Kup i Tyrkiet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Jasmin » 16. jul 2016, 10:39

Precaseptica skrev:To gutter på det danske subreddit kaster sig ud i lidt konspirationsteorier:

Mit gæt:
Hele situationen er orkestreret af Erdogan. 'Militæret' vil lige så stille overgive sig og Erdogan vil lande i Ankara og blive modtaget som frelser af Tyrkiet og som den store leder der overlevede et stort militærkup.
Han vil så bruge kuppet til at få rygdækning til at tage direkte kontrol med militæret. Hvis det sker, så vil han være en fuldbyrdet diktator, for det kan man godt være selvom man er demokratisk valgt, med direkte kontrol over både medier, militær og domstole og til dels, religiøse institutioner.


Det er mistænkeligt hvor meget dette kup falder i Erdogans favør. For det første kan man undre sig over at det er så dårlig planlagt, for det andet er det spøjst, for det andet er det en kæmpe fejl ikke at sørge for at tilfangetage regeringslederen når du forsøger et kup. Om det er Erdogan selv der har organiseret det skal jeg ikke kunne sige, men konklusionen er imidlertidigt den samme: Erdogan er manden, der fra et hotelværelse over facetime kunne få folket på gaden og støtte ham under et kup. Han kan flyve ind i Atatürk lufthavn som en helt, med støtte fra verdenssamfundet og enda oppositionen. Mandens største udfordring er reelt set militæret, der til forskel for de fleste andre steder i verden og adskilt fra staten (inspireret af Atatürk, for at kunne vælte en regering hvis den blev for islamistisk). Nu har han en reel argumentation for at overtage kontrollen med militæret og sammenlagt med det faktum, at manden har overtaget kontrollen med medierne gennem det seneste stykke tid, er vejen til total diktatur nu brolagt med sten fra helvede.
Det behøver ikke blive 9/11-konspiratorisk, men jeg føler at vi igennem aftenens begivenheder er blevet fortalt en historie, der virker iøjenfaldende iscenesat. Jeg kan se, at Erdogan/den store leder faktisk lige nu er landet i Atatürk lufthavn (hvilket åbenbart ikke er et problem under et militær kup) og skal til at tale... Det ville ikke undre hvis skylden blev lagt over på oppositionen.
Jeg vil hoppe i seng, håber at jeg tager fejl men det er i dag vigtig at være kritisk og ikke mindst lykkelig over at internettet stadig er ufiltreret hvad angår nyheder.
Atatürk må ligge og vende sig i graven, hans visioner om en sekulært Tyrkiet er ihvertfald ekstremt pressede i disse tider.
Jeg har nøjagtigt de same tanker.

Ironisk nok, kan dette ”kup” hjælpe Erdogans i hans søgen efter autoritære kontrol i Tyrkiet. Hvis han kan opfattes som forsvarer af den tyrkiske civile regering, kunne hans popularitet godt stige. Han kunne omsætte denne popularitet til stemmer i Tyrkiets parlament for konstitutionelle ændringer som giver ham ekstraordinære beføjelser, hans mangeårige mål.

Erdogan er helt klart en trussel mod det tyrkiske demokrati og sekularisme. Han leder AKP, et moderat islamistisk parti, der har "reformeret" tyrkiske skoler langs islamistiske linjer. Han har slået ned på Tyrkiets pressefrihed og skubbet på for forfatningsmæssige ændringer, der ville konsolidere farlige mængder af magt i hans hænder.

Den moderne tyrkiske republik blev grundlagt i 1923 af Mustafa Kemal Atatürk, en tidligere officer dybt engageret i en form for demokratisk nationalisme og benhård sekularisme som kaldes kemalismen.

Det tyrkiske militær ser sig selv som vogter af kemalismen, og har væltet fire tyrkiske regeringer siden 1960 for at beskytte Tyrkiets demokrati fra kaos og islamisk indflydelse. Hver gang, har militæret overladt landet til demokrati - dog i en forringet udgave hver gang.

Et militært kup har en tendens til at lykkes, hvis deres ledere kan overbevise andre medlemmer af militæret, at de uundgåeligt vil lykkes. Hvis folk tror modstand er nytteløs, vil endda regimets loyalister bare gå med strømmen. Det synes ikke at være tilfældet. Det tyder på, at store dele af militæret står på Erdogans side sammen med demonstranter og ledende politikere - herunder Erdogans modstandere.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Precaseptica » 16. jul 2016, 10:49

Jasmin skrev:Jeg har nøjagtigt de same tanker.

Ironisk nok, kan dette ”kup” hjælpe Erdogans i hans søgen efter autoritære kontrol i Tyrkiet. Hvis han kan opfattes som forsvarer af den tyrkiske civile regering, kunne hans popularitet godt stige. Han kunne omsætte denne popularitet til stemmer i Tyrkiets parlament for konstitutionelle ændringer som giver ham ekstraordinære beføjelser, hans mangeårige mål.

Erdogan er helt klart en trussel mod det tyrkiske demokrati og sekularisme. Han leder AKP, et moderat islamistisk parti, der har "reformeret" tyrkiske skoler langs islamistiske linjer. Han har slået ned på Tyrkiets pressefrihed og skubbet på for forfatningsmæssige ændringer, der ville konsolidere farlige mængder af magt i hans hænder.

Den moderne tyrkiske republik blev grundlagt i 1923 af Mustafa Kemal Atatürk, en tidligere officer dybt engageret i en form for demokratisk nationalisme og benhård sekularisme som kaldes kemalismen.

Det tyrkiske militær ser sig selv som vogter af kemalismen, og har væltet fire tyrkiske regeringer siden 1960 for at beskytte Tyrkiets demokrati fra kaos og islamisk indflydelse. Hver gang, har militæret overladt landet til demokrati - dog i en forringet udgave hver gang.

Et militært kup har en tendens til at lykkes, hvis deres ledere kan overbevise andre medlemmer af militæret, at de uundgåeligt vil lykkes. Hvis folk tror modstand er nytteløs, vil endda regimets loyalister bare gå med strømmen. Det synes ikke at være tilfældet. Det tyder på, at store dele af militæret står på Erdogans side sammen med demonstranter og ledende politikere - herunder Erdogans modstandere.


Præcis. Det kunne godt ligne et planlagt move for at magtkonsolidere AKP. Som du også er inde på så er Tyrkiet det land i verden med flest fængslede journalister. Som jeg også skrev som svar tidligere:

To detaljer der kunne pege i denne retning:

1. Det virkede enormt ufornuftigt af kupmagerne, at udmelde at de havde overtaget regeringsmagten 15-30 minutter efter det hele startede. De havde ikke arresteret Erdogan, så det var lidt ligegyldigt det hele.

2. Erdogan beder civile om at rende på gaden og blande sig. Enten er manden helt ligeglad med civile tab eller også vidste han hvilken opbakning det ville give ham efterfølgende. Kupmagerne bad selv folk om at blive hjemme. Det virker ikke som et kort man smider, hvis ikke man ved man er i en vindende position. Der er lidt for meget "human shields" over det, hvis der rent faktisk var en risiko.

Som en lille ekstra detalje bemærkede jeg at reddits live-opdatering i nat nævnte at den franske ambassade blev lukket og evakueret for 2 dage siden.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Jasmin » 16. jul 2016, 11:01

Jeg er bange for at dette vil bane vejen for Erdogan for total dominans af tyrkisk politik. Det vil gøre det lettere for ham at foretage de forfatningsmæssige ændringer han ønsker, og faktisk gøre ham til den eneste politiker som kan beslutte alt i landet.
4
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 12:02

Jasmin skrev:[...]
Det tyrkiske militær ser sig selv som vogter af kemalismen, og har væltet fire tyrkiske regeringer siden 1960 for at beskytte Tyrkiets demokrati fra kaos og islamisk indflydelse.
[...]

Lige en enkelt ting: jeg mener ikke, de "gamle" kup var for at beskytte mod religion. Faktisk synes jeg har billedet i hovedet af en høj, tynd, "ganske almindelig socialdemokratisk" statsminister, som de væltede. :gruble:
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf yessup » 16. jul 2016, 12:59

Så ser det ud til der er faldet ro over sitationen. Jeg er nu ikke i tvivl om at Tyrkiet og hele Mellemøsten vil gå Syrien-vejen. Det kommer til at blive grimt, og desto mere vi er infiltret i den region desto mere vil volden også påvirke os i Europa.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 13:07

yessup skrev:Så ser det ud til der er faldet ro over sitationen. Jeg er nu ikke i tvivl om at Tyrkiet og hele Mellemøsten vil gå Syrien-vejen. Det kommer til at blive grimt, og desto mere vi er infiltret i den region desto mere vil volden også påvirke os i Europa.

Jeg tror nu, faren havde været større for, at Tyrkiet ville være "gået Syrien-vejen", hvis det var blevet et militærdiktatur. Så mon ikke, det var meget godt, det ikke lykkedes.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf billiebean » 16. jul 2016, 13:24

Så er der meldinger om at 104 af kupmagerne er blevet dræbt, derudover yderligere 90 i kamp heraf 47 civile :/
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Jasmin » 16. jul 2016, 13:58

dgd2007 skrev:
Jasmin skrev:[...]
Det tyrkiske militær ser sig selv som vogter af kemalismen, og har væltet fire tyrkiske regeringer siden 1960 for at beskytte Tyrkiets demokrati fra kaos og islamisk indflydelse.
[...]

Lige en enkelt ting: jeg mener ikke, de "gamle" kup var for at beskytte mod religion. Faktisk synes jeg har billedet i hovedet af en høj, tynd, "ganske almindelig socialdemokratisk" statsminister, som de væltede. :gruble:
Kort historisk gennemgang. ;)

Kuppet i 1960

På den tid begyndte at regeringen at åbne op for religion igen. Tusindvis af moskeer blev genåbnet, kaldet til bøn på arabisk blev legaliseret og blev skabt nye religiøse skoler. Som modsvar, lancerer et par dusin officerer et kup i maj. Præsidenten, premierministeren og flere kabinetsmedlemmer blev arresteret og anklaget for forræderi, blandt andre for påståede lovovertrædelser. Statsministeren blev henrettet året efter efter, da han blev dømt for at overtræde landets forfatning. En militær-dominerede regering varede indtil omkring 1965, hvor kontrollen blev endelig afleveret tilbage til borgere, der havde valgt en ny premierminister.

Kuppet i 1971

I starten af 70´erne var der økonomisk nedgang og udbredt uroligheder blandt den voksende islamistiske bevægelse. I stedet for at bruge kampvogne og vold, reagerede militæret ved at levere et "coup by memorandum" i form af et ultimatum til Premierminister Süleyman Demirel som de beskyldte for at føre landet ud i anarki. Demirel trådte tilbage, og militæret indsatte et medlem af det højreorienterede, sekulære Republikanske Folkeparti til at danne en overgangsregering, der varede indtil 1974, da en ny præsident blev valgt af parlamentet.

Kuppet i1980

Tyrkiet var fortsat ustabil i hele 70´erne, hvor der var 11 forskellige statsministre. Militæret indførte militær undtagelsestilstand og overtog magten. Den militære tre-årige regeringstid var fyldt med vold. Hundredtusindvis af mennesker blev tilbageholdt, snesevis henrettet og mange modstandere blev tortureret eller forsvandt. En ny forfatning, som fastsatte nye regler for præsidentvalg, blev udarbejdet og godkendt af flertallet under en offentlig folkeafstemning i 1982.

Kuppet i 1997

I 1996 blev Necmettin Erbakan Tyrkiets første islamistiske premierminister. Det følgende år, foretog militæret igen et "coup by memorandum" som tvang det regerende parti til at vedtage anti-religiøse foranstaltninger, herunder et tørklæde forbud på universiteterne. Erbakan blev tvunget til at afgå.

2012 Sammensværgelse

I 2012 blev over 300 officerer fængslet på en påstået sammensværgelse om at vælte nuværende præsident Recep Tayyip Erdogan.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2016, 15:54

Wizzze skrev:Jeg er meget forvirret over hele det her kup.
1: Der var både helikoptere, jagerfly, kampvogne og soldater, så ret mange forskellige enheder. Alligevel virker der ikke til at have været et voldsomt stort antal i alt. De fleste steder vi har set har det været sådan omkring delingsstørrelser sådan 20-25 mand og ja mange steder, endda kun omkring en sektion på 7-8 mand. Og så kun Istanbul og Ankara.
2: Hvad var planen? Man har ikke sat sig i besiddelse af præsident og premierminister, overtagelse af medierne virker nærmest som noget man er kommet i tanke om senere. Man er kørt til lufthavnen før man er kørt til tv/radio stationer. :forvirret:
3: Tidspunktet, hvorfor lige fredag aften, hvor flest er aktive, hvorfor ikke om natten mellem, sådan kl 2-3 stykker, og så lade folk vågne op til et fait accompli? :gruble:


Jeg hælder også til dem der tænker det kan være et fake kup som Erdogan har sat i værk.

Som sagt før har han klodset så gevaldigt i det i de seneste år, at det er svært ikke at tænke det snart er kuptid i Tyrkiet. Self. fordi han piller ved sekularismen - men også fordi han har dummet sig så meget i Syrien, at det kan ende med det værst tænkelige for Tyrkiet, nemlig at de kommer en kurdisk stat i nordøstsyrien. Hvis det sker, så er de tyrkiske kurdere de eneste kurdere tilbage der ikke har deres eget land, og så kan man jo godt regne ud at de vil reagere ved at kæmpe endnu hårdere for deres eget land, og nu med støtte fra 2 kurdiske stater. For at gøre ondt værre har Iran øget sin indflydelse på Assad, og Erdogans foretrukne allierede, Islamisk Stat, ser ud til at krakellere. Og for lige at toppe det hele har han selvmorderisk skudt et russisk fly ned for no reason og er blevet straffet hårdt af Putin allerede. Samt har han sænket Tyrkiets værdi som NATO-alliancepartner betragteligt; uberegnelig og hasarderet er ikke tillægsord de ynder i NATO-kredse. Det er epic fail over hele linien.

Alt det ligner at han har mistet grebet og ikke ved hvad han laver mere, og eneste mulighed for at komme af med ham ligner et kup - og så giver det mening at han vil demotivere potentielle kupmagere med et fake kup, så de tænker, at det skal de ikke prøve på. Han har også fået "trænet" befolkningen i at gå direkte mod soldaterne. Så når der kommer et rigtigt kup, så kan det blive meget blodigt.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2016, 16:09

WOW ja Erdogan bruger det allerede til at tage magten over det hele.


Efter kupforsøget fjerner de tyrkiske myndigheder nu 2.745 dommere fra deres hverv. Det rapporterer tv-stationen NTV ifølge nyhedsbureauet Reuters.

http://politiken.dk/udland/ECE3301386/t ... res-hverv/
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Wizzze » 16. jul 2016, 17:08

Jasmin skrev:
Precaseptica skrev:To gutter på det danske subreddit kaster sig ud i lidt konspirationsteorier:

Mit gæt:
Hele situationen er orkestreret af Erdogan. 'Militæret' vil lige så stille overgive sig og Erdogan vil lande i Ankara og blive modtaget som frelser af Tyrkiet og som den store leder der overlevede et stort militærkup.
Han vil så bruge kuppet til at få rygdækning til at tage direkte kontrol med militæret. Hvis det sker, så vil han være en fuldbyrdet diktator, for det kan man godt være selvom man er demokratisk valgt, med direkte kontrol over både medier, militær og domstole og til dels, religiøse institutioner.


Det er mistænkeligt hvor meget dette kup falder i Erdogans favør. For det første kan man undre sig over at det er så dårlig planlagt, for det andet er det spøjst, for det andet er det en kæmpe fejl ikke at sørge for at tilfangetage regeringslederen når du forsøger et kup. Om det er Erdogan selv der har organiseret det skal jeg ikke kunne sige, men konklusionen er imidlertidigt den samme: Erdogan er manden, der fra et hotelværelse over facetime kunne få folket på gaden og støtte ham under et kup. Han kan flyve ind i Atatürk lufthavn som en helt, med støtte fra verdenssamfundet og enda oppositionen. Mandens største udfordring er reelt set militæret, der til forskel for de fleste andre steder i verden og adskilt fra staten (inspireret af Atatürk, for at kunne vælte en regering hvis den blev for islamistisk). Nu har han en reel argumentation for at overtage kontrollen med militæret og sammenlagt med det faktum, at manden har overtaget kontrollen med medierne gennem det seneste stykke tid, er vejen til total diktatur nu brolagt med sten fra helvede.
Det behøver ikke blive 9/11-konspiratorisk, men jeg føler at vi igennem aftenens begivenheder er blevet fortalt en historie, der virker iøjenfaldende iscenesat. Jeg kan se, at Erdogan/den store leder faktisk lige nu er landet i Atatürk lufthavn (hvilket åbenbart ikke er et problem under et militær kup) og skal til at tale... Det ville ikke undre hvis skylden blev lagt over på oppositionen.
Jeg vil hoppe i seng, håber at jeg tager fejl men det er i dag vigtig at være kritisk og ikke mindst lykkelig over at internettet stadig er ufiltreret hvad angår nyheder.
Atatürk må ligge og vende sig i graven, hans visioner om en sekulært Tyrkiet er ihvertfald ekstremt pressede i disse tider.
Jeg har nøjagtigt de same tanker.

Ironisk nok, kan dette ”kup” hjælpe Erdogans i hans søgen efter autoritære kontrol i Tyrkiet. Hvis han kan opfattes som forsvarer af den tyrkiske civile regering, kunne hans popularitet godt stige. Han kunne omsætte denne popularitet til stemmer i Tyrkiets parlament for konstitutionelle ændringer som giver ham ekstraordinære beføjelser, hans mangeårige mål.

Erdogan er helt klart en trussel mod det tyrkiske demokrati og sekularisme. Han leder AKP, et moderat islamistisk parti, der har "reformeret" tyrkiske skoler langs islamistiske linjer. Han har slået ned på Tyrkiets pressefrihed og skubbet på for forfatningsmæssige ændringer, der ville konsolidere farlige mængder af magt i hans hænder.

Den moderne tyrkiske republik blev grundlagt i 1923 af Mustafa Kemal Atatürk, en tidligere officer dybt engageret i en form for demokratisk nationalisme og benhård sekularisme som kaldes kemalismen.

Det tyrkiske militær ser sig selv som vogter af kemalismen, og har væltet fire tyrkiske regeringer siden 1960 for at beskytte Tyrkiets demokrati fra kaos og islamisk indflydelse. Hver gang, har militæret overladt landet til demokrati - dog i en forringet udgave hver gang.

Et militært kup har en tendens til at lykkes, hvis deres ledere kan overbevise andre medlemmer af militæret, at de uundgåeligt vil lykkes. Hvis folk tror modstand er nytteløs, vil endda regimets loyalister bare gå med strømmen. Det synes ikke at være tilfældet. Det tyder på, at store dele af militæret står på Erdogans side sammen med demonstranter og ledende politikere - herunder Erdogans modstandere.


Meget enig, og det bekymrer mig at de nu bruger dette kaos til at rense yderligere ud i den sekulære vestlig orienterede del af embedsapparatet. Ikke kun i militæret, hvor nok mange flere bliver ryddet af vejen, end bare dem som har været indblandet i kuppet. Men endnu mere bekymrende så har de nu skredet ind overfor dommerstanden, og fjernet over 2700 dommere over hele landet!
WTF, de har jo ikke været med i noget kup, det lugter slemt af at man er ved at sætte sig på domstolene. Så er man jo sikker på der bliver dømt, som man vil have det, men vi har jo magtens tredeling af en årsag, ellers ender man ved noget der ligner diktatur/enevælde.

http://politiken.dk/udland/ECE3301386/t ... res-hverv/
2
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2016, 17:25

Ligner for mig Tyrkiet har valgt side i deres evindelige eksistenskrise om vesten/asien - det bliver til Iran light.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf paint » 16. jul 2016, 17:34

eks-Maupassant skrev:Ligner for mig Tyrkiet har valgt side i deres evindelige eksistenskrise om vesten/asien - det bliver til Iran light.


Der er, i hvert fald for mig, ingen tvivl om at Erdogan bruger netop Europas frygt for en muslimsk totalitær stat, i egen baghave til egen fordel.
Han er ikke dummere end at han er klar over frygtens eksistens og han forstår at bruge den, ved at vifte lidt med muligheden af og til.

Dét lukker munden på den værste kritik, som f.eks lige nu.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2016, 19:50

En anden lidt suspekt ting er at den eneste vigtige offentlige bygning der er blevet stærkt beskadiget tilsyneladende er parlamentet? "Hov i kan desværre ikke forsamles i et stykke tid, fordi bygningen er i stykker."

Kan også være tilfældigt meeeen...
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf yessup » 16. jul 2016, 19:55

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Ligner for mig Tyrkiet har valgt side i deres evindelige eksistenskrise om vesten/asien - det bliver til Iran light.


Der er, i hvert fald for mig, ingen tvivl om at Erdogan bruger netop Europas frygt for en muslimsk totalitær stat, i egen baghave til egen fordel.
Han er ikke dummere end at han er klar over frygtens eksistens og han forstår at bruge den, ved at vifte lidt med muligheden af og til.

Dét lukker munden på den værste kritik, som f.eks lige nu.


At have Erdogan siddende ved magten er jo at have en muslimsk totalitær stat i baghaven. Erdogan er en moderat islamist indtil de islamiske kræfter er stærke nok til at træde åbent frem, derefter ryger det moderate.

Som han selv siger: "Demokratiet er en sporvogn: Man står på, og kører med, indtil man når der hvor man gerne vil hen. Derefter stiger man af."
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"