Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 9. jul 2016, 22:27

A 7 skrev:
eks-Maupassant skrev:
Selvfoelgelig tager koeb af lejlighed for at udleje den job fra folk - der er en hel masse jobs i hotelbranchen. Det goer ogsaa en masse daarlige ting ved boligmarkedet at skellet mellem privatejendom og ervhversejendom udviskes.

Deleoekonomi giver en hel masse mening hvis man er fan af arbejdsloeshed og usle arbejdsvilkaar.

Fortalere for deleoekonomi goer kun halvdelet af arbejdet med at taenke over det. De glemmer at taenke over de negative konsekvenser - det skal man ogsaa goere. Airbnb er rigtigt godt for dem der har et par millioner ekstra til at koebe en lejlighed og leje den ud. For stuepigen der bliver fyret er det ren nedtur.


Ej, come on. Airbnb er et moderne udtryk for 'Bed & Breakfast', der har eksisteret i årtier før internettet. Internettet har bare gjort det nemmere at booke. I øvrigt ser det ikke ligefrem ud til at hotelbranchen i København er i knæ, med alle de nye hoteller, der har skudt op.


"Bare" gjort det nemmere at booked? Lol det er ikke bare. Det åbner helt nye muligheder.

Mht hotelbranchen, så går den glip af omsætning pga airbnb uanset hvordan du vender og drejer den. Hvis overnatningerne stiger 20%, og hotellerne og airbnbn hver får halvdelen af 20% stigningen, ja så har hotellerne gået glip af 10% - og samfundet af jobsene - selv om deres overnatninger er steget med 10%.
0
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf fisken80 » 10. jul 2016, 11:47

eks-Maupassant skrev:
A 7 skrev:
eks-Maupassant skrev:
Selvfoelgelig tager koeb af lejlighed for at udleje den job fra folk - der er en hel masse jobs i hotelbranchen. Det goer ogsaa en masse daarlige ting ved boligmarkedet at skellet mellem privatejendom og ervhversejendom udviskes.

Deleoekonomi giver en hel masse mening hvis man er fan af arbejdsloeshed og usle arbejdsvilkaar.

Fortalere for deleoekonomi goer kun halvdelet af arbejdet med at taenke over det. De glemmer at taenke over de negative konsekvenser - det skal man ogsaa goere. Airbnb er rigtigt godt for dem der har et par millioner ekstra til at koebe en lejlighed og leje den ud. For stuepigen der bliver fyret er det ren nedtur.


Ej, come on. Airbnb er et moderne udtryk for 'Bed & Breakfast', der har eksisteret i årtier før internettet. Internettet har bare gjort det nemmere at booke. I øvrigt ser det ikke ligefrem ud til at hotelbranchen i København er i knæ, med alle de nye hoteller, der har skudt op.


"Bare" gjort det nemmere at booked? Lol det er ikke bare. Det åbner helt nye muligheder.

Mht hotelbranchen, så går den glip af omsætning pga airbnb uanset hvordan du vender og drejer den. Hvis overnatningerne stiger 20%, og hotellerne og airbnbn hver får halvdelen af 20% stigningen, ja så har hotellerne gået glip af 10% - og samfundet af jobsene - selv om deres overnatninger er steget med 10%.


Du glemmer bare lige, at en del af dem, der benytter airbnb måske slet ikke var taget afsted uden den mulighed. Altså er det forkert at påstå, at hotellerne er gået glip af omsætning på grund af airbnb, for de havde sandsynligvis aldrig fået den.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 12. jul 2016, 08:48

Uber er privat taxikørsel. Det er generelt billigere og servicen er generelt bedre end for gammeldags taxier.

Konceptet indgår i deleøkonomien på linje med f.eks. AirBnB, som er en optimering af samfundets ressourcer. Således kan allerede indkøbte privatbiler også anvendes til taxikørsel når de ikke bruges privat, og eksisterende lejligheder anvendes til hoteludlejning når de ikke bruges privat, etc. Det gør os alle rigere og er desuden godt for miljøet.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 12. jul 2016, 08:52

eks-Maupassant skrev:"Bare" gjort det nemmere at booked? Lol det er ikke bare. Det åbner helt nye muligheder.

Mht hotelbranchen, så går den glip af omsætning pga airbnb uanset hvordan du vender og drejer den. Hvis overnatningerne stiger 20%, og hotellerne og airbnbn hver får halvdelen af 20% stigningen, ja så har hotellerne gået glip af 10% - og samfundet af jobsene - selv om deres overnatninger er steget med 10%.
Jeg har brugt AirBnB en hel del. Hotelbranchen har ikke gået glip af noget på den konto, for det er slet ikke samme market for mig. Jeg lejer normalt min. 1 måned ad gangen, og er slet ikke interesseret i hoteller, eller andre komercielle alternativer. Jeg vil have private hjem.
0
Grab them by the pussy
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 11:08

Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:Maa indroemme jeg ikke er inde i gomores biludlejning, saa der var jeg maaske for hurtigt ude.

Helt generelt er jeg staerkt imod at vi oedelaegger rigtige jobs, til fordel for en masse bijobberi der goeres af folk der har jobs allerede. (Man kan jo ikke tjene en masse penge paa at udleje sin bil hvis man er paa overfoerselsindkomst.)

Vi har et kaempe problem som samfund med at bevare nok jobs - jeg er imod at vi goer et problem endnu vaerre ved at odedaegge endnu flere jobs uden at der er nogen grund til det.


Har vi det? Jeg oplever slet ikke vi har et problem med at bevare nok jobs - men ser da gerne statistik etc. på at der bliver færre og færre arbejdspladser?


Random link. Du kan ogsaa finde lange prof. rapporter hvis du vil, der siger det samme.

Ikke mindre end 730.000 danske arbejdspladser og jobfunktioner vil efter alt at dømme blive automatiseret i løbet af de næste 20 år i en teknologisk flodbølge, der især vil ramme de store LO-forbund, hvor op mod 400.000 jobfunktioner med stor sandsynlighed vil blive automatiseret.

Alene i HK er 130.000 job truet.


http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... 0000-jobs/
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 12. jul 2016, 11:13

eks-Maupassant skrev:
Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:Maa indroemme jeg ikke er inde i gomores biludlejning, saa der var jeg maaske for hurtigt ude.

Helt generelt er jeg staerkt imod at vi oedelaegger rigtige jobs, til fordel for en masse bijobberi der goeres af folk der har jobs allerede. (Man kan jo ikke tjene en masse penge paa at udleje sin bil hvis man er paa overfoerselsindkomst.)

Vi har et kaempe problem som samfund med at bevare nok jobs - jeg er imod at vi goer et problem endnu vaerre ved at odedaegge endnu flere jobs uden at der er nogen grund til det.


Har vi det? Jeg oplever slet ikke vi har et problem med at bevare nok jobs - men ser da gerne statistik etc. på at der bliver færre og færre arbejdspladser?


Random link. Du kan ogsaa finde lange prof. rapporter hvis du vil, der siger det samme.

Ikke mindre end 730.000 danske arbejdspladser og jobfunktioner vil efter alt at dømme blive automatiseret i løbet af de næste 20 år i en teknologisk flodbølge, der især vil ramme de store LO-forbund, hvor op mod 400.000 jobfunktioner med stor sandsynlighed vil blive automatiseret.

Alene i HK er 130.000 job truet.


http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... 0000-jobs/


Okay og hvad har det på nogen måde med Uber og/eller AirBNB at gøre? intet

Den automatisering vil komme uanset hvad. Der findes heller ikke så skide mange skorstensfejere længere. Det kaldes den teknologiske udvikling
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 11:15

AI vil goere at f.eks. sekretaerer kan blive overfloedige. Der vil ogsaa ryge juristjobs.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 11:19

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:
Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:Maa indroemme jeg ikke er inde i gomores biludlejning, saa der var jeg maaske for hurtigt ude.

Helt generelt er jeg staerkt imod at vi oedelaegger rigtige jobs, til fordel for en masse bijobberi der goeres af folk der har jobs allerede. (Man kan jo ikke tjene en masse penge paa at udleje sin bil hvis man er paa overfoerselsindkomst.)

Vi har et kaempe problem som samfund med at bevare nok jobs - jeg er imod at vi goer et problem endnu vaerre ved at odedaegge endnu flere jobs uden at der er nogen grund til det.


Har vi det? Jeg oplever slet ikke vi har et problem med at bevare nok jobs - men ser da gerne statistik etc. på at der bliver færre og færre arbejdspladser?


Random link. Du kan ogsaa finde lange prof. rapporter hvis du vil, der siger det samme.

Ikke mindre end 730.000 danske arbejdspladser og jobfunktioner vil efter alt at dømme blive automatiseret i løbet af de næste 20 år i en teknologisk flodbølge, der især vil ramme de store LO-forbund, hvor op mod 400.000 jobfunktioner med stor sandsynlighed vil blive automatiseret.

Alene i HK er 130.000 job truet.


http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... 0000-jobs/


Okay og hvad har det på nogen måde med Uber og/eller AirBNB at gøre? intet

Den automatisering vil komme uanset hvad. Der findes heller ikke så skide mange skorstensfejere længere. Det kaldes den teknologiske udvikling


Det goer det at naar vi har roeven i vandskorpen mht jobs, saa er det dumt at goere det endnu vaerre ved unoedvendigt ogsaa at udradere nogen 1000 jobs pga deleoekonomi. Det er jo alm. sund fornuft at man ikke goer problemer vaerre end de behoever at blive.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 12. jul 2016, 11:24

eks-Maupassant skrev:Det goer det at naar vi har roeven i vandskorpen mht jobs, saa er det dumt at goere det endnu vaerre ved unoedvendigt ogsaa at udradere nogen 1000 jobs pga deleoekonomi. Det er jo alm. sund fornuft at man ikke goer problemer vaerre end de behoever at blive.


Ja vi kan også bestille en tidsrejse til 19 tallet, så der er en masse jobs som siden er forsvundet

Uanset hvad du vil og mener, så er der en ting du ikke kan ændre på og det er den teknologiske udvikling og den industrielle udvikling.

Uber er (forhåbentlig) kommet for at blive, så de stokkonservative taxi selskaber og lobbyister kan få tid til at indse at tiderne hvor de har monopol og derfor sætter deres priser derefter, er forbi
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf dgd2007 » 12. jul 2016, 11:30

Teknologisk udvikling er noget andet. Det burde bare betyde, at alle behøvede at arbejde mindre.
Men jeg har en mistanke om, at de, der agiterer for forretningsmodeller som Uber, faktisk ikke har noget imod, at vi ender med et proletariat af lavt betalte daglejere, som man kan få til hvad som helst - i stedet for at have respektable jobs med nogenlunde sikkerhed i ansættelsen.
Det er klart, at hvis man selv har en type arbejde, der ikke er så berørt (endnu), kan man måske være ligeglad. Men spørgsmålet er, om det sundt for samfundet på længere sigt.
Senest rettet af dgd2007 13. jul 2016, 11:41, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Aspargsen » 12. jul 2016, 11:35

Purple Haze skrev:Oplys mig!

Hvad er der med det der Über?

Hvad går det ud på, hvordan foregår det og hvorfor er det så slemt?

Troede egentlig det var pirart-taxaer united.
Som giver unfair konkurrence til rigtige taxaselskaber der betaler skat, (forhåbentlig) behandler deres folk ordentligt og er reguleret af fagforeninger.


Det er helt rigtigt hvad du gik og troede
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 11:38

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Det goer det at naar vi har roeven i vandskorpen mht jobs, saa er det dumt at goere det endnu vaerre ved unoedvendigt ogsaa at udradere nogen 1000 jobs pga deleoekonomi. Det er jo alm. sund fornuft at man ikke goer problemer vaerre end de behoever at blive.


Ja vi kan også bestille en tidsrejse til 19 tallet, så der er en masse jobs som siden er forsvundet

Uanset hvad du vil og mener, så er der en ting du ikke kan ændre på og det er den teknologiske udvikling og den industrielle udvikling.

Uber er (forhåbentlig) kommet for at blive, så de stokkonservative taxi selskaber og lobbyister kan få tid til at indse at tiderne hvor de har monopol og derfor sætter deres priser derefter, er forbi


Uber er lige doemt ulovligt, saa det er kun et sp. om tid foer de er ude.

Selvfoelgeligt er der en masse jobs der er forsvundet. Og selvfoelgelig kan man ikke stoppe den teknologiske udvikling.

Men der er ingen grund til at goere overgangene saa brutale at det virkeligt bliver ubehageligt for folk. Det handler om at goere det bloedere, saa de nye jobs kan opstaa i ca samme takt.

Det tror jeg ikke de kan allerede, vi faar nok en generation der faar svaert ved at faa jobs. Hvorfor goere det endnu vaerre for dem?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 11:40

dgd2007 skrev:Teknologisk udvikling er noget andet. Det burde bare betyde, at alle behøvede at arbejde mindre.
Men jeg har en mistanke om, at de, der agiterer for forretningsmodeller som Uber, faktisk ikke har noget imod, at vi ender med et proletariat af lavt betalte daglejere, som man kan få til hvad som helst - i stedet for at have respektable jobs med nogenlunde sikkerhed i ansættelsen.
Det er klart, at hvis man selv har en type arbejde, der ikke er så berørt (endnu), kan man måske være ligeglad. Men spørgsmålet er, om det sundt for smafunde på længere sigt.


Det er jo en vild luksus for en uber/chauffoer bare at vaere daglejer. De har jo otte timers arbejde i haanden, mens en uber chauffoer vel er tyve/minutterslejer.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 12. jul 2016, 11:45

eks-Maupassant skrev:Uber er lige doemt ulovligt, saa det er kun et sp. om tid foer de er ude.

Selvfoelgeligt er der en masse jobs der er forsvundet. Og selvfoelgelig kan man ikke stoppe den teknologiske udvikling.

Men der er ingen grund til at goere overgangene saa brutale at det virkeligt bliver ubehageligt for folk. Det handler om at goere det bloedere, saa de nye jobs kan opstaa i ca samme takt.

Det tror jeg ikke de kan allerede, vi faar nok en generation der faar svaert ved at faa jobs. Hvorfor goere det endnu vaerre for dem?


Der tager du helt og aldeles fejl. Uber it self er ikke kendt ulovligt. Det er nogle bøder til chauffører som indtil videre er kendt gældende. Men disse domme er anket og vil jeg personligt vædde med, går helt til højesteret. Så det kan vare mange år endnu før der sker noget der.

Uber er IKKE forsvundet fra andre lande, blot fordi deres tilmeldte billister har fået nogle bøder. Tværtimod. De vokser alle steder og det kommer de også til i Danmark. Uden nogen former for tvivl

Politiet har også allerede meldt ud at de IKKE vil gå specifikt efter at uddele de bøder. Det har de for det første ikke ressourcer til og for det andet, er der nok en del andre og mere presserende ting som er vigtigere

Jeg hilser denne konkurrence velkommen i Danmark. Forudsat at de betaler deres SKAT, kan jeg ikke se noget negativt i den tjeneste. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at de danske taxaer kan være de dyreste i verden og at en stor del af befolkningen bare æder den version de propaganderer med, råt
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 12. jul 2016, 11:47

eks-Maupassant skrev:
dgd2007 skrev:Teknologisk udvikling er noget andet. Det burde bare betyde, at alle behøvede at arbejde mindre.
Men jeg har en mistanke om, at de, der agiterer for forretningsmodeller som Uber, faktisk ikke har noget imod, at vi ender med et proletariat af lavt betalte daglejere, som man kan få til hvad som helst - i stedet for at have respektable jobs med nogenlunde sikkerhed i ansættelsen.
Det er klart, at hvis man selv har en type arbejde, der ikke er så berørt (endnu), kan man måske være ligeglad. Men spørgsmålet er, om det sundt for smafunde på længere sigt.


Det er jo en vild luksus for en uber/chauffoer bare at vaere daglejer. De har jo otte timers arbejde i haanden, mens en uber chauffoer vel er tyve/minutterslejer.


Haha det aner du vidst ikke ret meget om. Jeg har to kammerater/bekendte som kører for Uber og de kører sgu ikke under 50 timer om ugen OG betaler deres SKAT for den indtjening
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"