Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Torn » 14. jul 2016, 09:09

En interessant tanke, som bestemt bør tænkes mere igennem, men som ikke er utopisk på nogen måde. Jeg kan se langsigtede økonomiske fordele i, at være det land, der går forrest med denne teknologi. Og så kan jeg forestille mig gavnlige effekter for miljøet. Jeg kan generelt godt lidt, at Alternativet arbejder langsigtet, innovativt og normbrydende. Jeg er ikke med på alle deres forslag, men deres proces, den er god.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Novella » 14. jul 2016, 09:10

Jeg synes, at det er et fantastisk forslag. Jeg har dog lige nogle spørgsmål: Hvordan skal jeg eksempelvis overbevise min bank om, at jeg skal låne en million til en ny bil? Jeg kan godt smide min mikrobil, som jeg skylder cirka 70.000 i, ind i regnestykket, hvis det er.

Mit kørebehov er for 95 pct vedkommende inden for 100 km, så det ville være oplagt med en elbil. Det er bare besluttet, at elbiler skal være afsindig luksus (well played, olielobby), og jeg tjener kun en helt almindelig god løn, så kunne Alternativet ikke kaste sig ind i det der med afgifter og sådan nogle småting, hvis de mente forslaget alvorligt?
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf dgd2007 » 14. jul 2016, 10:05

Alternativet er det hidtil bedste agurketidsparti ever :)

Som DSC skrev, skal benzin og den slags selvfølgelig udfases (om ikke andet løber Jorden jo tør for det på et tidspunkt). Men 2025 ... det er jo lige om lidt.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Bimmerdyret » 14. jul 2016, 10:23

thomassneum skrev:Det er da et forslag med perspektiv i.
Det kan jo strengt taget godt lade sig gøre. Det vil jo komme før eller siden, så hvorfor ikke. :)


Det er jo hørt før..
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Precaseptica » 14. jul 2016, 10:23

Novella skrev:Mit kørebehov er for 95 pct vedkommende inden for 100 km, så det ville være oplagt med en elbil. Det er bare besluttet, at elbiler skal være afsindig luksus (well played, olielobby), og jeg tjener kun en helt almindelig god løn, så kunne Alternativet ikke kaste sig ind i det der med afgifter og sådan nogle småting, hvis de mente forslaget alvorligt?


Så vidt jeg ved er Alternativet på nul-afgift vognen. Det bliver de vel også nødt til med så ambitiøst et mål.

Nu hvor den lille Tesla allerede er kommet til Norge, så kunne det jo også nemt komme til at se positivt ud. En elbil til cirkus samme pris som en ny peugeot. Musk sagde at det var med vilje den ikke kom til Danmark endnu, pga. afgiftsstigningerne.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf kokkenok » 14. jul 2016, 11:39

Tjohe. På et tidspunkt bliver importen af benzin/diesel biler alligevel så lav, at det reelt er nul-når olie priserne engang stiger - Så hvorfor ikke gøre det, mens samfundet er på toppen og det er et valg!?
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2016, 13:14

Oveditlevsen skrev:
Precaseptica skrev:
Oveditlevsen skrev:Men spørgsmålet er vel også om der kun skal satses på el?
Gas er også et fossilt brændstof, men forurener mindre end andre typer af fossile brændstoffer.
Derudover er brintbiler også interessante, da den overskudsstrøm fra vindmøller som i dag er "spildt" kunne anvendes til at fremstille brint.


Elbiler er primært interessante fordi det er grøn transport. DEt er muligt gas forurener mindre, men sol, vind og bølger forurener slet ikke. Derfor skal vi naturligvis væk fra fossile brændstoffer, og vi får ikke noget ud af systematisk at installere et mellemtrin på stigen imod komplet grøn transport og energi.

Brintbiler kan være ligeså rene, og er egentlig også bare el med et mellemtrin.
Teknologien skal jo også være moden, og rent faktisk anvendes der gas i sektorer i dag, hvor kravene er blevet skærpet. F.eks. inden for skibsfart. Det er fint nok at have en grøn ambition, men den skal også være realistisk og derfor er mellemtrin nødvendige.


Problemet med brint er at det kan

Billede

Så jeg er sgutte tryk ved at der skulle køre et par millioner biler rundt med en masse brint i sig. El er vejen frem!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2016, 13:16

Det er næppe realistisk med 2025, men er helt enig i at det skal gå meget mere tjept med at lukke ned for fossilerne. Sæt i værk med alle mulige tiltag, og lad så se hvor lang tid det tager.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Oveditlevsen » 14. jul 2016, 13:18

eks-Maupassant skrev:
Oveditlevsen skrev:
Precaseptica skrev:
Oveditlevsen skrev:Men spørgsmålet er vel også om der kun skal satses på el?
Gas er også et fossilt brændstof, men forurener mindre end andre typer af fossile brændstoffer.
Derudover er brintbiler også interessante, da den overskudsstrøm fra vindmøller som i dag er "spildt" kunne anvendes til at fremstille brint.


Elbiler er primært interessante fordi det er grøn transport. DEt er muligt gas forurener mindre, men sol, vind og bølger forurener slet ikke. Derfor skal vi naturligvis væk fra fossile brændstoffer, og vi får ikke noget ud af systematisk at installere et mellemtrin på stigen imod komplet grøn transport og energi.

Brintbiler kan være ligeså rene, og er egentlig også bare el med et mellemtrin.
Teknologien skal jo også være moden, og rent faktisk anvendes der gas i sektorer i dag, hvor kravene er blevet skærpet. F.eks. inden for skibsfart. Det er fint nok at have en grøn ambition, men den skal også være realistisk og derfor er mellemtrin nødvendige.


Problemet med brint er at det kan

Billede

Så jeg er sgutte tryk ved at der skulle køre et par millioner biler rundt med en masse brint i sig. El er vejen frem!

Hvis det er kriteriet for hvilke transporterformer du vil anvende, så må du da hygge dig med din cykel og ellert (staveplade) :D
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2016, 13:21

Oveditlevsen skrev:
eks-Maupassant skrev:
Oveditlevsen skrev:
Precaseptica skrev:
Oveditlevsen skrev:Men spørgsmålet er vel også om der kun skal satses på el?
Gas er også et fossilt brændstof, men forurener mindre end andre typer af fossile brændstoffer.
Derudover er brintbiler også interessante, da den overskudsstrøm fra vindmøller som i dag er "spildt" kunne anvendes til at fremstille brint.


Elbiler er primært interessante fordi det er grøn transport. DEt er muligt gas forurener mindre, men sol, vind og bølger forurener slet ikke. Derfor skal vi naturligvis væk fra fossile brændstoffer, og vi får ikke noget ud af systematisk at installere et mellemtrin på stigen imod komplet grøn transport og energi.

Brintbiler kan være ligeså rene, og er egentlig også bare el med et mellemtrin.
Teknologien skal jo også være moden, og rent faktisk anvendes der gas i sektorer i dag, hvor kravene er blevet skærpet. F.eks. inden for skibsfart. Det er fint nok at have en grøn ambition, men den skal også være realistisk og derfor er mellemtrin nødvendige.


Problemet med brint er at det kan

Billede


Så jeg er sgutte tryk ved at der skulle køre et par millioner biler rundt med en masse brint i sig. El er vejen frem!

Hvis det er kriteriet for hvilke transporterformer du vil anvende, så må du da hygge dig med din cykel og ellert (staveplade) :D


Vil hellere ha sådan en elbil her

Billede
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 14. jul 2016, 15:58

thomassneum skrev:Det er da et forslag med perspektiv i.
Det kan jo strengt taget godt lade sig gøre. Det vil jo komme før eller siden, så hvorfor ikke. :)
Fordi det er unødvendigt. Jeg er en stor fan af elbiler (benzindrevne biler minder mest om alt af victoriansk teknologi, på tide vi kom videre fra dampmaskiner, og sådan). Men elbiler bliver først udbred på det tidspunkt hvor det i sig selv er et bedre valg end bezindrevne biler. Den tid skal nok komme, 2025 er måske et meget godt gæt, og så skal omstillingen nok komme helt af sig selv uden diverse statslige tvangsfantasier man kunne forestille sig fra Alternativets side.

Hvis de virkelig ønskede at fremme omstillingen kunne de investerer i (det superkapitalistiske) Tesla. Sjovt som løsningen på de økologiske problemer altid kommer fra den side af økonomien der ligger Alternativet fjernest.
0
Grab them by the pussy
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Goozilla » 14. jul 2016, 18:56

eks-Maupassant skrev:Problemet med brint er at det kan

Billede

Så jeg er sgutte tryk ved at der skulle køre et par millioner biler rundt med en masse brint i sig. El er vejen frem!


Har du nogensinde set et lithiumbatteri eksplodere? Jeg vil nødigt sidde i den bil, hvor det sker!


Sådan helt generelt omkring elbiler, så er jeg for så vidt all in, men vi er langt fra hjemme på den front endnu. Selv med lidt god vilje, ville det være umuligt at skaffe lithium nok til at producere de batterier, der skal til for at realisere sådan en omvæltning. Jeg er godt med på, at vi sikkert har andre teknologier om 10 år, men igen igen mangler Alternativets forslag helt frundlæggende elementer i realiseringen af deres politik, når de farer frem med deres frelste idéer.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Slettet bruger » 14. jul 2016, 19:13

Heh ja lithiumbatterier giver nogen gode knald også.

Men det er vel meget sværere at få dem til at eksplodere end brint?

Det er nok også mere DTU der får gjort noget ved elbilerne end Alternativet.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf kokkenok » 14. jul 2016, 22:22

eks-Maupassant skrev:Problemet med brint er at det kan

Billede


Så jeg er sgutte tryk ved at der skulle køre et par millioner biler rundt med en masse brint i sig. El er vejen frem!

:D[/quote]

Så længe hydrogenet ikke kan danne forbindelsesig med ilt, så undgår vi eksplosiv vanddannelse.
Som for.eks Hindenburg og flere andre luftskibe.

Men Hindeburg var og er ekstrem og en brændsel celle er så lille at jeg ikke kan se det ske...heller ikke selv om man har 700 af dem i en serie-forbindelse for at drive en hydrogen-elektrisk bil. Den elsploderede iøvrigt heller ikke. Den brændte bare relativt hurtigt.

Min anke med hydrogn er at, man i mange tilfælde, først skal spalte vand(elektrolyse) udvinde og måske opbevare det - Så det bliver meget lidt energi effektivt.
Medmindre man tænker det ind i en overskudproduktion af El. Som man for.eks se det i Danmark om natten og den strøm kan man lige så godt putte i batterier.
Senest rettet af kokkenok 14. jul 2016, 22:53, rettet i alt 1 gang.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf kokkenok » 14. jul 2016, 22:48

eks-Maupassant skrev:Heh ja lithiumbatterier giver nogen gode knald også.

Men det er vel meget sværere at få dem til at eksplodere end brint?

Det er nok også mere DTU der får gjort noget ved elbilerne end Alternativet.



Nope. Lithium reagerer med luft - hvis der er fugt i luften - hvilket der altid er og kræver bare adgang til molekylet. Lige som andre alkaliske metaller. Så brændfaren(og eksplosionsfaren) ved Lithium er størst. Lithium findes i øvrigt ikke frit i naturen, men kun i forbindelse og rent lithium opbevares i olier.

Hydrogen kræver tænding for at danne forbindelse med vand og i de tilfælde eksploderer de ikke, medmindre det sker i en tryk beholder.
Du kan skyde, hakke, kaste dem hårdt ned i jorden uden der sker noget. Der skal simpelthen en gnist til først og brændfaren aftager hurtigt fordi gassen forsvinder hurtigt. Selv i extreme tilfælde, er der et et vist antal celler i en brændselscelle, så vil hvis de blev perforeret eller antæt på samme tid vil eksplosionen være lille og i hvertfald mindre end hvis man brugte en stor brændselscelle - hvilket næppe sker på grund af energien der dannes.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"