Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Garfield » 15. sep 2015, 08:11

dgd2007 skrev:Jeg har for nylig fundet ud af, at det er skinnet, der bedrager. Ikke "skindet" :)
Men det giver jo selvfølgelig stadig den samme mening, at det tilsyneladende ikke altid dækker det faktiske.


Den fejl har jeg så også lavet indtil nu. Jeg troede også det var "skindet", men kan egentlig ret godt lide det rigtige udtryk, "skinnet bedrager".
1
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8963
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18272

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Mi55y » 21. sep 2015, 14:01

Jeg læste som barn og langt op i min teenagetid stakåndet som stå-kandet. Og eftersom jeg aldrig havde hørt om nogen, der hed Vibeke udover hende, jeg læste om i Wendy-bladene, så blev det til Vi-bække inde i mit hoved - lige indtil jeg nævnte det for en veninde, som var flad af grin...
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf decibell » 21. sep 2015, 14:29

Det hed slu-køret (i stedet for sluk-øret) i mit hoved, da jeg var barn/ung, selv om det ikke gav mening. Jeg griber stadig mig selv i at udtale det sådan i hovedet, hvis jeg en sjælden gang læser det.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 778
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1180

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Brutus » 21. sep 2015, 15:45

Jeg må indrømme, at jeg var ret voksen, før det gik op for mig at det ikke hedder lyn-gris, men derimod lyng-ris.
Den der med ko-parret har jeg også været på.
2
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 23. sep 2015, 15:56

Hvis man også må bringe nogle på sine børn og svigerbørns vegne, så har der da været et misforståelser af spilnavne i tidens løb:

Axis and Allies => Action and Airlines
Prinsen af Persien => Prinsen af Perkien :)
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Aima » 23. sep 2015, 16:13

Den der hane med kogende vand, troede jeg, indtil for ganske nylig, hed en 'cougar', og hver eneste gang jeg har været i min mors køkken, siden hun fik sådan én, har jeg undret mig lidt for mig selv over koblingen puma/kogt vand.

Og så troede jeg da jeg var barn, at min onkel Edwin hed Onkel Ketchup.

'Tablet' altså som i en iPad og 'wi-fi' skal jeg også overveje udtalen af hver gang. Jeg fordansker det, hvis jeg ikke tænker mig om. Generelt er jeg temmelig Amalie-agtig i mit sprog, hvis ikke jeg lige gør mig umage, og det gør jeg ikke, når jeg bare sådan sludrer, så der kommer egentlig ret meget lort ud af min mund, det er virkelig godt jeg ikke gør mig på TV.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 23. sep 2015, 16:29

Aima skrev:Den der hane med kogende vand, troede jeg, indtil for ganske nylig, hed en 'cougar', og hver eneste gang jeg har været i min mors køkken, siden hun fik sådan én, har jeg undret mig lidt for mig selv over koblingen puma/kogt vand.

Den kan jeg da ikke gætte, hvad skal være ...? :gruble:
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf decibell » 23. sep 2015, 16:35

Aima skrev:Den der hane med kogende vand, troede jeg, indtil for ganske nylig, hed en 'cougar', og hver eneste gang jeg har været i min mors køkken, siden hun fik sådan én, har jeg undret mig lidt for mig selv over koblingen puma/kogt vand.


Det er også et sært navn til en vandhane (og jeg ved godt, det er firmanavnet, men sådan i daglig tale). :D

dgd2007 skrev:
Aima skrev:Den der hane med kogende vand, troede jeg, indtil for ganske nylig, hed en 'cougar', og hver eneste gang jeg har været i min mors køkken, siden hun fik sådan én, har jeg undret mig lidt for mig selv over koblingen puma/kogt vand.

Den kan jeg da ikke gætte, hvad skal være ...? :gruble:


Det er en Quooker hane.

http://www.quooker.dk/dk#3igmOiGUB6DsdPCd.97
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Aima » 23. sep 2015, 16:35

dgd2007 skrev:
Aima skrev:Den der hane med kogende vand, troede jeg, indtil for ganske nylig, hed en 'cougar', og hver eneste gang jeg har været i min mors køkken, siden hun fik sådan én, har jeg undret mig lidt for mig selv over koblingen puma/kogt vand.

Den kan jeg da ikke gætte, hvad skal være ...? :gruble:


Sådan en: http://www.quooker.dk/dk/m#OwCUHuPxvrb2sUyO.97

'Quooker'. Åbenbart.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Kalimsofie » 23. sep 2015, 16:39

dykkersild skrev:Jeg har virkelig skulle øve på ordet Vietnam - de første 25 år af mit liv kunne jeg ikke udtale det - det blev konsekvent til Jetjam.


Det minder mig om en god ven, jeg har. Han kommer fra Aars, og her siger man altså "Wetnam". Min yndlingssætning fra hans side er den legendariske: "Wo'rn er wejret i Wetnam?" :D
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 24. sep 2015, 07:20

Selveste TV2 News havde lige en her til morges ... nemlig at Jysk havde åbnet butik i Grækenland som det "ni-og-tredivte-tyvende" land :)

Det der med "-tyve" er jo meget sjovt, men ikke bare noget, man kan sætte bag alle tal - kun dem, der kommer af noget med "gange tyve". Fx "tresindstyve" = 3*20 = 60 og "halvtredsindstyve" = 2½*20=50.

Jeg ved dog ikke med "de fyrretyve røvere", om ikke det er en, der har sneget sig ind ved fejltagelse i sin tid? :gruble:
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf decibell » 27. sep 2015, 09:40

Nu er det ikke mig, der har misforstået ordet, men jeg kunne ikke lige finde andre tråde, det passede ind i. :gruble:

Jeg var for nylig på et kursus, hvor flere fik sagt "medarbejdere", selv om de mente kolleger. Der blev de også rettet af kursuslederen, da det netop er ledere/chefer, der har medarbejdere, mens almindelige ansatte har kolleger - og i den jobfunktion, hvor de skulle benytte ordet, var det ret vigtigt, at der ikke var nogen tvivl om, at man "kun" var kolleger.

Jeg kan på en måde godt forstå, at det bliver misforstået, for det er jo MEDarbejder, ergo også en man arbejder sammen med. Men virkeligheden er en anden, endnu. Det ender nok som pendulord.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. sep 2015, 17:05

Jeg troede at stilleben skulle udtales stille-ben.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. sep 2015, 17:07

dgd2007 skrev:Selveste TV2 News havde lige en her til morges ... nemlig at Jysk havde åbnet butik i Grækenland som det "ni-og-tredivte-tyvende" land :)

Det der med "-tyve" er jo meget sjovt, men ikke bare noget, man kan sætte bag alle tal - kun dem, der kommer af noget med "gange tyve". Fx "tresindstyve" = 3*20 = 60 og "halvtredsindstyve" = 2½*20=50.

Jeg ved dog ikke med "de fyrretyve røvere", om ikke det er en, der har sneget sig ind ved fejltagelse i sin tid? :gruble:


Fyrretyve betyder '4 tiere'. På oldnordisk hed det 'fjórir tigir', og det udviklede sig gennem sproghistorien til fyrretyve.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf decibell » 27. sep 2015, 18:12

Fru Sunshine skrev:Jeg troede at stilleben skulle udtales stille-ben.


Sådan læste jeg det også. Og udtrykket virkede da heller ikke ulogisk, når det var om malerier af genstande, der var opstillede og stod stille. De stod på stille ben.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.

Tilbage til "Sprog"