Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Wizzze » 14. jul 2016, 12:30

3F har lavet en undersøgelse blandt deres medlemmer om et par klassiske kønsroller, og det viser sig at manden stadig er ham der håndterer bilen, mens kvinden er den der gør rent og ordner hjem. Ihvertfald i 3F hjem.

http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/813b7 ... d-krer-bil

Hvordan er ligestillingen hjemme hos jer, og er der ved at udvikle sig en forskel på kønsroller/ligestilling mellem de uddannede og de uuddannede? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Torn » 14. jul 2016, 12:38

Vi har ret gammeldags kønsroller. Jeg står typisk for hjem (rengøring, vasketøj, madlavning) og min kæreste står typisk for teknik og håndværk (bil, IT, reparationer). Jeg gad godt, at han hjalp mere til i hjemmet. Han gad sikkert også godt, at jeg hjalp mere med teknik og håndværk. Det 'provokerer' mig et eller andet sted, at vi er så normprægede i vores tilgang til parforhold, hus og hjem. Men på den anden side interesserer jeg mig meget lidt for "hans domæne".

I forhold til uddannelse, så har jeg snart en kandidatgrad (forhåbentligt!) og arbejder som projektkoordinator for en større begivenhed. Min kæreste har en erhvervsakademiuddannelse og arbejder som selvstændig.
Senest rettet af Torn 14. jul 2016, 12:43, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Wizzze » 14. jul 2016, 12:41

Wizzze skrev:3F har lavet en undersøgelse blandt deres medlemmer om et par klassiske kønsroller, og det viser sig at manden stadig er ham der håndterer bilen, mens kvinden er den der gør rent og ordner hjem. Ihvertfald i 3F hjem.

http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/813b7 ... d-krer-bil

Hvordan er ligestillingen hjemme hos jer, og er der ved at udvikle sig en forskel på kønsroller/ligestilling mellem de uddannede og de uuddannede? :gruble:


Vi deler rengøring, vask, støvsugning ca. fifty/fifty, men bilen er nok stadig sådan en 2/3del mig, 1/3del hende, så komplet ligestilling har vi heller ikke hjemme hos os.
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 14. jul 2016, 12:51

Jeg vasker tøj, min mand tager sig af håndværkstingene og teknikken. Vi har ikke bil, men delebil, som det altid er min mand der kører, for jeg har ikke kørekort :-D

Rengøring betaler vi os fra, oprydning, madlavning, indkøb og havearbejde deles ligeligt. (Okay, jeg rydder lidt mere op efter mig selv, men jeg roder også meget mere...)

Så der hvor vi ikke deler, er vi helt traditionelle. Vi er begge universitets-djøffere.

Jeg er godt tilfreds med fordelingen. Mest med, at min mand tager mindst lige så meget ansvar som mig, både for der hvor vi deler og hvor vi ikke gør. Støder på alt for mange mænd, der kalder det "at hjælpe til" når de løfter deres del af arbejdet i husholdningen.
2
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1325

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf MissDitte » 14. jul 2016, 12:59

Af åbenlyse årsager er det kvinden der laver alt hjemme hos mig. Uanset om det er bil, maling, mad eller børn.
Men kønsrollerne lever stadig for det sker flere gange om måneden at vi får stillet spørgsmålet om, hvem der er manden i forholdet. Sommetider stiller jeg spørgsmålet tilbage igen. For i heteroforhold er det jo også ind imellem manden der laver mad - og er han så alligevel kvinden i DERES forhold?
Vi laver hver især det, vi synes er mest rart eller mindst træls.
5
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf billiebean » 14. jul 2016, 13:07

Der er heldigvis ikke fastsat et mønster herhjemme endnu. Men jeg har en kæreste som er blevet opdraget i maaajet traditionelle rammer. Og samtidig er jeg selv vokset op med en hjemmegående mor. Så jeg kæmper med at justere mine forventninger til mig selv og omgivelserne, og han er udfordret på, at han ikke er trænet i automatisk at gå i gang med huslige opgaver. Jeg gider nemlig ikke være hverken husholderske eller projektleder, der skal lede og fordele arbejdet i hjemmet. For mig er ligestilling defineret ved at begge parter automatisk løser de huslige pligter - ikke at en part har ansvaret for at sætte den anden i arbejde.
6
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Corvida » 14. jul 2016, 14:10

Min mand står for alt med teknik, men det er nu mest fordi det er ham der har en uddannelse og erhvervserfaring indenfor IT-området. Ellers er jeg den der bestemmer, hvad der skal laves og uddelegerer opgaverne herhjemme, som han så opfylder mere eller mindre tilfredsstillende - og først når han selv har lyst, hvilket for det meste betyder, at jeg ender med at gøre det selv, også selvom det betyder at jeg fx skal slæbe tunge ting. Han er den meget afslappede type og jeg er en utålmodig kontrolfreak, så vi er vist egentlig begge to meget glade for den fordeling ;)

Jeg kan en sjælden gang imellem godt få et anfald af, at jeg synes det ville være dejligt og maskulint, hvis han var sådan en handy-man der byggede alt muligt til mig eller straks kom springende for at hjælpe mig med at løfte tunge ting og den slags. Men omvendt tænker han sikkert også indimellem, at det ville være dejligt, hvis jeg var lidt bedre til at lave mad - det er nemlig næsten altid ham, der står for madlavningen (jeg handler og vasker op).

Generelt synes jeg dog, at vi er ret gode til bare selv at gøre det, som vi synes der skal gøres, uden at tænke i kønsroller. At jeg så synes der skal ryddes op lidt oftere end han gør kan der muligvis være noget kønskulturelt i, men jeg tror egentlig, at det handler mere om personlighed.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4441
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7384

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Neenah » 14. jul 2016, 14:19

Vi er ret fælles om alting, men vi har heller ikke børn, så der er masser af tid i hverdagen. Vi deles om rengøringen - det eneste faste er at han støvsuger og jeg gør toilet rent, alene fordi vi hver især foretrækker det sådan. Vi har ingen have, men det er oftest ham der vander planter (fordi han husker at gøre det). Oprydning (og roderi) er i vi lige gode om, selvom jeg måske rydder op en brøkdel oftere end han gør.

I forhold til køkken og madlavning er vi tit fælles om det, men ellers er det primært ham der laver mad, fordi han er den, der bedst kan lide at gøre det. Omvendt er det mig, der laver alt, hvad der har med kage og gærdej at gøre.

Vi har ikke de store handyopgaver, men når der er nogle, er det oftest min kæreste der udfører dem. Han er den eneste, der kan finde ud af at installere lamper, f.eks., men jeg kan ligeså vel svinge skruetrækkeren, samle møbler og hænge hylder/billeder op. Hidtil har han også været den der har kørt (sin) bil på værksted. Jeg har lige købt bil, og jeg regner da med at jeg kommer til at være den, der skal stå for alt i forhold til den.

Så alt i alt er vi vist rimeligt ligestillede. Selvfølgelig er der nogle fysiske forskelle der gør at min kæreste nogle gange udfører nogle opgaver, som er meget mere krævende for mig. Men ellers er vi lige, og lige gode til at tage ansvar for og del i de opgaver, der skal udføres. Det passer mig rigtig fint.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2016, 14:24

Angelina skrev:Bilen lader vi autoværkstedet om - ellers er vores fordeling nok mere: den der har tid gør det... og så lidt at manden og knægten tager de mere fysisk tunge ting (gulvvask, støvsugning, hækkeklipning) - hvor jeg tilgengæld så kommer lidt mere ud i krogene.


Gulvvask og støvsugning er fysisk tunge ting ???

Ja det vejer vel næsten 3 kilo sådan en moppe :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 14. jul 2016, 14:28

eks-Maupassant skrev:
Angelina skrev:Bilen lader vi autoværkstedet om - ellers er vores fordeling nok mere: den der har tid gør det... og så lidt at manden og knægten tager de mere fysisk tunge ting (gulvvask, støvsugning, hækkeklipning) - hvor jeg tilgengæld så kommer lidt mere ud i krogene.


Gulvvask og støvsugning er fysisk tunge ting ???

Ja det vejer vel næsten 3 kilo sådan en moppe :)


Jeg synes rengøring er hårdt arbejde. Især støvsugning og gulvvask, der også indebærer at slæbe rundt på tingene op og ned af trapperne.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2016, 14:29

Sjovt nok er det også mig der støvuger og vasker gulv hos os. Til gengæld har kæresten tøjvasken. Jeg har også skrue/hamre/reperere delen. Resten er fordelt iflg. hvem der lige har tid til hvad.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Lulu » 14. jul 2016, 14:32

Vi deles rimelig ligeligt om det hele.
Jeg er nok bedre til at sige nu trænger her til oprydning/rengøring, men det er fordi jeg ser det hurtigere end ham.

Det eneste der ikke bliver taget af den med mest overskud er mad og tøjvask (jeg kan godt lide at mit tøj har samme farve når det kommer ud af maskinen som det havde da det kom i) og han kan godt lide at maden smager ordentligt. Så jeg ordner tøj manden laver mad. Alt andet deles vi om.
Bilen køres dog til service en gang årligt og så arbejder manden ved siden af et motorværksted så hvis bilen driller er det teknisk set dem der lige kigger på det. Ingen af os er gode til biler hvis det er andet end at fylde væsker i eller luft i dækkene.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 14. jul 2016, 14:39

billiebean skrev:Der er heldigvis ikke fastsat et mønster herhjemme endnu. Men jeg har en kæreste som er blevet opdraget i maaajet traditionelle rammer. Og samtidig er jeg selv vokset op med en hjemmegående mor. Så jeg kæmper med at justere mine forventninger til mig selv og omgivelserne, og han er udfordret på, at han ikke er trænet i automatisk at gå i gang med huslige opgaver. Jeg gider nemlig ikke være hverken husholderske eller projektleder, der skal lede og fordele arbejdet i hjemmet. For mig er ligestilling defineret ved at begge parter automatisk løser de huslige pligter - ikke at en part har ansvaret for at sætte den anden i arbejde.


Det er jeg helt enig i. Og jeg forstår nærmest ikke, hvordan mænd (generaliserer - men det er der, jeg oftest ser det) kan mene, at de skal sættes i gang før de gør noget og at det er helt fint - hvad er det, der gør, at de ikke bare gør tingene?
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Frk._Strawberry » 14. jul 2016, 14:41

Jeg står for indkøb og madlavning størstedelen af tiden - primært fordi min kæreste ikke ved, hvad jeg køber ind til :-P

Min kæreste står for tøjvask og støvsugningen samt bilreperationer, ophængning af ting herhjemme og IT-problemer.

Sammen står vi for rengøring og opvask, så nej, jeg vil ikke umiddelbart mene, at vi er låst fast i de traditionelle kønsroller. Men det har også kostet blod, sved og tårer at komme hertil.

Jeg har forøvrigt en mellemlang videregående uddannelse og min kæreste er oprindeligt med en erhvervsakademisk uddannelse, men arbejder som noget helt andet idag..
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf billiebean » 14. jul 2016, 15:28

Og på trådoverskriftens spørgsmål så tænker jeg at ja, vi hænger desværre overordnet set ret fast i de der mønstre i privatlivet. Det kræver en rigtig stor indsats at gøre op med de mønstre, for det forudsætter jo at børn af begge køn vokser op og spejler sig i forældre som aktivt har fokus på ikke at hænge fast i traditionelle roller. Dvs. en mor som agerer lidt mere som en typisk mand og en far som gør nogle af de traditionelle kvindeting. Og det er et langt sejt træk brolagt med masser af fordomme og tabuer. Masser af mænd og kvinder er jo fuldt ud overbevist om at kønnene jo er født med anlæg for at udføre visse aktiviteter fremfor andre ifht. huslige pligter. Fx at kvinder er bedre til at gøre rent end mænd - som til gengæld er bedre til at tjene penge. Hvilket er helt håbløst. Men det er samtidig klart, at det for mange kvinder er enklere at adoptere en sådan overbevisning end det er at ligge i konstant konflikt med sin mand om at få ham til at tage ansvar i hjemmet.
4

Tilbage til "Forhold og sex"