Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 12:16

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Uber er lige doemt ulovligt, saa det er kun et sp. om tid foer de er ude.

Selvfoelgeligt er der en masse jobs der er forsvundet. Og selvfoelgelig kan man ikke stoppe den teknologiske udvikling.

Men der er ingen grund til at goere overgangene saa brutale at det virkeligt bliver ubehageligt for folk. Det handler om at goere det bloedere, saa de nye jobs kan opstaa i ca samme takt.

Det tror jeg ikke de kan allerede, vi faar nok en generation der faar svaert ved at faa jobs. Hvorfor goere det endnu vaerre for dem?


Der tager du helt og aldeles fejl. Uber it self er ikke kendt ulovligt. Det er nogle bøder til chauffører som indtil videre er kendt gældende. Men disse domme er anket og vil jeg personligt vædde med, går helt til højesteret. Så det kan vare mange år endnu før der sker noget der.

Uber er IKKE forsvundet fra andre lande, blot fordi deres tilmeldte billister har fået nogle bøder. Tværtimod. De vokser alle steder og det kommer de også til i Danmark. Uden nogen former for tvivl

Politiet har også allerede meldt ud at de IKKE vil gå specifikt efter at uddele de bøder. Det har de for det første ikke ressourcer til og for det andet, er der nok en del andre og mere presserende ting som er vigtigere

Jeg hilser denne konkurrence velkommen i Danmark. Forudsat at de betaler deres SKAT, kan jeg ikke se noget negativt i den tjeneste. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at de danske taxaer kan være de dyreste i verden og at en stor del af befolkningen bare æder den version de propaganderer med, råt


Knald boeden op pa 200.000, problem solved :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 12:16

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:
dgd2007 skrev:Teknologisk udvikling er noget andet. Det burde bare betyde, at alle behøvede at arbejde mindre.
Men jeg har en mistanke om, at de, der agiterer for forretningsmodeller som Uber, faktisk ikke har noget imod, at vi ender med et proletariat af lavt betalte daglejere, som man kan få til hvad som helst - i stedet for at have respektable jobs med nogenlunde sikkerhed i ansættelsen.
Det er klart, at hvis man selv har en type arbejde, der ikke er så berørt (endnu), kan man måske være ligeglad. Men spørgsmålet er, om det sundt for smafunde på længere sigt.


Det er jo en vild luksus for en uber/chauffoer bare at vaere daglejer. De har jo otte timers arbejde i haanden, mens en uber chauffoer vel er tyve/minutterslejer.


Haha det aner du vidst ikke ret meget om. Jeg har to kammerater/bekendte som kører for Uber og de kører sgu ikke under 50 timer om ugen OG betaler deres SKAT for den indtjening


Ja det er sjovt saa laenge der ikke er for mange der goer det.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 12. jul 2016, 12:19

eks-Maupassant skrev:Knald boeden op pa 200.000, problem solved :)


Sådan fungerer et retssamfund heldigvis ikke. En bananrepublik måske.
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jul 2016, 12:27

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Knald boeden op pa 200.000, problem solved :)


Sådan fungerer et retssamfund heldigvis ikke. En bananrepublik måske.


Da jeg var i USA i en lille by havde byraadet sat boeden for at koere for hurtigt paa skolegaden op til 50.000 kr fordi de var traette af at saette skilte op osv og folk ikke respekterede det normale boedeniveau.

Det virkede.

Et retssamfund skal jo soerge for at lovene bliver overholdt.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Aspargsen » 12. jul 2016, 12:32

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Knald boeden op pa 200.000, problem solved :)


Sådan fungerer et retssamfund heldigvis ikke. En bananrepublik måske.



Hvorfor bliver Danmark til en bananrepublik, fordi man forhøjer bødetakster ?
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33981

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf JoyNips » 12. jul 2016, 13:24

Code71 skrev: Men disse domme er anket og vil jeg personligt vædde med, går helt til højesteret. Så det kan vare mange år endnu før der sker noget der.


Er tilladelserne til anke allerede givet?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf fisken80 » 12. jul 2016, 17:01

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Uber er lige doemt ulovligt, saa det er kun et sp. om tid foer de er ude.

Selvfoelgeligt er der en masse jobs der er forsvundet. Og selvfoelgelig kan man ikke stoppe den teknologiske udvikling.

Men der er ingen grund til at goere overgangene saa brutale at det virkeligt bliver ubehageligt for folk. Det handler om at goere det bloedere, saa de nye jobs kan opstaa i ca samme takt.

Det tror jeg ikke de kan allerede, vi faar nok en generation der faar svaert ved at faa jobs. Hvorfor goere det endnu vaerre for dem?


Der tager du helt og aldeles fejl. Uber it self er ikke kendt ulovligt. Det er nogle bøder til chauffører som indtil videre er kendt gældende. Men disse domme er anket og vil jeg personligt vædde med, går helt til højesteret. Så det kan vare mange år endnu før der sker noget der.

Uber er IKKE forsvundet fra andre lande, blot fordi deres tilmeldte billister har fået nogle bøder. Tværtimod. De vokser alle steder og det kommer de også til i Danmark. Uden nogen former for tvivl

Politiet har også allerede meldt ud at de IKKE vil gå specifikt efter at uddele de bøder. Det har de for det første ikke ressourcer til og for det andet, er der nok en del andre og mere presserende ting som er vigtigere

Jeg hilser denne konkurrence velkommen i Danmark. Forudsat at de betaler deres SKAT, kan jeg ikke se noget negativt i den tjeneste. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at de danske taxaer kan være de dyreste i verden og at en stor del af befolkningen bare æder den version de propaganderer med, råt


Så længe der er en lovgivning som taxaer skal følge så skal über selvfølgelig også underlægges disse krav. Om man så mener, at kravene er for skrappe er en anden sag og så må man arbejde for at ændre på det.
Taxaer kan IKKE bare tage hvad de vil, deres takster er fastsat centralt i den kommune de kører. Über kan derimod tage hvad de vil, hvilket betyder skyhøje priser f.eks. nytårsaften. Hvis det gives helt fri så god fornøjelse med at betale 5 gange taksten i dag i spidsbelastede perioder...

Og også rigtig god fornøjelse med at få en taxa i yderområder, hvis det ikke længere er lovgivning, der sikrer dette.

Hvis nogen sluger nogens propaganda råt så er det godt nok dig.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 12. jul 2016, 17:06

fisken80 skrev:Så længe der er en lovgivning som taxaer skal følge så skal über selvfølgelig også underlægges disse krav. Om man så mener, at kravene er for skrappe er en anden sag og så må man arbejde for at ændre på det.
Taxaer kan IKKE bare tage hvad de vil, deres takster er fastsat centralt i den kommune de kører. Über kan derimod tage hvad de vil, hvilket betyder skyhøje priser f.eks. nytårsaften. Hvis det gives helt fri så god fornøjelse med at betale 5 gange taksten i dag i spidsbelastede perioder...

Og også rigtig god fornøjelse med at få en taxa i yderområder, hvis det ikke længere er lovgivning, der sikrer dette.

Hvis nogen sluger nogens propaganda råt så er det godt nok dig.


Haha lige så snart du eller andre påviser at de regler gør at danske taxaer er de dyreste i verden...

Eller hvad får dig til at tro at fordi Uber kører 5x takst nytårsaften (hvor jeg er sikker på at max er x2, men det betyder ikke så meget) at man SÅ ikke tager en taxa? Er det sådan for dig at man enten eller?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf fisken80 » 12. jul 2016, 17:35

Code71 skrev:
fisken80 skrev:Så længe der er en lovgivning som taxaer skal følge så skal über selvfølgelig også underlægges disse krav. Om man så mener, at kravene er for skrappe er en anden sag og så må man arbejde for at ændre på det.
Taxaer kan IKKE bare tage hvad de vil, deres takster er fastsat centralt i den kommune de kører. Über kan derimod tage hvad de vil, hvilket betyder skyhøje priser f.eks. nytårsaften. Hvis det gives helt fri så god fornøjelse med at betale 5 gange taksten i dag i spidsbelastede perioder...

Og også rigtig god fornøjelse med at få en taxa i yderområder, hvis det ikke længere er lovgivning, der sikrer dette.

Hvis nogen sluger nogens propaganda råt så er det godt nok dig.


Haha lige så snart du eller andre påviser at de regler gør at danske taxaer er de dyreste i verden...

Eller hvad får dig til at tro at fordi Uber kører 5x takst nytårsaften (hvor jeg er sikker på at max er x2, men det betyder ikke så meget) at man SÅ ikke tager en taxa? Er det sådan for dig at man enten eller?


ÆH? Har du ikke lige skrevet, at det skal gives helt frit? Så bliver priserne jo netop skruet afsindigt op i spidsbelastede perioder.

Og øh - her:
12.351 Taxi
I Trafik- og Byggestyrelsens bekendtgørelse om særlige krav til taxier mv. er
der fastsat særlige regler for indretning af taxier, taxametre, kontrolapparater mv.
En taxi (bil til taxikørsel) skal være godkendt og registreret til taxikørsel. Motorcykel
kan ikke godkendes til taxikørsel.
I det følgende er gengivet de bestemmelser i bekendtgørelsen, der gælder for taxier,
taxametre, kontrolapparater mv.
Sidst i dette afsnit er anført særlige regler for visse taxier.
Endvidere stilles der særlige energi- og miljøkrav til taxier. Reglerne om dette er
ligeledes anført.
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
Side 458 November 2015
Godkendelse og indretning af limousiner
Tb. § 2. En taxi og en limousine skal ved standardtypegodkendelse eller anmeldt EFtypegodkendelse
være godkendt til taxikørsel eller fundet egnet hertil (d.v.s. opfylde
kravene i §§ 3-4), medmindre bilen tilsvarende findes egnet og godkendes af en
synsvirksomhed.
Tb. § 3. En taxi skal være indrettet til befordring af mindst 5 og højst 9 personer, føreren
medregnet. En limousine skal være indrettet til befordring af højst 9 personer,
føreren medregnet. En taxi skal have lukket karrosseri med mindst 2 døre til ind- og
udstigning for passagerer.
En limousine behøver derfor ikke at have lukket karrosseri og mindst to døre til indog
udstigning for passagerer.
Stk. 2. Antallet af personer, føreren medregnet, som en taxi eller limousine kan
godkendes til, fastsættes på baggrund af antallet af siddepladser forsynet med sikkerhedsseler.
I taxier eller limousiner, indrettet med sæder der ikke er forsynet med
sikkerhedsseler, og hvor de enkelte siddepladser ikke er udformet som entydige siddepladser,
skal antallet af personer fastsættes på baggrund af, at bredden af siddepladsen
for hver voksen person højst må være 450 mm.
De hidtidige krav til indvendige mål ved sæder er ophævet. Til gengæld fastsættes
antallet af personer, som en taxi eller limousine kan godkendes til, som udgangspunkt
på baggrund af antallet af siddepladser forsynet med sikkerhedsseler. Ved
bænklignende sæder fastsættes antallet af personer på baggrund af en opmåling af
sædet divideret med 450 mm (f.eks. sædebredde på 1620 mm divideret med 450
mm giver 3,6, og dermed et personantal på tre, hverken mere eller mindre). Dette
breddemål må kun fraviges i mindre omfang.
Før 01.06.06: Køretøjer, der er registreret til limousinekørsel inden denne dato,
kan fortsat godkendes med uændret passagerantal.
Tb. § 4. Passagerrummet i en taxi og en limousine skal være forsynet med belysning,
der kan betjenes manuelt fra førersædet og som tændes automatisk, når en hvilken
som helst af bilens døre åbnes.
Taxameter, kontrolapparat og plombering m.v.
Tb. § 6. En taxi skal være udstyret med taxameter. Taxametret skal til enhver tid fungere
korrekt og i overensstemmelse med de gældende takster. Det skal angive det
indkørte beløb og den takst, hvortil det er stillet. Disse angivelser skal uden vanskelighed
kunne aflæses af passagererne og være forsynet med belysning, når
taxametret slås til.
Stk. 2. Et mekanisk eller elektromekanisk taxameter skal være godkendt og
mærket (e-mærket) i henhold til Rådets direktiv 77/95/EØF om mekaniske taxametre,
jf. dog § 20.
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
November 2015 Side 459
Stk. 3. Elektroniske taxametre skal enten opfylde specifikationerne i Europæisk
Standard EN 50148 eller opfylde og være godkendt og mærket i henhold til
de relevante krav i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/22/EF om måleinstrumenter
som er anført som bilag 1 til bekendtgørelse om ikrafttræden af direktiv
om måleinstrumenter (MID) og om udpegning af notificerede organer, herunder
de generelle væsentlige krav, som er anført i direktivets bilag 1 og de særlige krav,
som er anført i direktivets bilag MI-007, jf. nærmere nedenfor.
Ifølge Tb. § 19, stk. 2, har kravet i § 6, stk. 3, om at elektroniske taxametre skal
opfylde og være godkendt og mærket i henhold til de relevante krav i direktiv
2004/22/EF om måleinstrumenter dog først virkning fra den 30. oktober 2006.
Ifølge Tb. § 20, stk. 1, kan mekaniske og elektromekaniske taxametre, der er godkendt
og mærket i henhold til direktiv 77/95/EØF før den 30. oktober 2006, anvendes
til udløbet af gyldighedsperioden af typegodkendelsen, dog højst indtil den 30.
oktober 2016.
Elektroniske taxametre, der ikke opfylder specifikationerne i Europæisk Standard
EN 50148, og som er taget i brug inden den 1. januar 1999, må anvendes, forudsat
de opfylder bestemmelserne i bilag 1.
(1) Dokumentation for opfyldelse af specifikationerne om konstruktion, indretning
og funktion i Europæisk Standard EN 50148:
(2) For hver taxametertype, der opfylder specifikationerne i Europæisk Standard
EN 50148, skal der foreligge erklæring fra taxameterfabrikanten om, at hvert
taxameter i en serienummerrække opfylder specifikationerne i Europæisk Standard
EN 50148. I stedet for erklæringen kan udstedes en prøvningsrapport fra
et akkrediteret prøvningslaboratorium, der for den konkrete taxametertype dokumenterer
opfyldelse af specifikationerne i Europæisk Standard EN 50148. Laboratoriet
skal være akkrediteret af DANAK eller af et udenlandsk
akkrediteringsorgan, som har undertegnet den europæiske samarbejdsorganisation
for akkrediteringsopgavers (EA) multilaterale aftale om gensidig
anerkendelse.
(3) Dokumentation for godkendelse og mærkning i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2004/22/EF om måleinstrumenter:
(4) Dokumentation for opfyldelse af direktivets krav skal foreligge i form af en overensstemmelsesvurdering
gennemført som beskrevet i artikel 9 i bilag 1 til
bekendtgørelse om ikrafttræden af EF-direktiv om måleinstrumenter (MID) og
om udpegning af notificerede organer samt ved CE-mærkning og supplerende
metrologisk mærkning i henhold til artikel 7 i bilag 1 til bekendtgørelsen.
(5) Dokumentation for opfyldelse af specifikationerne i Europæisk Standard EN
50148 eller godkendelse i henhold til Rådets direktiv 2004/22/EF om måleinstrumenter
skal forevises for taxameterkontrollanten ved installation af
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
Side 460 November 2015
taxametret. Taxameterkontrollanten skal opbevare et eksemplar (kopi) af dokumentationen.
Stk. 4. Der må ikke foretages konstruktive ændringer af taxametret.
Stk. 5. Taxametret og dets forbindelse til taxien (transmission og strømforsyning)
skal være plomberet efter reglerne i bilag 1, afsnit III (2).
Stk. 6. Installation, justering, reparation og plombering af taxametre og
udstedelse af taxameterattester må kun foretages af en godkendt taxameterkontrollant,
jf. kapitel 5. Færdselsstyrelsen kan på nærmere angivne vilkår
tillade central overførsel af takstændringer i taxametre via
radiotransmission.
Stk. 7. Den senest udfærdigede taxameterattest skal til enhver tid forefindes
i taxien og på forlangende forevises for kontrolmyndigheden. Ved kontrolmyndighed
forstås politiet, den tilladelsesudstedende myndighed, told- og
skatteforvaltningen eller en synsvirksomhed. Der skal udstedes (ny) taxameterattest
i følgende tilfælde:
(1) Når et taxameter demonteres fra taxien.
(2) Når et fabriksnyt taxameter monteres.
(3) Ved takstændringer.
(4) Ved fornyelse, når dette kræves i forbindelse med periodisk syn, jf. stk. 9.
(5) Ved førstegangsmontering.
(6) Ved udskiftning til anden dækdimension.
(7) Ved udskiftning af taxameter.
(8) Ved reparation af taxameter og forbindelser hertil.
(9) Ved reparation af kontroltæller og forbindelser hertil (herunder sædekontakt
og IR-system).
(10)Ved retablering af brudte eller beskadigede plomber. Undtaget herfra er dog
fornyelse af plomber ved batteri eller gearkasse, jf. bilag 2, pkt. 13.
Stk. 8. Beskadigede plomberinger skal omgående fornyes, jf. dog bilag 4.
Stk. 9. Når en taxi fremstilles for en synsvirksomhed i forbindelse med registrering
eller periodisk syn, skal der samtidig forevises en ikke over 6 måneder
gammel taxameterattest.
Stk. 10. Kontrolmyndighederne kan til enhver tid foretage kontrol af taxameter,
kontrolapparat og deres plombering. I forbindelse hermed har føreren af
taxien pligt til uden betaling at foretage en prøvekørsel over en rimelig strækning
ligesom føreren også har pligt til at medvirke ved kontrollen. Kontrolmyndigheden
kan til enhver tid forlange en udskrift af
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
November 2015 Side 461
taxameteroplysningerne, såfremt dette er teknisk muligt. Udskriften skal være i
overensstemmelse med taxametrets og kontrolapparatets udvisende. Kontrolmyndigheden
skal efter endt prøvekørsel udstede en kvittering, der angiver
begyndelses- og sluttidspunktet for kørslen og taxametrets udvisende. Konstateres
der fejl ved taxametret, kan taxien forlanges sat ud af drift, indtil det
ved forevisning af en ny taxameterattest er konstateret, at fejlen er udbedret.
Stk. 11. Synsvirksomheder foretager ved syn af taxier stikprøvevis en kontrol
af taxametre og kontrolapparater. Såfremt der ved synet konstateres fejl
ved taxametre eller kontrolapparater, indberetter synsvirksomheden dette til
Trafikstyrelsen.
Tb. § 7. En taxi skal være udstyret med et elektronisk kontrolapparat, der registrerer,
hvorvidt der under kørslen har været passagerer i vognen (kontroltæller
besatte kilometre, som anført i trafikbogen), jf. dog § 20. Kontrolapparatet skal
opfylde de i bilag 1, om kontrolapparater, nævnte krav. Bestemmelserne i § 6,
stk. 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 finder tilsvarende anvendelse for kontrolapparat.
Tb. § 8. I en taxi skal der forefindes en oversigt over hovedkomponenterne i taxametersystemet
og deres placering. Oversigten skal være påtegnet af den taxameterkontrollant,
der har installeret/ændret taxametersystemet, eller en anden
taxameterkontrollant med tilstrækkeligt kendskab til taxametersystemet. Oversigten
skal på forlangende forevises kontrolmyndigheden eller en synsvirksomhed.Taglygte,
friskilt, kommunikationsradio, bevillingsnummerplade og
påskrifter m.v.
Tb. § 10. På en taxi skal der være anbragt en taglygte. Taglygten skal være tændt,
når der søges hyre. Taglygten må ikke kunne tændes, når taxametret er i funktion.
Lygten skal fremad vise grønt lys uden at blænde og være forsynet med
påskriften »Taxi« udført i bogstavhøjde på mindst 50 mm. Påskriften »Taxi«
må afgive lys af hvid eller gul farve uden at blænde. Den samlede lysende flade
skal være mindst 185 cm². Viser lygten lys bagud, skal det være rødt.
Arealet af den lysende flade udgøres af både taglygtens grønne areal og arealet
af en lysende påskrift. Såfremt dele af en taglygte fremstår som en form for reklameskilt,
må reklameskiltet ikke afgive lys bagud jf. Detailforskrifter for Køretøjer
pkt. 6.03.009 (1) c).
Før 01.06.06: Taxi kan være forsynet med en taglygte, der kun kan tændes i
lygtetændingstiden, på betingelse af, at taxien er forsynet med
et friskilt, der opfylder kravene i § 10, stk. 2.
Stk. 2. En taxi kan bag forruden have et rektangulært skilt med påskriften
»Fri«, der så kan benyttes, når der søges hyre. Skiltet skal i lygtetændingstiden,
vise grønt lys fremad, som ikke må blænde. Skiltet må ikke
benyttes og ikke kunne lyse, når taxametret er i funktion. Skiltet må endvidere
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
Side 462 November 2015
ikke benyttes, når der ikke søges hyre.
Stk. 3. En taxi, der har pligt til at være tilsluttet et bestillingskontor, skal
være forsynet med kommunikationsudstyr, der har forbindelse til bestillingskontoret
samt efter aftale mellem bestillingskontorerne eventuelt til andre
bestillingskontorer. Det er ikke tilladt at installere tele- eller radiokommunikation
med forbindelse uden om bestillingskontorer, jf. dog stk. 10. Den tilladelsesudstedende
myndighed kan i særlige tilfælde, for eksempel til betjening
af lægekørsel og lignende, gøre undtagelse herfra. Det er tilladt at
installere mobiltelefon til privat brug.
Stk. 4. På taglygten, tagreklameskilt eller bag på taxien skal der tydeligt og
synligt være anbragt en tilladelsesnummerplade med tilladelsesnummeret vendende
bagud. Tilladelsesnummerpladen skal være fremstillet af vejrbestandigt
hårdt plastmateriale eller metal. Ved enhver tilladelsesudstedelse tildeles der
den taxi, tilladelsen vedrører, et tilladelsesnummer. Tilladelsesnummeret, der
består af det for den pågældende kommune fastsatte områdenummer og et af
den tilladelsesudstedende myndighed fastsat løbenummer med en bindestreg
imellem, påføres tilladelsen. Tilladelsesnummerpladen udleveres mod betaling
af den tilladelsesudstedende myndighed sammen med tilladelsen. Bortkommer
pladen eller beskadiges den, kan en ny plade udleveres af den tilladelsesudstedende
myndighed mod ny betaling. Samtidig afleveres den hidtil
anvendte plade, for så vidt den ikke er bortkommet, i hvilket tilfælde den tilladelsesudstedende
myndighed skal kræve skriftlig erklæring herom. Indtil en
ny plade kan udleveres, skal der benyttes en erstatningsplade, der ligeledes
udleveres af den tilladelsesudstedende myndighed. Tilladelsesnummerplader
må ikke efterlignes eller anvendes uberettiget.
Stk. 5. Tilladelsesindehaveren kan forbyde rygning i taxien. I så fald skal
taxien være afmærket herom på en for publikum iøjnefaldende måde, både
udvendig og indvendig.
Stk. 6. En taxi skal være forsynet med bagagebærer, bagagerum eller lignende,
således at passagererne kan forlange enten én barnevogn eller én cykel
medbragt.
Stk. 7. En taxi skal udvendig på begge sider (for- eller bagdør) være forsynet
med påskrift om navn og telefonnummer for det bestillingskontor, ejeren
er tilsluttet, eller hvis ejeren ikke er tilsluttet et bestillingskontor, ejerens eller firmaets
navn, adresse og/eller telefonnummer. Navn, adresse og telefonnummer
skal udføres i en bogstavhøjde på mindst 40 mm og en talhøjde på mindst 40
mm. Påskriften skal være i en farve, der tydeligt afviger fra køretøjets farve og
eventuelle påførte reklamer. Påskriften skal være direkte påført taxiens karrosseri,
og må ikke være udført på aftagelige skilte eller lignende. Såfremt
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
November 2015 Side 463
påskriften er udført i foliemateriale eller lignende, skal det være udført i et materiale,
der efter aftagning ikke kan genanvendes.
Stk. 8. Tilladelsen (original), et eksemplar af de gældende takstbestemmelser
og kørselsreglementet, som udleveres af den tilladelsesudstedende
myndighed, skal opbevares i taxien og på forlangende
forevises for passagererne.
Stk. 9. I en taxi skal der på et for passagererne iøjnefaldende sted være
anbragt et opslag, der angiver, at tilladelse, takstbestemmelser og kørselsreglement
forefindes i taxien, samt hvilket antal passagerer taxien er godkendt
til.
Stk. 10. En taxi kan være forsynet med overfaldsalarm. Såfremt der i tilknytning
til alarmsystemet er installeret lygter, må disse højst bestå af to hurtigt
blinkende røde lygter, der er sammenbygget med taglygten.
En taxi kan være forsynet med tv-overvågningsudstyr. Tv-overvågning, der alene
sker inde i taxier, er ikke omfattet af det generelle forbud mod privates tvovervågning
i tv-overvågningslovens § 1, stk. 1. Der vil imidlertid, i det omfang
tv-overvågning i taxier foretages, skulle oplyses om overvågningen ved skiltning
eller på anden tydelig måde, jf. tv-overvågningslovens § 3, stk. 1.
Særlige regler for taxiers energi- og miljøegenskaber
I henhold til bekendtgørelse om energi- og miljøkrav til taxier m.v. gælder
følgende:
Bil, der registreres til taxikørsel første gang her i landet den 1. oktober 2015
eller senere, skal opfylde følgende energi- og miljøkrav:
– Bil indrettet til højst 5 voksne personer, føreren medregnet, skal være i energiklasse
A eller bedre (mindst 18,2 km/l for benzinbiler og 20,5 km/l for dieselbiler).
– Bil indrettet til 6 eller 7 voksne personer, føreren medregnet, skal være i
energiklasse B eller bedre (mindst 15,4 km/l for benzinbiler og 17,3 km/l for
dieselbiler).
– Bil indrettet til 8 eller 9 voksne personer, føreren medregnet, skal være i
energiklasse D eller bedre (mindst 12,5 km/l for benzinbiler og 14,1 km/l for
dieselbiler).
Alle ovennævnte biler skal endvidere som minimum opfylde kravene til Euro 6,
jf. EF-forordning 715/2007, hvilket kan dokumenteres på følgende måder:
(1) Via bilens EF-overensstemmelsesattest.
(2) Erklæring fra fabrikanten, dennes repræsentant eller anerkendt prøvningslaboratorium.
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
Side 464 November 2015
(3) Oplysninger fra Køretøjsregisteret.
(4) Dataerklæring.
Undtagelsefra energi- og Euro-norm-krav
(1) Bil udstyret med fastmonteret lift og indrettet til befordring af mindst to kørestole.
Eftermontering af partikelfilter
Enhver dieseldrevet bil til taxikørsel, som ikke originalt er forsynet med partikelfilter,
skal være synet og godkendt med et eftermonteret partikelfilter jf.
bekendtgørelse om fritagelse for partikeludledningsafgift ved eftermontering af
partikelfilter. Tilstedeværelsen af partikelfilter kontrolleres ved ethvert syn.
Konstruktive ændringer
Der må ikke foretages konstruktive ændringer, der forringer bilens energi- eller
miljøegenskaber.
Særlige regler for visse taxier
I henhold til lov om taxikørsel m.v. gælder følgende:
Den, der har tilladelse til taxikørsel og tillige har tilladelse til at udføre erhvervsmæssig
personbefordring i henhold til lov om buskørsel, kan efter transportministerens
godkendelse i stedet for en bil indrettet til befordring af højst ni
personer, føreren medregnet, anvende en bil indrettet til befordring af indtil 15
personer, føreren medregnet, til den i denne lov omhandlede kørsel.
I henhold til Trafik- og Byggestyrelsens bekendtgørelse om buskørsel gælder
endvidere:
En bus indrettet til befordring af indtil 15 personer, føreren medregnet, der benyttes
både til andre former for buskørsel end rutekørsel og til taxikørsel, jf. ovennævnte
bestemmelse i lov om taxikørsel m.v., skal endvidere opfylde de
særlige krav, der gælder om udstyr for taxier.
Bilag 1
Særlige regler for taxametre og kontrolapparater
I:
Taxametrets funktion
Et taxameter skal automatisk udregne og til stadighed angive de beløb, der skal
betales i forhold til en tilbagelagt vejstrækning, og – under en vis hastighed – i
forhold til den tid pågældende taxi har været hyret. Taxametret skal endvidere
have et tælleværk, som viser:
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
November 2015 Side 465
(1) den samlede vejlængde, som taxien har tilbagelagt (total kilometer),
(2) den samlede vejlængde som er tilbagelagt, mens taxien er hyret (besatte
kilometer),
(3) det samlede antal gange (ture) taxien har været hyret,
(4) antal enheder eller totalbeløb.
II:
Kontrolapparatets funktion
Et kontrolapparat skal registrere, om der har været passagerer i taxien under
kørslen (kontroltæller besatte kilometre). Kontrolapparatet skal fungere overensstemmende
med taxametrets tælleværk for besatte kilometre. Kontroltælleren
skal endvidere opfylde følgende bestemmelser:
(1) Kontroltælleren skal kontinuerligt sammentælle og elektronisk angive antallet
af kontroltæller besatte kilometre i 6 cifre.
(2) Kontroltælleren må ikke kunne nulstilles eller kunne slette optalte kilometre
eller dele heraf. I kontroltælleren kan angivelsen ske i trin for hver talt kilometer.
Impulstælleværker anses for at fungere kontinuerligt, når der tælles
flere impulser end 500 pr. 1000 meters kørsel.
(3) Aflæsning af cifrene skal til enhver tid kunne ske direkte eller kunne foretages
uden anvendelse af værktøj.
(4) Kontrolapparatet skal aktiveres af kontaktanordninger (sædekontakter), der
indbygges i sæderne, eller
(5) Kontrolapparatet skal aktiveres af kontaktanordninger, der fungerer ved
hjælp af moduleret infrarødt lys og fotoceller, hvor aktiveringen sker ved
brydning af lysstrålen mellem hver sender- og modtagerenhed. Apparatet
og dets forbindelser skal være upåvirkeligt af indstråling af sollys eller af tilfældig
elektromagnetisk stråling. Kontrolapparatet kan alternativt aktiveres
af et såkaldt »singleside system« med indbygget sender og modtager i samme
enhed. »Singleside systemet« skal registrere, om der befinder sig en
passager på et sæde inden for en forud indstillet afstand, og giver derved
signal til kontrolapparatet. »Singleside systemet« skal selv kunne kontrollere,
om det er funktionsdygtigt, og hvis en ledning til systemet afmonteres,
skal det give signal til kontrolapparatet om, at sædet er besat.
Apparatet og dets forbindelser skal være upåvirkeligt af indstråling af sollys
eller af tilfældig elektromagnetisk stråling.
(6) Kontaktanordningerne skal aktivere kontrolapparatet, når der medtages passagerer,
uanset på hvilke passagersæder disse sætter sig. Dette gælder
også for passagerer i kørestole.
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
Side 466 November 2015
(7) Der må ikke foretages indgreb, der kan hindre kontaktanordningernes tilsigtede
funktion, og kontaktanordningerne skal være anbragt beskyttet,
dels mod indgreb i deres tilsigtede funktion, dels mod ødelæggelse ved taxiens
normale brug.
(8) Kontrolapparatet skal tillige aktiveres af taxametret, når dette er indstillet på
et takstområde og er slået til.
(9) Synligt for føreren skal forefindes en kontrollampe, der lyser, eller et displaysymbol
der indikerer, når kontrolapparatet er aktiveret, og der registreres
kontroltæller besatte kilometre.
III:
Installation, plombering, reparation og afprøvningaf taxametre og kontrolapparater
1. Installation af taxametre og kontrolapparater
1.1 Taxametret skal med hensyn til førstegangsindstillingen være tilpasset det
aktuelle køretøj i overensstemmelse med taxameterfabrikantens forskrifter.
1.2 Taxametret og kontrolapparatet skal være monteret på en sådan måde, at
der ikke fremstår skarpe kanter til fare eller ulempe for chauffør eller forsædepassagerer.
1.3 Taxametre, der er forsynet med uoriginale huller eller tilslutninger igennem
kabinettet, må ikke monteres.
1.4 Taxametre skal monteres således, at såvel bagsæde- som forsædepassagerer
uden vanskelighed kan aflæse taxametrets udvisende.
1.5 Taxametret skal være forsynet med belysning, når taxametret slås til.
1.6 Kontrolapparatet kan være sammenbygget med taxametret. Er kontrolapparatet
installeret separat, kan det have fælles transmission eller
impulsgiver med taxametret.
1.7 Strømforsyning til taxameter og kontrolapparat skal ske direkte fra taxiens
akkumulatorpolsko.
2. Plombering af taxametre og kontrolapparater
2.1 Taxametret, kontrolapparatet, deres forbindelser til taxien (transmissionen),
ledningssamlinger og kontakter skal være plomberet på en
sådan måde, at indgreb i taxametrets og kontrolapparatets funktion kun kan
foretages, når en eller flere plomber brydes. Plombering af polskoen er ikke
nødvendig, såfremt taxien ikke kan køre, når polskoen er taget af. Forbindelserne
til en eventuel ekstra akkumulator til taxametret eller printer til
taxametret skal ligeledes være plomberet.
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
November 2015 Side 467
Der må ikke være adgang til frie stik eller forbindelser, uden at en eller flere
plomber skal brydes.
2.2 Taxametret, kontrolapparatet, deres forbindelser til taxien (transmissionen),
ledningssamlinger og kontakter skal være kontrolleret og plomberet
af en taxameterkontrollant.
2.3 Plomberne skal være forsynet med det af Færdselsstyrelsen tildelte nummer.
Det er tilstrækkeligt, at plombens ene side indeholder dette nummer.
2.4 Alle transmissionens samlinger, ved udvekslinger og ved indføringen til
taxametret, herunder udtaget fra gearkassen eller impulsgiver, skal være
plomberet.
2.5 I EØF-typegodkendelsesattesten for e-godkendte taxametre er fastsat
plombernes placering og eventuelt arten og formen af disse plomberinger.
Kontrol og plombering skal være foretaget af en taxameterkontrollant.
2.6 Antallet af monterede plomber samt plombernes mærkning anføres på den
taxameterattest, som udstedes af taxameterkontrollanten.
3. Kontrol af taxametre og kontrolapparater
Kontrollen skal omfatte:
(1) Taxametrets udvisende ved kørsel for samtlige installerede takster, jf.
afsnit 3.1,
(2) taxametrets udvisende i forbindelse med ventetid, jf. afsnit 3.3 og
(3) kontrolapparatets funktion og nøjagtighed, jf. afsnit 3.5.
3.1 Kontrol ved kørsel
Kontrollen af taxametrets udvisende ved kørsel kan foretages enten ved:
(1) Kørsel over opmålt vejstrækning,
(2) benyttelse af målehjul eller
(3) benyttelse af taxameterprøvestand (rullefelt).
Vejbanen skal bestå af jævn asfalt eller cement, og strækningen skal være
lige og uden vejkryds eller andre elementer, der kan forhindre en jævn gennemkørsel
af kontrolstrækningen.
Vejstrækningens længde bør give mulighed for kontrol af mindst tre »slag«
i samme kørselsretning.
Ved »slag« forstås den periodiske ændring i taxametrets udvisende, der tilkendegiver,
at en fastsat vejstrækning er gennemkørt.
Opmåling af vejbanen bør foretages med stålmålebånd.
Afmærkning bør foretages med maling i vejkanten.
Tilladelse til denne afmærkning bør indhentes ved Vejmyndighederne.
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
Side 468 November 2015
Vej- og tolerancemærkerne aftegnes i vejkanten med tolerance som beskrevet
under nedenstående punkt. »Taxametrets nøjagtighed og tolerance«.
Hastigheden ved passage af vejmærke 0, hvor taxametret slås til, skal
være så stor, at den i taxametret indbyggede ventetidstælling er udkoblet.
Denne hastighed (omkoblingshastigheden) skal beregnes på grundlag af
den i takstregulativet eller – hvis sådant ikke forefindes – den i taxameterattestens
angive km-takst og vente-takst således:
= ( / ) km time Ventetakst kr time
km takst kr km
( . / )
− ( . / )
3.2 Taxametrets nøjagtighed og tolerance under kørsel
Taxametret skal være justeret til nøjagtig udvisende i henhold til takstregulativet
eller anden takstangivelse. Inden kontrollen udføres, må det
konstateres, om køretøjets data er i overensstemmelse med taxameterattestens
oplysninger. For at imødegå visse måleusikkerheder ved
kontrollen tillades følgende tolerance:
(1) for den første vejstrækning +1,5%/-0,5% af vejstrækningens sande
længde; dog er denne tolerance for førstevejstrækninger under 1000
meter +15 meter/-5 meter,
(2) for de følgende vejstrækninger +/-1% af vejstrækningens sande længde.
Tolerancegrænserne afmærkes som anført på vejbanen, og henholdsvis
1. og 3. »slag« skal under afprøvningen falde inden for disse
toleranceområder.
3.3 Kontrol af ventetid
Når en taxi er udtaget til kontrol, skal der altid foretages kontrol af taxiens
ventetid, der indgår i det beløb, taxametret udviser. Kontrollen foretages
med stopur, medens taxien holder stille.
Tiden for det enkelte »slag« kontrolleres, og der kontrolleres mindst tre
»slag«.
3.4 Taxametrets nøjagtighed og tolerance under ventetid
Med hensyn til ventetid skal taxametret være indstillet til nøjagtig udvisende,
men af hensyn til aktiveringsusikkerheden ved start af taxameter og
stopur tillades en vis tolerance:
(1) For den første periode +2%/-1% af periodens længde, dog er usikkerheden
for første perioder under 10 min. +12 sekunder/-6 sekunder.
(2) For de følgende perioder +2%/-1% af periodens sande længde.
Vejledning om syn af køretøjer
12. Køretøjer til særlig anvendelse
12.351 Taxi
November 2015 Side 469
3.5 Kontrolapparatets nøjagtighed og tolerance
I de tilfælde, hvor kontrolapparatet er sammenbygget med (indeholdt i) taxametret,
skal kontrolapparatets tæller og taxametrets tæller for besatte kilometre
fungere synkront.
Separat kontrolapparat skal tælle overensstemmende med taxametrets
tælleværk for besatte kilometre. Af hensyn til konstruktive forskelle i
tælleværkerne tillades en afvigelse på højst 1% mellem tællervisningerne
for en gennemkørt vejstrækning.
2
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Ubiquitous » 13. jul 2016, 04:57

fisken80 skrev:ÆH? Har du ikke lige skrevet, at det skal gives helt frit? Så bliver priserne jo netop skruet afsindigt op i spidsbelastede perioder.


Alle mener jo, at Uber skal følge gældende dansk lov, hvis de vil operere i Danmark, så udover, at det er dårlig stil at spamme bekendtgørelsen, så er der heller ikke nogen grund til det. Prøv med et link en anden gang, hvis du mener der står noget relevant i.

Med hensyn til pris, så har jeg set argumentet før om, at det bliver "afsindigt dyrt" i spidsbelastninger, men det kniber med detaljerne. Hvad kostede en Uber da i Kbh sidste nytårsnat?

At køre taxa på markedsvilkår er jo bare en anden måde at skære kagen på. Kørslen bliver ikke magisk billigere fordi vi benytter os af planøkonomi. Så er det bare dem, der kører mest i taxa, samt os allesammen igennem skatten, der betaler. Til gengæld kan den etablerede taxabranche ikke lige sende 1000 ekstra chauffører på gaden indenfor få timer, ligesom Uber kan. Jeg gætter på, at påstandene om sindssygt dyre taxapriser i spidsbelastinger snarere er drevet af ideologi end realiteter.

Naturligvis vil der være perioder, hvor priserne er højere end andre perioder. Det er også dyrere at bo på hotel i højsæsonen frem for udenfor sæsonen. Alligevel ser jeg ikke krav om, at hotelpriser skal styres af kommunerne fremover.
Senest rettet af Ubiquitous 13. jul 2016, 05:11, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 13. jul 2016, 05:11

fisken80 skrev:ÆH? Har du ikke lige skrevet, at det skal gives helt frit? Så bliver priserne jo netop skruet afsindigt op i spidsbelastede perioder.
Så lad priserne blive skruet op i spidsbelastede perioder. Det er ganske forståeligt at personer vil have mere for at køre f.eks. Nytårsaften. Men det var de samme argumenter de kom med i forbindelse med diverse grunde til at staten skulle blive ved med at poste penge i SAS, og vi har ike fået dyrer flybiletter. Jeg kan slet ikke huske sidste gang jeg fløj med SAS. Konkurrence er godt, og konkurrence vil sandsynligvis også betyde at prisstigningerne i spidsbelastede perioder også vil blive begrænsede - samtidig med at taxakørsel generelt vil blive billigere og bedre.

fisken80 skrev:Og øh - her:
Jesus! Stop dig selv stat. Slet alle de regler!
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 13. jul 2016, 05:18

Code71 skrev:Der tager du helt og aldeles fejl. Uber it self er ikke kendt ulovligt. Det er nogle bøder til chauffører som indtil videre er kendt gældende. Men disse domme er anket og vil jeg personligt vædde med, går helt til højesteret. Så det kan vare mange år endnu før der sker noget der.
Efter højesteretten vil de ende i EU-retten, som slet ikke ser med milde øjne på konkurrenceforvridende monopoler og planøkonomier.

Under alle omstændigheder kan sådanne ting som Uber slet ikke stoppes mere. Statens magt er for lille på det punkt. Og godt det samme. Det eneste man kan håbe at opnå er at vi driver kørslen underground, ned i den sorte økonomi - og så kan vi ikke engang beskatte den. Det samme i øvrigt med statens monopol på spil. Det hører en anden tidsalder til.
0
Grab them by the pussy
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf fisken80 » 13. jul 2016, 07:49

Ubiquitous skrev:
fisken80 skrev:ÆH? Har du ikke lige skrevet, at det skal gives helt frit? Så bliver priserne jo netop skruet afsindigt op i spidsbelastede perioder.


Alle mener jo, at Uber skal følge gældende dansk lov, hvis de vil operere i Danmark, så udover, at det er dårlig stil at spamme bekendtgørelsen, så er der heller ikke nogen grund til det. Prøv med et link en anden gang, hvis du mener der står noget relevant i.

Med hensyn til pris, så har jeg set argumentet før om, at det bliver "afsindigt dyrt" i spidsbelastninger, men det kniber med detaljerne. Hvad kostede en Uber da i Kbh sidste nytårsnat?

At køre taxa på markedsvilkår er jo bare en anden måde at skære kagen på. Kørslen bliver ikke magisk billigere fordi vi benytter os af planøkonomi. Så er det bare dem, der kører mest i taxa, samt os allesammen igennem skatten, der betaler. Til gengæld kan den etablerede taxabranche ikke lige sende 1000 ekstra chauffører på gaden indenfor få timer, ligesom Uber kan. Jeg gætter på, at påstandene om sindssygt dyre taxapriser i spidsbelastinger snarere er drevet af ideologi end realiteter.

Naturligvis vil der være perioder, hvor priserne er højere end andre perioder. Det er også dyrere at bo på hotel i højsæsonen frem for udenfor sæsonen. Alligevel ser jeg ikke krav om, at hotelpriser skal styres af kommunerne fremover.


Nu var det sådan set fuldstændig bevidst, at jeg postede hele listen frem for et link. Code bad meget specifikt om at se de mange regler, der gjorde taxa dyrt, og det fik han så lov til.

Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jul 2016, 11:15

Vlad Kalashnikov skrev:
Code71 skrev:Der tager du helt og aldeles fejl. Uber it self er ikke kendt ulovligt. Det er nogle bøder til chauffører som indtil videre er kendt gældende. Men disse domme er anket og vil jeg personligt vædde med, går helt til højesteret. Så det kan vare mange år endnu før der sker noget der.
Efter højesteretten vil de ende i EU-retten, som slet ikke ser med milde øjne på konkurrenceforvridende monopoler og planøkonomier.

Under alle omstændigheder kan sådanne ting som Uber slet ikke stoppes mere. Statens magt er for lille på det punkt. Og godt det samme. Det eneste man kan håbe at opnå er at vi driver kørslen underground, ned i den sorte økonomi - og så kan vi ikke engang beskatte den. Det samme i øvrigt med statens monopol på spil. Det hører en anden tidsalder til.


Selvfølgelig kan de det. Det handler bare om at skrue op for straffen for at køre piratkørsel, indtil uberchaufførerne ikke synes det er sjovt længere.

Senest har Ungarn smidt dem ud - 3 års frakendelse af kørekortet skulle der til der.

http://www.dr.dk/nyheder/udland/uber-dr ... ter-ny-lov
0
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 11:26

fisken80 skrev:Nu var det sådan set fuldstændig bevidst, at jeg postede hele listen frem for et link. Code bad meget specifikt om at se de mange regler, der gjorde taxa dyrt, og det fik han så lov til.

Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?


Det er jo meget nemt at være for Uber, hvis man er københavner og kun har brug for taxa en sjælden gang imellem.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"