Kup i Tyrkiet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 02:52

eks-Maupassant skrev:Huh? Hvem er kup og hvem er anti-kup i det?

Politiet og demonstranterne var anti-kup, og soldaterne var kup (ifølge hvad han sagde).
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2016, 04:29

Nå de skulle have givet op nu, kupmagerne
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf HerErJeg » 16. jul 2016, 04:53

Nu lykkedes det så nok ikke, kuppet.
Er der nogen eksempler på at militærkup faktisk har ført til bedre forhold i et land, eller er det bare korruption og total kontrol på en anden måde, som ender med at blive endnu dårligere for alle?
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf PerXX » 16. jul 2016, 05:57

HerErJeg skrev:Nu lykkedes det så nok ikke, kuppet.
Er der nogen eksempler på at militærkup faktisk har ført til bedre forhold i et land, eller er det bare korruption og total kontrol på en anden måde, som ender med at blive endnu dårligere for alle?


Well,lige netop Tyrkiet har vel en ret god track record på lige netop det område.
4
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Wizzze » 16. jul 2016, 06:17

HerErJeg skrev:Nu lykkedes det så nok ikke, kuppet.
Er der nogen eksempler på at militærkup faktisk har ført til bedre forhold i et land, eller er det bare korruption og total kontrol på en anden måde, som ender med at blive endnu dårligere for alle?


Det med bedre forhold er jo en definitionssag, men der har jo været mange kup i Sydamerika og Asien som har ledt til stabilitet og efterfølgende økonomisk udvikling, men det har jo været under hård kontrol. Det seneste eksempel er vel Sydkorea 1979-80 :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf FruitFly » 16. jul 2016, 06:22

HerErJeg skrev:Nu lykkedes det så nok ikke, kuppet.
Er der nogen eksempler på at militærkup faktisk har ført til bedre forhold i et land, eller er det bare korruption og total kontrol på en anden måde, som ender med at blive endnu dårligere for alle?

Øh, Tyrkiet?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf FruitFly » 16. jul 2016, 06:23

FruDulle skrev:Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til Tyrkiet. Så rejsebureauer er forpligtet til at ombytte til anden destination eller returnere penge

Jamen, det krydser jeg fingre for så. Det ville være dejligt ikke selv at skulle træffe beslutningen. Gad vide hvornår mit rejsebureau står op...
1
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2016, 06:32

FruitFly skrev:
FruDulle skrev:Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til Tyrkiet. Så rejsebureauer er forpligtet til at ombytte til anden destination eller returnere penge

Jamen, det krydser jeg fingre for så. Det ville være dejligt ikke selv at skulle træffe beslutningen. Gad vide hvornår mit rejsebureau står op...


Billede
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Precaseptica » 16. jul 2016, 06:54

HerErJeg skrev:Nu lykkedes det så nok ikke, kuppet.
Er der nogen eksempler på at militærkup faktisk har ført til bedre forhold i et land, eller er det bare korruption og total kontrol på en anden måde, som ender med at blive endnu dårligere for alle?


Tyrkiet har haft fire militærkup i nyere tid før dette. Det seneste var i 90erne.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf FruitFly » 16. jul 2016, 07:48

FruitFly skrev:Jamen, det krydser jeg fingre for så. Det ville være dejligt ikke selv at skulle træffe beslutningen. Gad vide hvornår mit rejsebureau står op...

Det er de så nu og ja, det er aflyst. Fandens.

Så må vi pakke sydfrugterne og bare køre sydpå. Jeg sidder ikke hjemme og kukkelurer. Any tips? Mpdtages gerne i denne tråd:
viewtopic.php?f=28&t=4125
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Wizzze » 16. jul 2016, 09:23

Jeg er meget forvirret over hele det her kup.
1: Der var både helikoptere, jagerfly, kampvogne og soldater, så ret mange forskellige enheder. Alligevel virker der ikke til at have været et voldsomt stort antal i alt. De fleste steder vi har set har det været sådan omkring delingsstørrelser sådan 20-25 mand og ja mange steder, endda kun omkring en sektion på 7-8 mand. Og så kun Istanbul og Ankara.
2: Hvad var planen? Man har ikke sat sig i besiddelse af præsident og premierminister, overtagelse af medierne virker nærmest som noget man er kommet i tanke om senere. Man er kørt til lufthavnen før man er kørt til tv/radio stationer. :forvirret:
3: Tidspunktet, hvorfor lige fredag aften, hvor flest er aktive, hvorfor ikke om natten mellem, sådan kl 2-3 stykker, og så lade folk vågne op til et fait accompli? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Sophies-mor » 16. jul 2016, 09:41

En dansk, tyrkisk gift bekendt skrev dette her til morgen.
Hejsa. Alt er ok her... Altså så ok som det nu kan være, efter et kupforsøg. 700 et eller andet militærpersonel af højere rang, er anholdt... Formodentlig er det endnu et forsøg fra Gülen, som sidder i USA, på at få magten i Tyrkiet. Det har han forsøgt flere gange, i løbet af de sidste år. Og militæret hernede, forsøger jo jævnligt... De sidste to tre gange, er det heldigvis bare ikke lykkes. Heldigvis er Erdogan stærk... Det kan godt være, at Europa ikke er vilde med ham, men han gør generelt Tyrkiet godt! (Ingen er perfekt! Men han er nu stadig det bedste landet har haft i mange mange år... Efter mange år med Kemalisme og militærstyre ) Her mærker vi intet til det... Dog var mange gået på gaden i nat, for at demonstrere mod kuppet.
Men generelt er vi ok.


Jeg spurgte så lidt ind til Erdogan og de - for mig negative ting - og fik dette retur.
Det et meget tydligt den holdning de danske medier ønsker at I skal have!! Ingen tvinges til at gå med tørklæde! Det er da valgfrit. Tyrkerne behøver ikke at få 'ordre' til at gå på gaden... Det gør de glædeligt af sig selv. Dem der ikke er religiøse, tvinges heller ikke til noget. Igen er det deres valg. Men de eneste medier de danske medier citere, er opposition i Tyrkiet - som også et dem der ledte landet tidligere, i samarbejde med militæret. Sjovt nok er det I hører i dk, ikke helt det der er realitet her.
Men sådan er politik...


:gruble::
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jul 2016, 09:56

Wizzze skrev:Jeg er meget forvirret over hele det her kup.
1: Der var både helikoptere, jagerfly, kampvogne og soldater, så ret mange forskellige enheder. Alligevel virker der ikke til at have været et voldsomt stort antal i alt. De fleste steder vi har set har det været sådan omkring delingsstørrelser sådan 20-25 mand og ja mange steder, endda kun omkring en sektion på 7-8 mand. Og så kun Istanbul og Ankara.
2: Hvad var planen? Man har ikke sat sig i besiddelse af præsident og premierminister, overtagelse af medierne virker nærmest som noget man er kommet i tanke om senere. Man er kørt til lufthavnen før man er kørt til tv/radio stationer. :forvirret:
3: Tidspunktet, hvorfor lige fredag aften, hvor flest er aktive, hvorfor ikke om natten mellem, sådan kl 2-3 stykker, og så lade folk vågne op til et fait accompli? :gruble:


Jeg undrer mig over de samme ting. Jeg læste dog, at hotellet i Marmaris, hvor Erdogan holdt ferie indtil kuppet, var blevet stormet umiddelbart efter, at han havde forladt det. Det kunne tyde på, at det var planen, at han forholdsvist hurtigt skulle tilbageholdes. Bare underligt at det ikke blev klaret som noget af det første.
1
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Precaseptica » 16. jul 2016, 09:59

To gutter på det danske subreddit kaster sig ud i lidt konspirationsteorier:

Mit gæt:
Hele situationen er orkestreret af Erdogan. 'Militæret' vil lige så stille overgive sig og Erdogan vil lande i Ankara og blive modtaget som frelser af Tyrkiet og som den store leder der overlevede et stort militærkup.
Han vil så bruge kuppet til at få rygdækning til at tage direkte kontrol med militæret. Hvis det sker, så vil han være en fuldbyrdet diktator, for det kan man godt være selvom man er demokratisk valgt, med direkte kontrol over både medier, militær og domstole og til dels, religiøse institutioner.


Det er mistænkeligt hvor meget dette kup falder i Erdogans favør. For det første kan man undre sig over at det er så dårlig planlagt, for det andet er det spøjst, for det andet er det en kæmpe fejl ikke at sørge for at tilfangetage regeringslederen når du forsøger et kup. Om det er Erdogan selv der har organiseret det skal jeg ikke kunne sige, men konklusionen er imidlertidigt den samme: Erdogan er manden, der fra et hotelværelse over facetime kunne få folket på gaden og støtte ham under et kup. Han kan flyve ind i Atatürk lufthavn som en helt, med støtte fra verdenssamfundet og enda oppositionen. Mandens største udfordring er reelt set militæret, der til forskel for de fleste andre steder i verden og adskilt fra staten (inspireret af Atatürk, for at kunne vælte en regering hvis den blev for islamistisk). Nu har han en reel argumentation for at overtage kontrollen med militæret og sammenlagt med det faktum, at manden har overtaget kontrollen med medierne gennem det seneste stykke tid, er vejen til total diktatur nu brolagt med sten fra helvede.
Det behøver ikke blive 9/11-konspiratorisk, men jeg føler at vi igennem aftenens begivenheder er blevet fortalt en historie, der virker iøjenfaldende iscenesat. Jeg kan se, at Erdogan/den store leder faktisk lige nu er landet i Atatürk lufthavn (hvilket åbenbart ikke er et problem under et militær kup) og skal til at tale... Det ville ikke undre hvis skylden blev lagt over på oppositionen.
Jeg vil hoppe i seng, håber at jeg tager fejl men det er i dag vigtig at være kritisk og ikke mindst lykkelig over at internettet stadig er ufiltreret hvad angår nyheder.
Atatürk må ligge og vende sig i graven, hans visioner om en sekulært Tyrkiet er ihvertfald ekstremt pressede i disse tider.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Jasmin » 16. jul 2016, 10:13

HerErJeg skrev:Nu lykkedes det så nok ikke, kuppet.
Er der nogen eksempler på at militærkup faktisk har ført til bedre forhold i et land, eller er det bare korruption og total kontrol på en anden måde, som ender med at blive endnu dårligere for alle?
Ja, udover dem som allerede er nævnt så er der den såkaldte ”Nellikerevolution” i Portugal 25. april 1974.

Militæret gennemførte et stort set ublodigt statskup mod et fascistisk autoritært regime, hvorefter en militærjunta i en overgangsfase styrede landet for at bane vej for et pluralistisk demokrati.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"