*Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

*Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf Jørn » 12. jul 2016, 05:24

Jeg sad og så et indslag i Go' Morgen på TV2

Peer Kaae var inde og fortælle lidt om "Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej" (Frederiksberg) ...

Begået 1948 ... Aldrig opklaret ...
:fløjt:
Er det noget, I har læst om ? - Hørt om ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21919

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf Purple Haze » 12. jul 2016, 05:39

Mener jeg har hørt om det før, men det er ikke noget der interessere mig.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf Daine » 12. jul 2016, 05:59

Jeg har læst flere bøger om emnet, det er ret interessant.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52483

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf fisken80 » 12. jul 2016, 06:01

Ja, den sag er der da lavet indtil flere dokumetarudsendelser om, der er skrevet indtil flere bøger om den og den udgjorde en del af rammen for DR1s Edderkoppen.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Indlæg: 213
Tilmeldt: 3. sep 2015, 17:47
Kort karma: 15
Geografisk sted: Henne om hjørnet - nede i kælderen...
Likede indlæg: 300

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf Hønsekræmmeren » 12. jul 2016, 06:19

Ja, der er mange spegede aspekter i den sag - meget er selvfølgelig sikkert konspirationsteorier - men jeg tror faktisk at politiet den dag i dag ligger inde med 'noget' som stadig ikke rigtigt tåler dagens lys.

http://www.npi-news.dk/dobbeltmordet.htm
0
'Vi kan ikke løse vores problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem'.. (Albert Einstein)
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2016, 06:26

Ja da, det er jo nok den mest omtalte og omskrevne mordsag i Danmark, og udgangspunktet for utallige teorier/konspirationsteorier.
Var det "bare" rovmord, for de få tusind kroner som forsvandt fra hjemmet.
Var det hævn fra modstandsfolk for Jacobsens andel i værnemageri ?
Var det opgør i sortbørs kredse (edderkop teorien)?
Var det et opgør om spillegæld, Jacobsen var storspiller på både heste, due og kort, og både skyldte og lånte ud i spillemiljøet?
Var det rester af Petergruppen (danskere i tysk sold, der udførte terror mod civilbefolkningen) som ville forhindre at Jacobsen sladrede?
Var det Sven Holten og hans politikommando der gik for langt i deres jagt på Peter-folk?
Er sagen opklaret, men vi må bare ikke vide det, fordi politiet lavede en lang række fejl? eller fordi det involverer fremmede magter ?

Uhhh, der er meget "guf" på den sag :D
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 128
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf computermus » 12. jul 2016, 06:45

I den seneste bog som Peer Kaae, skrev om sagen, som hedder "Mordet på Peter Bangsvej- sagen genoptaget", er han kommet i besiddelse af bl.a en dagbog fra en af de centralt placerede betjente, samt billeder som ikke har været vist før. På et af billederne fra sagen kan man se at der er posteret en betjent lige udenfor døren til ægteparrets lejlighed, så det må jo tyde på at der ikke er belæg for at sige at gerningsstedet var overrendt af pressefolk og andre, som ikke havde noget at gøre der.Plus at der udenfor selve døren til opgangen også er posteret en betjent.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2016, 06:56

computermus skrev:I den seneste bog som Peer Kaae, skrev om sagen, som hedder "Mordet på Peter Bangsvej- sagen genoptaget", er han kommet i besiddelse af bl.a en dagbog fra en af de centralt placerede betjente, samt billeder som ikke har været vist før. På et af billederne fra sagen kan man se at der er posteret en betjent lige udenfor døren til ægteparrets lejlighed, så det må jo tyde på at der ikke er belæg for at sige at gerningsstedet var overrendt af pressefolk og andre, som ikke havde noget at gøre der.Plus at der udenfor selve døren til opgangen også er posteret en betjent.


Men det er jo bagefter, det siger ikke noget om hvor mange betjente der har vadet rundt inde på gerningsstedet, da de først bliver tilkaldt.

Husk vi taler 1948, hovedparten af de danske betjente var unge og uerfarne, efter politiet var blevet taget i 1944. Så de fleste havde ingen erfaring med mordsager, vidste ikke hvordan man opfører sig på et gerningssted, og vidste ikke meget om bevisindsamling.
Der er så mange ydre faktorer omkring den her sag, som gør den unik, og ikke "bare" endnu en mordsag.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2694
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3850

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf HappyQ » 12. jul 2016, 07:01

Den sag har jeg også læst en del om.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf paint » 12. jul 2016, 07:37

Sagen, er én af mine yndlings-konspirationsteorier. Jeg har læst, hvad der er skrevet om sagen - incl. den seneste 'Sagen genoptaget'

For mig er ét af de store spørgsmål, hvorfor blev fristen for offentlig indsigt af alle akter i sagen, som normalt er 50 år ( vist nok) forlænget med yderligere 50 år (vist nok i 1998)? Nogle papirer er tilgængelige, men der er åbenbart visse sagsakter, som vi ikke måde kende indholdet af.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jul 2016, 07:43

Jeg kender godt lidt til sagen og sad faktisk forleden og fik lyst til at læse en bog om den, men hvilke af dem virker mest seriøse og videnskabeligt velfunderede?

Jeg har som sådan ikke noget imod journalistiske og/eller lidt kulørte fremstillinger, men som første bog om emnet foretrækker jeg altid det mest objektive, der findes, så jeg bedst muligt kan danne mig mit eget indtryk.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf paint » 12. jul 2016, 07:54

DetSorteCirkus skrev:Jeg kender godt lidt til sagen og sad faktisk forleden og fik lyst til at læse en bog om den, men hvilke af dem virker mest seriøse og videnskabeligt velfunderede?

Jeg har som sådan ikke noget imod journalistiske og/eller lidt kulørte fremstillinger, men som første bog om emnet foretrækker jeg altid det mest objektive, der findes, så jeg bedst muligt kan danne mig mit eget indtryk.


Helt uden tvivl Peer Kaae's bøger. Der er 'Dobbeltmordet på Peter Bangs vej' og samme titel, med undertitlen 'Sagen genoptaget'.
De skal læses i kronologisk rækkefølge.
Peer Kaae, har brugt år (mange år) på diverse arkiver, hvor han har fået aktindsigt. Han har interviewet folk med relation til sagen osv. Virkelig gedigent arbejde.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: *Dobbeltmord på Peter Bangs Vej *

Indlægaf paint » 12. jul 2016, 15:00

ShuruQ skrev:Jeg har både set programmer om sagen, læst om sagen og siddet og konspireret lidt videre. Jeg synes det er en spændende sag, men også skræmmende det ikke har været muligt at finde den/de skyldige.

Det er lidt som sagen med den lille dreng der blev kidnappet uden for en butik og aldrig er blevet fundet igen.


Jeg tror faktisk, at man har fundet den/de skyldige, men at sandheden er af en sådan karakter, at man ikke ønsker den offentliggjort foreløbig.
I første omgang, blev visse af sagsakterne (de mest interessante) gjort utilgængelige i 50 år af hensyn til efterlevende familiemedlemmer til centrale personer i sagen. Senere, blev der nedsat en undersøgelseskommision, under ledelse af Justitsministeren (Hækkerup). Der kom ikke noget nyt frem, men der blev i kulisserne givet en lodret ordre om, at der ikke skulle graves mere i dén sag. Den skulle lukkes og slukkes. Og det blev den i dén grad - så meget at man forlængede fristen for indsigt i centrale dokumenter yderligere.

Per Kaae, har læst samtlige tilgængelige sagsakter (ca. 42 flyttekasser samt 6.5 hyldemeter), med rapporter, afhøringsprotokoller etc men uden at kunne finde den 'rygende pistol'. Dén mener han dog at have fundet, efterfølgende - da han i 2012 udgav 'Sagen Genoptaget', fordi et vidne havde givet ham nogle oplysninger, som havde været gemt væk i årtier.

Han afslører det dog ikke, direkte, fordi registerloven ikke tillader det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"