Findes der et ord for...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Findes der et ord for...

Indlægaf Torn » 15. jul 2016, 14:10

... at man frygter noget så meget, at det er dømt til at ske?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf kidkomb » 15. jul 2016, 14:12

Altså, hvordan?
Sådan en slags Murphy's lov?
Eller at man ubevidst påvirker begivenhederne?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Hunkat » 15. jul 2016, 14:12

Selvopfyldende profeti?

Det er måske ikke decideret kun frygt :gruble:
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Sangius » 15. jul 2016, 14:13

0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Torn » 15. jul 2016, 14:15

Jeg har selv været omkring alle tre, men er ikke helt tilfreds med ordlyden.

Min tanke går på, at man ved at frygte noget og væve omkring det ubevidst kan forårsage det. Fx frygten for at ens kæreste forlader en, kan gøre en besidderisk, jaloux, kontrollerende, eller andet.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Torn » 15. jul 2016, 14:19

At man i frygten ikke bare handler uhensigtsmæssigt, men direkte "forårsagende".
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Slettet bruger » 15. jul 2016, 14:42

Der BURDE være et ord for det.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Torn » 15. jul 2016, 15:20

eks-Maupassant skrev:Der BURDE være et ord for det.



Det tror jeg altså også, at der er :gruble:
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Aima » 15. jul 2016, 15:36

Torn skrev:Jeg har selv været omkring alle tre, men er ikke helt tilfreds med ordlyden.

Min tanke går på, at man ved at frygte noget og væve omkring det ubevidst kan forårsage det. Fx frygten for at ens kæreste forlader en, kan gøre en besidderisk, jaloux, kontrollerende, eller andet.


Altså, det lyder lidt klinisk i konteksten, men 'kontraproduktiv'?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf kidkomb » 15. jul 2016, 15:38

Faldt lige over en artikel da jeg googlede.
Noget med law of attraction.
https://www.freshbooks.com/blog/the-law-of-attraction-how-you-can-avoid-its-dark-side/
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20422
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43840

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf paint » 15. jul 2016, 16:57

Torn skrev:
eks-Maupassant skrev:Der BURDE være et ord for det.



Det tror jeg altså også, at der er :gruble:


Det eneste andet ord/begreb (som jeg har hørt) ud over 'selvopfyldende profeti', er 'Pygmalioneffekten', som jeg dog aldrig har hørt brugt som andet end beskrivende.

https://da.wikipedia.org/wiki/Pygmalioneffekten
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2016, 17:17

Torn skrev:Jeg har selv været omkring alle tre, men er ikke helt tilfreds med ordlyden.

Min tanke går på, at man ved at frygte noget og væve omkring det ubevidst kan forårsage det. Fx frygten for at ens kæreste forlader en, kan gøre en besidderisk, jaloux, kontrollerende, eller andet.

Hmm ... ja, det kommer vel netop ind under "en selvopfyldende profeti", som har været nævnt.
Men skal nok prøve at tænke lidt, om der er noget bedre. :gruble:

Hvad skal du bruge det til? Eller rettere sagt, hvor vigtigt er det, at det er noget, alle forstå uden at skulle slå det op?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 21:55

Jeg har heller ikke kunnet komme i tanke om andet. Jeg tænkte, at der måske var en eller kendt historie - græsk tragedie eller Shakespeare eller sådan noget - hvor dette foregik, og man så kunne hentyde til på den ene eller anden måde. Men jeg kunne ikke rigtig komme i tanke om nogen. Macbeth spiller jo en del noget i den stil, men ikke helt præcist. Han møder jo de tre hekse, der overdænger ham med profetier, hvoraf nogle straks går i opfyldelse - men derefter begynder han selv at hjælpe til med, at de går i opfyldelse, selv om det involverer kongemord osv. Men det er jo stadig noget lidt andet. Den har for øvrigt også en, der giver mig gåsehud ... Macbeth har hele tiden regnet med at slippe godt fra det, fordi heksene har sagt, at "none of woman born shall harm Macbeth" - indtil det hele er ved at ramle, og han får at vide, at hærføreren, der kommer efter ham, er taget ved kejsersnit :panik:

Men stadigvæk - det har jo ikke rigtig noget med dit eksempel at gøre.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2016, 22:02

Jeg kom også til at kende Kassandra-komplekset. Det er noget med frygt og se ud i fremtiden. Det er ikke det du leder efter, men måske der er et andet beslægtet kompleks der rammer?

Kassandra havde profetiske evner og kunne se alle de frygtelige ting der ville komme til at ske, men beklageligvis uden at nogen nogensinde troede på hende. Så det var ret frustrerende for hende, altid at skulle advare folk der ignorerede hende! A la hun advarer sine venner om at de ikke skal gå ned ad en vej for så bliver de alle sammen myrdet, hvorefter vennerne bare griner "haha er du nu der igen med dit pjat Kassandra, du er sgu en sjov starut!", og går ned og bliver myrdet mens Kassandra sønderknust ser til.


A common version of her story is that, in an effort to seduce her, Apollo gave her the power of prophecy—but when she refused him, he spat into her mouth to inflict a curse that nobody would ever believe her prophecies. In an alternative version, she fell asleep in a temple, and snakes licked (or whispered in) her ears so that she could hear the future. A snake as a source of knowledge is a recurring theme in Greek mythology, though sometimes the snake brings understanding of the language of animals rather than an ability to know the future. Cassandra is a figure of epic tradition and of tragedy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cassandra
0
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Findes der et ord for...

Indlægaf Nacaw » 17. jul 2016, 05:31

Law of attraction handler om at det du fokusere på/giver opmærksomhed, får du mere af. Det kan således både skabe noget positivt og negativt, og opfylder dermed dit kriterium.

Ikke at alt kan kausalt kædes sammen med dine tanker, men at de har en større indflydelse på din dagligdag end vi tror. :)
0

Tilbage til "Sprog"