Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf HerErJeg » 20. jul 2016, 05:54

Hvad siger videnskaben og hvad oplever I selv? Man hører af og til bemærkningen, at "sådan ser alle ud i den familie", underforstået et det nærmest er genetisk at have for meget på sidebenene.
På den anden side, så kan der argumenteres for at fedme nu engang skyldes, at der kommer flere kalorier ind end kroppen kan slippe af med igen.
Vi har det ikke i familien sådan bredt betragtet. Det vi døjer med er helt på individuelt plan, men vi kender også familier hvor stort alle er ramt af alt for mange kilo. Om det så er arv, hvor selv en kop vand kan fede, groft sagt, eller det skyldes arv i hvordan man laver rigelig fed mad, det finder vi så nok aldrig helt ud af.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf HerErJeg » 20. jul 2016, 06:23

Jeg tror også at selv om der er salat på bordet, som ser pænt for fornuftigt ud, så tager det altså tid at forbrænde 2 store skefulde sovs med en fedtprocent på 50. Sovsen er bare et ligegyldigt tilbehør som ingenting betyder.

Konen og jeg skulle servere til en barnedåb og der skulle serveres flæskesteg som vi skulle holde øje med i ovnen. Vi skulle ikke gøre noget omkring sovsen, morfaren vidste lige hvordan... Så kom ham den her vældigt store mand, tager alt fedtet fra flæskestegen og hælder i en gryde, en hel margarine på 500 gr + en ½ liter piskefløde 38%. Kartoffelvandet blev brugt til fortynding, så skulle den nemlig ikke jævnes.

Så skal der altså ædes meget salat for at forbrænde sådan en omgang. Og så forbrænder salaten jo ingenting, men skal hjælpe med til at få færre kalorier med i kosten.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf HerErJeg » 20. jul 2016, 06:51

Sådan lidt både ja og nej. Vi får jo også tudet ørerne fulde omkring "de gode friske råvarer", hvor det ligger i luften at alt er godt, bare man har brugt en masse penge på et ansvarligt produkt. Men en ost indeholder lige meget fedt uanset om den koster 10 kr. eller 149 kr. Det samme gør bacon og hakkekød (såfremt pakkerne er mærket ens) og en mængde andre ting.
Frysepizza eller pizza fra Hassan har et sindsygt dårligt ry og man kan næsten skamme sig over at proppe sig selv med det, hvis man ikke lige gider.
Hvis man så har overskudet og bruger en farlig masse tid og en hulens masse penge på at lave det hele selv, så har man en fantastisk følelse af at være "sund", selv om pizzaen stadig sejler i ost og Gorgonzola og peperoni og alt der gode snask. Målt på fedt kan det måske næsten være at den hjemmelavede er meget værre, fordi den får fuld gas, når nu alle sejl er sat til.
Så kan der være en farlig masse omkring tilsætningsstoffer i billige produkter, men det er en helt anden snak.
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Oveditlevsen » 20. jul 2016, 07:15

Genetik kan spille en rolle: http://www.avisen.dk/tabu-din-fedme-kan ... 24423.aspx

Så for nogle er det uforskyldt, og andre spiser for meget. Man bør ikke generalisere ud fra enkelte eksempler i ens eget liv, som der bliver gjort i denne tråd.
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Æble » 20. jul 2016, 07:27

Personligt tror jeg det i mange tilfælde skyldes genetik. Synes det er ret logisk at der er forskel på kroppe. Og tror ikke på at det er fordi alle slanke mennesker kæmper for at være det mens overvægtige bare lader stå til.

Min mors side at familien er alle lidt kraftige i det med tendens til overvægt. Min mor er lykkes med at smide 25 kg og holde vægten, men det har været og er en kamp. Herhjemme spiser min mand og jeg generelt den samme kost. Vi har begge frokostordning, og jeg er meget påpasselig med ikke at overspise hvor min man guffer løs. Han er slank og jeg er overvægtig. Han løber et par gange om ugen og jeg cykler på arbejde, så motionsmæssigt er det det samme. Så hvis kroppe fungerede ens burde vi have samme kropsform.

Jeg så engan en ret interessant BBC dokumentar på youtube. Den hed noget i stil med "why skinny people are skinny". De lavede et forsøg hvor de prøvede at få slanke mennesker til at tage på. Deres kroppe reagerede helt vildt med modstand mod de ekstra kalorier og de havde svært ved at tage på. Konklusionen var at alle kroppe har en "idealvægt". Nogles er lav andres (for) høj. Dvs at nogle har sværere ved/skal gøre mere for at at opretholde en normal vægt.
3
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Studsgaard » 20. jul 2016, 07:28

Jeg kan tale ud fra mig selv og alt den viden jeg har fået efter min GBY.

Jeg spiste forkert og formeget igennem mange år. Jeg har brugt sukker som andre bruger alkohold eller stoffer - jeg var afhængig af sukker, det er fantastisk til at dulme følelser.
Samtidig har jeg aldrig lært noget om sund mad hjemmefra. Jeg voksede op med udkogte posegrønsager som det grønne indslag i maden. Hvilket jeg slet ikke kan spise pga konsistensen.

Så jeg blev fed!

Jeg lærte via samtaler om mit misbrug af mad/sukker. Blev klogere på mig selv og fik en GBY.

Men den dag idag kan jeg stadig ikke spise alm sund mad i samme mængder som andre på min alder/størrelse kan.
Mit stofskifte er tjekket, der er ikke nogen lægelig forklaring. Men spiser jeg mere end 1200 kalorier om dagen så begynder jeg at tage på igen. Det er der hvor andre taber sig, så genetik spiller også ind. Ikke kun de sunde madvare og mængder.
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Æble » 20. jul 2016, 07:29

Her er den: https://m.youtube.com/watch?v=U1hbPXooB1U

Den hed "why skinny people arent fat"
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf HerErJeg » 20. jul 2016, 07:34

Studsgaard skrev:Jeg kan tale ud fra mig selv og alt den viden jeg har fået efter min GBY.

Jeg spiste forkert og formeget igennem mange år. Jeg har brugt sukker som andre bruger alkohold eller stoffer - jeg var afhængig af sukker, det er fantastisk til at dulme følelser.
Samtidig har jeg aldrig lært noget om sund mad hjemmefra. Jeg voksede op med udkogte posegrønsager som det grønne indslag i maden. Hvilket jeg slet ikke kan spise pga konsistensen.

Så jeg blev fed!

Jeg lærte via samtaler om mit misbrug af mad/sukker. Blev klogere på mig selv og fik en GBY.

Men den dag idag kan jeg stadig ikke spise alm sund mad i samme mængder som andre på min alder/størrelse kan.
Mit stofskifte er tjekket, der er ikke nogen lægelig forklaring. Men spiser jeg mere end 1200 kalorier om dagen så begynder jeg at tage på igen. Det er der hvor andre taber sig, så genetik spiller også ind. Ikke kun de sunde madvare og mængder.


Så du skal holde dig selv i ørerne og styre dit indtag, hvis ikke det skal løbe løbsk? Hvor meget er 1200 kalorier i forhold til normalt indtag? Så jeg læser det som om, at selv om det ligger i generne, så kan det alligevel kontrolleres, når du nu har fundet ud af hvor dit balancepunkt ligger.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Annione » 20. jul 2016, 08:25

Det er ganske muligt at nogle har gener, der gør at de har tendens til at blive fede - men spiser man efter sin krops behov, så bliver man altså ikke fed. Der findes ikke nogen, der bliver fede af en kop te (uden sukker altså).

Jeg tror dårlige vaner er mere nedarvede, end fedme-gener. Er man vandt til at det skal kage på kaffebordet og slik til fjernsynskiggeriet - så har man nok lidt mere at kæmpe med, end de fleste.
10
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 08:28

Et eller andet sted synes jeg, at det er helt indlysende. Naturligvis er der genetiske forskelle på vore kroppe - også når det gælder fedtophobning. Vægt er på mange måder en simpel formel. Det, du ikke forbrænder, tager du på af. Men der er forskel på, hvor meget man forbrænder. Forhold som højde, drøjde, stofskifte, sygdom og aktivitetsniveau. Nogle faktorer forbundet til miljø, nogle til genetik.
4
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 20. jul 2016, 10:04

Som Annione er jeg også af den opfattelse, at det nok mere er dårlige vaner, der nedarves, end det er fedmen selv.

Gennem mine teenageår var jeg en tynd spirrevip, men lige så snart jeg flyttede ud, begyndte de vaner, jeg var vokset op med, at manifestere sig i mit eget forhold til mad og motion. Jeg kommer fra et hjem, hvor min mor har været overvægtig al den tid jeg husker, og min far var en bette splejs. Det var min mor, der bestemte, hvilke retter der stod på bordet, og det var sjældent af den sundere slags (hvilket måske også lidt er min fars skyld, for han var noget traditionelt anlagt på det punkt, og hvis min mor prøvede noget nyt, var han ofte meget kritisk over for det... )

Min far var altid out and about og lavede noget, og min mor var vant til fra barnsben at sidde hjemme på sofaen foran TVet med en pose chips.

Jeg "arvede" mit forhold til mad og motion fra min mor. Det er nemmere og sjovere at sidde på sofaen og æde chips, og det der med at gå ud og lave noget, det gjorde man kun, hvis man var nødt til det. Jeg slås stadig mentalt med det i dag, og det endte da også med at resultere i en overvægt, som var fuldkomment vanvittig. Jeg er blevet bedre til at styre, hvad jeg propper indenbords, men den der med at komme ud og lave noget og være aktiv... den halter stadig lidt... (Så er det godt man har Netflix og en motionscykel :D )
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 10:12

Jeg er vokset op i en familie med almindelige sunde madvaner. Vi har alle tendens til overvægt, fordi vi ikke har den der mæthedsfornemmelse, som andre har.

Jeg røg så yderligere ud i BED og blev fed.

Først efter jeg blev gastric bypass-opereret, lærte jeg hvad "mæt" betyder. Jeg havde aldrig haft den fornemmelse før , så jeg blev temmelig forskrækket første gang.

Nu er min krop så stabil, og jeg skal bestemt også tænke over mit kalorieindtag, hvis jeg ikke vil være en af de opererede, der tager det hele på igen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf kidkomb » 20. jul 2016, 12:17

DenSyngendeLussing skrev:Til syvende og sidst, så er der ingen genetisk make-up, stofskiftelidelser eller sygdomme i verden, der gør dig fed (pånær Prader-Willis syndrom, hvor det ganske enkelt ikke er muligt for den syge at styre sin voldsomme spisestrang).

Der findes ikke ét eneste menneske i verden, der ikke kan tabe sig, hvis han/hun spiser efter sit TDEE (Total Daily Energy Expenditure, eller på godt dansk, daglige energiforbrug). Jeg ved godt, at jeg nok får nogle på nakken nu, for det er en enormt populær og udbredt misforståelse, at der findes mennesker, for hvem det er fysisk umuligt at tabe sig. Men det passer ganske enkelt ikke. Det ville være et direkte brud på termodynamikkens 1. lov.

Til gengæld findes der dårlige kost- og motionsvaner, ofte nedarvede. Der findes muligvis folk, der er mere genetisk disponerede for overvægt. Der findes medicin, der pludselig nedsætter dit stofskifte, så du ikke længere kan spise, som du gjorde før. Der findes lidelser som PCOS, der kan føre til let(!)overvægt, hvis man spiser forkert. Der findes psykisk afhængighed og traumer, som gør, at overspisning bliver til en krykke og en coping-mekanisme.

Alle mennesker er fysisk i stand til at tabe sig, hvis de spiser den rigtige kost og/eller ikke overspiser. Nogle er måske mere udfordrede af den ene eller anden grund, men de KAN. Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at påstå, at det er nemt for alle. Overvægt og fedme er for rigtigt mange mennesker blot et symptom på det virkelige problem.

Til det markerede:
Det er nok det vigtigste punkt i diskutioner som denne her.
Min påstand er, at næsten alle tilfælde af overvægt er psykisk betinget.
Og altså derfor utrolig svært at have med at gøre.
Derfor er det så svært at tabe sig og derfor er der så få, der lykkes med det, på en varig og sund måde.

Når det er sagt, så ER alle kroppe forskellige. Og generne har en stor del at sige mht til kropsform.
Nogle kropsformer ser tykke ud, selvom de egentlig ikke er det og andre ser tynde ud, selvom de egentlig ikke er det.
Det har også meget at sige, om man ser kraftig ud i ansigtet/hovedet eller ej.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Grissebassen » 20. jul 2016, 12:34

Jeg tror også, at gener spiller en større rolle, end man umiddelbart skulle tro.
Jeg har selv små fem kilo for meget på kroppen, som er virkelig svære for mig at komme af med, med mindre jeg tager ekstreme metoder i brug. Resten af min familie vejer mindst 10 kg for meget.
Jeg er vokset op uden sovs på bordet, smør på brødet og hvor slik var noget, man kun spiste om fredagen. Min familie bestræbte sig i høj grad på at være selvforsynende og leve af det, ville selv kunne dyrke i haven. Vi cyklede alle på arbejde og i skole ca. 10 km hver vej. Min mor havde en sygdom i maven, som, efter hun blev opereret for den, gjorde at hun havde problemer med at spise. Siden hendes operation for 15 år siden, har jeg aldrig set hende spise mere end to små måltider om dagen. Hun cykler stadig ca. 20 km dagligt, men vejer stadig 10-15 kg for meget. Hendes bror, min onkel, lever også i høj grad også selvforsynende. Han løber maraton et par gange om året, og er, på trods af at han er 70 år, en stor mand der vejer mindst 20 kg for meget, sikkert i bedre fysisk form end mig, der ellers er ung og forsøger at passe nogenlunde på formen.
En af mine gode venner, gik med en drøm om at komme i militæret. Han blev kasseret, fordi han var for undervægtig. Det tog ham en enorm indsats på en streng diæt at tage nok på til at komme ind. Jeg har altid undret mig over, at der er mange mennesker der ikke kan tage på. Men når overvægtige mennesker har svært ved at tabe sig, er det altid dem selv man bebrejder. I min optik er det ganske logisk, at hvis man kan være undervægtig og have næsten umuligt svært ved at tage på - hvorfor kan det omvendte så ikke også være gældende, uden det nødvendigvis skyldes dårlig livsstil?
Kroppe og måden hvorpå den lager fedt MÅ være genetisk betinget. Selvfølgelig kan man ved hjælp af den rette livsstil ændre på det. Men det er generne der afgør, hvor nemt/svært det er, samt hvad der skal til.
Senest rettet af Grissebassen 21. jul 2016, 10:49, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Indlæg: 300
Tilmeldt: 13. feb 2016, 20:37
Kort karma: 91
Likede indlæg: 711

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf De Suspekte Bryster » 20. jul 2016, 14:22

DenSyngendeLussing skrev:I øvrigt, så bliver påstanden om, at fedme er arveligt jo alene tilbagevist af det faktum, at fedme og overvægt først inden for de sidste 20-30 år er blevet en regulær folkesygdom. Sådan fungerer genetik altså ikke.


Det gør det da, hvis det er deres krops reaktion på, at vi i den vestlige verden generelt bevæger os meget mindre, sover mindre og har et helt vanvittigt udvalg af mad. Der er nogle, der aldrig bliver overvægtige uanset hvor meget de spiser, fordi deres krop justerer forbrændingen og så er der nogle, der skal holde sig til lavkalorie-diæt for ikke at tage på. 1200 kcal, som Studsgaard skriver, hun er nødt til at holde sig på, ville for langt de fleste betyde at de tabte sig. Det handler ikke om psykologi.

Det er ikke sådan, at har du et gen, så kommer det også til udtryk og det ved vi jo godt. For vi ved jo alle, at vi kan have recessive gener, som fx. genet for blå øjne, der ikke kommer til udtryk hos os, fordi vi også har det dominante gen for brune øjne. (Nej, sådan fungerer det ikke helt, men til første approksimation). På samme måde er der gener, der først kommer til udtryk, når der er noget, der aktiverer dem og indtil da, gør genet ingenting. Det med gener og overvægt er så komplekst at man ikke kan sige, at der er et fedme-gen, men så vidt jeg ved, er der ret mange studier, der viser, at genetik spiller en rolle i et eller andet omfang.

Jeg tror, at det en dag vil være sådan at alle får fastlagt deres gener og dermed får at vide, hvad de er disponeret for og hvad de skal være påpasselige med. Det vil selvfølgelig også betyde at nogle får at vide, at de formentlig ikke vil blive særlig gamle, men det er en helt anden diskussion om det er godt eller skidt.

Ja, mennesker uden særlige ekstreme sygdomme kan tabe sig, hvis de spiser mindre, men det betyder jo ikke at vi alle kan få samme krop. Det er synd, hvis nogle bruger "vi har jo tendens til overvægt", som en sovepude i stedet for at se det som en fælles udfordring.


En lille "sidenote":
Mad er blevet helt ufatteligt tilgængeligt. Jeg tror ikke, folk tænker over det så tit, men prøv at stoppe op en dag i supermarkedet, kig på udvalget og SE det. Se, hvor meget mad og hvor meget forskelligt mad, der ligger fremme. Det er bevist flere gange at jo større udvalget er, jo mere spiser folk. Folk spiser mere i en buffet. Folk spiser flere M&Ms, når de har forskellige farver end hvis de er ensfarvede.
3

Tilbage til "Helbred"