Sentimentalitet.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Sentimentalitet.

Indlægaf Badesandalen » 20. jul 2016, 20:02

Jeg er i gang med at rydde op med hård hånd herhjemme nu hvor vi skal flytte, for jeg er lidt for god til at gemme ting. Jeg har for eksempel gemt en knap der faldt af vores første sofa, som vi fik af min far og stedmor da vi flyttede ind i vores første lejlighed sammen, og en nøgle til et skab vi ikke har længere. Ja, jeg skammer mig, ti stille. :blush:

Blandt alle de ting jeg skal have muget lidt ud i er gamle kort fra fødselsdage, jul og nytår, osv, osv, for jeg putter dem altid i en skuffe eller kasse. Begge dele er begyndt at bule lidt ud, hvilket vist ikke er et godt tegn. Det er dog ikke alt der skal smides ud, så jeg mangler egentlig en bedre måde at opbevare det på.

Grunden til at jeg har lagt denne tråd her fremfor 'Bolig' er at jeg egentlig kom til at tænke på hvor meget andre gemmer, hvorfor, og hvor meget det betyder for andre. Eller om det bare er uden betydning.

Så, af ren og skær nysgerrighed, hvor meget gemmer I andre? Hvad skal der til for at I gemmer det? Hvordan opbevarer I det der bliver gemt? Og hvor mange af jer smider kort og breve ud så snart det er læst/besvaret?
1
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf sortkaffe » 20. jul 2016, 20:57

Jeg har stadig nogle tillykke kort jeg fik som barn af noget familie.
Jeg har også gemt de kort mine børn fik til deres konfirmationer..og sangene derfra.
Jeg har også en æske med nogle af deres første tegninger.

Men ellers vil jeg sige jeg er blevet bedre til ikke at gemme alt muligt.
- men har nu lidt rundt omkring, det har bestemt været værre tidligere :fløjt:

Det er minder :) Knapper og kort og sådan noget småtteri .. det synes jeg er ok.
Så længe man ikke er ved at drukne i reelt skidt og skrammel .
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 22:45

Æh... jeg tør ikke gå ud i vores skur, for det bugner med ting, jeg ikke kan skille mig af med.
Ungernes legetøj, mit legetøj (bamser i særdeleshed), billedbøger, gamle skolebøger og en hel del mere.

Så jeg er vist bare ekstremt dårlig til at sortere og kassere. Jeg er ved at tude ved tanken om, at jeg ikke kan beholde det hele, når skuret nu skal rives ned sammen med huset.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf Wizzze » 20. jul 2016, 23:00

Badesandalen skrev:Jeg er i gang med at rydde op med hård hånd herhjemme nu hvor vi skal flytte, for jeg er lidt for god til at gemme ting. Jeg har for eksempel gemt en knap der faldt af vores første sofa, som vi fik af min far og stedmor da vi flyttede ind i vores første lejlighed sammen, og en nøgle til et skab vi ikke har længere. Ja, jeg skammer mig, ti stille. :blush:

Blandt alle de ting jeg skal have muget lidt ud i er gamle kort fra fødselsdage, jul og nytår, osv, osv, for jeg putter dem altid i en skuffe eller kasse. Begge dele er begyndt at bule lidt ud, hvilket vist ikke er et godt tegn. Det er dog ikke alt der skal smides ud, så jeg mangler egentlig en bedre måde at opbevare det på.

Grunden til at jeg har lagt denne tråd her fremfor 'Bolig' er at jeg egentlig kom til at tænke på hvor meget andre gemmer, hvorfor, og hvor meget det betyder for andre. Eller om det bare er uden betydning.

Så, af ren og skær nysgerrighed, hvor meget gemmer I andre? Hvad skal der til for at I gemmer det? Hvordan opbevarer I det der bliver gemt? Og hvor mange af jer smider kort og breve ud så snart det er læst/besvaret?


Vi gemmer alt for meget, og af ca. samme årsager som dig :D
Det er de mærkeligste ting der kan ryge i en skuffe eller et skab :blush: Har bl.a en skuffe med gamle turistbrochurer som har været med hjem fra en eller anden rejse. Garanterer for at der ligger ting i den skuffe der ikke har set dagslys i mindst 10år :tie: Hvorfor gemmer man det? jeg har ingen anelse. Når ting kommer i skuffen tænker man vel, at det vil blive et godt minde, ligesom med kortene fra jul (jep det gør jeg ogsp :genert: ) Som om at man ville ringeagte gaven/giveren hvis man smed kortet ud :rulle: :gruble:
Har også en masse gamle computerstumper, som jeg holder fast i, som om jeg nogensinde vil få dem i brug igen :rulle:
Jeg tror at vi ville kunne tømme ca. 1/3 af vores hjem, og ikke bemærke at noget manglede, eller kommer til at savne det i hverdag :blush:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf Aima » 21. jul 2016, 00:10

Der skal ret meget til, før jeg tillægger ting affektionsværdi. Da jeg var yngre gemte og samlede jeg alverdens skrammel, uden egentligt at tage rigtigt stilling. Fødselsdagskort, små mindeaffekter og bras der engang havde haft værdi. I dag er jeg helt i den anden grøft, jeg rydder ud og sorterer med hård hånd. Fødselsdagskort ryger ud med gavepapiret, og generelt sorterer jeg ret hurtigt ting jeg ikke bruger, ud af mig liv. Jeg gider heller ikke nips og den slags, og jeg køber aldrig minde-dims med hjem fra ferier. Jeg havde en snak med min mor om det for et par år siden, for hun rejser 4-6 gange om året, og hver gang kom hun hjem med et eller andet hejs til mig, som jeg alligevel ikke rigtigt vidste, hvad jeg skulle gøre ved. Hun var helt lettet, faktisk, og nu har hun i stedet en lækker parfume med fra lufthavnen eller, som sidst, et fint guldarmbånd. Altså, i stedet for at slæbe noget med fra hver rejse, køber hun en lidt større ting fra de længere rejser.

Jeg har nogle smykker og et armbånd min bror har lavet, som jeg værdsætter meget højt. Derudover har jeg hans armbåndsur og min morfars lommeur. Det er vist egentlig dét, jeg har af affektionsgenstande med særlig værdi. Alt andet jeg ejer, er jeg da glad nok for, men ikke på sådan en sentimental måde. Og skulle det uheldige ske, at det hele, inkl. affektionsgenstandene, futtede af i en brand, ville det ærgre mig gevaldigt, men det ville ikke være noget, jeg ikke forholdsvis hurtigt kunne komme mig over.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf dgd2007 » 21. jul 2016, 01:44

Gamle tegninger, fotoer og den slags er sjove at gemme. Og så ledninger :gruble:

Gamle computerting ryger straks ud, når der er gået 10 år, hvor de ikke har kunnet bruges til noget som helst :)
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf Anilara » 21. jul 2016, 06:47

Jeg har stadig masser af ting i mit teenageværelse hos forældrene. Det ligger i en separat bygning/stald, så de har ikke hastet med at få muget ud.
Men min mor spørger jævnligt om jeg ikke vil smide noget af det ud, eller sortere. Synes bare det er svært at smide f.eks min Aqua VHS bånd ud, da de var det første band jeg var fan af. Selvom jeg nok aldrig ser det bånd igen. Eller mit første anlæg, som jeg aldrig kommer til at bruge igen.
Eller mine tonsvis af Jumbobøger, som jeg bare ikke har plads til i København.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf HappyPaww » 21. jul 2016, 07:15

Jeg smider generelt ud med hård hånd. Gemmer de mest betydningsfulde ting, men et fødselsdagskort fra 1998 med teksten "Tillykke med dagen" gider jeg ikke gemme.

Forstår mig ikke på samlermentalitet. Min søster har fx kjoler i skabet fra hun var teenager - som hun hverken kommer til at passe, og i hvert fald ikke bliver moderne igen :lol: Kyl dog lortet ud!
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf kidkomb » 21. jul 2016, 07:21

Jeg har altid haft meget svært ved, at skille mig af med ting.
Det bunder muligvis i, at min mor smed alting ud da jeg var barn.

Men altså. For 14 dage siden smed jeg en del ting ud og det smertede noget af det.
For en uge siden finder jeg ud af, at den spilleflaske jeg blandt andet smed ud, var håndlavet specielt til min farfar og spillede en melodi han selv havde valgt. Den flaske husker jeg fra min barndom og jeg har taget tilløb til at smide den ud i flere måneder. Jeg troede fejlagtigt, at når min far ikke havde taget den med for mange år siden, da han blev skilt fra min mor, så var det ikke noget han ville have. -det var så fordi, den havde stået gemt væk derhjemme.
Det er fucking 14 dage siden jeg smed den ud og der står min far og er rigtig ked af, at den flaske er væk.
Jeg har gemt den i over 20 år og så smider jeg den ud 1 uge for tidligt.
Jeg har ondt i maven over det hver dag.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf girl_beat » 21. jul 2016, 07:35

HappyPaww skrev:Jeg smider generelt ud med hård hånd. Gemmer de mest betydningsfulde ting, men et fødselsdagskort fra 1998 med teksten "Tillykke med dagen" gider jeg ikke gemme.

Forstår mig ikke på samlermentalitet. Min søster har fx kjoler i skabet fra hun var teenager - som hun hverken kommer til at passe, og i hvert fald ikke bliver moderne igen :lol: Kyl dog lortet ud!

This (med undtagelse af at jeg ikke har en søster :D)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf LadyFox » 21. jul 2016, 08:04

Udover mit fotoalbum og en blu ray afspiller ejer jeg intet der er over fem år gammelt. Og på de år er det mest tøj, make up, elektronik og køkkenting jeg har købt, hvilket jeg ikke føler det store for.

For fem år siden stod jeg i en dårlig situation, hvor jeg flte mig nødsaget til at sige farvel til mit hjem, uden at være sikker på at have noget at flytte ind i, eller at få det inden for et tidsrum hvor at opmagasinering ville give mening. Desuden ville det heller ikke være optimalt at jeg skulle tilbage til den lejlighed for at pakke. Så alt hvad jeg ejede blev smidt ud, og det gjorde ondt.

Og jeg glæder mig til en dag igen at eje noget jeg er så glad for, at det vil gøre ondt at miste.
0
...
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf JoyNips » 21. jul 2016, 08:28

Jeg smider ud med temmelig hård hånd. Jeg har alt for mange ting i forvejen og ikke behov for halvdelen af dem, så når jeg rydder op ryger en del ud.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 08:48

Jeg er god til at smide ud. Og det kan godt gøre ondt i situationen, men man drukner i ting, hvis man ikke holder det nede.

Har for nogle år siden skulle rydde mine forældres bo, og det var virkelig en øvelse i at være benhård. For mine brødre og mig havde lyst til at gemme hver eneste skårede kop og gamle skjorte, men det kan man jo ikke. I forvejen havde mine forældre gemt rigtig meget fra deres forældre - skulle vi så fortsætte den her ophobning af ting gennem generationerne? På et eller andet tidspunkt er man jo nødt til at skille sig af med det.

Jeg gemmer kort og breve, hvor folk har skrevet noget, som er sjovt og hyggeligt at genlæse. Et kort, hvor der ikke står andet end tillykke med fødselsdagen ryger ud ret hurtigt. Medmindre jeg har fået en bog som gave - så ryger kortet ind i den og det er altid lidt hyggeligt, når man så kigger i bogen igen.

Bøger er det, jeg har sværest ved at skille mig af med. Og de skal helst stå fremme alle sammen, hvilket jeg ikke er i nærheden af at have plads til, eftersom min mand også synes han skal være med til at bestemme over indretningen i huset og ikke synes at et ekstra bibliotek er vigtigere end en spisestue. Jeg gemmer også bøger jeg har i flere udgaver - fx fra da jeg underviste, og fik en ny bog hver gang, der kom en ny udgave og derfor har 4 nærmest ens bøger om panteret m.v. stående.
1
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf Maoam » 21. jul 2016, 13:19

Smiling_Goat skrev:Jeg gemmer intet. Jeg tror, den ting jeg har, der går længst tilbage er min studenterhue, og den overvejer jeg meget seriøst at smide ud. Jeg kan bare ikke se nogen grund til at opbevare, alt muligt jeg aldrig bruger eller ser på. Jeg mener, hvad bruger man effekterne til? Hiver man dem frem med et par måneders mellemrum og kigger på dem? Det er en oprigtig undren. Jeg forstår ikke, hvordan man gør.

Min studenterhue ser jeg på, når jeg flytter. Så kigger jeg på den og tænker: "Skal jeg bare smide den ud? Jeg ser alligevel kun på den ifm. flytning," men jeg ender altid med at pakke den troligt ned, for det "skal" man jo. Så ligger den i et skab i min nye lejlighed, til næste gang jeg flytter, hvor jeg kigger på den og overvejer, om jeg bare skal smide den ud.

Er det meningen, jeg skal tage den på engang imellem? :genert: .. Hvad gør I andre med den slags ting?


Jeg smider også de ting, jeg ikke bruger, ud. Mine kogebøger har jeg dog svært ved at skille mig af med.

Jeg troede, min studenterhue var smidt ud, indtil jeg så den på loftet hos min mor.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Sentimentalitet.

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 13:31

Studenterhuen skal man tage på til sit studenterjubilæum. Sidde der i aulaen når det er 50 år siden med den gamle, gulnede hue på og føle anerkendelsen fra de nye studenter, der kigger på en. Og så kan man se i huen med de gamle hilsner og se om de stadig kan læses og svælge i minderne.

Tror jeg nok. Jeg ved faktisk ikke, hvorfor jeg har gemt min studenterhue. Den ligger i en kasse i kælderen.

Min mand har den hængende i entreen. Den hang i hans kontor, der hvor han boede før, og fik aldrig en plads, da vi flyttede sammen, så den endte bare på en knage sammen med overtøjet, hvor den nu har hængt i årevis. Det kribler i mig for at flytte den et andet sted hen :tie:
0

Tilbage til "Livets forhold"