Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Precaseptica » 12. jul 2016, 11:21

http://www.independent.co.uk/news/world ... 31311.html

Så vidt jeg kan læse mig til, så er der ikke tale om at det er forbudt. Men at arbejdsgivere er i deres gode ret til at fyre ansatte på dette grundlag alene.

Debatten om implikationerne er i fuld sving allerede. Man rammer en masse kvinder på deres indtægt, fordi deres eneste reelle valg så er at blive hjemmegående.

Hvad siger I?
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Jasmin » 12. jul 2016, 11:48

Ja, det er helt i orden.
I et samfund skal der være en åben, tillidsfuld og ligeværdig dialog mellem mennesker og det forudsætter, at vi kan se, hvem vi taler med så vi har mulighed for at aflæse hinandens mimik og ikke-verbale kommunikation. Man kan med fuld ret mødes med det krav om, at både kolleger, kunder og samarbejdspartnere kan se dit ansigt.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf mfufu » 12. jul 2016, 12:25

Østrig "indfører" ikke retten til osv. Det er en domstolsafgørelse.
1
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf dgd2007 » 12. jul 2016, 14:24

Precaseptica skrev:[...] Man rammer en masse kvinder på deres indtægt, fordi deres eneste reelle valg så er at blive hjemmegående.[...]

Forkæmperne for fri burka plejer ellers at sige, at det jo ikke er så mange, så det er noget pjat at interessere sig for. ;)

Men noget helt andet, jeg ikke kan forstå, er: Hører burka-filosofien ikke sammen med, at kvinder skal være hjemmegående? Så er dette krav om, at man både skal være helt tildækket og have fri adgang til arbejdsmarkedet ikke lidt selvmodsigende?
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Oveditlevsen » 12. jul 2016, 14:46

Angelina skrev:
dgd2007 skrev:Forkæmperne for fri burka plejer ellers at sige, at det jo ikke er så mange, så det er noget pjat at interessere sig for. ;)

Men noget helt andet, jeg ikke kan forstå, er: Hører burka-filosofien ikke sammen med, at kvinder skal være hjemmegående? Så er dette krav om, at man både skal være helt tildækket og have fri adgang til arbejdsmarkedet ikke lidt selvmodsigende?


Nej, "burka-filosofien" (!?!) hænger ikke sammen med kvinder skal være hjemmegående... burka er et personligt valg, opstået kulturelt - og dermed noget enhver (også en troende muslim) kan til og fravælge som det passer dem, det er ikke en del af et større regelsæt eller religiøse doktriner - men blot et personligt valg.

Ideelt set ja, i praksis nej.
I nogle lande er der jo lovkrav herom, og det er heller ikke valgfrit i alle familier.
Det bliver brugt til social kontrol, og skal bekæmpes.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Oveditlevsen » 12. jul 2016, 14:59

Angelina skrev:
Oveditlevsen skrev:
Angelina skrev:
dgd2007 skrev:Forkæmperne for fri burka plejer ellers at sige, at det jo ikke er så mange, så det er noget pjat at interessere sig for. ;)

Men noget helt andet, jeg ikke kan forstå, er: Hører burka-filosofien ikke sammen med, at kvinder skal være hjemmegående? Så er dette krav om, at man både skal være helt tildækket og have fri adgang til arbejdsmarkedet ikke lidt selvmodsigende?


Nej, "burka-filosofien" (!?!) hænger ikke sammen med kvinder skal være hjemmegående... burka er et personligt valg, opstået kulturelt - og dermed noget enhver (også en troende muslim) kan til og fravælge som det passer dem, det er ikke en del af et større regelsæt eller religiøse doktriner - men blot et personligt valg.

Ideelt set ja, i praksis nej.
I nogle lande er der jo lovkrav herom, og det er heller ikke valgfrit i alle familier.
Det bliver brugt til social kontrol, og skal bekæmpes.


Men altså i praksis er der også mænd der forbyder deres koner at gå i byen, at gå med bukser, at have kort hår ... og kvinder der forbyder deres mænd en masse andre ting ... derfor skal vi jo hverken have bekæmpe kjoler, langt hår eller lign.

Herhjemme (og i Østrig) bestemmer man selv - også om man vil underlægge sig sig diverse ting eller ej, også selvom resten af os ikke forstår hvorfor man vil underlægge sig de her ting.

Social kontrol der i værste fald kan ende med æresdrab er noget lidt andet end det du scenarie du opstiller, og det er kulturelt betinget.
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Oveditlevsen » 12. jul 2016, 15:08

Angelina skrev:
Oveditlevsen skrev:Social kontrol der i værste fald kan ende med æresdrab er noget lidt andet end det du scenarie du opstiller, og det er kulturelt betinget.


Og du har aldrig hørt om ægtefæller der helt uden burkaer har begået drab på deres modpart - eller grov vold? For det har jeg - det er heldigvis sjældent og kun i værste fald...


Der er en markant forskel på den sociale kontrol i muslimske miljøer og hos flertallet af de gennemsnitlige danskere. Det handler både om udbredelsen, og graden af hvor slemt det er hos individet.
Det er også dokumenteret i TV2's glimrende dokumentarer fra i år.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf dgd2007 » 12. jul 2016, 15:18

Angelina skrev:Nej, "burka-filosofien" (!?!) hænger ikke sammen med kvinder skal være hjemmegående... burka er et personligt valg, opstået kulturelt - og dermed noget enhver (også en troende muslim) kan til og fravælge som det passer dem, det er ikke en del af et større regelsæt eller religiøse doktriner - men blot et personligt valg.

Der kan man se :gruble: :gruble: :gruble:
Det kan være, du skulle fortælle det ude i Mellemøsten. Det tror jeg ikke, de er klar over.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2016, 15:35

Angelina skrev:
Oveditlevsen skrev:Social kontrol der i værste fald kan ende med æresdrab er noget lidt andet end det du scenarie du opstiller, og det er kulturelt betinget.


Og du har aldrig hørt om ægtefæller der helt uden burkaer har begået drab på deres modpart - eller grov vold? For det har jeg - det er heldigvis sjældent og kun i værste fald...


Jeg synes faktisk ikke det er sjældent overhovedet :evil:
Det er alt alt alt for almindeligt :trist:
0
Do as I say! :whip:
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Oveditlevsen » 12. jul 2016, 15:46

Angelina skrev:
Oveditlevsen skrev:
Angelina skrev:
Oveditlevsen skrev:Social kontrol der i værste fald kan ende med æresdrab er noget lidt andet end det du scenarie du opstiller, og det er kulturelt betinget.


Og du har aldrig hørt om ægtefæller der helt uden burkaer har begået drab på deres modpart - eller grov vold? For det har jeg - det er heldigvis sjældent og kun i værste fald...


Der er en markant forskel på den sociale kontrol i muslimske miljøer og hos flertallet af de gennemsnitlige danskere. Det handler både om udbredelsen, og graden af hvor slemt det er hos individet.
Det er også dokumenteret i TV2's glimrende dokumentarer fra i år.


Det tror jeg ikke en skid på - det er bare nogle andre sociale ting der kontrolleres i muslimske miljøer end i danske - alle samfund / kulturer og subkulturer har masser af social kontrol.

TV2's dokumentar viste et ensidigt billede man kunne have set hos mange andre subkulturer i Danmark.

Problemet ligger i udbredelsen, og forskellen i graden af hvor slemt det er. Som jeg også skrev i det citerede indlæg, men som du valgte at ignorere. Derudover er det jo ikke bare en lille subkultur, det er fuldt ud dokumenteret - også selvom du ikke tror på det.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Østrig indfører retten til at fyre medarbejdere med ansigtet dækket

Indlægaf Precaseptica » 12. jul 2016, 17:00

De er så væsentligt mere hardline i Schweiz, kan jeg se.

https://www.washingtonpost.com/news/wor ... andom_3_na

Under Swiss convention, the capacity to integrate into Swiss society plays a key part in determining naturalization. Earlier this year, an immigrant family in Basel had their naturalization applications turned down reportedly because they walked about town in "sweatpants" and didn't greet local passersby.


Det er måske lige voldsomt nok..
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"