Ekstremt tørre hænder - what to do?

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Lækre Arne » 22. sep 2015, 08:29

Karkluden skrev:
Lækre Arne skrev:Nu ved jeg jo at du i kraft af din uddannelse højst sandsynligt vasker hænder en milliard gange dagligt.
Det var desværre det eneste der virkede for mine hænder. At stoppe med overdreven håndvask.
Men det kan du jo ikke rigtigt.

På dd anbefalede Oxan flere gange Jim Lyngvilfs håndcreme.
Raunsbøll? Hedder det det, hans mærke?
Anyway - den havde i hvert fald taget hendes ekstremt tørre hud og vist også noget eksem så vidt jeg husker.
Det kan være du skal give den et forsøg?

Tak :kys: Men det har jeg beskrevet i startindlægget. Det gør absolut ingen forskel når jeg er i praktik ift når jeg som nu er på skolebænken, og har "almindelige håndrutiner". Det er nøjagtigt det samme. Og som privatperson er jeg ikke hys med håndhygiejne. Altså ikke som på job. Jeg vasker i øvrigt ikke hænder så tit, heller ikke på job. Vi skal primært bruge håndsprit. Jeg vasker kun hænder hvis der er noget på dem, hvis jeg har været på toilet eller inden/under madlavning. Og håndsprit bruger jeg udelukkende på job (og med omtanke) samt 1-2 gange om dagen, når jeg kommer hjem udefra.
Og egentlig har det her været et problem lææænge før, jeg startede på studiet, så jeg tror desværre/heldigvis ikke det er det, men det er et godt input, for jeg vil bestemt være endnu mere obs på ikke at spritte unødigt - det kan i hvert fald ikke gøre det værre at være obs :kys:

Det kan være jeg skal prøve den! Selvom manden er rædsom, kan produktet jo være godt.


Ååh ja - jeg ville heller ikke frivilligt vælge at spytte i hans kasse, men HVIS nu :lol: :kys:

Det lyder jo som ret almindelig rutine du har nu, så jeg kan godt forstå du undrer dig. Ville helt klart gå til en hudlæge, som andre også anbefaler :kys:

Jeg vaskede virkelig også meget hænder. Jeg havde et blebarn, og andre der skulle tørres i røven :lol:, stod for al madlavning, og så røg jeg cigaretter, og hver gang jeg røg vaskede jeg hænder fordi jeg var hys med partikler i forhold til min baby, og så almindelig håndhygiejne ud over. Damn, må have vasket hænder 50 plus gange dagligt :ticks:
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 22. sep 2015, 08:38

Lækre Arne skrev:
Karkluden skrev:
Lækre Arne skrev:Nu ved jeg jo at du i kraft af din uddannelse højst sandsynligt vasker hænder en milliard gange dagligt.
Det var desværre det eneste der virkede for mine hænder. At stoppe med overdreven håndvask.
Men det kan du jo ikke rigtigt.

På dd anbefalede Oxan flere gange Jim Lyngvilfs håndcreme.
Raunsbøll? Hedder det det, hans mærke?
Anyway - den havde i hvert fald taget hendes ekstremt tørre hud og vist også noget eksem så vidt jeg husker.
Det kan være du skal give den et forsøg?

Tak :kys: Men det har jeg beskrevet i startindlægget. Det gør absolut ingen forskel når jeg er i praktik ift når jeg som nu er på skolebænken, og har "almindelige håndrutiner". Det er nøjagtigt det samme. Og som privatperson er jeg ikke hys med håndhygiejne. Altså ikke som på job. Jeg vasker i øvrigt ikke hænder så tit, heller ikke på job. Vi skal primært bruge håndsprit. Jeg vasker kun hænder hvis der er noget på dem, hvis jeg har været på toilet eller inden/under madlavning. Og håndsprit bruger jeg udelukkende på job (og med omtanke) samt 1-2 gange om dagen, når jeg kommer hjem udefra.
Og egentlig har det her været et problem lææænge før, jeg startede på studiet, så jeg tror desværre/heldigvis ikke det er det, men det er et godt input, for jeg vil bestemt være endnu mere obs på ikke at spritte unødigt - det kan i hvert fald ikke gøre det værre at være obs :kys:

Det kan være jeg skal prøve den! Selvom manden er rædsom, kan produktet jo være godt.


Ååh ja - jeg ville heller ikke frivilligt vælge at spytte i hans kasse, men HVIS nu :lol: :kys:

Det lyder jo som ret almindelig rutine du har nu, så jeg kan godt forstå du undrer dig. Ville helt klart gå til en hudlæge, som andre også anbefaler :kys:

Jeg vaskede virkelig også meget hænder. Jeg havde et blebarn, og andre der skulle tørres i røven :lol:, stod for al madlavning, og så røg jeg cigaretter, og hver gang jeg røg vaskede jeg hænder fordi jeg var hys med partikler i forhold til min baby, og så almindelig håndhygiejne ud over. Damn, må have vasket hænder 50 plus gange dagligt :ticks:

Ja præcis :lol:

Ja, jeg må nok afsted, for din mængde håndvask lyder også vild, men jeg vasker vitterligt kun hænder ved toiletbesøg (og jeg klarer jo kun mine egne), reel madlavning og hvis jeg har noget på dem. Og det sker ikke så tit, når man ikke ahr børn, og når man skriver bachelor.
Jeg har et studiejob en gang eller to om måneden, men der er det som sagt mere sprit og i fornuftige mængder.

Nå, en hudlæge må det blive!
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Frk._Strawberry » 22. sep 2015, 11:42

Jeg arbejder, som dig, også i sundhedssektoren, men har dog et arbejde med noget hyppigere håndvask og afspritning af hænder.
Jeg har selv fået konstateret en arbejdsbetinget arbejdsskade som følge af min kroniske håndeksem.
Det er slet ikke sikkert, at det er SÅ grelt for dig. Jeg stemmer dog i og er enig med de andre om at du nok bør søge råd hos en hudlæge for at få afklaret om der er noget du ikke kan tåle (jeg kender f.eks. flere sygeplejersker der ikke kan tåle spritten) eller om det "bare" er tørre hænder.
Er der forskel sommer og vinter?
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf lulu-p » 22. sep 2015, 12:00

Og bortset fra de mange råd du allerede har fået. VANTER! Fra slutaugust til maj. ALTID vanter på når du går ud. Det virker fuldstændig tåbeligt i sensommeren og folk glor, men det gør altså en forskel..i hvert fald for mine meget tørre hænder.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Aima » 22. sep 2015, 14:06

Jeg døjer med ekstremt tørre neglebånd, det er helt åndssvagt så hurtigt de bliver trælse. Jeg lagde mine hænder i et oliebad hver eneste aften i 14 dage, sådan 15-20 minutters tid, og det tog alt tørhed fuldstændigt. Min mening var, at jeg efter de 14 dage ville fortsætte rutinen sådan 2-3 gange ugentligt, men jeg kom desværre fra det, så nu er den gal igen.

Men måske var det et forsøg værd for dig? Jeg brugte bare en billig olivenolie og en dyb tallerken og tog én hånd ad gangen, mens jeg gloede serier :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Persnikedy » 22. sep 2015, 14:19

Har du prøvet at sove med hansker på? Sådan nogle tynde bormulds nogen efter de er smurt godt ind i et eller andet. Måske kan det hjælpe?
Jeg har en veninde der bruger det med sine fødder som er notoriske for at sprække.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Pjeps » 22. sep 2015, 15:34

Min kollega med virkelig stygge tørre hænder, der var opgivet af hudlægen, har haft rigtig god effekt med Raunsborgs håndcreme. Jeg venter med længsel på fodcremen som er lige på trapperne , for at se om jeg kan få lige så god gavn på mine sprækkende fødder.
1
:ninja:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. sep 2015, 16:22

Jeg har noget fælt udslæt i håndfladerne, som ingenting hjælper på - bortset fra ravsalve. Det fedter ret meget, men det tager den værste kløe, så jeg kan holde det ud.

(Og jeg har en tid ved hudlægen - i januar! Det er helt vildt, så lang ventetid, der er.)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wiluna
Indlæg: 34
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Wiluna » 22. sep 2015, 19:57

Jeg lider af kulde/vand-eksem, dvs. mine hænder tørrer totalt ud om vinteren. De første mange år brugte jeg både en receptpligtig creme samt Locobase Repair, men de sidste mange år har jeg kunne nøjes med Locobasen (den orange). Dén virker for mig! Hvis du ikke har prøvet den vil jeg mene den er et forsøg værd :)
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 28. sep 2015, 08:58

Frk._Strawberry skrev:Jeg arbejder, som dig, også i sundhedssektoren, men har dog et arbejde med noget hyppigere håndvask og afspritning af hænder.
Jeg har selv fået konstateret en arbejdsbetinget arbejdsskade som følge af min kroniske håndeksem.
Det er slet ikke sikkert, at det er SÅ grelt for dig. Jeg stemmer dog i og er enig med de andre om at du nok bør søge råd hos en hudlæge for at få afklaret om der er noget du ikke kan tåle (jeg kender f.eks. flere sygeplejersker der ikke kan tåle spritten) eller om det "bare" er tørre hænder.
Er der forskel sommer og vinter?

Det er nøjagtigt det samme sommer og vinter, og nøjagtigt det samme uanset om jeg er i klinikperiode eller om jeg som nu skriver bachelor, og har almindelige håndrutiner.

Jeg har booket en tid hos lægen på onsdag, så ser vi på en hudlæge :) Tak :kys:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 28. sep 2015, 08:59

Persnikedy skrev:Har du prøvet at sove med hansker på? Sådan nogle tynde bormulds nogen efter de er smurt godt ind i et eller andet. Måske kan det hjælpe?
Jeg har en veninde der bruger det med sine fødder som er notoriske for at sprække.

Tak for råd :)
Dem har jeg dog anvendt dagligt de sidste 4 år med et tykt lag creme indenunder (og i øvrigt er de også forsøgt anvendt med alt fra eight hour creme til vaseline indenunder).
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 28. sep 2015, 08:59

Aima skrev:Jeg døjer med ekstremt tørre neglebånd, det er helt åndssvagt så hurtigt de bliver trælse. Jeg lagde mine hænder i et oliebad hver eneste aften i 14 dage, sådan 15-20 minutters tid, og det tog alt tørhed fuldstændigt. Min mening var, at jeg efter de 14 dage ville fortsætte rutinen sådan 2-3 gange ugentligt, men jeg kom desværre fra det, så nu er den gal igen.

Men måske var det et forsøg værd for dig? Jeg brugte bare en billig olivenolie og en dyb tallerken og tog én hånd ad gangen, mens jeg gloede serier :)

Det har jeg ikke forsøgt. Det må jeg da prøve! :)
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 28. sep 2015, 09:00

lulu-p skrev:Og bortset fra de mange råd du allerede har fået. VANTER! Fra slutaugust til maj. ALTID vanter på når du går ud. Det virker fuldstændig tåbeligt i sensommeren og folk glor, men det gør altså en forskel..i hvert fald for mine meget tørre hænder.

Haha, det kan være, jeg skal prøve det, for så meget går jeg trods alt ikke med vanter.. :) :gogo:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Oxan
Indlæg: 124
Tilmeldt: 28. okt 2015, 11:50
Kort karma: 9
Likede indlæg: 90

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Oxan » 28. okt 2015, 11:59

Hvorfooor har ingen fortalt mig om denne debat :D

Det er håndcremen fra Raunsborg jeg virkeligt er glad for. Den har hjulpet på mine hænder + børneeksem i ansigtet. Den kan heldigvis købes i rejsestørrelse så man lige kan prøve den af inden man ofrer på fullsize.

Da jeg gjorde rent og havde hænderne meget i vand, så hjalp det dog mest at smørre mine hænder ind i panthenol salve flere gange i løbet af dagen... Det danner ligesom en "barriere" men giver også fedtede hænder.. :-)

Dog tænker jeg mest om du mon har noget eksem som også skal behandles? Det kunne godt lyde lidt sådan. Og hvis fedt/olie ikke hjælper, så skal du nok prøve noget som samtidigt giver OG binder fugt i hænderne. Fx carbamidcreme - jeg får nærmest fiskeskæl på mine ben om vinteren og der hjælper fede cremer ikke, med mindre jeg bruger en carbamidcreme først. Kan købes billigt i Matas :-)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. okt 2015, 22:22

Tak for hint!
Herhjemme har vi altid været glade for Locobase Repair.
Men det har så været en ting, der er blevet brugt, når det var påkrævet, og det kunne være rart med noget i mellemtiden.

Tak -vi vil prøve :D
0

Tilbage til "Skønhed"