Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 11. jul 2016, 14:55

Rakel skrev:
Danseprinsesse skrev:Nå ja, hun sagde faktisk også, at hvis man bor i Sønderjylland, så er det jordemoderen, der sender erklæringen ind, hvis man bor i resten af landet, skal man selv sørge for det. Jeg har dog læst noget andet et sted, så jeg ved ikke, om det passer.


I skal sende den digitalt via http://www.borger.dk eller aflevere den fysisk i papir underskrevet på jeres lokale kirkekontor eller på landet hos kirkebogsførende sognepræst. Kirkekontoret/kirkebogsførende sognepræst har liggende, hvis ikke selv kan printe, som kan udfyldes og afleveres. Kirkekontoret/kirkebogsførende sognepræst kan hjælpe med alle spørgsmål om O/A erklæringen.

Gør man det ikke får man en høflig påmindelse fra kirkebogsførende sognepræst eller kordegnen om at bringe det i orden (ellers starter man en faderskabssag).

Man kan tillige navngive barnet digitalt eller ved at møde op på kirkekontoret eller kirkebogsførende sognepræst (hvis der ikke er et kirkekontor).

Det er ikke så vanskeligt, som det lyder ☺ O/A erstattede, at der skulle rejses faderskabsag ved ikke gifte forældree. Det var mere besværligt og unødvendigt.


Så den udfyldte/godkendte erklæring, som jeg har modtaget fra Statsforvaltningen, skal jeg sende videre på borger.dk efter fødslen?

Det er sikkert ikke ret vanskeligt, når man ved hvordan det skal gøres, men der følger både et brev og en vejledning med erklæringen, og de siger to forskellige ting.
I brevet står, at vi skal aflevere den kvitterede erklæring på kirkekontoret i morens sogn senest 14 dage efter fødslen.
I vejledningen til erklæringen står der, at vi skal indgive den digitalt og ikke kan benytte denne blanket, med mindre der er særlige forhold, der fritager os for at indgive blanketterne digitalt.

Jeg har sjældent læst noget, der er så kluntet og rodet formuleret.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 11. jul 2016, 14:56

achillaxedprune skrev:
Snowdrop skrev:Ax, tager du dem forebyggende? For jeg har dem også og tager dem kun når halsbranden bliver for voldsom og jeg synes ikke de virker særligt godt :(

Mht. vægten så kan det jo være det balancerer sig fra nu af, som godtnavn skriver. Skal vi ikke bare krydse fingre for det? :) Hvorfor vil din læge i øvrigt have dig på vægten? Jeg er ikke blevet bedt om at stå på vægten en eneste gang.


Jeg tager dem, når jeg får kvalme og/eller opstød. Dvs. efter behov og ikke forebyggende. Men øv de ikke virker hos dig. Tager du 2 af gangen? Det gør jeg... Og så drikker jeg ikke noget lige bagefter.

Og det håber jeg da virkelig... Men jeg spiser også alt for meget og det forkerte. Mit hoved er lidt forstyrret omkring det der mad, og nu her hvor jeg skal give afkald på så meget andet, så har jeg ikke holdt godt nok styr på mit generelle kalorieindtag. Men det må jeg jo prøve på nu... :)

Jeg troede alle skulle vejes løbende... Det står i hvert fald i min vandrejournal, hvad jeg vejer. Både fra før graviditeten, til første lægemæde og nu her til 25 ugers-undersøgelsen.

Men hvis man ikke skal, så kan det være jeg skal nedlægge veto næste gang. :)


Jeg prøver med to ad gangen fremover. Tak for tip :)

Næ, lægen spurgte til før graviditetsvægt, den skrev han ind og jordemoderen sagde "det gør vi ikke så meget i mere" - altså det med vægten. Det eneste de interesserede sig for, sagde hun, var hvis vægten pludselig steg helt vildt over et par dage fordi det kunne være tegn på svangerskabsforgiftning.

Kan godt forstå du er nede over at have taget så meget på allerede, men jeg håber du kan lade være at dunke dig selv for meget i hovedet over det. Hormonerne gør mærkelige ting når man er gravid og så kan det med mad jo virkelig være svært at styre :kram:
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 11. jul 2016, 15:01

Snowdrop skrev:Jeg prøver med to ad gangen fremover. Tak for tip :)

Næ, lægen spurgte til før graviditetsvægt, den skrev han ind og jordemoderen sagde "det gør vi ikke så meget i mere" - altså det med vægten. Det eneste de interesserede sig for, sagde hun, var hvis vægten pludselig steg helt vildt over et par dage fordi det kunne være tegn på svangerskabsforgiftning.

Kan godt forstå du er nede over at have taget så meget på allerede, men jeg håber du kan lade være at dunke dig selv for meget i hovedet over det. Hormonerne gør mærkelige ting når man er gravid og så kan det med mad jo virkelig være svært at styre :kram:


Det var så lidt... Håber du får mere glæde af dem nu. :)

Okay... Ej, sådan noget fejler jeg heldigvis ikke. Alt er som det skal være, der er bare lidt for meget af mig. Men mange tak for dine søde ord. Det er nu rart at blive trøstet lidt, når man føler sig trist. :kys:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 11. jul 2016, 15:13

achillaxedprune skrev:Mange tak! Jeg var lige ved at begynde at tude, da jeg stod på vægten hos lægen... Jeg synes, det er SÅ svært og hårdt at tabe sig, så det virker så uoverskueligt lige nu. Jeg plejer ikke at blive sur på mig selv og tale dårligt om mig, men det er jeg begyndt på efter jeg er blevet så tyk. Jeg kan ikke lide det jeg ser på spejlet og jeg kan ikke passe noget som helst af mit tøj. Årh, jeg synes, det er vildt svært... Forhåbentlig bliver det lidt bedre i morgen. Lige nu er jeg bare rigtig sur på mig selv.

Og man kan jo håbe... Jeg skal i hvert fald spise mindre. Det går jo slet ikke, det her.


Jeg er vildt imponeret over, at du slet ikke har taget på i vægt... Hvor er du sej. Ville ønske jeg var/er lige så sej. :)


Jeg havde det også sådan, da jeg blev vejet i starten af graviditeten og vejede 10 kg mere end jeg troede. En masse dårlig samvittighed, især da jeg så fik konstateret sukkersyge nogle måneder senere.
Det er svært med den graviditetsvægt, når man i forvejen har kæmpet med vægttab. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det - det er en møgfølelse at føle sig stor og kunne mærke tøjet blive for småt.

Jeg tror mest bare jeg har været heldig, at det har været så relativt nemt for mig at holde vægten. Hvis jeg havde lidt meget af kvalme eller cravings, havde det sikkert været anderledes.

Måske er det bedst for dig ikke at fokusere på vægten (og det der skal tabes senere), men på at spise så sundt som muligt. Måske er din krop bare indrettet sådan, at den polstrer nu - så er det formålsløst at slå dig selv i hovedet. Hvis du ved, at du primært har fodret den med "gode ting", er det måske lettere at være tilfreds, uanset hvad vægten så ender på?
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 11. jul 2016, 15:14

Ax, i min første graviditet (højgravid hen over julen :tie: - det kan ikke anbefales), holdt jeg op med at veje mig da jeg havde taget 20 kg på (kort efter jul, ca 2 mdr før jeg fødte). Jeg blev enig med mig selv om, at det var ikke noget jeg skulle bekymre mig om nu, det måtte jeg se på når baby var kommet ud.
8 mdr efter jeg fødte, var jeg tilbage til før graviditetsvægt. Og jeg havde ikke dyrket noget videre motion, jeg gik lange ture med barnevognen fordi jeg syntes det var hyggeligt, men jeg spiste ikke super sundt. Jeg er en af den type mennesker der faktisk taber sig af at amme. Måske du også ender sådan?
Jeg synes i hvert fald ikke du skal gå og slå dig selv i hovedet med det. Sådan er det lige nu, du må se din krop som en midlertidig undtagelsestilstand, og så må du efter fødsel, og når den værste baby-blues har lagt sig, må du finde en plan for hvordan du sundt og godt kan tabe dig, uden det går udover baby og dig selv.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 11. jul 2016, 16:11

Rakel skrev:
Danseprinsesse skrev:
Rakel skrev:
Danseprinsesse skrev:Nå ja, hun sagde faktisk også, at hvis man bor i Sønderjylland, så er det jordemoderen, der sender erklæringen ind, hvis man bor i resten af landet, skal man selv sørge for det. Jeg har dog læst noget andet et sted, så jeg ved ikke, om det passer.


I skal sende den digitalt via http://www.borger.dk eller aflevere den fysisk i papir underskrevet på jeres lokale kirkekontor eller på landet hos kirkebogsførende sognepræst. Kirkekontoret/kirkebogsførende sognepræst har liggende, hvis ikke selv kan printe, som kan udfyldes og afleveres. Kirkekontoret/kirkebogsførende sognepræst kan hjælpe med alle spørgsmål om O/A erklæringen.

Gør man det ikke får man en høflig påmindelse fra kirkebogsførende sognepræst eller kordegnen om at bringe det i orden (ellers starter man en faderskabssag).

Man kan tillige navngive barnet digitalt eller ved at møde op på kirkekontoret eller kirkebogsførende sognepræst (hvis der ikke er et kirkekontor).

Det er ikke så vanskeligt, som det lyder ☺ O/A erstattede, at der skulle rejses faderskabsag ved ikke gifte forældree. Det var mere besværligt og unødvendigt.


Så den udfyldte/godkendte erklæring, som jeg har modtaget fra Statsforvaltningen, skal jeg sende videre på borger.dk efter fødslen?

Det er sikkert ikke ret vanskeligt, når man ved hvordan det skal gøres, men der følger både et brev og en vejledning med erklæringen, og de siger to forskellige ting.
I brevet står, at vi skal aflevere den kvitterede erklæring på kirkekontoret i morens sogn senest 14 dage efter fødslen.
I vejledningen til erklæringen står der, at vi skal indgive den digitalt og ikke kan benytte denne blanket, med mindre der er særlige forhold, der fritager os for at indgive blanketterne digitalt.

Jeg har sjældent læst noget, der er så kluntet og rodet formuleret.


Hvis I har indsendt den og fået en kvittering, så ville jeg ikke gøre mere.

Det komplekse opstod, da man lagde den op digitalt.
Og Statsforvaltningen lavede deres veksling.

Da det kun gik over kirkekontoret var der 50% færre, der ringede i panik. Vi ved det godt - jeg har siddet på kirkekontoret og samlet trådene.


Men er det ikke anderledes når man bor i Sønderjylland (syd for Kongeåen)?
Jeg ved ikke om DP bor i Sønderjylland, men mindes at have læst noget om det.
0
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolderudolf » 11. jul 2016, 16:52

achillaxedprune skrev:
Snowdrop skrev:Jeg prøver med to ad gangen fremover. Tak for tip :)

Næ, lægen spurgte til før graviditetsvægt, den skrev han ind og jordemoderen sagde "det gør vi ikke så meget i mere" - altså det med vægten. Det eneste de interesserede sig for, sagde hun, var hvis vægten pludselig steg helt vildt over et par dage fordi det kunne være tegn på svangerskabsforgiftning.

Kan godt forstå du er nede over at have taget så meget på allerede, men jeg håber du kan lade være at dunke dig selv for meget i hovedet over det. Hormonerne gør mærkelige ting når man er gravid og så kan det med mad jo virkelig være svært at styre :kram:


Det var så lidt... Håber du får mere glæde af dem nu. :)

Okay... Ej, sådan noget fejler jeg heldigvis ikke. Alt er som det skal være, der er bare lidt for meget af mig. Men mange tak for dine søde ord. Det er nu rart at blive trøstet lidt, når man føler sig trist. :kys:


Du skal ikke stresse over det :kys: Det skal nok ryge igen.

Jeg tog stort set ikke på sidst de sidste 10 uger min graviditet, selvom det var der baby voksede helt vildt. Tror bare de hele omfordelte sig lidt. Det hele skal nok ryge igen, når baby er ude. Jeg tabte mig stort set ikke mens jeg ammede. Tilgengæld vejede jeg 6 kg mindre end inden jeg havde født 1 år efter. Så ryg det hele af sig selv.

Jeg har allerede også taget en del på allerede, men har besluttet, at det nok skal ryge igen. Hver ting til sin tid :kys:
1
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Dr_bp » 11. jul 2016, 17:29

Et par dage efter fødslen af vores første barn, hoppede jeg på vægten og kunne konstatere at der allerede var røget 12 kg - nærmest bare på at føde!
Her efter Ellies fødsel vejer jeg 2 kg under min startvægt.
Min pointe er, at Ax de kilo skal nok ryge af igen. Jeg tog forresten heller ikke noget videre på de sidste par måneder af min første graviditet.

Det skal nok gå, Ax.
1
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mittemis » 11. jul 2016, 18:46

Dejligt med en baby i tråden. Stort tillykke Sorenspige :)

Der var nogle der snakkede om halsbrand herinde. DP nævnte omeprazol. Dem har jeg også fået udskrevet ved lægen. De fungerer simpelthen SÅ godt. Har ellers prøvet alt hvad der er af tyggetabletter osv.
Men faktisk har jeg fundet ud af at omeprazol ikke behøver recept. De kan også købes i håndkøb. Så de kan altså virkelig anbefales..


Her går det meget stille og roligt. Er idag 38+4. Sidst fødte jeg 39+3, så føler det er lige oppe over. Han har også skruet sig godt langt ned, så det føles som om jeg går med en bold mellem benene. Føler mig som en pingvin når jeg går :wacko:
Er blevet scannet to gange efter vendingen af ham, og han ligger heldigvis rigtigt nu. Så det er hovedet der står helt fast nu.

Men vi er helt klar til at møde lillebror nu. Så det er faktisk ved at være rigtig kedeligt. Prøver at fylde dagene med aftaler, men det begynder at blive svært fordi alle tager på ferie rundt om os.
Folk er også begyndt at ringe og spørge her. Min svigerfar har faktisk præsteret at ringe/skrive hele to gange idag. Og det er altså skørt, fordi de skal passe storebror når det går løs, så de er jo uanset de første der bliver ringet op når det går løs :stoned:
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 11. jul 2016, 21:34

Tusind tak for jeres søde ord og opmuntring alle sammen! Det er lige til at blive glad af!

Jeg er på vej i seng, men hvor det varmer med den opbakning, der er herinde... :lun:
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 11. jul 2016, 22:13

Rakel skrev:
Hvis I har indsendt den og fået en kvittering, så ville jeg ikke gøre mere.

Det komplekse opstod, da man lagde den op digitalt.
Og Statsforvaltningen lavede deres veksling.

Da det kun gik over kirkekontoret var der 50% færre, der ringede i panik. Vi ved det godt - jeg har siddet på kirkekontoret og samlet trådene.


Der står bare, at erklæringen skal indsendes til kirkekontoret for at blive tilknyttet CPR.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 11. jul 2016, 22:15

Lulu skrev:
Men er det ikke anderledes når man bor i Sønderjylland (syd for Kongeåen)?
Jeg ved ikke om DP bor i Sønderjylland, men mindes at have læst noget om det.


Jeg bor i Sydjylland, men ikke Sønderjylland. :)

Jeg hapser bare en tur i køen igen i morgen. :lol:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 11. jul 2016, 22:25

Det er min terminsdag i dag. :banan:

Indtil videre hverken nogen baby eller nogen fanfare, det havde jeg ellers halvt forventet... Men min niece på 3 år nussede min mave farvel i dag. :lun:


Tror I ikke, vores vaskemaskine stod af i går aftes, perfekt timing! Min far prøver at reparere den i morgen, ellers må vi skynde os at købe en ny. Der er sjovt nok ingen, der synes vi skal stå og undvære sådan en med nyfødt baby i huset.

Min kæreste har givet os alle et fælles kælenavn. Han har det med at døbe/omdøbe alt, og vandrejournalen hedder vandresoldaten herhjemme - når jeg er på debatten for tiden, spørger han, om jeg skriver med de andre "vandresoldater". Jeg kan meget godt lide det billede, det giver mig. :P
4
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolderudolf » 11. jul 2016, 23:59

Dejligt med terminsdag, DP. Så ved du, at du har et barn indenfor 14 dage. Det er da ret vildt :pompom:

Sødt med kælenavnet. Det kan jeg faktisk også meget godt lide. At vi er soldater, der skal kæmpe for en sag. Nogen gange bliver man bare ikke anerkendt nok som gravid :lol:
1
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Nuttede-Nuser » 12. jul 2016, 06:39

Haha hvor er han søde DP. Og dejligt med terminsdag. Håber han snart melder sin ankomst. Puha jeg syntes også det der ansvars og omsorgs noget er svært at finde ud af. Håber jordmoder kan guide lidt. Jeg bor jo i Sønderjylland.
1

Tilbage til "Graviditet"