Du tjener ...

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Du tjener ...

Indlægaf Wizzze » 21. sep 2015, 17:51

Mere end svenskerne, faktisk i gennemsnit 5% mere end svensken, men du kan købe mindre, næsten 3% mindre fordi det er billigere at leve i Sverige end Danmark. Den svenske regering har så lige idag fremlagt nyt budget med skattestigninger på 33mia. så måske er det ikke situationen i morgen. Men da indkomstsammenligningen for 2014 blev lavet for Europa var det situationen.

Den gennemsnitlige dansker tjener 206.800kr. efter skat, eller ca. 17.200kr. pr. måned, gennemsnittet for Europa var 115.400kr. eller ca. 9.600kr. pr. måned. Men som med alle gennemsnit, dækker det over meget store udsving, i Rumænien er indkomsten kun 15.300kr. OM ÅRET eller 1275kr. pr. måned, mens den i Schweiz er 319.400 eller 26.600kr. pr. md.

http://finans.dk/live/okonomi/ECE803611 ... ctxref=ext

Men der er ikke kun kigget på forskellen i indkomster mellem landene i Europa, der er også kigget på indkomsten og forskelle internt i Danmark. Er du nysgerrig efter at se om din indkomst er høj, lav eller gennemsnitlig, så har Danmarks Statistik lavet en lille test, hvor du kan sammenligne dig med andre på din alder, andre i din kommune, eller landsgennemsnittet.

Se testen her: http://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/indkomst
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Du tjener ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. sep 2015, 23:05

Som husstand ligger vi på 60% under, 40% over på landsplan - så den er vel meget gennemsnitlig :)

Og ja, man får mere for pengene hos Svensken ;) - men så kan man jo tage på nabovisit, de kommer jo også her og hamster humle på flasker :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Du tjener ...

Indlægaf D.itsen » 22. sep 2015, 04:20

Vi ligger temmelig meget over, men når man så ryger i gruppen 20-34, så giver sammenligningen heller ikke meget mening. Voksenløn vs su... Det er jo bare en fjollet at sammenligne de ting
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Du tjener ...

Indlægaf wh1971 » 22. sep 2015, 06:54

Jeg gider ikke sammenligne min indkomst med andre og slet ikke med andre lande. Den samlede økonomi er langt mere end blot indkomsten - formue, bolig osv. tæller i ligeså høj grad med
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Du tjener ...

Indlægaf Wizzze » 22. sep 2015, 07:03

Marott skrev:
DD_81 skrev:Som husstand ligger vi på 60% under, 40% over på landsplan - så den er vel meget gennemsnitlig :)

Og ja, man får mere for pengene hos Svensken ;) - men så kan man jo tage på nabovisit, de kommer jo også her og hamster humle på flasker :D



Jeg lavede lige samme regnestykke, men rykkede os op i 35-44 og der ligger vi stadig på de 80% og jeg synes altså ikke, at vi er sådan rige/rige. Vi er helt almindelige med 2 indtægter fra job i det offentlige. :gruble:


2 gange job med løn, så er det næsten garanteret at man hører med til den øverste femtedel.

http://www.avisen.dk/laerere-blandt-den ... 26800.aspx

folk har det med at undervurdere deres egen velstand, husk på at halvdelen af befolkningen ikke har et job, men er pensionister, studerende eller arbejdsløse, så det at have et job hiver en godt op i indtægt.
1
Do as I say! :whip:
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Du tjener ...

Indlægaf wh1971 » 22. sep 2015, 07:16

Wizzze skrev:2 gange job med løn, så er det næsten garanteret at man hører med til den øverste femtedel.

http://www.avisen.dk/laerere-blandt-den ... 26800.aspx

folk har det med at undervurdere deres egen velstand, husk på at halvdelen af befolkningen ikke har et job, men er pensionister, studerende eller arbejdsløse, så det at have et job hiver en godt op i indtægt.


Den slags undersøgelser er ligeså meget værd som brugt toiletpapir. Gennemsnitstallet er et sammenrend af høje indkomster, studerende, arbejdsløse, pensionister og andet godtfolk, men som jeg skriver siger indkomsten alene ikke meget om økonomien som helhed. En pensionist på laveste sats kan se fattig ud på papiret, men vedkommende kan jo have 1 mio stående i banken og et hus uden gæld til en værdi på 3 mio. Samtidigt kan du have et par der tilsammen tjener 800K årligt, men som har gæld i 2 biler, studiegæld, kassekreditter og et hus der er overbelånt til 120%.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Du tjener ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 07:39

Wizzze skrev:2 gange job med løn, så er det næsten garanteret at man hører med til den øverste femtedel.

http://www.avisen.dk/laerere-blandt-den ... 26800.aspx

folk har det med at undervurdere deres egen velstand, husk på at halvdelen af befolkningen ikke har et job, men er pensionister, studerende eller arbejdsløse, så det at have et job hiver en godt op i indtægt.


Arhh... 2 gange job med løn, jeg er inden for mit fagområde ret godt lønnet (svarer meget godt til lærerlønnen), min mand har også en forholdsvis god løn inden for hans område :) Og vi rammer altså kun de 3/5 ;) - plus vi har en bolig med "lav værdi" ifht. hvad så mange andre har :)

Min søster og hendes mand, der begge er i faste fuldtidsjob, de har en væsentligt lavere årsindkomst end vi har, - deres samlede bruttoløn er lavere end min mands, så de må jo rangere noget lavere på listen.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Du tjener ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 07:44

Okay, skulle lige lure hvor meget de er børn gør til og fra i beregingen :)
Hvis jeg skriver vi kun er 2 voksne, med vores netto indkomst, så ryger vi fra 60% op til 91!

Havde heller ikke medregnet børnefamilieydelse, som vel også er en del af indtægten, og så rykker vi op til 67%

Iøvrigt, når man taster 0 eller 1 barn ind, og skal krydse af i ejerbolig, så skal man ikke indtaste boligværdien
Når jeg taster vores familie, 4 børn, så skal jeg taste boligværdien ind :gruble:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Du tjener ...

Indlægaf Mholle » 22. sep 2015, 07:57

Altså jeg synes lidt det er noget pjat at sammenligne hele lande (eller i hvert fald at inkludere arbejdsløse fordi det jo ikke giver et billede at den faktiske gennemsnitsløn), især når jeg ser gennemsnits lønnen i Rumænien, den er voldsomt lav, men det skyldes at mange folk bor i udkants-rumænien og er selvforsynende og en stor del derudover er sigøjnere.

Kigger man på gennemsnitslønnen i de større byer er den helt sikkert væsentligt højere og jeg arbejder da med flere der har en højere netto løn end gennemsnitslønnen i DK, selvfølgelig er gennemsnitslønnen mindre end i DK, men mindste lønnen er 200 eur (netto) om måneden, så synes det er noget pjat at have en gennensnitsløn der er lavere end det :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Du tjener ...

Indlægaf Wizzze » 22. sep 2015, 07:58

Marott skrev:
DD_81 skrev:Okay, skulle lige lure hvor meget de er børn gør til og fra i beregingen :)
Hvis jeg skriver vi kun er 2 voksne, med vores netto indkomst, så ryger vi fra 60% op til 91!

Havde heller ikke medregnet børnefamilieydelse, som vel også er en del af indtægten, og så rykker vi op til 67%

Iøvrigt, når man taster 0 eller 1 barn ind, og skal krydse af i ejerbolig, så skal man ikke indtaste boligværdien
Når jeg taster vores familie, 4 børn, så skal jeg taste boligværdien ind :gruble:



Jeg har ikke tastet børnefamilieydelsen ind, men kun vores indtægt, som den i gennemsnit ser ud. Gad vide, hvor "rige" vi ville være uden børn :gruble:


I ville have hjemmespa :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Du tjener ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 08:26

Marott skrev:
DD_81 skrev:Okay, skulle lige lure hvor meget de er børn gør til og fra i beregingen :)
Hvis jeg skriver vi kun er 2 voksne, med vores netto indkomst, så ryger vi fra 60% op til 91!

Havde heller ikke medregnet børnefamilieydelse, som vel også er en del af indtægten, og så rykker vi op til 67%

Iøvrigt, når man taster 0 eller 1 barn ind, og skal krydse af i ejerbolig, så skal man ikke indtaste boligværdien
Når jeg taster vores familie, 4 børn, så skal jeg taste boligværdien ind :gruble:



Jeg har ikke tastet børnefamilieydelsen ind, men kun vores indtægt, som den i gennemsnit ser ud. Gad vide, hvor "rige" vi ville være uden børn :gruble:


MEGA rige! - man skal lade være med at få de der børn, det giver udelukkende røde tal på bundlinjen!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Du tjener ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 08:26

Wizzze skrev:
Marott skrev:
DD_81 skrev:Okay, skulle lige lure hvor meget de er børn gør til og fra i beregingen :)
Hvis jeg skriver vi kun er 2 voksne, med vores netto indkomst, så ryger vi fra 60% op til 91!

Havde heller ikke medregnet børnefamilieydelse, som vel også er en del af indtægten, og så rykker vi op til 67%

Iøvrigt, når man taster 0 eller 1 barn ind, og skal krydse af i ejerbolig, så skal man ikke indtaste boligværdien
Når jeg taster vores familie, 4 børn, så skal jeg taste boligværdien ind :gruble:



Jeg har ikke tastet børnefamilieydelsen ind, men kun vores indtægt, som den i gennemsnit ser ud. Gad vide, hvor "rige" vi ville være uden børn :gruble:


I ville have hjemmespa :D



Næh, man ville tage på weekend-spa :P
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Du tjener ...

Indlægaf didas » 22. sep 2015, 10:45

Jeg kan se, at jeg er yderst gennemsnitlig :-D Ligger lidt over midten. Men jeg sidder så i et job uden pension, så selvom løn efter skat er gennemsnitlig, er det stadig ikke prangende.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Du tjener ...

Indlægaf Elvispop » 22. sep 2015, 12:23

Jeg har 50% af medianindkomsten, og ligger lige på grænsen til fattigdom.

(Jeg arbejder fuldtid i supermarked, udlært salgsassistent)
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Du tjener ...

Indlægaf dykkersild » 22. sep 2015, 12:42

Marott skrev:
Wizzze skrev:
Marott skrev:
DD_81 skrev:Som husstand ligger vi på 60% under, 40% over på landsplan - så den er vel meget gennemsnitlig :)

Og ja, man får mere for pengene hos Svensken ;) - men så kan man jo tage på nabovisit, de kommer jo også her og hamster humle på flasker :D



Jeg lavede lige samme regnestykke, men rykkede os op i 35-44 og der ligger vi stadig på de 80% og jeg synes altså ikke, at vi er sådan rige/rige. Vi er helt almindelige med 2 indtægter fra job i det offentlige. :gruble:


2 gange job med løn, så er det næsten garanteret at man hører med til den øverste femtedel.

http://www.avisen.dk/laerere-blandt-den ... 26800.aspx

folk har det med at undervurdere deres egen velstand, husk på at halvdelen af befolkningen ikke har et job, men er pensionister, studerende eller arbejdsløse, så det at have et job hiver en godt op i indtægt.



Vores ældste tror, at vi er fattige, fordi vi ikke har råd til et hjemmespa :lol:


You call that poor... næh du:

Vi fik besøg af en pige på 7 år - vi bor i en 2-værelses lejlighed. Hun var dybt imponeret - "bor der så forskellige familier bag alle dørene"? Ja det gør der. De skulle overnatte og dagen efter havde hun efterladt en meget fin og detaljeret tegning af vores hus med lejlighederne. Hun havde sågar været udenfor, for rigtig at få et overblik over noget så mærkelig som et hus med mange lejligheder. Vi boede i stuen med fine blomster i vinduet :blomst:

Og disclaimer - vi har begge fuldtidsjobs og masser af penge.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"