Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21848

Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Purple Haze » 8. jul 2016, 12:24

Oplys mig!

Hvad er der med det der Über?

Hvad går det ud på, hvordan foregår det og hvorfor er det så slemt?

Troede egentlig det var pirart-taxaer united.
Som giver unfair konkurrence til rigtige taxaselskaber der betaler skat, (forhåbentlig) behandler deres folk ordentligt og er reguleret af fagforeninger.

Så fandt jeg ud af at det er en form for koncept der er helt normalt i andre lande?
Er det a la Air B'B? Eller Go More?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf HappyPaww » 8. jul 2016, 12:29

Det er en privat taxatjeneste. En person stiller sig selv og sin private bil til rådighed, og som kunde booker du turen direkte via en App.

Det kan som sådan godt sammenlignes med Air bnb og Gomore - bortset fra, at du på Gomore enten lejer din private bil ud, eller giver folk et lift fra A til B mod betaling.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 8. jul 2016, 12:40

HappyPaww skrev:Det er en privat taxatjeneste. En person stiller sig selv og sin private bil til rådighed, og som kunde booker du turen direkte via en App.

Det kan som sådan godt sammenlignes med Air bnb og Gomore - bortset fra, at du på Gomore enten lejer din private bil ud, eller giver folk et lift fra A til B mod betaling.


En privat PIRATtaxatjeneste :)

Det er ulovligt en hel masse steder allerede. Af uransagelige grunde tager det uendeligt lang tid i Danmark med at faa det lukket.

Det samme med Air bnb der er "pirathotelvirksomhed".

Gomore er samkoersel og lovligt. Jeg vidste ikke at man ogsaa kunne leje biler ud der, det burde formentlig ogsaa vaere ulovligt.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf HappyPaww » 8. jul 2016, 12:45

eks-Maupassant skrev:
HappyPaww skrev:Det er en privat taxatjeneste. En person stiller sig selv og sin private bil til rådighed, og som kunde booker du turen direkte via en App.

Det kan som sådan godt sammenlignes med Air bnb og Gomore - bortset fra, at du på Gomore enten lejer din private bil ud, eller giver folk et lift fra A til B mod betaling.


En privat PIRATtaxatjeneste :)

Det er ulovligt en hel masse steder allerede. Af uransagelige grunde tager det uendeligt lang tid i Danmark med at faa det lukket.

Det samme med Air bnb der er "pirathotelvirksomhed".

Gomore er samkoersel og lovligt. Jeg vidste ikke at man ogsaa kunne leje biler ud der, det burde formentlig ogsaa vaere ulovligt.

Hvorfor? Man betaler for servicen, der er forsikring og udlejer betaler skat af indtægten hvis den overstiger bagatel grænsen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 8. jul 2016, 12:54

Maa indroemme jeg ikke er inde i gomores biludlejning, saa der var jeg maaske for hurtigt ude.

Helt generelt er jeg staerkt imod at vi oedelaegger rigtige jobs, til fordel for en masse bijobberi der goeres af folk der har jobs allerede. (Man kan jo ikke tjene en masse penge paa at udleje sin bil hvis man er paa overfoerselsindkomst.)

Vi har et kaempe problem som samfund med at bevare nok jobs - jeg er imod at vi goer et problem endnu vaerre ved at odedaegge endnu flere jobs uden at der er nogen grund til det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 8. jul 2016, 13:03

En anden grund til at jeg er imod det er, at der virkeligt ikke er nogen grund til at vi foraerer diverse udenlandske app-firmaer 20% eller hvor meget de nu tager i kommision af hele sektorer i landet.

Jeg vil hellere have at folk lejer biler ud af et dansk firma, for saa bliver de 20% kommision i Danmark, og saa bliver vores oekonomi bedre, og det er godt for os alle sammen.

Hvis biludlejning bliver overtaget af GoMore, saa er det 20% af den samlede oekonomi i biludlejningsbranchen vi kan vinke farvel til.

Det bliver saadan nogen faa gigantiske app firmaer der tjener paa det i hele verden, mens resten bare arbejder for dem. Jeg synes det er virkeligt skidt at oekonomien bliver saa centraliseret. Jeg vil meget hellere have en masse smaa firma end et enkelt gigantisk firma.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf HappyPaww » 8. jul 2016, 13:04

Jeg er så All for deleøkonomi :gogo: Det giver super god mening at folk kan udleje deres private biler, når de ikke selv bruger dem - der kommer penge i kassen og det er godt for miljøet.

Køb af lejlighed eller bil for udelukkende at bruge det til udlejning gennem air bnb og Gomore er selvfølgelig ikke i orden. Men det tager ikke nogle jobs fra andre som fx Uber kan argumenteres for gør...
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf fisken80 » 8. jul 2016, 13:19

HappyPaww skrev:Jeg er så All for deleøkonomi :gogo: Det giver super god mening at folk kan udleje deres private biler, når de ikke selv bruger dem - der kommer penge i kassen og det er godt for miljøet.

Køb af lejlighed eller bil for udelukkende at bruge det til udlejning gennem air bnb og Gomore er selvfølgelig ikke i orden. Men det tager ikke nogle jobs fra andre som fx Uber kan argumenteres for gør...


Jeg er helt enig, jeg synes gomore er et fint koncept, både udlejningen og samkørslen. Airbnb er jeg mere loren omkring, fordi det har betydet, at folk køber lejligheder og udelukkende bruger dem til udlejning, derfor har bl.a. Berlin forbudt det. Grundideen er god, men desværre bliver det udnyttet.

Über er jeg derimod meget stærk modstander af, det er organiseret pirattaxa-kørsel og jeg ville aldrig nogensinde benytte mig af konceptet.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 8. jul 2016, 13:23

HappyPaww skrev:Jeg er så All for deleøkonomi :gogo: Det giver super god mening at folk kan udleje deres private biler, når de ikke selv bruger dem - der kommer penge i kassen og det er godt for miljøet.

Køb af lejlighed eller bil for udelukkende at bruge det til udlejning gennem air bnb og Gomore er selvfølgelig ikke i orden. Men det tager ikke nogle jobs fra andre som fx Uber kan argumenteres for gør...


Selvfoelgelig tager koeb af lejlighed for at udleje den job fra folk - der er en hel masse jobs i hotelbranchen. Det goer ogsaa en masse daarlige ting ved boligmarkedet at skellet mellem privatejendom og ervhversejendom udviskes.

Deleoekonomi giver en hel masse mening hvis man er fan af arbejdsloeshed og usle arbejdsvilkaar.

Fortalere for deleoekonomi goer kun halvdelet af arbejdet med at taenke over det. De glemmer at taenke over de negative konsekvenser - det skal man ogsaa goere. Airbnb er rigtigt godt for dem der har et par millioner ekstra til at koebe en lejlighed og leje den ud. For stuepigen der bliver fyret er det ren nedtur.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf decibell » 8. jul 2016, 16:49

Jeg synes, at det kan gøres meget kort og præcist op. Hvis chaufføren skulle samme vej alligevel, også selv om der ikke var nogen til at køre med, så er det samkørsel. Hvis chaufføren derimod udelukkende kører strækningen, fordi en fremmed skal derhen, og altså ikke havde kørt turen ellers, så er det ulovlig taxakørsel - som ydermere er organiseret via en app (Über). Jeg giver ikke meget for sidstnævnte.
5
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Tux » 8. jul 2016, 17:14

HappyPaww skrev:
eks-Maupassant skrev:
HappyPaww skrev:Det er en privat taxatjeneste. En person stiller sig selv og sin private bil til rådighed, og som kunde booker du turen direkte via en App.

Det kan som sådan godt sammenlignes med Air bnb og Gomore - bortset fra, at du på Gomore enten lejer din private bil ud, eller giver folk et lift fra A til B mod betaling.


En privat PIRATtaxatjeneste :)

Det er ulovligt en hel masse steder allerede. Af uransagelige grunde tager det uendeligt lang tid i Danmark med at faa det lukket.

Det samme med Air bnb der er "pirathotelvirksomhed".

Gomore er samkoersel og lovligt. Jeg vidste ikke at man ogsaa kunne leje biler ud der, det burde formentlig ogsaa vaere ulovligt.

Hvorfor? Man betaler for servicen, der er forsikring og udlejer betaler skat af indtægten hvis den overstiger bagatel grænsen.


1) Hvilken bagatelgrænse, al indkomst er vel skattepligtig indkomst? I øvrigt er det ret tvivlsomt om al indtægt i det hele taget indberettes..

2) Der er pirattaxa fordi regler for taxakørsel ikke overholdes, det er faktisk ret simpelt..
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf paint » 8. jul 2016, 17:22

Purple Haze skrev:Oplys mig!

Hvad er der med det der Über?

Hvad går det ud på, hvordan foregår det og hvorfor er det så slemt?

Troede egentlig det var pirart-taxaer united.
Som giver unfair konkurrence til rigtige taxaselskaber der betaler skat, (forhåbentlig) behandler deres folk ordentligt og er reguleret af fagforeninger.

Så fandt jeg ud af at det er en form for koncept der er helt normalt i andre lande?
Er det a la Air B'B? Eller Go More?


Uber-kørsel, er pirattaxa-kørsel. Det foregår via en app, hvor folk kan bestille en bil, som så kører dem derhen hvor de ønsker. 'Chaufførerne', er privatpersoner og har hverken erhvervskørekort, eller har bestået kurser i første-hjælp etc. som kræves af 'rigtige' taxachauffører. De kører i deres egne private biler og der er ingen kontrol med kørslen.
De skal heller ikke overholde diverse andre regler, som er pålagt taxabranchens biler. Turen er billigere end med en taxa. Uber, scorer selv 20% af alle betalinger (uden af løfte en finger)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf JoyNips » 8. jul 2016, 18:35

eks-Maupassant skrev:En anden grund til at jeg er imod det er, at der virkeligt ikke er nogen grund til at vi foraerer diverse udenlandske app-firmaer 20% eller hvor meget de nu tager i kommision af hele sektorer i landet.

Jeg vil hellere have at folk lejer biler ud af et dansk firma, for saa bliver de 20% kommision i Danmark, og saa bliver vores oekonomi bedre, og det er godt for os alle sammen.

Hvis biludlejning bliver overtaget af GoMore, saa er det 20% af den samlede oekonomi i biludlejningsbranchen vi kan vinke farvel til.

Det bliver saadan nogen faa gigantiske app firmaer der tjener paa det i hele verden, mens resten bare arbejder for dem. Jeg synes det er virkeligt skidt at oekonomien bliver saa centraliseret. Jeg vil meget hellere have en masse smaa firma end et enkelt gigantisk firma.


Du ved godt, at GoMore er et dansk firma, ikke?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 8. jul 2016, 21:41

JoyNips skrev:
eks-Maupassant skrev:En anden grund til at jeg er imod det er, at der virkeligt ikke er nogen grund til at vi foraerer diverse udenlandske app-firmaer 20% eller hvor meget de nu tager i kommision af hele sektorer i landet.

Jeg vil hellere have at folk lejer biler ud af et dansk firma, for saa bliver de 20% kommision i Danmark, og saa bliver vores oekonomi bedre, og det er godt for os alle sammen.

Hvis biludlejning bliver overtaget af GoMore, saa er det 20% af den samlede oekonomi i biludlejningsbranchen vi kan vinke farvel til.

Det bliver saadan nogen faa gigantiske app firmaer der tjener paa det i hele verden, mens resten bare arbejder for dem. Jeg synes det er virkeligt skidt at oekonomien bliver saa centraliseret. Jeg vil meget hellere have en masse smaa firma end et enkelt gigantisk firma.


Du ved godt, at GoMore er et dansk firma, ikke?


Det vidste jeg ikke nej. Det kan blive opkoebt i morgen anyways. Og jeg vil stadig hellere have saa mange danske firmaer end et GoMore der sidder paa det hele.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 8. jul 2016, 21:41

Internettet er staerkt monopolskabende.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"