Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 10:00

http://politiken.dk/mad/ECE3171088/madb ... moeder-op/

Er det rimeligt?

Jeg hælder til ja. Det er muligt, at Forbrugerrådet har ret i, at "Lige præcis med restaurantreservationer er det kutyme at kunne afbestille, og restauranten har større mulighed for at få afsat til anden side", men så kan jo ændre den kutyme - for hvis restauranterne ikke har råd til no shows, og der er for mange af dem, så må de jo beskytte sig.

Jeg har spist på både Stedsans og Alchymist, og der betaler man ganske rigtig ved reservationen. Det tænkte jeg ikke var spor underligt - man reserverer jo en plads et sted, hvor der er lagt op til en oplevelse og fat menu og meget begrænset antal pladser, så de skal da være sikre på, at man kommer eller som det mindste betaler, hvis man ikke gør.

Og ja, det er sindssygt ærgerligt at blive syg. Men så kan man jo forære reservationen til nogen andre. Og ellers må man bare konstatere, at hvis det alene handlede om folk, der blev syge, så var problemet nok ikke så stort - men når folk bare shopper rundt og måske ikke engang gider melde afbud (i ordentlig tid), så er restauranterne jo nødt til at køre den konsekvent og sige, at no show = betaling uanset grunden.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf LadyFox » 27. apr 2016, 10:16

Jeg synes det er urimeligt. Og jeg ville personligt ikke bestille bord et sted der ville kræve knap 3000 kroner i fald af jeg vågnede op samme morgen med feber og måtte melde afbud. Jeg kan godt forstå at man trækker et gebyr i fald af folk bestiller bord og bare bliver væk, men at der ikke er plads til afbud det synes jeg ikke er fair.
4
...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9489
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Sophies-mor » 27. apr 2016, 10:18

Og de kan jo ikke vide, om man lægger 600 kr elle 5000, så hvor stort et beløb skal man betale for afbud??
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 10:35

Sophies-mor skrev:Og de kan jo ikke vide, om man lægger 600 kr elle 5000, så hvor stort et beløb skal man betale for afbud??


Nogen steder kører jo med fast menu, og så er det den, du betaler for.

Fx Alchymist og Stedsans som er nævnt i artiklen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 10:36

Angelina skrev:Men nomas gebyr på 1900 kr pr gæst, ved afbud op til fem dage før, synes jeg er vanvittig. I sær fordi jeg tør æde min hat på de godt kan få dem afsat til anden side - altid og uden undtagelse.

Det ville være et rimeligt udeblivelsesgebyr - men som afbudsgebyr synes jeg det er vanvittigt.


Det er jeg enig i - fem dage er for længe.

Men i hvert fald 24 timer og kortere før, så synes jeg, det er helt rimeligt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9489
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Sophies-mor » 27. apr 2016, 10:37

:gruble: jeg :jule:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:Og de kan jo ikke vide, om man lægger 600 kr elle 5000, så hvor stort et beløb skal man betale for afbud??


Nogen steder kører jo med fast menu, og så er det den, du betaler for.

Fx Alchymist og Stedsans som er nævnt i artiklen.

Jeg kender slet ikke de nævnte stedet og har aldrig været et sted,hvor man ikke kan vælge
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 10:46

Der er mange steder hvor man skal betale for at udeblive og det finder jeg ganske rimeligt. Psykologer, sundhedsvæsenet, visse freelancearbejdende og andre erhvervsdrivende som booker 1 til 1 og som kan miste mange penge på andres måske lemfældige omgang med aftaler.

Hos NOMA skal man kun betale - også aflysningssgebyret - hvis NOMA ikke kan afsætte pladsen til en anden. Det er for at sikre den indtægt, man havde regnet med og er afhængig af til at dække de omkostninger der er fulgt med reservationen (man kan jo ikke returnere købte råvarer, fx), og som man ved udeblivelse ikke har mulighed for at skaffe ellers. Jeg synes egentlig at restaurantchefen fra NOMA giver en ret god begrundelse for det, som både viser hvordan udeblivelser og aflysninger med kort varsel gør NOMA meget sårbare og hvordan folk kan være lemfældige med både bestillinger og aflysninger.

Så længe man er informeret ved reservation, synes jeg ikke, man kan klage.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. apr 2016, 11:02

Når man reelt bestiller billet til en oplevelse, der med det samme bliver en del af stedets planlægning, kan jeg ikke se det urimelige i det.
Jeg er egentlig lidt overrasket over, at det ikke allerede er fast procedure.

Jeg var til koncert i går, og var jeg blevet syg, havde det været spildte 500 kr. Det virker ikke, som om den politik holder folk fra at købe koncertbilletter. Til gengæld kan man vistnok nogle steder tegne en forsikring, så man under visse omstændigheder kan få sine penge retur, og det ville måske også være en ide på de her restauranter, hvor gæsterne binder sig for et stort beløb
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 11:29

Haler lige denne op igen, da jeg faldt over denne artikel: http://www.bt.dk/danmark/restauratoer-b ... elt-faaet-

Hvor er det vildt, at folk behandler deres reservationer på den måde. Endda nogen, hvor de har bedt restauranten om at tage hensyn til deres allergier.

Jeg kan godt forstå, han vil tage depositum - hvad skal han ellers gøre?
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Wizzze » 22. jul 2016, 12:35

Akehurst2 skrev:Haler lige denne op igen, da jeg faldt over denne artikel: http://www.bt.dk/danmark/restauratoer-b ... elt-faaet-

Hvor er det vildt, at folk behandler deres reservationer på den måde. Endda nogen, hvor de har bedt restauranten om at tage hensyn til deres allergier.

Jeg kan godt forstå, han vil tage depositum - hvad skal han ellers gøre?


I udlandet er der rigtig mange af de store som kræver kreditkort info ved reservation, så reserverer de f.eks. 500kr. og hvis gæsten ikke kommer, så ryger de. Jeg har kun oplevet 1-2 steder herhjemme som gør det. Men det er vel fremtiden :gruble:
Vi var ude og spise i går, kom sådan sen eftermiddag, hvor køkkenet ikke var åbnet endnu, så vi nøjedes med drikkevarer og så solen. Men efter lidt tid kom ejeren med "snacks" som skulle have været serveret til frokosten, han havde fået en booking på 18 til frokost, hvor han så havde meddelt at med så mange så kunne han kun klare det hvis alle fik samme menu. Det havde så også været ok, så stedet var gået i gang med de 18 forretter, men da kl var 13.30 ja så dukkede selskabet aldrig op :tie:
Det var så fint for os, men synd for stedet. Vi bestilte så en ekstra flaske og et af de andre borde gjorde det samme, så lidt kom der da tilbage til stedet, men det er sgu lavt, sådan noget.
Kan man så fortænke ejeren i næste gang at kræve noget betaling forud?
7
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 13:38

Wizzze skrev:I udlandet er der rigtig mange af de store som kræver kreditkort info ved reservation, så reserverer de f.eks. 500kr. og hvis gæsten ikke kommer, så ryger de. Jeg har kun oplevet 1-2 steder herhjemme som gør det. Men det er vel fremtiden :gruble:


Jeg har også bemærket, at flere dyre restauranter (Michelin-niveau) både i Danmark og udlandet er begyndt at ringe eller skrive dagen før eller på dagen og bede en bekræfte reservationen.

De får selvfølgelig ikke penge ud af det, hvis man så alligevel ikke dukker op, men jeg tror da, at det er sværere for folk at få sig selv til bare at udeblive hvis man både har bestilt og bekræftet, at man har tænkt sig at møde op.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Sangius » 22. jul 2016, 14:24

Det er urimeligt. Der er ikke problemer med at få bordet afsat, så de tjener faktisk rigtig fedt på, at folk skal betale for at udeblive. Så får de både pengene for dem der ikke er der, og penge for dem der er der.
Jeg ville ikke bestille bord et sted, hvor de krævede den slags informationer fra mig, så de kan hæve penge på min konto, hvis der kom noget i vejen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Sangius » 22. jul 2016, 14:26

Dog synes jeg da, at hvis maden laves i forvejen, så må man betale for sin mad. Men jeg har aldrig oplevet, at bestille bord et sted, hvor jeg skulle bestemme mig for maden i forvejen, så det havde ikke faldt mig ind.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 14:36

Sangius skrev:Det er urimeligt. Der er ikke problemer med at få bordet afsat, så de tjener faktisk rigtig fedt på, at folk skal betale for at udeblive. Så får de både pengene for dem der ikke er der, og penge for dem der er der.
Jeg ville ikke bestille bord et sted, hvor de krævede den slags informationer fra mig, så de kan hæve penge på min konto, hvis der kom noget i vejen.


Der er jo tale om to forskellige situationer - der hvor der meldes afbud, og der hvor folk bare udebliver.

Ved udeblivelserne kan de med al sandsynlighed ikke få bordet afsat andet steds. Det er kun en mulighed for de steder, hvor folk kommer ind fra gaden og spørger om der er et bord.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Betal, selvom du ikke møder på på restaurant

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 14:36

Sangius skrev:Dog synes jeg da, at hvis maden laves i forvejen, så må man betale for sin mad. Men jeg har aldrig oplevet, at bestille bord et sted, hvor jeg skulle bestemme mig for maden i forvejen, så det havde ikke faldt mig ind.


Der er efterhånden en del steder i København, der kører med faste menuer.
0

Tilbage til "Mad og drikke"