Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Tanten » 20. jul 2016, 21:54

Det er sundt og normalt, at der er forskel på medfølelse og sorg eller chok. Det første kan vi have for andre, når vi ikke selv er involveret - det andet er reserveret for dem, der er tæt på. Jeg opponerer mod den tendens der er til, at nogen, måske især yngre mennesker, gør sig selv til hovedpersonen i andres livsdrama - at de på en eller anden måde pådrager sig opmærksomhed gennem andres lidelse, f.eks. på Facebook.

Jeg er blevet bedre til at lukke af med tiden - måske fordi, jeg arbejder på et område, hvor jeg bliver berørt af nogle virkelig grimme historier, heraf temmelig mange, som jeg intet kan gøre ved. Af og til har jeg spurgt mig selv, om jeg er ved at blive kynisk på mine gamle dage. F.eks. tager jeg det rimelig roligt, når jeg hører om selvmordsforsøg og selvskade, men der er da stadig enkelte sager, der kravler ind under huden på mig, f.eks. da jeg måtte gå i aktion, fordi min veninde havde hængt en galge op hjemme i stuen og ringede til mig, mens hun stod og balancerede på stolen, eller da en af mine bekendtes bror skar halsen over på sig selv.

Jeg lider nok også af det samme syndrom som mange her i vesten; at jeg ikke helt tager det ind, når jeg ser sultende afrikanske børn på TV eller hører, at en bombe er sprængt på et marked i Irak og har dræbt et uhyrligt antal mennesker. Måske er det en slags filter, fordi vi ikke er skabt til at kunne forholde os til hele verdens lidelser men måske kun til den, der sker tæt på.

Og så sker det, at jeg engang imellem ting, jeg ikke kan lukke ude. Ting, der sidder på bagsiden af mine øjenlåg, når jeg lukker dem, og som jeg ikke kan slippe af med. Forleden både græd jeg og fik opkastningsfornemmelser, da jeg så lastbilen pløje ind i menneskemængden i Nice og smadre 84 mennesker, der lå tilbage på kørebanen som leddeløse kludedukker. Af en eller anden grund ramte det mig i hjertekulen.

Jeg glemmer heller aldrig, da jeg i sin tid så filmen Nacht & Nebel, der bestod af optagelser taget af de soldater, der befriede nazisternes dødslejre i 1945.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Rapfisk » 20. jul 2016, 23:04

Jeg læste Emilies mors brev til sin datter (skrevet i tilfælde af, at hun er væk af egen fri vilje), som er delt på Facebook, og så sad jeg i bussen og tørrede øjne på livet løs. Sådan noget berører mig meget. Jeg kan også få den følelse, du beskriver, af dyb deltagelse.

Det er forskelligt, om det sker. Jeg tror dels, det handler om, hvordan jeg får historien præsenteret (fx af en dygtig journalist), dels om, hvor jeg selv er i mit liv, og om jeg er særligt følsom i den periode.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 797
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Skinkehunden » 21. jul 2016, 00:12

Wizzze skrev:
Lige med den omtalte sag med den forsvundne pige, der må jeg nok indrømme at jeg allerede efter 2-3 dage konkluderede at hun er død :trist:
Det skete efter jeg læste at hun skulle gå hjem henover broen over noret. Korsør Nor er ret stort, og på den anden side Storebælt, det forklarer for mig, hvorfor hun ikke er fundet.


jeg bor i Korsør, ret tæt på havnen, og man falder ikke bare i ved et uheld på den rute hun vil have gået - det meste af havnen er spærret af for offentligheden og det giver ikke meget mening at gå omveje (til de områder som ikke er afspærret) for at gå til hendes hjem. Ved godt det ikke udelukker overfald og en der kan have vippet hende over broen...

Men jeg tror også hun er død :mellow: Korsør og omegn er finkæmmet med og uden hunde de første 6-7 gange nu og jeg tror bestemt hun ville være fundet nu, hvis hun lå gemt/faldet om/whatever. De har også gennemsøgt havn + nor uden held.

Jeg er meget berørt af det, og min dreng på 11 år får bestemt ikke lov at fise rundt selv, udover lige en tur i kiosken (vi bor lige ved siden af den næsten) og jeg har ikke lyst til at tage på stranden f.eks, før hun er fundet. Det er simpelthen bare uhyggeligt at hun er forsvundet ud i den blå luft uden det fjerneste spor. Og så her hvor der aldrig sker noget særligt skummelt :ninja:
0
Formerly known as Gerbilwoman :)
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Ado » 21. jul 2016, 06:08

Jeg tager det direkte ind. Det rammer lige i hjertet. Jeg øver mig i at lægge det fra mig. Det bliver jeg sgu nødt til. Jeg arbejder med flygtninge noget af tiden og det bliver for hårdt i længden at gå hjem og spekulere med følelserne, når de har stået og fortalt om hvad de har været igennem. Men jeg er enormt dårligt til det.

Tragedien i Nice og terror generelt rammer mig også. Og hende Emilie, der er forsvundet...arghh...jeg tænker virkelig meget på hendes familie. Jeg har SÅ ondt af dem. Det er et umenneskeligt helvede de gennemgår.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Jasmin » 21. jul 2016, 06:55

Så længe jeg ikke har nogen personlig tilknytning, så berører det mig stort set ikke.
Men hver gang de her ting sker, bekræfter det mig i at hvert eneste øjeblik vi er i live, bør værnes. Ikke tages for givet, men forstå det for hvad det er - en særlig gave, som ikke bør være spildt.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf LadyFox » 21. jul 2016, 06:58

Ja, det gør jeg. Det er meget forskelligt hvordan, og hvor meget, det handler vel også om at nogen ting kan jeg bedre relatere til end andre. Det kan være alt fra et lille stik, til vrede, til tristhed det rammer mig når jeg høre noget forfærdeligt. Det er ikke fordi jeg gå og er ked af det og frustreret hele dagen, jeg er bare ikke upåvirket i mens jeg hører om det, og nogengange efter.
0
...
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf billiebean » 22. jul 2016, 08:38

Terrorangrebene i Europa er første gang, jeg har oplevet at blive dybt påvirket af tragedier. Det er tæt på, og jeg bliver bange og rasende. Jeg reagerer ved at læse, læse, læse alt hvad jeg kan om det. Hvis jeg kan "forstå" hvad der er sket, så giver det mig vel en følelse af kontrol. Det kan tage dage - og i tilfældet med Paris - uger at få styr på inden i.

De store børnesager som Tøndersagen, Brønderslevsagen, Lisbet Zornigs historie osv. har også påvirket mig meget.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Animi » 22. jul 2016, 08:45

Jeg har én gang grædt over en tragedie - engang da en far havde slået sine to døtre ihjel, her i DK. Jeg ved ikke hvorfor det lige påvirkede mig, men jeg var utrolig ked da jeg læste det.
Ellers kan jeg selvfølgelig godt blive berørt, men det er ikke noget der ellers påvirker mig
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. jul 2016, 09:46

Jeg bliver påvirket, men jeg har ikke siddet og grædt over terrorangreb.
Det gjorde jeg over Utøya for præcis 5 år siden og det gjorde jeg over Aimas tab af sin bror. De to kvinder med kræft herinde har jeg også fældet en del tårer over.
Så egentlig kommer min reaktion meget an på, om jeg kan relatere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. jul 2016, 16:51

Rosa Espinosa skrev:Ja desværre, så prøver at holde igen med at se nyheder, læse netaviser osv. En ven havde liket en video på Jyllands Postens facebook side omkring sms-beskeder fra Utøya. Den dukkede op på min side, så den så jeg da jeg scrollede over den. Sidder stadig og græder over den, den var godt nok hård. Ville aldrig selv opsøge sådan videoer, for det påvirker mig for meget og det gør for ondt. Bliver nødt til at have det på afstand.

Jeg sidder også lige nu med klump i halsen og tårer i øjnene, fordi jeg har set noget fra diverse mindehøjtideligheder.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Evapeva » 22. jul 2016, 17:56

Nogle sager påvirker mig. Og der er vist ikke noget mønster dér. Men det er blevet værre med alderen.

Når I skriver om de sms'er fra Utøya, tænker jeg på én gang, at jeg gerne vil læse dem og at jeg gerne vil holde mig langt fra dem.
Jeg er blevet mindet om dagen, fordi jeg skrev følgende:

"ØV hvor er begivenhederne i og omkring Oslo bare sindssyge! Især HADER jeg tanken om, at de unge på øen lige nu er i vild panik. Brrrr - bare tanken om de syge henrettelser, undtagelsestiltand og det kaos, der må herske, får det til at løbe koldt ned ad ryggen!"

Den dag græd jeg med ofrene.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Jammerdalen » 22. jul 2016, 22:17

Jeg har altid været meget følsom og taget alt ind. Jeg er stadig ret følsom, men fordi jeg tager antidepressiv medicin, så har jeg fået et filter, der gør, at jeg nemmere kan lægge tragiske begivenheder fra mig.

Det betyder dog ikke, at det slet ikke er muligt for mig at svælge i en tragedie og blive rigtig ked af det over verdens elendighed. Jeg har også en lidt tvangspræget handling, hvor jeg hver aften helst skal gennemgå alle mulige lidende mennesker og ønske det bedste for dem. Så følsomheden ligger lige under filtret.
0
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Peter Post » 9. aug 2016, 18:40

Jeg bliver som sådan ikke påvirket, medmindre at jeg selv står i situationen. Jeg var deltidsbrandmand i 23 år og der har været en del opgaver, hvor jeg var meget påvirket bagefter.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf kokkenok » 10. aug 2016, 16:36

Yup. ihvertfald i 5 sekunder.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Aspargsen » 11. aug 2016, 11:20

Er utroligt ligeglad selvfølgelig er det da ærgeligt for dem der kender Emilie, men hvis det ikke var fordi af man ikke kan åbne facebook uden af se mindst 3 opslag om hende, havde glemt alt om hende, 5 sekunder efter jeg var færdig med af læse artiklen om hende

syntes det er mere spændende af få at vide hvad der er grundet til det grønne olympiske vand, og hvorfor de ikke gør noget for af fjerne den grønne farve
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Livets forhold"