Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 21. jul 2016, 18:09

Snowdrop skrev:
Lilleluftballon skrev:Jeg tager 3-4 aminojern om dagen nu, og det kan min mave godt klare, så de kan altså godt anbefales.


Hvor mange mg er der i dem? Jeg tager dem der hedder matas jern gravid, der er 40mg i.


25 mg. Men de skulle være nemmere at optage og derfor går der ikke så meget til spilde.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 21. jul 2016, 18:09

Snowdrop skrev:
Lilleluftballon skrev:Jeg tager 3-4 aminojern om dagen nu, og det kan min mave godt klare, så de kan altså godt anbefales.


Hvor mange mg er der i dem? Jeg tager dem der hedder matas jern gravid, der er 40mg i.


Så vidt jeg ved, kan man ikke sammenligne på den måde. Aminojern og hemojern optages meget nemmere af kroppen, så det er typisk meget lavere dosis der skal til, før man får det samme ud af det. F.eks. er det tilstrækkeligt at tage 27 mg hemojern om dagen :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 21. jul 2016, 18:09

Matas jern fik jeg så ondt i maven af sidst. Så blev anbefalet aminojern, nåede kun at tage én inden vi mistede. Så har en næsten hel pakke så tænker at starte på dem, mener de er på 25 mg stk.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 21. jul 2016, 18:18

Ok, har næsten en fuld bøtte af dem fra matas (og bryder mig ikke om at smide ud >_>) så må lige se hvordan det går med to i første omgang :)
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 21. jul 2016, 18:25

Forstår egentlig ikke behovet for at sætte dosis op. Så vidt jeg kan læse mig til, så er 7,5 meget gennemsnitligt når man er gravid og jeg har det jo sådan set fremragende? Render ikke rundt og er hverken konstant træt eller svimmel? På den anden side er min læge også sådan lidt sød og overforsigtig, så måske det der ligger til grund for det.
Nå... Ligemeget, jeg prøver med 2 og hvis maven går bananas så må jeg jo overveje svesker/aminojern/eller at sætte dosis tilbage til 1 tablet som nu.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 21. jul 2016, 18:27

Snowdrop, storebror er 2 år og 9 måneder. På den ene side forstår han rigtig meget, men samtidig er han jo bare vant til at have os (og bedsteforældre mv) for sig selv.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 21. jul 2016, 18:32

Sangius skrev:
Snowdrop skrev:
Lilleluftballon skrev:Jeg tager 3-4 aminojern om dagen nu, og det kan min mave godt klare, så de kan altså godt anbefales.


Hvor mange mg er der i dem? Jeg tager dem der hedder matas jern gravid, der er 40mg i.


Så vidt jeg ved, kan man ikke sammenligne på den måde. Aminojern og hemojern optages meget nemmere af kroppen, så det er typisk meget lavere dosis der skal til, før man får det samme ud af det. F.eks. er det tilstrækkeligt at tage 27 mg hemojern om dagen :)

Ja præcis, anbefalet dosis er kun 1 amino-jern om dagen, pga optagelsen er bedre.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 21. jul 2016, 19:04

Sorenspige skrev:Snowdrop, storebror er 2 år og 9 måneder. På den ene side forstår han rigtig meget, men samtidig er han jo bare vant til at have os (og bedsteforældre mv) for sig selv.


Ja det er klart, han skal selvfølgelig lige vænne sig til situationen :) Men mon ikke det går hurtigt? Lige om lidt har han nok glemt hvordan det var da hun ikke var der :)
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf xxx---xxx » 21. jul 2016, 19:43

Godtnavn jeg tror ikke det har en effekt på trætheden at tage jern allerede.
Når du er så kort henne så er det vidst bare kroppen der er igang med at vænne sig til alt det nye.

Det vendte for mig omkring uge 11-12.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 21. jul 2016, 19:53

xxx---xxx skrev:Godtnavn jeg tror ikke det har en effekt på trætheden at tage jern allerede.
Når du er så kort henne så er det vidst bare kroppen der er igang med at vænne sig til alt det nye.

Det vendte for mig omkring uge 11-12.


Du har nok ret, synes bare trætheden er ektrem denne gang. Sov 10 timer i nat, og har ikke mindre end 3 gange faldet i søvn i dag, to lure på cirka ½-1 time hver, og en lur på 3½ time, og jeg er snart klar til at gå i seng. Det er 15 timer jeg har sovet dette døgn og når jeg har været vågen har jeg været helt smadret af træthed.

Jeg er glad for jeg er 12 uger henne før jeg starter på uni igen, ville ikke kunne klarer det pt. Må tage mig sammen og få læst lidt forud, så hvis jeg stadig er træt til den tid så har jeg lidt styr på det i forvejen.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf xxx---xxx » 21. jul 2016, 20:18

godtnavn skrev:
xxx---xxx skrev:Godtnavn jeg tror ikke det har en effekt på trætheden at tage jern allerede.
Når du er så kort henne så er det vidst bare kroppen der er igang med at vænne sig til alt det nye.

Det vendte for mig omkring uge 11-12.


Du har nok ret, synes bare trætheden er ektrem denne gang. Sov 10 timer i nat, og har ikke mindre end 3 gange faldet i søvn i dag, to lure på cirka ½-1 time hver, og en lur på 3½ time, og jeg er snart klar til at gå i seng. Det er 15 timer jeg har sovet dette døgn og når jeg har været vågen har jeg været helt smadret af træthed.

Jeg er glad for jeg er 12 uger henne før jeg starter på uni igen, ville ikke kunne klarer det pt. Må tage mig sammen og få læst lidt forud, så hvis jeg stadig er træt til den tid så har jeg lidt styr på det i forvejen.



Det kan jo være gode tegn at din krop arbejder på at bygge er liv, selvom træthed ikke er fedt.

Nyd at du kan lægge dig til at sove lige når du vil! Det gjord jeg meget i første graviditet. Det har jeg ikke haft samme mulighed for her anden gang da jeg jo også gerne vil være sammen med N. Og fuck hvor har det været hårdt!

Jeg har oveni haft totalt dårlig samvittighed fordi jeg var parat til at gå i seng kl 20. Og derved ingen tid havde med kæresten.
Men det er blevet bedre. Men jeg kan godt mærke at det er anderledes at være gravid denne gang når man ikke kan slappe lige så meget af.
0
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolderudolf » 21. jul 2016, 20:24

godtnavn skrev:
xxx---xxx skrev:Godtnavn jeg tror ikke det har en effekt på trætheden at tage jern allerede.
Når du er så kort henne så er det vidst bare kroppen der er igang med at vænne sig til alt det nye.

Det vendte for mig omkring uge 11-12.


Du har nok ret, synes bare trætheden er ektrem denne gang. Sov 10 timer i nat, og har ikke mindre end 3 gange faldet i søvn i dag, to lure på cirka ½-1 time hver, og en lur på 3½ time, og jeg er snart klar til at gå i seng. Det er 15 timer jeg har sovet dette døgn og når jeg har været vågen har jeg været helt smadret af træthed.

Jeg er glad for jeg er 12 uger henne før jeg starter på uni igen, ville ikke kunne klarer det pt. Må tage mig sammen og få læst lidt forud, så hvis jeg stadig er træt til den tid så har jeg lidt styr på det i forvejen.


Måske er der 2 derinde ;) Det var i hvert fald sådan jeg havde det, hvilket var noget modsat sidste graviditet. Jeg kunne fysisk ikke rejse mig fra sofaen.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 22. jul 2016, 07:42

Ih, hvor er det irriterende... Nu har jeg virkelig, sådan dybt og inderligt, SAVNET Klint i 2 dage. Jeg er utålmodig og vil bare gerne møde ham. Det er slet ikke nok, at han ligger derinde i maven og rumsterer rundt. Jeg vil have ham ud og i mine arme. Aaaargh, jeg har aldrig prøvet noget lignende!
Hvordan kan man savne noget, der bogstavligt talt ikke kan være tættere på, end han er... Han er jo for dælen da indeni mig. :stoned:


... Nu går jeg til graviditets-fys-hold for første gang, og håber på jeg kan blive distraheret. Suk. I miss my baby! :panik:
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 22. jul 2016, 08:28

achillaxedprune skrev:Ih, hvor er det irriterende... Nu har jeg virkelig, sådan dybt og inderligt, SAVNET Klint i 2 dage. Jeg er utålmodig og vil bare gerne møde ham. Det er slet ikke nok, at han ligger derinde i maven og rumsterer rundt. Jeg vil have ham ud og i mine arme. Aaaargh, jeg har aldrig prøvet noget lignende!
Hvordan kan man savne noget, der bogstavligt talt ikke kan være tættere på, end han er... Han er jo for dælen da indeni mig. :stoned:


... Nu går jeg til graviditets-fys-hold for første gang, og håber på jeg kan blive distraheret. Suk. I miss my baby! :panik:


Jeg har det på samme måde i de her dage :blush:

Har lige sat en vask over med stofbleer og håndklæder til lillebror. Og det gør mig helt spændt i maven :stoned:
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 22. jul 2016, 08:32

godtnavn skrev:
xxx---xxx skrev:Godtnavn jeg tror ikke det har en effekt på trætheden at tage jern allerede.
Når du er så kort henne så er det vidst bare kroppen der er igang med at vænne sig til alt det nye.

Det vendte for mig omkring uge 11-12.


Du har nok ret, synes bare trætheden er ektrem denne gang. Sov 10 timer i nat, og har ikke mindre end 3 gange faldet i søvn i dag, to lure på cirka ½-1 time hver, og en lur på 3½ time, og jeg er snart klar til at gå i seng. Det er 15 timer jeg har sovet dette døgn og når jeg har været vågen har jeg været helt smadret af træthed.

Jeg er glad for jeg er 12 uger henne før jeg starter på uni igen, ville ikke kunne klarer det pt. Må tage mig sammen og få læst lidt forud, så hvis jeg stadig er træt til den tid så har jeg lidt styr på det i forvejen.


Som regel bliver det heldigvis bedre med trætheden på det tidspunkt. Men prøv da at tage lidt ekstra jern. Som vegetar skal du vel alligevel være ekstra opmærksom på jern-niveauet?

Det psykiske kan altså også virkeligt trætte en. At spekulere og bekymre sig tager virkeligt meget energi. Så det kan også veje ned.
0

Tilbage til "Graviditet"