Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf HerErJeg » 10. jul 2016, 16:32

Sådan lidt inspireret af tråden om burhøns, hvor der alligevel er en del som forsager konventionel mad, eller er skiftet over og er blevet veganer.
Det handler jo nok lidt om hvilken verden man anser som ideel og anstændig at leve i, men er det overhovedet realistisk hvis vi tager de globale briller på, og kigger på hele planeten?
Hvis der ikke skulle spises kød, så skulle der findes så store mængder alternative fødevarer, at efterspørgslen ikke kan dækkes? Mange steder vil geografien sætte grænsen for, hvad der kan avles frem, hvis kødet skulle erstattes.
Hvad så med økologien? Med snart 8 milliarder mennesker, kan det ikke tænkes at vi har brug for kemi, gødning og pesticider? Med så mange mennesker, med så gigantisk en mængde affald der produceres, så ville jeg frygte at vi slet og ret vil kvæles i skadedyr, hvad enten det er krybende eller flyvende. Nu er vi slet ikke ramt hårdt i Danmark, endnu, men hvis kemien forsvandt, hvad ville der så ske?

Jeg synes det er lidt besynderligt, at nu hvor vi aldrig har været flere mennesker, aldrig har haft større behov og efterspørgsler efter fødevarer, så er behovet for at beskytte og passe på og forbyde aldrig været større. På sin vis hænger de to ting ikke rigtig sammen. Det eneste som aldrig vil blive begrænset eller forbudt, er stigningen i antallet af mennesker.

Er jeg den eneste der af og til tænker at det er en skør verden? Jeg er ikke fortaler for en planet som skal dræbes, men jeg tror på utroligt lang sigt, at løbet er kørt uanset hvad vi gør.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 18:26

I min verdensopfattelse, så er der kun en eneste løsning i det lange løb - anden planet!
Får nu bare at tage et lokalt emne:
Vandforbrug.

Vi opfordres til at spare på vandet (ok)
Vi sparer på vandet
Afgifterne stiger...

Årsag : Staten er afhængig af afgifter, og der er umiddelbart ikke rigtig anden gulerod for nogen til at spare på vandet, fordi man ellers bare kunne sætte prisen op på m3. og bruge de ekstra penge på miljøinitiativer.

Et andet eksempel er Dyreetisk regnskab.
En økolandmand kan få flere + point i sit regnskab ved at implementere visse forhold i sit landbrug.
Eksempelvis: overdækning af læsseområde (Der hvor dyrene står og venter på at komme op i transport til slagteriet)

Hvorfor gives points? : Jo, dyrene skærmes for vind og vejr (Regnvejr)
Prisen hos nogle ligger på over 3. mio til etablering

undren: Dyrene i disse landbrug skal være ude 24-7 mere end 200 dage om året,men skal åbnebart skånes for at blive våde et par timer????
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf HerErJeg » 10. jul 2016, 18:47

Vi mennesker elsker at beundre naturens orden, så hvis der dør 50.000 vilde dyr pga sygdom, så er det naturens orden. Hvis der dør en skov eller nedbrænder, så er det naturens orden, og vi synes det er fantastisk.
Men hvis noget rammer os selv, så vil vi ikke acceptere noget. Vi vil hellere tømme jorden for enhver tænkelig ressource for at redde os selv fra katastrofen, end at acceptere naturens orden som vi ellers beundrer.
Vi er rigelig i gang med at tømme jorden for råvarer til batterier til bilen for at spare på benzinen. Eller råvarer til solceller. Jeg frygter bare at disse teknologier hurtigt vil blive udtømt, men det lyder godt og giver god samvittighed.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 18:52

Det er under alle omstændigheder enormt nemt at droppe al kød. Den mængde råvarer man bruger på at fodre dyr ville kunne fodre millioner af mennesker. I DK har vi 30 millioner svin - tænk hvor mange mennesker vi kunne fodre med deres mad, hvis vi droppede at fodre dem.

Om alle disse grøntsager så kan dyrkes økologisk - der ved jeg slet ikke nok om landbrug, natur osv. Når man googler det, så siger hver anden artikel at man godt kan, og hver anden artikel siger, at man ikke kan:

https://www.google.dk/search?q=kan+hele ... sgHssYDAAQ
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Goozilla » 10. jul 2016, 19:13

HerErJeg skrev:Vi mennesker elsker at beundre naturens orden, så hvis der dør 50.000 vilde dyr pga sygdom, så er det naturens orden. Hvis der dør en skov eller nedbrænder, så er det naturens orden, og vi synes det er fantastisk.
Men hvis noget rammer os selv, så vil vi ikke acceptere noget. Vi vil hellere tømme jorden for enhver tænkelig ressource for at redde os selv fra katastrofen, end at acceptere naturens orden som vi ellers beundrer.
Vi er rigelig i gang med at tømme jorden for råvarer til batterier til bilen for at spare på benzinen. Eller råvarer til solceller. Jeg frygter bare at disse teknologier hurtigt vil blive udtømt, men det lyder godt og giver god samvittighed.


...og når de ressourcer er udtømt, så udryder vi hinanden lidt for at få fat i de sidste reserver. Badabing! Naturen er ikke helt dum, når den har indrettet mennesket til ikke at kunne enes. ;)
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 19:18

Sangius skrev:Det er under alle omstændigheder enormt nemt at droppe al kød. Den mængde råvarer man bruger på at fodre dyr ville kunne fodre millioner af mennesker. I DK har vi 30 millioner svin - tænk hvor mange mennesker vi kunne fodre med deres mad, hvis vi droppede at fodre dem.

Om alle disse grøntsager så kan dyrkes økologisk - der ved jeg slet ikke nok om landbrug, natur osv. Når man googler det, så siger hver anden artikel at man godt kan, og hver anden artikel siger, at man ikke kan:

https://www.google.dk/search?q=kan+hele ... sgHssYDAAQ


Bortset fra at for at dyrke alle disse afgrøder så skal man have rigtig meget jord til at gøre det..og det er der ikke nok plads til med mindre man fælder skov, regnskov osv.
Det er jo netop det der er et problem i visse dele af Afrika - der ryddes skov, for at kunne plante planta-afgrøder...

Hvad mange vegetarer/veganere glemmer er at 16 kg af deres foder, kan give mere næring hvis man giver det til dyr der bliver til næring.
Senest rettet af Bimmerdyret 10. jul 2016, 19:21, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 19:20

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Det er under alle omstændigheder enormt nemt at droppe al kød. Den mængde råvarer man bruger på at fodre dyr ville kunne fodre millioner af mennesker. I DK har vi 30 millioner svin - tænk hvor mange mennesker vi kunne fodre med deres mad, hvis vi droppede at fodre dem.

Om alle disse grøntsager så kan dyrkes økologisk - der ved jeg slet ikke nok om landbrug, natur osv. Når man googler det, så siger hver anden artikel at man godt kan, og hver anden artikel siger, at man ikke kan:

https://www.google.dk/search?q=kan+hele ... sgHssYDAAQ


Bortset fra at for at dyrke alle disse afgrøder så skal man have rigtig meget jord til at gøre det..og det er der ikke nok plads til med mindre man fælder skov, regnskov osv.
Det er jo netop det der er et problem i visse dele af Afrika - der ryddes skov, for at kunne plante planta-afgrøder...


Vi dyrker allerede rigeligt med afgrøder til at brødføde hele verden to gange, specielt hvis vi dropper at fodre dyr med disse afgrøder. Så ingen fældning af skov nødvendig.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 19:24

Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Det er under alle omstændigheder enormt nemt at droppe al kød. Den mængde råvarer man bruger på at fodre dyr ville kunne fodre millioner af mennesker. I DK har vi 30 millioner svin - tænk hvor mange mennesker vi kunne fodre med deres mad, hvis vi droppede at fodre dem.

Om alle disse grøntsager så kan dyrkes økologisk - der ved jeg slet ikke nok om landbrug, natur osv. Når man googler det, så siger hver anden artikel at man godt kan, og hver anden artikel siger, at man ikke kan:

https://www.google.dk/search?q=kan+hele ... sgHssYDAAQ


Bortset fra at for at dyrke alle disse afgrøder så skal man have rigtig meget jord til at gøre det..og det er der ikke nok plads til med mindre man fælder skov, regnskov osv.
Det er jo netop det der er et problem i visse dele af Afrika - der ryddes skov, for at kunne plante planta-afgrøder...


Vi dyrker allerede rigeligt med afgrøder til at brødføde hele verden to gange, specielt hvis vi dropper at fodre dyr med disse afgrøder. Så ingen fældning af skov nødvendig.


Nej, det gør vi så ikke...
Men ok, du må da gerne liste op hvordan man pt. på plantebasis ernæringsmæssigt kan affodre verden :)
Måske skal man snarere så spørge : hvorfor er der så stadig sultende ?


Det nogen glemmer er ensidig kost, og at hvis man tager 1 del plantemateriale til foder, så får man 3-5 dele animalsk foder igen = mere udbytte næringsmæssigt.

Desuden, så er mennesker så afhæning af dyr i deres levevis, at der ikke findes en ærlig veganer.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf LadyFox » 10. jul 2016, 19:28

At ikke alle går mætte i seng om aftenen tror jeg egentlig ikke handler om at der ikke er mad nok, eller at der ikke sagtens kunne blive det. Men om at ressourcerne er fordelt meget skævt. Mens nogen sulter ihjel i nogle dele af verden, så æder folk sig helt ihjel i andre dele af verden. Udover at spise meget mere end hvad der er nødvendigt, så smider vi også uhørte mængder mad ud hver dag, ofte som ikke fejler noget. Det er jo helt vildt hvor meget mad der bliver fremstillet til skraldespanden.

Jeg tror sagtens godt at man kunne brødføde hele verden med økologisk mad, hvis man var villig til at betale prisen for det, og her snakker jeg ikke kun om penge, men også ting som simpelthen at spise mindre mad, bruge rå-varende mere optimalt, spise mere fornuftigt fremfor at fremstille så meget mad der hverken er sundt, eller mætter særlig meget, ikke at smide fin mad ud fordi det har overskredet "mindst holdbar til" med 12 timer osv.
Men det kræver jo igen at folk er engageret i det.

Jeg spiser ikke selv overvejende økologisk, det er lidt hip som haps hvad der ryger i indkøbskurven, og det sker da også at noget når at blive for gammelt før det bliver brugt i mit køkken, og jeg spiser også mere end jeg strengt taget behøver, og jeg indtager også mange tomme kalorier, så det er slet ikke fordi jeg er hellig eller noget, jeg tror bare ikke på at det er helt umuligt, hvis viljen var der globalt.
1
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 19:31

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Det er under alle omstændigheder enormt nemt at droppe al kød. Den mængde råvarer man bruger på at fodre dyr ville kunne fodre millioner af mennesker. I DK har vi 30 millioner svin - tænk hvor mange mennesker vi kunne fodre med deres mad, hvis vi droppede at fodre dem.

Om alle disse grøntsager så kan dyrkes økologisk - der ved jeg slet ikke nok om landbrug, natur osv. Når man googler det, så siger hver anden artikel at man godt kan, og hver anden artikel siger, at man ikke kan:

https://www.google.dk/search?q=kan+hele ... sgHssYDAAQ


Bortset fra at for at dyrke alle disse afgrøder så skal man have rigtig meget jord til at gøre det..og det er der ikke nok plads til med mindre man fælder skov, regnskov osv.
Det er jo netop det der er et problem i visse dele af Afrika - der ryddes skov, for at kunne plante planta-afgrøder...


Vi dyrker allerede rigeligt med afgrøder til at brødføde hele verden to gange, specielt hvis vi dropper at fodre dyr med disse afgrøder. Så ingen fældning af skov nødvendig.


Nej, det gør vi så ikke...
Det nogen glemmer er ensidig kost, og at hvis man tager 1 del plantemateriale til foder, så får man 3-5 dele animalsk foder igen = mere udbytte næringsmæssigt.

Desuden, så er mennesker så afhæning af dyr i deres levevis, at der ikke findes en ærlig veganer.


Man kan sagtens leve uden kød, det er virkelig ikke noget problem. Helt uden animalske produkter er et problem, men ikke et der er svært at løse i den verden vi lever i nu. Ellers ville det også gøre en kæmpe forskel for madspild, hvis man f.eks. spiste kød en gang om ugen - og den mængde kød ville være mere end rigeligt til at dække det, som man ikke kan få fra grøntsager.
Og der er et unægteligt stort madspild i at producere kød. Når du gennem lang tid fodrer en gris med X antal kcal, får du ikke X antal kcal tilbage i form af kød - du får meget mindre.
Vi producerer på stående fod mad til mere end rigeligt - vi har blot et enormt madspild. Dette ville være bedre at forsøge at rette op på, fremfor at begynde at snakke om, at der mangler mad, og så dyrke mere.

To gode løsninger:
Spis mindre kød, og frigiv dermed en masse grøntsager til menneskeføde
Fokuser på minde madspild.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 19:39

Den her artikel forklarer egentlig ganske fint, hvad jeg mener:

http://videnskab.dk/kultur-samfund/kuns ... befolkning

Den forklarer også, at vi på stående fod faktisk producerer mad nok til 9 milliarder mennesker. Den sult vi ser verden over har intet med mangel på mad at gøre. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 19:41

LadyFox skrev:At ikke alle går mætte i seng om aftenen tror jeg egentlig ikke handler om at der ikke er mad nok, eller at der ikke sagtens kunne blive det. Men om at ressourcerne er fordelt meget skævt. Mens nogen sulter ihjel i nogle dele af verden, så æder folk sig helt ihjel i andre dele af verden. Udover at spise meget mere end hvad der er nødvendigt, så smider vi også uhørte mængder mad ud hver dag, ofte som ikke fejler noget. Det er jo helt vildt hvor meget mad der bliver fremstillet til skraldespanden.

Jeg tror sagtens godt at man kunne brødføde hele verden med økologisk mad, hvis man var villig til at betale prisen for det, og her snakker jeg ikke kun om penge, men også ting som simpelthen at spise mindre mad, bruge rå-varende mere optimalt, spise mere fornuftigt fremfor at fremstille så meget mad der hverken er sundt, eller mætter særlig meget, ikke at smide fin mad ud fordi det har overskredet "mindst holdbar til" med 12 timer osv.
Men det kræver jo igen at folk er engageret i det.

Jeg spiser ikke selv overvejende økologisk, det er lidt hip som haps hvad der ryger i indkøbskurven, og det sker da også at noget når at blive for gammelt før det bliver brugt i mit køkken, og jeg spiser også mere end jeg strengt taget behøver, og jeg indtager også mange tomme kalorier, så det er slet ikke fordi jeg er hellig eller noget, jeg tror bare ikke på at det er helt umuligt, hvis viljen var der globalt.


Måske er det bare mig og mine erfaringer, men ok.. jeg er åben.
I de fleste afrikanske lande, landsbyer osv er produktionen økologisk (min erfaring 3 lande i Afrika og 1 i Asien)
De formår at brødføde sig selv og familie, og måske tjene en skilling på det lokale marked.
Slår vejret om, slår høsten fejl = katastrofe...

Det, som dem jeg kender dyrker, er ikke noget der kan brødføde dem på sigt og de er godt nok langt flere om det vegetariske end vi er herhjemme.
Selv i de fattigste lande er der folk der er klinisk fede, der overspiser - det er er kulturel ting, det er noget der symboliserer rigdom - ikke som i USA, hvor det typisk er overvægt og fejlernæring der er et problem.

Jeg synes personligt selv i mit lokalområde at det er kvalmt at man i en radius af 3 km har 8 supermarkeder...ja, at dø at sult gør man ikke her.. men man kan heller ikke leve sundere eller billigere fordi det er samme koncerner der står for fodertruget
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf HerErJeg » 10. jul 2016, 19:42

Meget muligt at der reelt produceres nok mad på markerne til at kunne affodre hele verden. Problemet er så bare, at markedet og pengemændene der trækker i trådene hellere vil overprocucere og smide hele skidtet i havet, fremfor at forære eller sælge varer til dumpingpriser til dem der ikke kan forsyne sig selv.
Så hvis det halve af Afrika er truet på livet, tough luck, ingen penge, ingen mad.

Mht økologien, mange steder er der græshoppesværme som æder ALT på deres vej, dertil kommer sygdomme i planter og andre dyr der stikker og gør mennesker syge. Det er bare noget vi aldrig kan stoppe med at bekæmpe.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Oveditlevsen » 10. jul 2016, 19:44

Angelina skrev:Jeg tror på GMO er vejen frem, flere afgrøder på mindre plads, mad til flere mennesker, længere holdbarhed på mad, mindre spild i afgrøder og i mad.

Befolkningskurven knækker stille og roligt, når landende når op og bliver i-lande får de færre børn, så det varer ikke længe før vi vil have faldende befolkningstal globalt, og ikke kun i de vestlige lande. At vi så lever længere og længere, vil gøre det bliver mere stabilt (end faldende).

Jeg tror ikke på økologi og frilands ditten-og-datten er vejen frem, det lyder flot her i den vestlige verden, men i sidste ende kræver det mere plads, giver mindre mad - for så ikke at nævne langt mindre holdbarhed på maden (og dermed meget mere madspild).


Det er du ikke den eneste der mener:

http://politiken.dk/viden/ECE3280068/11 ... eskeheden/

Greenpeace skulle smage denne :whip: indstil de holdte op med deres misinformation.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Oveditlevsen » 10. jul 2016, 19:47

HerErJeg skrev:Meget muligt at der reelt produceres nok mad på markerne til at kunne affodre hele verden. Problemet er så bare, at markedet og pengemændene der trækker i trådene hellere vil overprocucere og smide hele skidtet i havet, fremfor at forære eller sælge varer til dumpingpriser til dem der ikke kan forsyne sig selv.
Så hvis det halve af Afrika er truet på livet, tough luck, ingen penge, ingen mad.

Mht økologien, mange steder er der græshoppesværme som æder ALT på deres vej, dertil kommer sygdomme i planter og andre dyr der stikker og gør mennesker syge. Det er bare noget vi aldrig kan stoppe med at bekæmpe.


Det er også fint nok, men problemet er at man ikke man forære fødevarer og andre ting til Afrika for evigt.
Gratis varer eller nogle til dumpingpriser vil smadre det lokale marked.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"