Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Pixie88 » 21. sep 2015, 22:26

Jeg er fan af spin-off tråde. Jeg oplevede tit på Den Vi Ikke Nævner, at en tråd langsomt kørte så meget af sporet, at TS' startindlæg ikke længere synes relevant - og når den slags sker, så poster jeg ikke mit indlæg, fordi jeg synes det virker lidt malplaceret og akavet, på en eller anden måde. Jeg føler mig lidt som ham "I like turtles" knægten :D
Det har jeg også oplevet her og jeg synes egentlig det er ok med de her "dukse", der pænt spørger om man vil tage den snak i en anden tråd.. De spørger jo nok ikke af princip eller fordi de leger politi, men fordi de synes tråden bliver ødelagt.

Jeg tror, det for mig, handler om hvor meget meta emnet fylder i en tråd. Det er fint at et par stykker kører en helt anden snak, mens andre holder sig til emnet, for så kan man byde ind hvor man vil, uden at man føler man taler om noget, som de andre for længst er ovre.

Hvis en kontroversiel type der har tendens til at synes det stik modsatte, og ofte noget ret kontroversielt, af alle andre, og som får folk til at vride sig, så synes jeg man som moderator bør insistere på de tager den i en ny tråd.
Et eksempel kan være taxamanden fra den anden debat. Hans indlæg ødelagde konsekvent upassende tråden, fordi alle hele tiden blev så mindblown, at de blev nødt til at kommentere og diskutere hans indlæg. Det var skruen uden ende.

Men i sidste ende synes jeg der skal være plads til alt og alle - med måde :cool:
Senest rettet af Pixie88 21. sep 2015, 22:27, rettet i alt 1 gang.
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf 2SHY » 21. sep 2015, 22:33

Jeg har i øvrigt spekuleret over om det er okay med folk hvis man opfordrer til at trimme lidt i det de citerer? :genert: Nogle gange er der rigtig mange ting der citeres efter hinanden og på en computerskærm er det måske fint nok. Men det er en anelse ærgerligt at scrolle i en evighed og skærmen til sidst ser sådan her ud
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 21. sep 2015, 22:39

Dikus skrev:
Aima skrev:Nåmn, anyway. Jeg er jo helt enig med Flora, Kid, Johan m.fl. men kan samtidig godt se det fra den anden side også.

Dikus, du skriver 'alt med måde' og 'til den grænse det irriterer nogen' og ja, altså, det ville jo være en udmærket guide-line, hvis ikke det var fordi at den grænse og dét punkt, hvor det irriterer, jo både kan svinge fra debattør til debattær og fra emne til emne. Jeg ville fx. med glæde læse 20 siders metadebat om Daniel Carlsens kommunikative talenter, mens halvanden sides snak om ørevoks keder mig. Skulle jeg tage udgangspunkt i egne grænser og 'mådehold', ville den ene debat jo få langt længere levetid end den anden. Så, har du et bud på, hvordan man sådan helt lavpraktisk og objektivt griber det der med at finde grænSEN an? Til alles og stedets fordel, altså.


Næh. Personligt plejer jeg bare at tænke "ups" og rette ind efter bedste evne, hvis nogen bliver trætte af min debat om ørevoks efter halvanden side. Altså... De har jo ret beset ret... Og jeg forestiller mig lidt, de sikkert mener det, når de når dertil, hvor de skriver det i en tråd...


Altså, øh, ja. Jeg er helt med på den der tilgang, og det er jo også sådan jeg selv har håndteret det. Men det koster så bare engagement og indlæg og bidrag, og mit incitament med tråden her, snakken her, er helt konkret at afklare, om der potentielt findes en konstruktiv løsning.

En del synes, metadebatterne skal have frit spil, en anden del synes, de er irriterende. Konsekvensen, som den er nu, er, at nogle, heriblandt mig, undlader at engagere sig og bidrage i visse tråde, fordi det ligger sådan lidt implicit i præmisserne, at man på et eller andet tidspunkt alligevel bliver stoppet. Jeg leder ikke kun efter andres holdning, jeg leder efter potentielle mellemveje, eller konstruktive forslag til, hvad man kan gøre ved det :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 21. sep 2015, 22:42

2SHY skrev:Jeg har i øvrigt spekuleret over om det er okay med folk hvis man opfordrer til at trimme lidt i det de citerer? :genert: Nogle gange er der rigtig mange ting der citeres efter hinanden og på en computerskærm er det måske fint nok. Men det er en anelse ærgerligt at scrolle i en evighed og skærmen til sidst ser sådan her ud


Hah, ja, det der er jo slet ikke til at finde rundt i. Jeg tror nok, der fra admins side arbejdes på en mere overskuelig citat-funktion, men helt sikkert, jeg synes sagtens man kan smide den opfordring ind.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2015, 23:15

Sådan i trådens meta-ånd; er der et sted jeg kan se, hvordan man trimmer ordentligt i citater? Sådan så kun det indlæg man vil citere står pænt og ordentligt og uden tomme citater fra andre debattører, der har deltaget i citat-orgiet?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf 2SHY » 21. sep 2015, 23:19

kidkomb skrev:Sådan i trådens meta-ånd; er der et sted jeg kan se, hvordan man trimmer ordentligt i citater? Sådan så kun det indlæg man vil citere står pænt og ordentligt og uden tomme citater fra andre debattører, der har deltaget i citat-orgiet?

Det må vel næsten kunne klares ved at gå ind under emnegennemgang og så slette det der skal slettes? :gruble: Men det bliver da noget med at holde tungen lige i munden så man får de rigtige quotes med
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2015, 23:20

2SHY skrev:Det må vel næsten kunne klares ved at gå ind under emnegennemgang og så slette det der skal slettes? :gruble: Men det bliver da noget med at holde tungen lige i munden så man får de rigtige quotes med

Jeg har forsøgt her.
Jeg kunne!
Har gjort netop samme et par gange før og fejlet, men så må jeg fremover lige gøre mig lidt umage så :D
Holy moly jeg knalder ud over det her, når jeg er på fra mobilen :ticks:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 21. sep 2015, 23:24

kidkomb skrev:Sådan i trådens meta-ånd; er der et sted jeg kan se, hvordan man trimmer ordentligt i citater? Sådan så kun det indlæg man vil citere står pænt og ordentligt og uden tomme citater fra andre debattører, der har deltaget i citat-orgiet?


Jeg tror ikke der findes andre måder at trimme på, end simpelthen at cutte alt det overflødige væk, så det kun er det indlæg, man vil forholde sig til, der står tilbage mellem quote-klammerne. Jeg nævnte det i en eller anden af spørge-trådene, og da fik jeg vistnok at vide, at det var den mulighed der var, men at Patrick ville undersøge, om man kunne lave en anden løsning :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf 2SHY » 21. sep 2015, 23:26

kidkomb skrev:Jeg har forsøgt her.
Jeg kunne!
Har gjort netop samme et par gange før og fejlet, men så må jeg fremover lige gøre mig lidt umage så :D
Holy moly jeg knalder ud over det her, når jeg er på fra mobilen :ticks:

Weeee! :klap: Jeg må hellere følge dit eksempel nu jeg selv har efterspurgt det :genert:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 21. sep 2015, 23:27

kidkomb skrev:
2SHY skrev:Det må vel næsten kunne klares ved at gå ind under emnegennemgang og så slette det der skal slettes? :gruble: Men det bliver da noget med at holde tungen lige i munden så man får de rigtige quotes med

Jeg har forsøgt her.
Jeg kunne!
Har gjort netop samme et par gange før og fejlet, men så må jeg fremover lige gøre mig lidt umage så :D
Holy moly jeg knalder ud over det her, når jeg er på fra mobilen :ticks:


Jeg er helt konsekvent på fra mobil, og det er nemlig lige præcis med at holde tungen lige i munden, og så tager det også lidt tid, så sommetider bruger jeg også bare ^ <- den der, eller tagger navnet på den debattør, hvis indlæg jeg primært forholder mig til.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Ado » 22. sep 2015, 04:11

Jeg kan sagtens blive irriteret over det. Uden problemer. Men jeg kan ikke rigtig tillade mig at brokke mig vildt og voldsomt, for jeg kan også selv blive fanget i en diskussion og være med til at afspore tråden. Og det synes jeg sjovt nok ikke er slemt. Så dobbeltmoralsk er jeg.

Så folk skal bare slå sig løs.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 22. sep 2015, 04:55

Jeg synes der er stor forskel på at man opretter en tråd med et bestemt emne som så løber lidt mod højre og så en evighedstråd der får et helt nyt emne i forhold til hvad den blev oprettet til.

Jeg er en af dem der bliver sådan lidt træt af at f.eks. en evighedstråd a la "Hvad tænker du nu?" løber af sporet, men er pænt ligeglad med at en tråd om f.eks. flygtninge kommer til at omhandle politik i stedet. Jeg synes der er stor forskel på de to tænkte eksempler.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Elvispop » 22. sep 2015, 05:31

Uden moderator-kasket på.

Jeg synes at meta-debatter er røv-irriterende. En enkel rabler eller to, kan jeg se gennem fingre med.
Men at en tråd drejes over på et helt andet emne :cuss: :cuss:

Hvis du bliver så inspireret af at læse om X at du er nød til at skrive om Y, så lav din egen tråd.
Kan emnet ikke bære en tråd, er dt sgu nok for kedeligt, No offense.

I arbejdsplads-eksemplet står A og B og snakker om veteranbiler, så er det da pisse-uhøflig at D og E kommer og afbryder samtalen, for at snakke om cykler.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. sep 2015, 07:59

Jeg tror ikke på, at man kan finde en fast grænse for, hvornår en metadebat tager overhånd.

Derfor går jeg personligt ind for, at man lader folk debattere. Hvis nogen så bliver trætte af det, må de sige fra eller oprette en tråd.

Og lidt selvjustits må vi kunne forvente af hinanden.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Karkluden » 4. okt 2015, 19:58

Nå, men jeg hopper lige en flere uger efter - jeg bliver megairriteret på duksene, og synes, det er røvkedeligt, når nogen synes, man ikke må debattere i en debat. Selvfølgelig ikke i konkrete tråde om en død mor eller hund, men fx i "det må man ikke sige", som guderne skal vide er ment som en lidt politisk ukorrekt tråd. Der synes jeg, det er virkelig dræbende, når en kommer, og leger debatpoliti.
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Forslag til forbedringer"