Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Spjaerten » 22. jul 2016, 09:53

Tux skrev:
Spjaerten skrev:
Kirstenkp skrev:
Spjaerten skrev:Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.


Det vil bare gå ud over de fattigste, tænker jeg....de har jo allerede gratis børnepasning i dag


Det var tiltænkt som den alm. Børne og unge ydelse. Ekstra tillæg og hvad der måtte tilfalde dårligere bemidlede og enlige er ikke med i mit forslag.


Men de fattigste mister vel stadig selve grundydelsen, mens de til gengæld ikke sparet noget på pasningen da de i forvejen har hel eller delvis friplads..

En anden ting er jo så, at børnepengene ingenlunde dækker egenbetalingen i en daginstitution. Vi betaler 3000 om måneden for dagpleje, og får ca 1500 i børnepenge den anden vej. Så hvis det realiseres er der jo så nogln der skal betale for at det kan lade sig gøre, det går ikke lige op..


Jeg er overbevist om regnestykket med fri pasning og så ingen ydelser går bedre op end hvordan billedet er idag.

Mht til de "fattige" så er det vel ikke samfundets problem at de har børn. Lyder hårdt men forstået på den måde, at har man ikke råd til at brødføde børn og klæde dem på, så burde man nok tænke sig om 2 gange.
Som nævnt ovenstående siger jeg IKKE man skal røre ved extra ydelser, bare den alm. børne/unge ydelse.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 22. jul 2016, 10:04

Spjaerten skrev:
Tux skrev:
Spjaerten skrev:
Kirstenkp skrev:
Spjaerten skrev:Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.


Det vil bare gå ud over de fattigste, tænker jeg....de har jo allerede gratis børnepasning i dag


Det var tiltænkt som den alm. Børne og unge ydelse. Ekstra tillæg og hvad der måtte tilfalde dårligere bemidlede og enlige er ikke med i mit forslag.


Men de fattigste mister vel stadig selve grundydelsen, mens de til gengæld ikke sparet noget på pasningen da de i forvejen har hel eller delvis friplads..

En anden ting er jo så, at børnepengene ingenlunde dækker egenbetalingen i en daginstitution. Vi betaler 3000 om måneden for dagpleje, og får ca 1500 i børnepenge den anden vej. Så hvis det realiseres er der jo så nogln der skal betale for at det kan lade sig gøre, det går ikke lige op..


Jeg er overbevist om regnestykket med fri pasning og så ingen ydelser går bedre op end hvordan billedet er idag.

Mht til de "fattige" så er det vel ikke samfundets problem at de har børn. Lyder hårdt men forstået på den måde, at har man ikke råd til at brødføde børn og klæde dem på, så burde man nok tænke sig om 2 gange.
Som nævnt ovenstående siger jeg IKKE man skal røre ved extra ydelser, bare den alm. børne/unge ydelse.


Men hvis var det lige du havde tænkt dig pengene skulle komme fra? Når pasningen koster godt det dobbelte af børnepengene må der jo være en regning som skal betales..

Og til det sidste af dit indlæg, så er det jo lige så meget et argument for at nedlægge alle tilskud (incl de ekstra) og indføre fuld brugerbetaling på pasningen..

Og den holdning kan man jo sagtens have, men så skal man ikke stille det op som om det for den enkelte familie er det samme hvis man afskaffer det ene og gør det andet gratis - nogle familier vil få klart dårligere forhold.

I øvrigt bliver det jo '' samfundets'' problem hvis der ikke bliver født børn, det har vi jo faktisk brug for..
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Wizzze » 22. jul 2016, 10:06

Lilleluftballon skrev:
achillaxedprune skrev:
HappyPaww skrev:
BlueBunny skrev:Helt grundlæggende bør man selv kunne forsørge sine børn. Og så se det som et ekstra gode at modtage børnebidraget.
Sådan har jeg det med alle ydelser. Synes mange er så forventede.
Jeg synes vi er heldige at der gives rundt omkring. Jeg så gerne visse ydelser og bidragssatser var højere, men i bund og grund taknemmelighed over at andre betaler hvad dem med færre midler har behov for.

Jeg kunne også godt tænke mig, at tilskuddet var indkomstbetinget. Synes egentlig ikke det er nødvendigt for folk der tjener en million om året at de lige skal modtage pengene oveni..


Der bliver også reguleret ned... Jeg var nemlig lige inde og tjekke i går pga. denne tråd.

https://www.borger.dk/Sider/Boerne-unge ... telse.aspx
Hvis din og/eller din eventuelle ægtefælles topskattegrundlag er over 732.900 kr., så vil din børne- og ungeydelse blive sat ned med 2 pct. af det beløb, hvert af jeres topskattegrundlag overstiger 732.900 kr. med. Hvis begge jeres årlige topskattegrundlag er under 732.900 kr., vil børne- og ungeydelse ikke blive sat ned.

Indkomstgrænsen på 732.900 kr. er satsen for 2016. Den ændres hvert år.


Men man får stadig penge når man tjener en million. Og hvis det er faderen der tjener en million og han ikke er gift med moderen, blot bor sammen og har fælles forældremyndighed, så nedreguleres der ikke... Det er lidt sort.


Jeg synes det lyder genialt, endnu en grund til ikke at blive gift :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Spjaerten » 22. jul 2016, 10:10

Tux skrev:
Spjaerten skrev:
Tux skrev:
Spjaerten skrev:
Kirstenkp skrev:
Spjaerten skrev:Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.


Det vil bare gå ud over de fattigste, tænker jeg....de har jo allerede gratis børnepasning i dag


Det var tiltænkt som den alm. Børne og unge ydelse. Ekstra tillæg og hvad der måtte tilfalde dårligere bemidlede og enlige er ikke med i mit forslag.


Men de fattigste mister vel stadig selve grundydelsen, mens de til gengæld ikke sparet noget på pasningen da de i forvejen har hel eller delvis friplads..

En anden ting er jo så, at børnepengene ingenlunde dækker egenbetalingen i en daginstitution. Vi betaler 3000 om måneden for dagpleje, og får ca 1500 i børnepenge den anden vej. Så hvis det realiseres er der jo så nogln der skal betale for at det kan lade sig gøre, det går ikke lige op..


Jeg er overbevist om regnestykket med fri pasning og så ingen ydelser går bedre op end hvordan billedet er idag.

Mht til de "fattige" så er det vel ikke samfundets problem at de har børn. Lyder hårdt men forstået på den måde, at har man ikke råd til at brødføde børn og klæde dem på, så burde man nok tænke sig om 2 gange.
Som nævnt ovenstående siger jeg IKKE man skal røre ved extra ydelser, bare den alm. børne/unge ydelse.


Men hvis var det lige du havde tænkt dig pengene skulle komme fra? Når pasningen koster godt det dobbelte af børnepengene må der jo være en regning som skal betales..

Og til det sidste af dit indlæg, så er det jo lige så meget et argument for at nedlægge alle tilskud (incl de ekstra) og indføre fuld brugerbetaling på pasningen..

Og den holdning kan man jo sagtens have, men så skal man ikke stille det op som om det for den enkelte familie er det samme hvis man afskaffer det ene og gør det andet gratis - nogle familier vil få klart dårligere forhold.

I øvrigt bliver det jo '' samfundets'' problem hvis der ikke bliver født børn, det har vi jo faktisk brug for..


Hvis dit barn er inkluderet i folkeskole og senerehen på gymnasie/teknisk skole/handelsskole etc. Så er uddannelsen fri og den portion af børne/unge ydelse der ikke udbetales fra 7 klasse eller hvornår man stopper i SFO i lign så er der 5 år +/- hvor der ikke er andre udgifter end nuværende til de børn/unge og dermed en besparelse på ydelsen der ikke udbetales.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf LadyFox » 22. jul 2016, 10:11

Spjaerten skrev:
Tux skrev:
Spjaerten skrev:
Kirstenkp skrev:
Spjaerten skrev:Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.


Det vil bare gå ud over de fattigste, tænker jeg....de har jo allerede gratis børnepasning i dag


Det var tiltænkt som den alm. Børne og unge ydelse. Ekstra tillæg og hvad der måtte tilfalde dårligere bemidlede og enlige er ikke med i mit forslag.


Men de fattigste mister vel stadig selve grundydelsen, mens de til gengæld ikke sparet noget på pasningen da de i forvejen har hel eller delvis friplads..

En anden ting er jo så, at børnepengene ingenlunde dækker egenbetalingen i en daginstitution. Vi betaler 3000 om måneden for dagpleje, og får ca 1500 i børnepenge den anden vej. Så hvis det realiseres er der jo så nogln der skal betale for at det kan lade sig gøre, det går ikke lige op..


Jeg er overbevist om regnestykket med fri pasning og så ingen ydelser går bedre op end hvordan billedet er idag.

Mht til de "fattige" så er det vel ikke samfundets problem at de har børn. Lyder hårdt men forstået på den måde, at har man ikke råd til at brødføde børn og klæde dem på, så burde man nok tænke sig om 2 gange.
Som nævnt ovenstående siger jeg IKKE man skal røre ved extra ydelser, bare den alm. børne/unge ydelse.


Men det kan jo faktisk også ske at man først bliver fattig efter man har fået børn, det er jo ikke til at vide på forhånd.
1
...
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf achillaxedprune » 22. jul 2016, 10:12

Akehurst2 skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg har ikke lige regnet på, hvor meget man skulle tjene før end nedreguleringen lander på 0. Og eftersom jeg har ferie gider jeg heller ikke. :-p

Men ja, intet skal være nemt længere... Der skal altid være en justering til alting nu om stunder. Suk, det er simpelthen en jungle. Make it simple, burde være det offentliges nye motto. Ja, og der kom lige en personlig kæphest. Jeg et så freaking træt af, at der overreguleres i det offentlige. :nej:
Men det er vist lidt af et sidespring.


Hvis det vigtigste er, at det skal være nemt, så er det nok billigere bare at udbetale samme beløb til alle. Lige så snart der skal differentieres og udbetales forskelligt, så stiger udgifterne til administration.

Men det er selvfølgelig en anden sag og ret langt fra trådens egentlige emne :)


Temmelig langt fra trådens emne, men jeg er klar fortaler for en simplificering af hele tilskuds-/fradrags-/skatteområdet. Det vil lette administrationen og gøre hele systemet langt mere overskueligt. Jeg kan kun se, at det vil være en gevinst at forsimple systemet.

Og så skal jeg nok lade være med at afspore tråden yderligere. :-p
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Wizzze » 22. jul 2016, 10:14

Akehurst2 skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg har ikke lige regnet på, hvor meget man skulle tjene før end nedreguleringen lander på 0. Og eftersom jeg har ferie gider jeg heller ikke. :-p

Men ja, intet skal være nemt længere... Der skal altid være en justering til alting nu om stunder. Suk, det er simpelthen en jungle. Make it simple, burde være det offentliges nye motto. Ja, og der kom lige en personlig kæphest. Jeg et så freaking træt af, at der overreguleres i det offentlige. :nej:
Men det er vist lidt af et sidespring.


Hvis det vigtigste er, at det skal være nemt, så er det nok billigere bare at udbetale samme beløb til alle. Lige så snart der skal differentieres og udbetales forskelligt, så stiger udgifterne til administration.

Men det er selvfølgelig en anden sag og ret langt fra trådens egentlige emne :)


Men hvorfor en udbetaling?
Hvorfor ikke et børnefradrag?
1. barn 2000, 2. barn 1500, 3. barn 1000 eller sådan noget. :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 22. jul 2016, 10:21

Spjaerten skrev:Hvis dit barn er inkluderet i folkeskole og senerehen på gymnasie/teknisk skole/handelsskole etc. Så er uddannelsen fri og den portion af børne/unge ydelse der ikke udbetales fra 7 klasse eller hvornår man stopper i SFO i lign så er der 5 år +/- hvor der ikke er andre udgifter end nuværende til de børn/unge og dermed en besparelse på ydelsen der ikke udbetales.


Det er selvfølgelig korrekt, god pointe :gogo:
0
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40532

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 10:23

Wizzze skrev:
Men hvorfor en udbetaling?
Hvorfor ikke et børnefradrag?
1. barn 2000, 2. barn 1500, 3. barn 1000 eller sådan noget. :gruble:


Sådan var det også indtil for ikke så forfærdelig mange år siden: https://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rne-_og_ungeydelse

Jeg synes, det ville være fornuftigt at ændre det til et fradrag, men forældre med lav indtægt kan måske ikke udnytte fradraget fuldt ud, så det vil for fx en enlig forsørger med 2-3 børn igen blive ringere vilkår hvis man ændrede det tilbage.
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf TomKah » 22. jul 2016, 10:26

Lige præcis det med at skære i børnepenge til "rige" er en af mine kæpheste. Det er faktisk i samfundets overordnede interesse at ressourcestærke får børn. Jeg synes man skal passe overordentlig meget på at straffe dem ift resten, netop fordi børnepenge oprindeligt var et skattefradrag som blev lavet om netop for at de svageste skulle få mere ud af det.
Må de "rige" heller ikke få befordringsfradrag etc? De vil jo alligevel gerne arbejde.

I dagligdagen er man ikke speciel rig med en indkomst på 736000 kr i øvrigt.
4
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf godtnavn » 22. jul 2016, 10:26

Wizzze skrev:Men hvorfor en udbetaling?
Hvorfor ikke et børnefradrag?
1. barn 2000, 2. barn 1500, 3. barn 1000 eller sådan noget. :gruble:


Fordi det igen vil ramme de fattigste. Hvis man er på su og ikke har arbejde ved siden af (kommer jeg ikke til at have når jeg skal lægge 45 timer i uddannelsen og samtidig har et lille barn) så kan man ikke bruge så meget fradrag til noget, eller de første 500-1000 kr kan man, men resten gør bare ens fradrag højere end hvad man får ind.

Nu arbejder min kæreste så kunne jeg smide fradraget over til ham så ville det jo være fint for os, men par hvor begge er på su ville det være noget lort for.
0
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40532

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 10:31

TomKah skrev:Lige præcis det med at skære i børnepenge til "rige" er en af mine kæpheste. Det er faktisk i samfundets overordnede interesse at ressourcestærke får børn. Jeg synes man skal passe overordentlig meget på at straffe dem ift resten, netop fordi børnepenge oprindeligt var et skattefradrag som blev lavet om netop for at de svageste skulle få mere ud af det.
Må de "rige" heller ikke få befordringsfradrag etc? De vil jo alligevel gerne arbejde.

I dagligdagen er man ikke speciel rig med en indkomst på 736000 kr i øvrigt.


Jeg er enig. At sænke børnepengene for folk med en vis indtægt er at forøge marginalskatten for de pågældende, og det er jeg ikke tilhænger af.

Skal det i øvrigt batte på besparelser, så skal grænsen for graduering/bortfald af ydelsen i øvrigt rigtig langt ned. Og så kan det godt være, at det er helt galt at "millionærer" får børnepenge, men man sparer ikke noget, der ikke bliver ædt af administration ved at fratage dem børnepengene.
4
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Wizzze » 22. jul 2016, 10:43

Vi er generelt glade for at adfærdsregulere via vores skatte og afgiftssystem. Hvis vi er interesseret i af få børn i en ung, eller ihvertfald yngre alder, hvorfor så ikke give børnepenge/støtte til de unge, helst også dem som er på SU og dermed studerer, så vil vi over tid, spare penge på medicinsk hjælp til at få børn, og vi vil sikre at de fleste børn komme fra hjem hvor normen er at uddanne sig. De ældre og mere etablerede har alligevel råd til at betale for børn selv. Den unge enlige mor vil stadig får penge, problemet vil være den ældre enlige som ikke er etableret, der vil blive ramt :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 22. jul 2016, 10:52

TomKah skrev:Lige præcis det med at skære i børnepenge til "rige" er en af mine kæpheste. Det er faktisk i samfundets overordnede interesse at ressourcestærke får børn. Jeg synes man skal passe overordentlig meget på at straffe dem ift resten, netop fordi børnepenge oprindeligt var et skattefradrag som blev lavet om netop for at de svageste skulle få mere ud af det.
Må de "rige" heller ikke få befordringsfradrag etc? De vil jo alligevel gerne arbejde.

I dagligdagen er man ikke speciel rig med en indkomst på 736000 kr i øvrigt.


Jeg er enig, men jeg mener nu alligevel 61'000 om måneden er en virkelig god løn.. Kan ikke forestille mig det overhoved kan betale sig at lave den aftrapning når grænsen er så høj..
0
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40532

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 11:05

Wizzze skrev:Vi er generelt glade for at adfærdsregulere via vores skatte og afgiftssystem. Hvis vi er interesseret i af få børn i en ung, eller ihvertfald yngre alder, hvorfor så ikke give børnepenge/støtte til de unge, helst også dem som er på SU og dermed studerer, så vil vi over tid, spare penge på medicinsk hjælp til at få børn, og vi vil sikre at de fleste børn komme fra hjem hvor normen er at uddanne sig. De ældre og mere etablerede har alligevel råd til at betale for børn selv. Den unge enlige mor vil stadig får penge, problemet vil være den ældre enlige som ikke er etableret, der vil blive ramt :gruble:


Ja, og når jeg hører ordet adfærdsregulerende afgifter bliver jeg helt klam over hele kroppen.

Dit forslag synes jeg er en dårlig ide, for den form for detailregulering af vores liv er da overdrevet bureaukratisk og vil garanteret ramme helt skævt. Samtidig vil jeg ikke "straffe" dem, der bare ikke havde nogen at få børn med før de blev 33.
2

Tilbage til "Forældre"