Madbudget

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Madbudget

Indlægaf PaleSeptember » 20. jul 2016, 09:41

Vi er 2 voksne og overfører 3500 til vores husholdningskonto om måneden. I realiteten bruger vi dog nok 4000 kr. på mad og husholdning om måneden, for vi overfører tit ekstra sidst på måneden. Café og restaurantbesøg er ikke inkluderet.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Madbudget

Indlægaf Flora » 20. jul 2016, 10:20

Jeg har ikke helt overblik over hvor meget jeg bruger til mad, men jeg vil skyde på ca. 2000 kr om måneden bare til mig selv.

Den der netbankfunktion I skriver om som opgør det, er det nogen der ved om den findes hos Nordea? Synes ikke jeg kan finde den i netbank :gruble:.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 20. jul 2016, 11:00

Smiling_Goat skrev:
Akehurst2 skrev:
Smiling_Goat skrev:Vi bruger også sært få penge. Jeg forstår det heller ikke.

Vi er tre voksne mennesker, og lægger 500 kr. i en kuvert til hver uge. Når ugen er slut lægger jeg 200 kr. fra kuverten i en overskudskuvert, fordi vi ikke fik brugt dem.

Jeg forstår det simpelthen ikke. Vi lever sundt og varieret med en masse grønsager osv. Jeg er god til at få brugt alt i køleskabet, jovist, og jeg har også nogle regler for, hvor meget jeg vil betale for de forskellige ting, men jeg vidste ikke, at man kunne leve for så lidt. Ingen sulter, og alle synes maden er god og varieret. Jeg forstår det ikke, og det er noget vi jævnligt undrer os over herhjemme.


Er det virkelig til tre måltider om dagen? :8:

Jeg ved ikke, hvad vores madbudget er. Jeg spiser frokost på arbejde, og det koster 28 kr. om dagen, og det er ca. det eneste, jeg har helt styr på i forhold til penge brugt på mad.


Min kæreste er med i en frokostordning på sit arbejde, men alt andet spiser han herhjemme - og han spiser ikke ligefrem lidt. Vi andre to spiser alle måltider i hjemmet (tre eller flere.)

Jeg synes, det lyder fuldstændigt umuligt at leve for så lidt.


Men så er det jo minimum 46 måltider til voksne mennesker om ugen - for 300 kr. Det kan jo ikke lade sig gøre at holde alle måltider under 7 kr. pr. måltid pr. person i gennemsnit, medmindre man har stor køkkenhave eller på anden måde er selvforsynende, og det ikke indregnes, eller man lever af havregrød kogt på vand og pasta uden ketchup.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Madbudget

Indlægaf mariannaa » 20. jul 2016, 11:08

Jeg bruger vel en 3500,- om mdr. (jeg har så også et misbrug af sushi, så det tæller op i budgettet).
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Madbudget

Indlægaf Wizzze » 20. jul 2016, 11:18

Smiling_Goat skrev:
Akehurst2 skrev:
Smiling_Goat skrev:
Akehurst2 skrev:
Smiling_Goat skrev:Vi bruger også sært få penge. Jeg forstår det heller ikke.

Vi er tre voksne mennesker, og lægger 500 kr. i en kuvert til hver uge. Når ugen er slut lægger jeg 200 kr. fra kuverten i en overskudskuvert, fordi vi ikke fik brugt dem.

Jeg forstår det simpelthen ikke. Vi lever sundt og varieret med en masse grønsager osv. Jeg er god til at få brugt alt i køleskabet, jovist, og jeg har også nogle regler for, hvor meget jeg vil betale for de forskellige ting, men jeg vidste ikke, at man kunne leve for så lidt. Ingen sulter, og alle synes maden er god og varieret. Jeg forstår det ikke, og det er noget vi jævnligt undrer os over herhjemme.


Er det virkelig til tre måltider om dagen? :8:

Jeg ved ikke, hvad vores madbudget er. Jeg spiser frokost på arbejde, og det koster 28 kr. om dagen, og det er ca. det eneste, jeg har helt styr på i forhold til penge brugt på mad.


Min kæreste er med i en frokostordning på sit arbejde, men alt andet spiser han herhjemme - og han spiser ikke ligefrem lidt. Vi andre to spiser alle måltider i hjemmet (tre eller flere.)

Jeg synes, det lyder fuldstændigt umuligt at leve for så lidt.


Men så er det jo minimum 46 måltider til voksne mennesker om ugen - for 300 kr. Det kan jo ikke lade sig gøre at holde alle måltider under 7 kr. pr. måltid pr. person i gennemsnit, medmindre man har stor køkkenhave eller på anden måde er selvforsynende, og det ikke indregnes, eller man lever af havregrød kogt på vand og pasta uden ketchup.


Jamen jeg ved heller ikke, hvordan vi bærer os ad. Jeg ved, at jeg den første i måneden hæver 2000 kr, og lægger 500 kr. i fire kuverter. Om mandagen tager jeg den ene 200-kroneseddel og den varer til onsdag/torsdag/fredag, hvor jeg så tager en 100-kroneseddel, som varer weekenden over. Mandag tager jeg de resterende 200 kr. og lægger i en kuvert med penge, der var i overskud for den passerede uge.

Jeg står for indkøb og madlavning, og kan se, at der ikke dukker madvarer op, jeg ikke er klar over, vi havde. Jeg kan ikke forklare det. Det der kommer tættest en forklaring er, at jeg virkelig får brugt nærmest alt i køleskabet. Når vi har grønsager til overs, finder jeg en opskrift, hvor de kan bruges, og så spæder jeg løbende til, så der er lidt udskiftning et par gange om ugen. Kødet har jeg regler om, at jeg ikke betaler over 50 kr./kg. for kylling, 40 kr./kg. for oksekød og 30 kr./kg. for svinefars. Når jeg finder dem til den rigtige pris, køber jeg så adskillige kilo. På den måde er der nogle uger, hvor vi betaler lidt for kød, men flere uger, hvor vi ikke gør.


Jeg bliver lidt nysgerrig, hvad består et måltid så typisk af?
Når I f.eks. køber svinefars, hvad bliver der så af sådan et ½ kilo? Bliver det til eet måltid (for 2), eller er der til flere dage?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Madbudget

Indlægaf Wizzze » 20. jul 2016, 11:55

Smiling_Goat skrev:
Wizzze skrev:
Jeg bliver lidt nysgerrig, hvad består et måltid så typisk af?
Når I f.eks. køber svinefars, hvad bliver der så af sådan et ½ kilo? Bliver det til eet måltid (for 2), eller er der til flere dage?


Det er jo ret forskelligt, og det afhænger af tilbehøret. Nu har jeg fx et halvt hvidkålshoved i køleskabet, så måske jeg ville lave frikadeller og stuvet hvidkål - og det ville i så fald være første gang, jeg lavede det. Der ville være mad til os alle tre en aften formoder jeg, og så ville vi kunne bruge de resterende frikadeller som pålæg eller fryse dem ned.

Med sådan en ret ville jeg slet ikke behøve handle. Vi har det hele hjemme.

Til i aften har jeg kun handlet cherrytomater og ingefær. Jeg har noget mangochutney, der skal bruges, så jeg har fundet en opskrift, hvor jeg kan bruge det.

Vi har samtidig en masse grønsager, som jeg kan putte i. Foruden det har vi kylling i fryseren, som jeg har taget op (ca. 450 gram.) Pasta har vi også, og det er også en glimrende mulighed for at få brugt den sidste rest creme fraiche.

Jeg ved ikke, hvor langt den ret vil række, men i hvert fald i aften - og måske i morgen med hvis vi er rigtig heldige.


Det er præcist den slags jeg efterlyste, for hvis vi lavede frikadeller af et ½kilo fars, så ville der ikke være nogen resterende frikadeller :genert: også selvom der er tilbehør som stuvet hvidkål, kartoffelsalat eller lign. Der ville så være tilbehør i overskud til senere på ugen, hvor der så ville blive købt noget nyt kød (eller taget noget fra fryseren), og det forklarer jo også meget godt hvorfor forbrug/indkøb kan være så forskellige.
Typisk når vi laver frikadeller, og der også skal være til køleskab/fryser, så er det noget med flere kilo fars, og noget ala en "fabrik" i køkkenet, hvor der både steges deller og koges kødboller.
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 20. jul 2016, 11:58

Wizzze skrev:Det er præcist den slags jeg efterlyste, for hvis vi lavede frikadeller af et ½kilo fars, så ville der ikke være nogen resterende frikadeller :genert: også selvom der er tilbehør som stuvet hvidkål, kartoffelsalat eller lign. Der ville så være tilbehør i overskud til senere på ugen, hvor der så ville blive købt noget nyt kød (eller taget noget fra fryseren), og det forklarer jo også meget godt hvorfor forbrug/indkøb kan være så forskellige.
Typisk når vi laver frikadeller, og der også skal være til køleskab/fryser, så er det noget med flere kilo fars, og noget ala en "fabrik" i køkkenet, hvor der både steges deller og koges kødboller.


Jeg kan heller ikke forstå, at frikadeller af ½ kg fars er mad til tre voksne, hvor den ene endda beskrives som en der spiser godt til, og der så stadig er frikadeller i flertal til overs.

Ej, jeg føler mig som en grovæder af det her :genert:
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Madbudget

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. jul 2016, 12:11

Mine forældre og jeg fik forleden en gryderet, som jeg ofte laver, og de gloede også noget, da jeg af kød «kun» puttede et pund hakket svin og en pakke chorizo i kurven. Af sidstnævnte skulle cirka 50 g. bruges. Derudover tilsatte jeg en dåse flåede tomater, en aubergine og en halv peberfrugt samt lidt løg, og vi fik ris til plus en skål græsk salat. Alle fik, hvad de skulle bruge, og hverken min far eller jeg kan kaldes småtspisende, og der var en ekstra portion tilbage, da vi var færdige.

At tre voksne fint kan blive mætte af frikadeller af et pund svin samt en solid gang kål, undrer mig derfor ikke. Selv putter jeg gerne fx.gulerødder i mine frikadeller, og så er der altså fars til en hel del.
Senest rettet af DetSorteCirkus 20. jul 2016, 12:14, rettet i alt 1 gang.
2
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Madbudget

Indlægaf godtnavn » 20. jul 2016, 12:12

Vi bruger 3500, eller det har vi sat af, for det meste holder vi os et par hundrede under, nogle måneder (december da vi holder juleaften hjemme, samt en sommermåned vi begge har fødselsdag) er madbudgettet højere, men det er stadig fastsat på forhånd, vi går meget sjældent over. Vi har i hvert fald gæster hver anden måned hvor der kommer mange (5-15 mennesker) samt små vennebesøg hver måned. Det går en del af pengene til. Take away og restaurantbesøg vi tager på sammen er for det meste med i budgettet, nogle gange kan vi dog godt finde på at holde det udenfor hvis vi tager ud og spiser dyrt.

Derudover handler vi 90% økologisk, alt fra dyr er øko og det meste andet er også, der er vi dog ikke så konsekvente og kan godt tage en konventionel agurk hvis der ikke er en øko, hvor produkter fra dyr undvære vi hellere end at tage konventionelt.

Så får man ikke mange gæster, handler ikke øko og tager ikke ud og spise kan jeg ikke se jeres budget er meget lavt :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Madbudget

Indlægaf Wizzze » 20. jul 2016, 12:27

DetSorteCirkus skrev:Mine forældre og jeg fik forleden en gryderet, som jeg ofte laver, og de gloede også noget, da jeg af kød «kun» puttede et pund hakket svin og en pakke chorizo i kurven. Af sidstnævnte skulle cirka 50 g. bruges. Derudover tilsatte jeg en dåse flåede tomater, en aubergine og en halv peberfrugt samt lidt løg, og vi fik ris til plus en skål græsk salat. Alle fik, hvad de skulle bruge, og hverken min far eller jeg kan kaldes småtspisende, og der var en ekstra portion tilbage, da vi var færdige.

At tre voksne fint kan blive mætte af frikadeller af et pund svin samt en solid gang kål, undrer mig derfor ikke. Selv putter jeg gerne fx.gulerødder i mine frikadeller, og så er der altså fars til en hel del.


Det er nok også en mere sund og korrekt måde at spise på.
Men vi er nok mange der har en dårlig vane om, at det er kød, fisk, kylling som er "retten", og så med noget ved siden af, men det er kødet man skal blive mæt af. :genert:

Når jeg tænker/laver bøf(steak) f.eks. så gider jeg ikke noget under 350g for det er bare ikke en bøf, mens at når vi steger en Culotte, så ville jeg aldrig spise 350g steg. Det er en mærkelig dualitet, sikkert drevet af dårlige vaner og der er nok også en masse psykologi inde over :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 12:55

Til "hvor meget kød"-debatten: Når vi fx spiser frikadeller, bliver de først og fremmest lavet utraditionelt. Farsen er typisk 500g svin, 2 æg, 300g gulerod (eller anden grov grøntsag), krydderi, en håndfuld rasp/mel/havregryn/whatever og 200g løg. Farsen bliver i samlet vægt målt til lidt over et kg. Sådan en potion (lavet i ovn) giver kød til tre måltider x to personer. Tilbehør varierer naturligvis. Og når jeg endda kun køber svinekød, hvis det koster 15 kr eller mindre, bliver kød jo pludseligt en meget billig del af måltidet.

Det betyder så også, at vi kun får 80g rent kød pr. aftensmåltid, men det virker ikke sådan, fordi hele farsen "virker som kød". Når hele farsen tælles med, får vi 160g "kød" til aftensmåltidet.

Aner ikke om det gav den mindste smule mening.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 20. jul 2016, 13:01

Nå, men selvom man strækker kødet og fokuserer på tilbehør og ikke spiser vildt meget, så kan jeg stadig ikke forstå på nogen måde, at tre voksne mennesker kan have et madbudget på 300 kr. om ugen i gennemsnit, uanset at den ene spiser frokost på arbejdet, uanset at man fokuserer på madspild og uanset at man køber fornuftigt ind.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 13:05

Akehurst2 skrev:Nå, men selvom man strækker kødet og fokuserer på tilbehør og ikke spiser vildt meget, så kan jeg stadig ikke forstå på nogen måde, at tre voksne mennesker kan have et madbudget på 300 kr. om ugen i gennemsnit, uanset at den ene spiser frokost på arbejdet, uanset at man fokuserer på madspild og uanset at man køber fornuftigt ind.



Altså. Jeg startede tråden, fordi jeg var overrasket over, at vores (2 pers) madbudget var så lavt. 1.855 kr. i måneden. Det synes jeg er helt vildt lavt for to voksne, så at nogen spiser for endnu mindre (3 pers, madbudget på under 1.500 kr. i måneden) overrasker mig naturligvis endnu mere.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 13:07

Hov. Måske dækker de 300kr/ugen kun mad og ikke husholdning, som mit budget. Så er det måske ikke så overraskende.
Senest rettet af Torn 20. jul 2016, 13:08, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 13:07

Hov. Måske dækker de 300kr/ugen kun mad og ikke husholdning, som mit budget. Så er det måske ikke så overraskende.
0

Tilbage til "Mad og drikke"