Den store juletråd 2015

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. sep 2015, 12:22

2 måneder til julehyggen for alvor begynder at gå i gang, IH hvor jeg glæder mig!

Mindstemanden, 3,5 år, har flere gange forsikret sig om at vi også skal holde jul i år, hyggeligt! nu ved han jo rigtig hvad det er, og hans fokus har dog ikke ligget på gaverne, men alt det andet, med pynt, juletræ, bage kager, julefest, lys udenfor... skønt :lun:

Svigerne, som lige har været på besøg, bød os til julefejring ved dem, men jeg/vi sagde nej tak. Vi havde dem her sidste år, så ret beset er det vel min families tur, men det forhindrede da ikke et par skuffede miner! Jamen, og de håbede da bare, og ih hvor kunne det være hyggeligt.
Men faktisk var det ikke spor hyggeligt sidst, det var alt for hektisk. Og jeg gider ik proppe 4 unger og al vores gods i bilen for at slæbe det meste og mere til, hjem igen 2-3 dage senere.
Vi satser stadig benhårdt på bare at skulle være OS juleaften, dét trænger vi til!

Manden har været til forældremøde i 3. klasse og tilmeldt mig "den store bagedag" hvor der skal bages massevis af juleknas, glæder mig rigtig meget til hygge med sønnike og klassekammerater. Det skal nok blive godt! Og knægten glæder sig til at slæbe vores pæne og store udvalg af udstikkere med til selve bagedagen :lol:
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 13:44

Det er så skønt at holde jul bare med de nærmeste.

Min mand mener så, at vi er nødt til også at holde kulti Norge et år, men DET kan vi altså ikke.
Så ville det jo blive helt forkert og pinnekjøtt til julemiddagen? Og alle de mennesker? 3 søskende med påhæng og børn ud over det hele? Den nærmeste familie udgør 17 eksklusive os selv.
Jeg kan slet ikke have det - og er faktisk lidt flov over at være sådan helt hysterisk omkring det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Kattefjæs » 21. sep 2015, 14:17

Min kæreste lider af social angst og får det meget skidt hvis vi skal være sammen med mere end 2-3 stykker, så jeg er også med på holdet som helst skal holde en lille jul. Jeg gider heller ikke selv mange mennesker, ikke fordi det gør mig decideret dårlig, men fordi jeg synes at det tager hyggen helt ud af det.

Det værste for mig er hvis julen bliver stressende. Det kan være svært at undgå hvis der er en masse voksne som skal snakke og drikke og børn som er fuldstændig overgearede og vilde. Jeg synes at et højt støjniveau i længere tid af gangen er stressende, så jeg ender bare med at ønske at det snart var overstået.

Jeg er stadig lidt traumatiseret af de første par gange efter at min mor mødte min stedfar og vi rigtig skulle være én stor familie med mine to voksne papbrødre. Jeg var teenager og havde ikke rigtig andre steder at holde jul, og både min stedfar og hans sønner er nogle af de mest højlydte brøleaber i verden - jeg orker ikke være sammen med dem... Det lyder så grimt at sige, men jeg kan simpelthen ikke være sammen med mennesker hvis normale lydniveau er max gas 100% af tiden. Samtidig gider de ikke lave noget, men de vil selvfølgelig gerne brokke sig over maden og kagerne, de drikker for meget (hvilket gør dem mere højlydte) og køber kedelige Magasin-julegaver på samlebånd så det hele er overstået på en eftermiddag. De bruger også meget tid på at "diskutere" (dvs. skændes højlydt og bande). Der er virkelig ikke meget julestemning over dem.

Det blev endnu værre da de fik børn som de så lod flå gaverne op inden maden efter at have skreget i fem timer non-stop og systematisk smadret julepynt og dekorationer indtil de fik deres vilje. De har aldrig været i stand til at sige nej, så børnene ved jo godt at de nok skal få deres vilje hvis de bare skriger og skaber ravage længe nok.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. sep 2015, 17:17

Kattefjæs skrev:Min kæreste lider af social angst og får det meget skidt hvis vi skal være sammen med mere end 2-3 stykker, så jeg er også med på holdet som helst skal holde en lille jul. Jeg gider heller ikke selv mange mennesker, ikke fordi det gør mig decideret dårlig, men fordi jeg synes at det tager hyggen helt ud af det.

Det værste for mig er hvis julen bliver stressende. Det kan være svært at undgå hvis der er en masse voksne som skal snakke og drikke og børn som er fuldstændig overgearede og vilde. Jeg synes at et højt støjniveau i længere tid af gangen er stressende, så jeg ender bare med at ønske at det snart var overstået.

Jeg er stadig lidt traumatiseret af de første par gange efter at min mor mødte min stedfar og vi rigtig skulle være én stor familie med mine to voksne papbrødre. Jeg var teenager og havde ikke rigtig andre steder at holde jul, og både min stedfar og hans sønner er nogle af de mest højlydte brøleaber i verden - jeg orker ikke være sammen med dem... Det lyder så grimt at sige, men jeg kan simpelthen ikke være sammen med mennesker hvis normale lydniveau er max gas 100% af tiden. Samtidig gider de ikke lave noget, men de vil selvfølgelig gerne brokke sig over maden og kagerne, de drikker for meget (hvilket gør dem mere højlydte) og køber kedelige Magasin-julegaver på samlebånd så det hele er overstået på en eftermiddag. De bruger også meget tid på at "diskutere" (dvs. skændes højlydt og bande). Der er virkelig ikke meget julestemning over dem.

Det blev endnu værre da de fik børn som de så lod flå gaverne op inden maden efter at have skreget i fem timer non-stop og systematisk smadret julepynt og dekorationer indtil de fik deres vilje. De har aldrig været i stand til at sige nej, så børnene ved jo godt at de nok skal få deres vilje hvis de bare skriger og skaber ravage længe nok.



:træt3: :nej: :alien: :skeptisk: :cuss: :trist:

Jule fra helvede...
Det lyder på ingen måder sjovt og hyggeligt.

Jeg bliver stresset af bare mine svigere
- de vil gerne hjælpe med, og blande sig i julemaden, så jeg har f.x. måtte redde en sovs der fik dobbelt salt.
Og sidste år hvor de var ved også, og jeg var hjemme fra job kl. 16, antog jeg at DE sammen med hr. mand sørgede for mad, borddækning m.m. men næh, ikke sådan rigtig, altså stegen var i ovnen, og kartoflerne havde de tændt for... kl. 16! alt andet flød
- svigermor ELSKER at give gaver, men det betyder også at de ofte går for langsomt for hende, og pludselig nærmest flyver gaverne ud fra træet og 1 efter 1, går helt i agurk. Og hun dirigerer med ungerne, der skiftes til at trække gaver, "nej nej, den der, neeej - den til højre, ja den med det røde bånd, nej ik den, JAAA den der" :nerve:

og så har jeg stadig ikke tilgivet hende at hun julen 2010 forsøgte at droppe risalamanden, endda med det argument at der var så mange der ikke kunne li det! - så mange var så 2 ud af 12! Min ældste, der dengang var 6½ år, ringede til hende og klagede :-p


Jeg har altid været vant til en lille intim jul, bare mine forældre, os 3 piger, mine farforældre, og evt. min faster, indimellem mine morforældre.
En enkelt gang holdt vi storjul i Norge, hjemme ved min onkel. Og en enkelt gang da jeg var 5 og min ældste søster et halvt år, holdt vi jul i Norge, sammen med mine bedsteforældre, mors moster + mand og 2 piger. Det er nok de "vildeste" jule vi har haft.

Og det vil jeg gerne give mine børn.
Sidste år var ok. hvis de da bare havde taget slæbet med det praktiske, men det var jo stille og rolig, med bare 4 voksne og 4 børn.
Forrige år, hvor vi var os 6 + mine forældre, min søster plus min 4½ måneder gl. niece, - det var fedt, det var på børnenes præmisser, med pauser til at rode med nyt legetøj osv.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 20:11

Jeg er helt klart også til små juleaftener.
Én gang har vi været otte, og det var bare alt for meget.
Nu er vi bare mine forældre og mig, selvom den nærmeste familie også bor i København. Vi er alle temmelig individualistiske, også når det gælder jul, så det er meget bedre for os at ses på neutral grund et par uger før. Selvom alle ellers er søde og omgængelige nok. Det er ikke det. Jeg gider bare ikke fx. spise fransk julemad d. 24. Hell no.
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf computermus » 21. sep 2015, 20:39

Her hos os har vi næsten altid kun været os to,min mor og jeg ,juleaften.Indtil jeg var knap 8 år holdt vi jul sammen med min mormor,men hun døde desværre måneden før min 8 års fødselsdag.
Af samme grund ,tror jeg ,valgte min mor at tage en vagt juleaften det år.Hun ville altid helst have vagten juleaften,nytårsaften vagten brød hun sig ikke meget om,da hun aldrig har været meget for at skyde skyts af.
2 år efter min mormors død,var vi hos min moster og onkel juleaften,vi var vel i alt 9 personer,det var nu meget hyggeligt og fredeligt,nok også fordi min mor og moster ligner hinanden ret meget med hensyn til at det helst skal foregå stille og roligt.
Men alligevel ,selvom det var hyggeligt ,stille og roligt,så syntes jeg inderst inde ikke at det var HELT rigtigt,for det første så manglede jeg min mormor rigtig meget og for det andet så var det ikke helt ligesom der hjemme.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2015, 06:47

Jeg har fundet en pose tørrede lavendler i mine gemmer.
Er der nogen, der har en ide til, hvad jeg kan bruge dem til ift. hjemmelavede julegaver udover duftposer?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Pandesteg » 22. sep 2015, 07:37

DetSorteCirkus skrev:Jeg har fundet en pose tørrede lavendler i mine gemmer.
Er der nogen, der har en ide til, hvad jeg kan bruge dem til ift. hjemmelavede julegaver udover duftposer?


Lavendelsukker måske? :gruble:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2015, 08:07

Pandesteg skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har fundet en pose tørrede lavendler i mine gemmer.
Er der nogen, der har en ide til, hvad jeg kan bruge dem til ift. hjemmelavede julegaver udover duftposer?


Lavendelsukker måske? :gruble:


God ide :klap:
Jeg har også fundet frem til en enkel og billig opskrift på body scrub med lavendel, hvor man selv kan bestemme, hvilken olie man vil bruge.
Selv rapsolie er ok, og det er jo i hvert fald til at betale. Jeg har også fundet en flaske lavendelolie, som jeg længe har haft stående uden at åbne. Et par dråber af den i hver portion vil også være godt, kan jeg læse i en anden opskrift.
Jul på budget får virkelig kreativiteten i gang, og nu er der sikret billige små- og værtindegaver en masse :banan:

Opskrift på body scrub: http://www.valdemarsro.dk/bodyscrub-med-lavendel/
2
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Persnikedy » 22. sep 2015, 15:48



12 days + det løse :-D
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 19:17

Dagens godnathistorie for de to yngste var en hyggelig nisse historie :lun:
De synes også kun det kan gå for langsomt med at det bliver jul nu! :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Lull
Indlæg: 1242
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:18
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1595

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Lull » 23. sep 2015, 05:40

Er der planer om en debatadventskalenderroulette herinde? :deer: :deer: :deer:
(det kan ikke udelukkes at det bare er mig der ikke kan finde den :genert: )

Det plejer at være så hyggeligt :jule:
0
03.05.2017 :lun:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 23. sep 2015, 06:56

Lull skrev:Er der planer om en debatadventskalenderroulette herinde? :deer: :deer: :deer:
(det kan ikke udelukkes at det bare er mig der ikke kan finde den :genert: )

Det plejer at være så hyggeligt :jule:

Det har jeg også tænkt på.

Jeg kan da prøve at lave en tråd og lodde stemningen.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 08:11

Fru Sunshine skrev:
Lull skrev:Er der planer om en debatadventskalenderroulette herinde? :deer: :deer: :deer:
(det kan ikke udelukkes at det bare er mig der ikke kan finde den :genert: )

Det plejer at være så hyggeligt :jule:

Det har jeg også tænkt på.

Jeg kan da prøve at lave en tråd og lodde stemningen.


Jeg forstod også først Lulls indlæg, som du gør, men gad vide om hun i virkeligheden mener den der pakkekalender, hvor man sender gaver til en debattør og selv får fra en anden? :gruble:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 08:17

Nu er der dukket en pakke dadler op, der har været opbevaret korrekt og stadig kan holde sig længe.
Jeg tænker, at de også kan blive til et par spiselige gaver i form af det her smørepålæg med kaffe, honning og kakao.
Jeg har to onkler, der i princippet kan købe, hvad det passer dem, og som derfor bliver særligt glade for det, de ikke selv lige tænker på at lave/anskaffe sig. De vil helt sikkert blive glade for sådan noget som hjemmelavet pæresnaps og smørepålæg. Den ene er faktisk helt pjattet med dadler til jul.

Dadelpålæg: http://konditte.dk/sund-dadelnutella/

De der tørre juledadler, som mange elsker at hade, kan i øvrigt opblødes i vand og bruges til mange lækre ting :jule:
3

Tilbage til "Fest og bryllup"