Rædselslagen for at tabe mig!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lucca
Indlæg: 64
Tilmeldt: 13. feb 2016, 07:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 60

Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf Lucca » 14. jul 2016, 14:38

Jeg ved ikke om det er det rette forum but here goes..

Jeg er ret overvægtig (Vejer omkring 130 kg) Jeg har ellers altid været normalvægtig til den slanke side, men da jeg var i starten af 20'erne begyndte jeg på noget medicin der i den grad har kickstartet min massive overvægt! Medicinen gør at jeg ikke føler mæthed, men sult nærmest konstant. Det har udviklet sig til at jeg er blevet en "vanespiser" og derudover spiser jeg efter mine følelser. Jeg spiser når jeg er glad, ked af det, har angst (for at blive afledt) og fordi jeg forbinder mad med noget positivt.

Jeg forsøger at spise sundt, men selvfølgelig spiser og drikker jeg også mindre sunde ting indimellem. Det sker vel i gennemsnit 1-2 gange om ugen at jeg drikker en ½ liter sodavand eller køber noget slik.

Mit store problem er at jeg er umættelig! Jeg kan godt føle mig mæt efter et stort måltid, men efter ½-1 time kan jeg spise igen. Samtidig så har min store appetit gjort at jeg skal have større og større portioner for at føle mig bare i nærheden af mæthed. Hvilket jo er klart når mavesækken kun vokser.

Jeg ved godt at jeg burde tabe mig og jeg skammer mig over at jeg har ødelagt min krop! Men samtidig har jeg det bedre psykisk end jeg nogensinde har haft det som slank.. Det er ikke fordi jeg som sådan er flov over min krop, og der er da ting ved den jeg godt kan lide, så på den måde fejler mit selvværd ikke så meget.

Men men men.. Selvom det måske lyder godt nok, så er det jo ikke holdbart med en vægt der er så høj og bare stiger og stiger lige så stille.

Inderst inde vil jeg gerne tabe mig, men jeg tør simpelthen ikke af frygt for hvordan min krop vil komme til at se ud :( Det lyder måske som et luksusproblem og jeg ved også at man kan få opereret det overskydende hud væk, men det er ikke ligefrem noget jeg har lyst til. Et brystløft vil jo nok blive nødvendigt, evt. også implentater, men jeg kan simpelthen ikke komme mig over tanken om at have dem i kroppen :( Ikke fordi jeg har noget imod silikonebryster, men det er nok en del af min sygdom (som jeg får medicin for) der gør at jeg ikke kan med sådan noget.

Kan man søge hjælp et sted?

Det er ikke aktuelt for mig at trappe ud af medicinen og starte på et andet lignende præparat p.t.

Jeg ved godt at en eller flere operationer ikke ligefrem er noget de fleste direkte ønsker eller ser frem til, men hvis der er nogen der har været igennem et stort vægttab så vil jeg meget gerne høre om jeres historie og tanker i forbindelse med det at tabe sig og de forandringer det gav kroppen.
0
Lucca
Indlæg: 64
Tilmeldt: 13. feb 2016, 07:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 60

Re: Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf Lucca » 14. jul 2016, 14:39

Jeg har forresten gået ved en diætist, men opgav da jeg ikke var indstillet 100% på at tabe mig (af frygt) og fordi vedkommende ikke forstod min problematik.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jul 2016, 14:44

Jeg kender ikke området særlig godt, men umiddelbart tænker jeg, at indgangen til din problematik måske skal være spiseforstyrrelse snarere end almindeligt vægttab, og at der må være noget rådgivning at få.

Det er nok forskelligt, hvad de enkelte regioner har at tilbyde, men måske kunne du tage første spadestik ved at ringe uforpligtende til Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og blive guidet videre af dem.
1
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf Lys » 14. jul 2016, 14:51

DetSorteCirkus skrev:Jeg kender ikke området særlig godt, men umiddelbart tænker jeg, at indgangen til din problematik måske skal være spiseforstyrrelse snarere end almindeligt vægttab, og at der må være noget rådgivning at få.

Det er nok forskelligt, hvad de enkelte regioner har at tilbyde, men måske kunne du tage første spadestik ved at ringe uforpligtende til Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og blive guidet videre af dem.


Det lyder klogt.

Og så kunne du måske arbejde med tanken om, at du ikke behøver at veje 65 kg (eller hvad der nu er slank/normalvægt for en på din højde), men at en højere vægt måske kan gøre det, nu du umiddelbart har det fint med din krop. En mere moderat overvægt er ikke nødvendigvis så usundt, hvis man samtidig er i god, fysisk form. Det behøver jo ikke være enten/eller.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf Akehurst2 » 14. jul 2016, 14:57

Lys skrev:Og så kunne du måske arbejde med tanken om, at du ikke behøver at veje 65 kg (eller hvad der nu er slank/normalvægt for en på din højde), men at en højere vægt måske kan gøre det, nu du umiddelbart har det fint med din krop. En mere moderat overvægt er ikke nødvendigvis så usundt, hvis man samtidig er i god, fysisk form. Det behøver jo ikke være enten/eller.


Det synes jeg lyder meget rigtigt. Også i forhold til spørgsmålet om, hvordan huden kan følge med et meget stort vægttab, for et "mindre" vægttab på 20-30 kg. vil jo også give helbredsmæssige fordele, men ikke betyde at du vil have brug for store operationer til at fjerne hud.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf Studsgaard » 14. jul 2016, 15:17

Rikke skrev:Nu gør jeg noget totalt grænseoverskridende...

Jeg har tabt 80 kilo efter jeg fyldte 40 og elasticiteten i min hud ikke er, som den har været. Sådan her ser jeg ud i dag uden at have fået hudreducerende operationer. Ift hvor meget jeg har tabt mig, har jeg været heldig. Ikke at jeg elsker min krop nu, den giver mig komplekser ind i mellem (i nøgen tilstand), men jeg arbejder med det mentalt.

Jeg har i hvert fald besluttet mig for, at jeg ikke vil opereres. Men det ER sgu hårdt arbejde at komme overens med sin nye krop. Det har taget mig rigtig lang tid at forstå, at jeg ikke er fed længere og hvad jeg nu skal gøre ved mine følelser i stedet for at spise på dem. Psyken er ikke i mål, men det kommer :)

Jeg vil lige sige til dig Rikke at hvor er det flot som din hud har trukket dig sammen.

Jeg tabte 75 kg og har både fået lavet en 360 fjernet hud på arme og lår samt løftet og efterfølgende fået implantater.

Til trådstarter
Jeg syntes du skal starte med at snakke med nogen der har forstand på spiseforstyrrelser.
Det med du spiser på følelser kender jeg kun alt for godt. Og den er svær at vænne sig af med.

Og når du så har fået hovedet med/klar så tag fem kg af gangen og så se hvad der sker med kroppen og ikke frygte det der engang sker.

For som Rikke skriver så er det ikke alle der skal igennem alle de operationer jeg har været.
Og jeg vil tilføje at de er ikke så skrækkelig som man kan frygte.
0
Lucca
Indlæg: 64
Tilmeldt: 13. feb 2016, 07:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 60

Re: Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf Lucca » 14. jul 2016, 16:32

Tusind tak for at tage så godt imod mit oplæg :blush2:

Jeg vil prøve at kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelser. Er der nogen af jer der har været i en lignende situation og har gode erfaringer med dem?
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Rædselslagen for at tabe mig!

Indlægaf Fru Sunshine » 15. jul 2016, 18:40

Jeg er også en af dem, der har tabt mig rigtig meget og har gennemgået to gange hudreduktion på maven og armplastik.
Jeg vil gerne have lavet en hel masse mere, men har altså ikke fået taget mig sammen.

Mine maveredutioner var ingen dans på roser, men jeg gjorde det gerne igen, selv om jeg har en ret grim mave, der nægtede at hele. Det er pænere end al den hud, der hang og dinglede ned over mine lår.

Jeg tror også, at det vil være godt for dig med terapi mod spiseforstyrrelser. Jeg var selv kureret for tvangsoverspisning, inden jeg fik min gastric bypass for 8 år siden, men jeg tænker også på, at det nok vil være svært at gå ned i vægt, når din medicin giver dig konstant sultfølelse. Jeg ved ikke, hvad man kan stille op overfor den.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"