noget, og derfor har jeg i stedet tankemylder. Hvilket så gør, at jeg husker intet.


Jeg har bestilt den bog, som det sorte cirkus linkede til. Glæder mig til at læse den! :gogo: Fik et 7 tal i min eksamen, så det gik jo udemærket alligevel.


Jeg tror ikke der er nogen speciel grund til at du har tankemylder i irriterende grad, en meget stor del af befolkningen har det i en eller anden grad. Det er noget med vores elektroniske dimser, hvor vi vænner os til at blive distraherede hele tiden, at hoppe ind og ud af forskellige samtaler f.eks. Jeg kender flere der ikke en gang er klar over det, så du er skridtet videre.

Tror ikke der er andet at gøre end at få nogen aktiviteter ind i sit liv a la strikning eller noget sport, nok lige meget hvad det er, det skal bare være noget der tager tid hvor man er fokuseret på en ting, og så vænner man sig mere til at holde et fokus. Og være ops på det i dagligdagen, og tage sig i det når man begynder at planlægge sin ferie i nettokøen :)

Evt. ka du læse en bog om mindfullness, det handler vist ikke om så meget andet end det med tankemylderet.

Grunden er at konncentration er en evne der skal trænes op, og vi gør det modsatte med elektroniske dimser.
1

Tilbage til "Helbred"