Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2016, 06:33

Vi skal jo så åbenbart flytte sammen... :lun: I min lejlighed... Som på nogle steder godt kunne minde lidt om en hoarder-hule. Vi har aftalt at vi flytter sammen så snart som muligt, men senest 1. september. Han siger så ikke sin lejlighed op lige med det samme, så vi har god tid til at flytte og komme på plads. Og eftersom jeg indtil d. 1/9 kun har omtrent en enkelt weekend uden planer, ja så får jeg nok brug for en plan for, hvad jeg skal nå uge for uge... Lå vågen 1,5 time i nat, fordi jeg allerede føler mig presset over alt det skrammel, der skal ryddes ud i. Jeg er i øvrigt virkelig et rodehoved og hader at rydde op...

Min lejlighed er en 4-værelses med stort soveværelse og 2 mindre værelser med skråvægge. Pt. bor min bror i det ene værelse og opbevarer ting i det andet værelse, hvor jeg også har nogle tøjstativer, ekstra madrasser og stole osv. stående. Planen er at lave det ene til min kærestes nørdeværelse og beholde det andet værelses funktion men dog få plads til en gæsteseng.

Nå men planen so far:

Uge 29:
- Fortæl familien det - hvilket indebærer, at lillebror skal flytte fra mig og hjem til min mor (i samme kvarter). Det er noget, der har været planlagt i længere tid, men de har bare ikke lige kunnet få nosset sig sammen til det, fordi jeg jo bare boede alene i en stor lejlighed. Har boet med min lillebror i 4 års tid, så det bliver lidt mærkeligt - men han kommer jo til at være lige ovre på den anden side af gaden, så mon ikke det går. Kunne være fint, hvis han kunne være flyttet pr. 19/8.

Uge 30:
- Rydde op og smide ud i kælderrum
- Rydde op og smide ud på altan og i soveværelse inkl. tøj

Uge 31:
- Smukfest

Uge 32:
- Rydde ud i køkken og finde sted at aflevere til velgørenhed

Uge 33:
- (Forhåbentlig) rengøre og male lillebrors værelse
- Rydde op og smide ud i ekstraværelse
- Hovedrengøring

Uge 34:
- Kærestes korpus flytter ind
- Indrette kærestes nørdeværelse

Det burde være en overkommelig plan! Håber denne tråd kan holde mig lidt i ørene...

Jeg kunne godt bruge forslag til, hvor man kan aflevere køkkensager til velgørenhed i Århus? Er der f.eks. nogle muligheder for at hjælpe flygtninge/asylansøgere, der flytter i eget hjem?

Hvilke papirsager skal man egentlig have styr på, når man flytter sammen? Tænker umiddelbart forsikringer, men kan ikke lige komme i tanke om andet...

Og så lige :panik: Hvad har jeg dog rodet mig ud i!?
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Bøtte » 20. jul 2016, 06:37

Ih hvor spændende, tillykke :klap:

Er sikker på du har rodet dig ud i noget, der bliver godt :-D

Inde i mit hoved har jeg lavet er lignede liste, med overskriften 'Ryd op og gør plads til ny baby' - sådan nogle fylder også en hel del, selv om de har en sofa med selv :lol:
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2016, 06:42

Bøtte skrev:Ih hvor spændende, tillykke :klap:

Er sikker på du har rodet dig ud i noget, der bliver godt :-D

Inde i mit hoved har jeg lavet er lignede liste, med overskriften 'Ryd op og gør plads til ny baby' - sådan nogle fylder også en hel del, selv om de har en sofa med selv :lol:


Ja, det der med omvæltninger skal gerne planlægges nøje, når man ikke længere er så ung og omstillingsparat... Og så håber vi det går!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14147
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40602

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Akehurst2 » 20. jul 2016, 08:00

Man kan også aflevere brugbare ting på genbrugspladsen, hvor der er en byttecentral. Det kan nogen gange være lidt nemmere bare lige at køre derned og sætte det, især hvis man også har en masse, der skal smides ud i samme ombæring.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2016, 08:09

Akehurst2 skrev:Man kan også aflevere brugbare ting på genbrugspladsen, hvor der er en byttecentral. Det kan nogen gange være lidt nemmere bare lige at køre derned og sætte det, især hvis man også har en masse, der skal smides ud i samme ombæring.


God ide!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Buffy » 20. jul 2016, 08:18

Prøv om I har en Venligbo gruppe i nærheden, de hjælper alle der har brug for det. I Randers gør de i hvertfald :)
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2016, 08:25

Buffy skrev:Prøv om I har en Venligbo gruppe i nærheden, de hjælper alle der har brug for det. I Randers gør de i hvertfald :)


Nå ja, sådan en er jeg faktisk medlem af på FB. Den er bare meget stille for tiden. Men kan jo altid slå op, at mit skrammel kan hentes indenfor en uge og ellers køre det på genbrugspladsen.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Buffy » 20. jul 2016, 08:35

Mi55y skrev:
Buffy skrev:Prøv om I har en Venligbo gruppe i nærheden, de hjælper alle der har brug for det. I Randers gør de i hvertfald :)


Nå ja, sådan en er jeg faktisk medlem af på FB. Den er bare meget stille for tiden. Men kan jo altid slå op, at mit skrammel kan hentes indenfor en uge og ellers køre det på genbrugspladsen.


Ellers er der også røde kors, blå kors, frelsens hær, mødrehjælpen osv, nogen gange henter de også
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3983
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5215

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf girl_beat » 20. jul 2016, 08:54

Husk også lige at kigge på omadressering, licens og ja, jeres forsikringspapirer. Bare så I har det hele med og ikke risikerer at betale dobbelt :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2016, 11:01

Ballademager skrev:Synes det lyder som en rigtig fornuftig plan, I har lavet. Det er også en rigtig god ide, at I flytter sammen i noget, det er stort nok til, at I begge kan have plads til at være jer.

Og helt fair, i øvrigt, med lidt :panik: Det ER en stor omvæltning at flytte sammen, når man ikke er helt unge længere. Men jeg er sikker på, at det nok skal blive rigtig godt, og det er i hvert fald et godt skridt på vejen at være bevidst om, at det måske kræver lidt i starten.


Lige præcis. Han har aldrig boet med en kæreste, og jeg har boet med en enkelt, som jeg gik fra i 2007 og været single lige siden, indtil jeg mødte min nuværende kæreste tilbage i oktober. På den anden side har vi aldrig haft et skænderi, og vi har dog trods alt været afsted på to ferier og en festival sammen... Så noget tyder på, at vi godt kan holde hinanden ud...

I øvrigt viste det sig, at han ikke havde villet presse på mht. at flytte sammen, fordi han ikke ville presse min bror ud af sit hjem :lun:
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
hyben
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf hyben » 20. jul 2016, 11:31

Min kæreste flyttede ind i min lejlighed efter vi havde kendt hinanden i 7 år, hvor vi boede i hver sin by.

Der var mange ting at overveje. Vi besluttede inden han flyttede ind, hvilke møbler vi skulle have. Mange af mine møbler røg ud og hans kom ind. Efter han var flyttet ind og stue og soveværelse var kommet på plads, tømte vi alle køkkenskabe og hans kasser med køkkenting. Vi sorterede sammen og lagde det tilbage som vi enedes om, at vi skulle have.

Vi talte om rengøring, vask og andre husmoderlige gøremål inden han flyttede ind. Han er mere pertentlig end jeg og meningen var ikke at han skulle gå og lave mad og gøre rent hele tiden (selvom det egentlig kunne være skønt). Vi lavede aftaler om rengøring (ellers ville jeg aldrig komme til at gøre rent) og madlavning/indkøb/vask skiftes vi til på gefühl.

Vi ændrede tv-kanalerne, da han er vild med at se sport og jeg stort set ikke havde andre kanaler end dr og tv2. Også internet forbindelsen blev ændret. Men det var fordi han kom med gratis forbindelse via sit job.

Jeg ved ikke om I skal have fælles økonomi? Eller måske bare en fælles opsparing? Eller bare en fælles bankkonto?

Vi valgte fælles økonomi i den forstand, at vi afleverer hele vores løn til en fælles konto og så får vi hver et beløb om måneden, som vi individuelt råder over. Vores fælles konto betaler alle faste udgifter plus mad, tandlæge, medicin, benzin, fitnessabb., sport (ikke udstyr), ferie, gaver (ikke til hinanden). Vi har snakket alle udgifter igennem og er rigtig godt tilfredse begge to med fordelingen.

For mig var det mest udfordrende og overraskende, at han var der hele tiden. Hele tiden. Han kunne jo komme og gå som han ville - han var der, når jeg sov, når jeg var vågen, når jeg var i bad eller mens jeg lavede mad. Det var virkelig udfordrende for mig. Det tog nok et lille års tid, før jeg følte mig helt godt tilpas i det (men jeg er også meget påvirkelig og sensitiv). I dag kunne jeg slet ikke undvære ham til daglig, men nyder stadig når han er ude en aften eller væk en weekend.

Held og lykke med at han flytter ind :-)
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2016, 11:48

hyben skrev:Held og lykke med at han flytter ind :-)


Tak!

Vi er heldigvis i den situation, at hans møbler ikke er noget at råbe hurra for - spisebord fra hans mors undgdom, enkeltmandsseng, futonsofa osv. Sådan typisk ungkarle-møbler. Så tror ikke det bliver noget problem at finde ud, hvilke møbler vi skal beholde (mine :devil: ).

Noget helt andet er så, at få ham til at føle sig tilpas og hjemme hos mig. Jeg er dog ikke så sart med mine møbler, så hvis han gerne vil ud og købe nyt, så gør vi det. Vil bare gerne beholde mine bogreoler, så er jeg egentlig tilfreds!
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2016, 13:32

Så er min bror og mor informeret om tingenes tilstand, og de blev rigtig glade på vores vegne.

Min bror vil sigte efter at flytte ud, mens jeg er på festival, så det kunne jo ikke passe bedre.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 21. jul 2016, 13:37

Så har jeg sat min crosstrainer til salg. Jeg bliver alligevel ved med at have problemer med knæene, så det bliver sgu aldrig rigtig til noget. Har allerede en interesseret, der måske vil komme og kigge. Så mere plads og flere penge på lommen til mig.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18207

Re: Ryd op og gør plads til kæreste-tråd

Indlægaf Mi55y » 28. jul 2016, 11:12

Har indtil videre fået sorteret i mit tøj og ryddet ud i soveværelset. Så nu har jeg 3 sorte sække med tøj, der skal finde en tøjcontainer...

Har fået solgt min crosstrainer, hvilket giver lidt mere luft i stuen.

Kælderrummet ved jeg ikke lige, hvornår det bliver. Min bror har været i Sønderjylland i denne uge og var kommet til at tage nøglen med sig. Og jeg er optaget i weekenden med job på Smukfest og flytning for min bedstemor. Men ifølge broren, så er langt det meste hans, så det skulle ikke være noget problem at få plads til kærestens kasser.

Så jeg tænker, at en realistisk plan for resten af denne uge er, at få ryddet ud på altanen. Har et par flyttekasser stående, hvor det meste vist bare kan kasseres. Har dog en større bunke cd'er, og ved ikke lige, hvad man gør med dem?
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Bolig"