Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Hunkat » 14. jul 2016, 15:38

Jeg er nok 'manden' i mit forhold. Jeg har uddannelsen, jobbet, navnet på lejekontrakten og opsparingen til vores fælles fremtid. Det er mig der forkæler ham med ting han ønsker sig, bare fordi jeg kan og har så relativt mange flere penge end ham.
Og så er jeg jo det ældre.

Min mand laver gerne mad og tager opvasken. Rengøring deler vi. Tøjvask står jeg for. Teknik klarer han (mest fordi jeg ikke gider, teknik skal bare virke). Han smådrømmer om at gå hjemme med børn og hus, jeg kunne virkelig ikke ønske mig længere væk fra det.

Så det skal nok gå, men det bliver nok ikke ret traditionelt.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Studsgaard » 14. jul 2016, 15:40

Jeg laver mest af det i hjemmet. Men jeg arbejder også kun deltid. Så på det område er vi meget traditionelle - jeg hjælper også gerne med at bruge de penge han tjener mere end mig
:lol:
Dog er det ikke sådan at manden ikke deltager dog i både madlavning, tøjvask og rengøring, jeg gør det bare mest eftersom jeg har bedre tid - ligesom jeg også samler møbler og var den der malede alt indvendigt sidste år da vi renoverede. Dog får han lov til at gøre det meste fysisk tunge og hårde arbejde. Og ordne det udenfor.
Bilerne der sørger vi for at ordne hver vores men manden er sød til at sørge for at tjekke vand og sprinkler m.m på min når han alligevel lige gør det på hans egen.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf HappyHippo » 14. jul 2016, 16:07

Meget traditionelle. Dog er min kæreste en vildt god far, hvilket folk omkring ham roser ham for. Får jeg ros for at være en god mor? Nej, for det forventes jo af mig...
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Lulu » 14. jul 2016, 16:15

Nå ja forøvrigt.
Herhjemme er det mig der ordner cykler når de trænger. For det har min mand aldrig gidet at lære, og jeg var fattig studerende der blev nødt til at lære at lappe min cykel for flere år siden. Siden har jeg også lært lidt basale tricks til afhjælpning af gear problemer, samt at skifte bremseklodser og ordne kæden.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Sangius » 14. jul 2016, 16:17

Vi står for det meste i fællesskab. Men min mand ordner bil, cykler og slår græsset. Disse ting gør jeg aldrig. Men vi vasker begge op, vasker tøj, gør rent osv.

Jeg står dog for hovedrengøring, som f.eks. afkalkning af badeværelse. Men det er fordi det er mig der ser det, og synes det er nødvendigt. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Lone » 14. jul 2016, 16:20

Jeg laver mad - min kæreste laver alt det andet :P
Jeg gør da nogle gange rent, men ikke så meget som kæresten, jeg kommer måske lidt mere ud i hjørner og ind i kroge, når jeg gør det, men han klarer mindst 80% af rengøring og 95% af tøjvask.
Bilen bliver kørt på værksted, hvis den fejler noget, ellers er det mig der kører iden ,og derfor mig, der fylder sprinkler, benzin og den slags på. (Og kører den i vaskehal).
Handy-man-agtige ting ringer vi som regel efter en kammerat til at ordne - ingen af os er handy udover at kunne bore et hul til en skrue og lignende småting.
Teknik er primært kæresten - mest fordi han interesserer sig for det (som i: nørder virkelig meget med det) - jeg går mest op i, at det virker
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Novella » 14. jul 2016, 17:15

Lidt gør vi nok. Jeg stryger og syr ting på symaskine. Han borer ting op og ordner cykler. Han gør også bilen ren og fikser småting på den (= kører den over til vores service, så nogen kan fikse den). Jeg gider ikke, men jeg elsker at han nusser om den. Jeg lægger praktisk taget alt tøj sammen, og han renser afløb.

Der, hvor vi nok ikke er så traditionelle, er alt med finanser. Jeg tjener knap dobbelt så meget som han, og alt med lån, renter, budget, pensionsordning osv styrer jeg. Jeg arbejder snarere 50 end 37 timer om ugen, og han holder for med en del gange aftensmad og rengøring. Vi burde nok betale os fra rengøring, for han er også begyndt at arbejde meget, men det er foreløbig ikke blevet til noget.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2016, 19:18

Dikus skrev:Der er absolut intet traditionelt over noget som helst hjemme ved mig.

Til gengæld er alle involverede - ud over min datter - universitetsuddannede.


Holder i så heller ikke jul? :shock: :8:
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Santa » 14. jul 2016, 19:57

Bil - er min, købt af mig, det er kun mig, der kører, han har ikke nemlig ikke kørekort (københavner!).
Madlavning - primært mig, men han varmer gerne rester, laver småretter, bager pandekager, serverer madder, rydder op, vasker op, handler ind osv.
Rengøring - fælles, større omgange er mig, men det er fordi han er kommet alvorligt til skade med sit ben og ikke kan. Førhen var det primært ham.
Tøjvask - hver vasker sit, men sjovt nok er det mig, der vasker sengetøj, håndklæder og viskestykker...?
It - sorterer under ham, hvilket er naturligt, da han tidligere arbejdede professionelt som systemadministrator eller hvad det nu hed. Og så er det røvkedeligt.
Boligindretning - står jeg for, for jeg har stil! Nå.
Forsikringer og "den store opsparing" - det er mig, for jeg tjener mest og er mest ansvarlig.
Hunden - jeg står for pelspleje og alt med dyrlæger (han er en pivskid med sin baby), lange ture, mens han er legeonklen.

Lige nu har vi gang i et større projekt - at bygge nyt badeværelse, og her er det mig, som står for al kontakt til håndværkerne og indkøb og beslutninger. Tidligere har vi sat i stand sammen, og her er jeg med på lige fod; maler, sliber, pudser op, sætter fliser op og henter stumper og dimser i byggemarked. Jeg har hænderne skruet godt på, og han agerer som muskelkraft. Fin fordeling.
Men badeværelse overlader vi til proffs.
Alt i alt synes jeg at vores fordeling er fin - men vi har heller ikke børn, synes tit at det er der folk virkelig testes på deres ligestilling.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Lilleluftballon » 14. jul 2016, 19:57

Vi har traditionelle elementer (jeg laver mad, han ordner det med skruer, søm, biler og teknik) men også mange utraditionelle elementer. På mange måder og min mand fx den traditionelle mor, der yder mest omsorg og pyller til knægten. Jeg leger vildere lege og er hårdere når det kommer til at opdrage.
Vi laver ca lige meget i hjemmet af husligt arbejde vil jeg tro, og arbejder også ca lige meget. Vi deler også barn syg, lægeaftaler og diverse sommerfester ligeligt. Han tjener mest, men er også ældst. Vi er særdeles veluddannede, jeg har dog brugt mest tid på universitetet.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf JoyNips » 16. jul 2016, 12:00

Min kæreste laver nærmest alt. Køber ind, gør rent, er handy, kører bil hvis vi kører sammen... Jeg har det sgu godt! :love:
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Karkluden » 16. jul 2016, 13:29

Ikke her.
Jeg tjener hovedparten af pengene, min kæreste står for hovedparten herhjemme. Jeg laver dog mest mad, for jeg kan bedst lide det, og er bedst til det. Men min kæreste vasker tøj, støvsuger osv.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Joe » 17. jul 2016, 11:21

Vi går ikke så meget op i kønsroller.
Han laver nok mad 80 procent af de gange, vi får hjemmelavet mad. Rengøring er vi fælles om, men det er ham, der bliver hysterisk når det er for rodet i hjemmet, og mig der smider tøj på gulvet.
Jeg er til gengæld minister for alt det sjove. Jeg har en mere end dobbelt så høj indkomst som ham, og det er derfor mig der inviterer ud at spise, på ferier og lignende. Selvom regningen ofte bliver lagt hos ham, når vi er på restaurant.
Pt backpacker vi i Kina, og der står jeg for de overordnede planer, han står til gengæld for at vi ikke farer vild, da han er langt bedre til at læse og følge et kort end jeg er. Det er nok en meget stereotyp fordeling.

Nogle gange foreslår jeg ham at blive hjemmegående husfar. Det gider han dog ikke.
0

Tilbage til "Forhold og sex"