Madbudget

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Madbudget

Indlægaf Torn » 19. jul 2016, 12:01

Min bank giver mig mulighed for at se mit forbrugsoverblik, hvor de forskellige indtægter og udgifter er fordelt på forskellige kategorier. "Mad og indkøb" er en af de kategorier, og nu forsøger jeg at lave et budget.

I følge forbrugsoverblikket har jeg i gennemsnit over de sidste 6 måneder brugt 1.855 kr. på "mad og indkøb" pr. måned. Jeg troede, mit forbrug var i hvert fald 300 kr. mere, så jeg forsøger at finde poster, der er blevet kategoriseret forkert. Umiddelbart har jeg ikke kunnet finde dem.

Vi er to voksne, mand og kvinde. Min kæreste handler af og til frokost til sig selv, så der forvinder nogle af budgetpengene måske hen. Men ellers står jeg for dagligvareindkøb. Jeg kan ikke lige regne ud, hvorfor vores forbrug er så lavt, for vi spiser meget og vi spiser varieret. Vi får kød næsten hver dag... Så jeg gik hen og blev nysgerrig - måske vores forbrug er meget gennemsnitligt, egentligt.

Da jeg boede alene og var på SU, lå mit madbudget på 800 kr. om måneden. Det gav mere mening, da jeg levede sparet.

Hvad er dit madbudget? Hvor mange personer dækker budgettet over og overrasker summen dig? Er der nogle punkter i dit madforbrug, der sænker/hæver forbruget betydeligt?
0
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Madbudget

Indlægaf HappyHippo » 19. jul 2016, 12:17

Puha, for meget. Eller det er al husholdning, der går under et, og vi har fx 2 blebørn, som der ryger en del på.
Tror vi bruger 5000-6000kr om måneden. Vi er 2 voksne og 2 børn
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Madbudget

Indlægaf Wizzze » 19. jul 2016, 12:18

Torn skrev:Min bank giver mig mulighed for at se mit forbrugsoverblik, hvor de forskellige indtægter og udgifter er fordelt på forskellige kategorier. "Mad og indkøb" er en af de kategorier, og nu forsøger jeg at lave et budget.

I følge forbrugsoverblikket har jeg i gennemsnit over de sidste 6 måneder brugt 1.855 kr. på "mad og indkøb" pr. måned. Jeg troede, mit forbrug var i hvert fald 300 kr. mere, så jeg forsøger at finde poster, der er blevet kategoriseret forkert. Umiddelbart har jeg ikke kunnet finde dem.

Vi er to voksne, mand og kvinde. Min kæreste handler af og til frokost til sig selv, så der forvinder nogle af budgetpengene måske hen. Men ellers står jeg for dagligvareindkøb. Jeg kan ikke lige regne ud, hvorfor vores forbrug er så lavt, for vi spiser meget og vi spiser varieret. Vi får kød næsten hver dag... Så jeg gik hen og blev nysgerrig - måske vores forbrug er meget gennemsnitligt, egentligt.

Da jeg boede alene og var på SU, lå mit madbudget på 800 kr. om måneden. Det gav mere mening, da jeg levede sparet.

Hvad er dit madbudget? Hvor mange personer dækker budgettet over og overrasker summen dig? Er der nogle punkter i dit madforbrug, der sænker/hæver forbruget betydeligt?


Vores husholdningskonto bliver der sat 8.500kr. ind på hver måned. Den dækker så både mad, rengøringsartikler, shampoo/creme, diverse nips til hjemmet, cafebesøg osv.
Af rent mad indkøb tror jeg vi ligger omkring 5-5.500 pr. måned, dertil så cafe og restauranter også. Vi er 2 voksne (der opfører sig som børn i en slikbutik :blush: ) men 18-1900kr. om måneden lyder stadig lavt på mig. Når vi tager os sammen, og er alvorlige og laver madplaner (og følger dem :genert: ) så bruger vi omkring 3-3.200 kr. for 2 voksne på mad i en måned.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Madbudget

Indlægaf MyGirl » 19. jul 2016, 12:26

Vi har en "madkonto" som egentlig bruges både til mad, husholdning, når vi spiser ude, drikker to-go kaffe osv.

Vi sætter 6.500 ind på den om måneden og det er som regel meget passende - der er dog ofte små 1.000 kr. i overskud alt efter hvor meget, vi har været ude. Vi er to voksne og halvdelen af tiden også 3 børn.

Med det beløb synes jeg bestemt ikke, vi mangler noget. Vi spiser kød hver dag med meget få undtagelser og en del økologisk.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 19. jul 2016, 12:29

Wizzze skrev: Vi er 2 voksne (der opfører sig som børn i en slikbutik :blush: ) men 18-1900kr. om måneden lyder stadig lavt på mig. Når vi tager os sammen, og er alvorlige og laver madplaner (og følger dem :genert: ) så bruger vi omkring 3-3.200 kr. for 2 voksne på mad i en måned.



Jeg forstår det altså heller ikke. De 1.855 er naturligvis ekskl. café, som vi bruger gennemsnitligt 500kr på om måneden. Til sammen. Altså, vi køber ikke økologi eller dyrevelfærd. Men jeg tror ikke på, at vi henter så mange penge der... jeg leder videre efter fejlen.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 19. jul 2016, 12:30

"Mad og indkøb" dækker også her husholdning (rengøring, papir, shampoo, o.s.v). Altså alt det vi handler i dagligvarebutikker.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Madbudget

Indlægaf Pandesteg » 19. jul 2016, 12:31

Vi bruger 4000 kr om måneden. Men vi lever også "luksus"-agtigt i mine øje. Køber fortrinsvis økologisk, køber lækre drikkevarer (i form af San Pellegrino-vand f.eks.), velfærdskød, rugbrød fra Lagkagehuset osv. osv. Vi spiser til gengæld ikke kød hver dag, så ville budgettet nok stige for øko/velfærdskød er dyrt. Jeg må indrømme jeg ikke tænker så meget over at spare på madbudgettet, selvom det måske er i overkanten for 2 voksne. Så længe vi kan holde os til de 4000 kr om måneden, så tror jeg det er fint for os.

Edit: Det dækker også toiletpapir, tandpasta og i den dur, selvom jeg skriver madbudget.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Madbudget

Indlægaf Stars » 19. jul 2016, 12:38

Torn skrev:I følge forbrugsoverblikket har jeg i gennemsnit over de sidste 6 måneder brugt 1.855 kr. på "mad og indkøb" pr. måned. Jeg troede, mit forbrug var i hvert fald 300 kr. mere, så jeg forsøger at finde poster, der er blevet kategoriseret forkert. Umiddelbart har jeg ikke kunnet finde dem.

Betaler du/I ALTID med kort, eller er det nogle kontanthævninger/"100 kr over beløbet", der ikke er kommet med?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 19. jul 2016, 12:44

Stars skrev:
Torn skrev:I følge forbrugsoverblikket har jeg i gennemsnit over de sidste 6 måneder brugt 1.855 kr. på "mad og indkøb" pr. måned. Jeg troede, mit forbrug var i hvert fald 300 kr. mere, så jeg forsøger at finde poster, der er blevet kategoriseret forkert. Umiddelbart har jeg ikke kunnet finde dem.

Betaler du/I ALTID med kort, eller er det nogle kontanthævninger/"100 kr over beløbet", der ikke er kommet med?


Altid med kort. Jeg bruger nærmest ikke kontanter længere. Vi betaler ikke med mobilepay - de ville også kunne falde i forkert kategori, men det er altså ikke tilfældet. Jeg fatter det simpelthen ikke. :gruble:
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Madbudget

Indlægaf MyGirl » 19. jul 2016, 12:50

Torn skrev:"Mad og indkøb" dækker også her husholdning (rengøring, papir, shampoo, o.s.v). Altså alt det vi handler i dagligvarebutikker.


Ja, så er det godt nok få penge, vil jeg mene, men det kan jo sagtens være. Man kan jo nemt have "dyre"/"billige" vaner uden rigtig at lægge mærke til det og uden at det er et bevidst sparsommeligt valg.

Meget af det kommer jo nok an på, hvad ens "standardsortimenter" er derhjemme. Vi har f.eks. altid 4-6 forskellige morgenmadsprodukter i huset, hvor det jo nok er væsentligt billigere, hvis man er en havregrynstype (det er nu mest for børnenes skyld herhjemme, men princippet om ikke andet). Derudover har vi stort set altid et par bakker friske bær og "eksotisk" frugt i huset (hvis man deler en bakke blåbær og en bakke kirsebær et par aftner eller 4 om ugen, er det jo nærmest 5-800 kr. om måneden bare der.)

Hertil kommer jo også, hvor meget man spiser hjemme. (Jeg spiser f.eks. både morgenmad og frokost på arbejdet.)
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 19. jul 2016, 12:55

MyGirl skrev:
Torn skrev:"Mad og indkøb" dækker også her husholdning (rengøring, papir, shampoo, o.s.v). Altså alt det vi handler i dagligvarebutikker.


Ja, så er det godt nok få penge, vil jeg mene, men det kan jo sagtens være. Man kan jo nemt have "dyre"/"billige" vaner uden rigtig at lægge mærke til det og uden at det er et bevidst sparsommeligt valg.

Meget af det kommer jo nok an på, hvad ens "standardsortimenter" er derhjemme. Vi har f.eks. altid 4-6 forskellige morgenmadsprodukter i huset, hvor det jo nok er væsentligt billigere, hvis man er en havregrynstype (det er nu mest for børnenes skyld herhjemme, men princippet om ikke andet). Derudover har vi stort set altid et par bakker friske bær og "eksotisk" frugt i huset (hvis man deler en bakke blåbær og en bakke kirsebær et par aftner eller 4 om ugen, er det jo nærmest 5-800 kr. om måneden bare der.)

Hertil kommer jo også, hvor meget man spiser hjemme. (Jeg spiser f.eks. både morgenmad og frokost på arbejdet.)



Ja, du har ret. Jeg har lige lavet en grov oversigt over vores "typiske madvarer" i hjemmet og hvor ofte vi køber dem i løbet af ugen. Det gav et ugentligt madbudget (kun mad!) på 367kr. Altså, det er meget usikkert beløb, men det peger måske alligevel på nogle ret billige vaner. Vi er også først fornyligt hopper af SU'en og over til månedslønnen, så det spiller nok ind på vores vaner. Alligevel undrer jeg mig.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Madbudget

Indlægaf Wizzze » 19. jul 2016, 12:56

Det er ikke noget med at I har købt stort ind, lige før en månedsafslutning, så indkøbet er registreret i en anden måned, og det får så den efterfølgende måned til at se "billig" ud? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 19. jul 2016, 12:57

Wizzze skrev:Det er ikke noget med at I har købt stort ind, lige før en månedsafslutning, så indkøbet er registreret i en anden måned, og det får så den efterfølgende måned til at se "billig" ud? :gruble:


Jeg har kigget på 6 måneders og 12 måneders interval. Kigger jeg over hele året ligger vores budget endnu lavere.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Madbudget

Indlægaf Spjaerten » 19. jul 2016, 12:59

Jeg køber hvad jeg lyster af ting til husholdning. 75% af mine indkøb er i netto fordi jeg har en lige udenfor døren.

Dvs jeg tjekker da tilbud på de ting jeg skal bruge her og nu og køber dato varer. Men jeg "hoarder" ikke og har lager af vare.

Resten af indkøb er typisk i Føtex.

For 1 person kan jeg se det ligger på 2000-2200 pr mdr.

Ekskl. Cafe og lign.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Madbudget

Indlægaf MyGirl » 19. jul 2016, 13:08

Ny er jeg gået i analysemode (fordi jeg fornemmer, du selv er nysgerrig :genert: ) og tror måske faktisk ikke, det er så urealistisk.

Hvis man - som nævnt - ikke har så mange de der latterlige dyre vaner, som jeg har tendens til, og man er to mennesker, og det ikke tæller cafebeøg og lignende.

For hvis jeg skræller vores ned - nu lavede jeg lige øvelsen i netbanken - så bruger vi ca. 4.800 kr. om måneden gennemsnitligt de sidste 6 mdr. Har I mange gæster? For jeg kan se, at jeg gerne har gennemsnitligt ca. 1 post om måneden, hvor jeg har brugt måske 1.000 +/- på en weekend til gæstebesøg/fødselsdagsgæster mv. Herudover ved jeg positivt, at jeg nok har brugt gennemsnitligt 500 kr. om måneden på tøj og lignende til ungerne. Det giver et gennemsnit på måske ca. 3.500 om måneden hos os på mad og husholdning og det som sagt med 3 børn 50% af tiden og nogle lidt dyre vaner. Så måske det faktisk er realistisk jeres :gruble:

(Undskyld jeg spammer, men det blev lige meget mere vigtigt end halvsløvt arbejde for min indre budgetnørd :D )
0

Tilbage til "Mad og drikke"