Besøger du plejehjemmet?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Flowergirl
Indlæg: 152
Tilmeldt: 12. maj 2016, 11:18
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Flowergirl » 19. jun 2016, 12:15

Tror det er forskelligt fra sted til sted hvordan plejehjemmene er.
En i min familie arbejder i plejehjem, og mit indtryk er, at der bliver holdt et par aktiviteter for beboerne samt arrangeret ture. Fx arrangere de om sommeren en tur til Bornholm for de beboer der vil og kan, og der er et par dage.

Jeg besøger ikke selv plejehjemmet, da jeg ikke har nogen i familien eller kender nogen som er på plejehjem. Jeg har dog arbejdet som hjemmehjælpere i weekender, og der var bare helt dødt på plejehjemmet når det var. Der var lidt mere liv i hverdagene, men i weekenderne var der nærmest ikke en sjæl - ingen fællesspsining, aktiviteter eller noget. Det synes jeg var trist og kedeligt for beboerne, for de sad bare helt for sig selv.

Synes godt, at man kan lave fx nogle ture, arrangere fællesaktivteter osv. Istedet for at de gamle bare skal sidde resten af deres dage og lave ingenting. Jo vist kan de snakke med de andre og hygge sig lidt, men altså..
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Buller » 19. jun 2016, 12:29

jeg har arbejdet på plejehjem af flere omgange. og ja det er sparet ret hårdt ned...

Men hvornår var det egentlig også at vi i Danmark besluttede at vores ældre var en byrde og at det var samfundet der skulle stå med hele ansvaret for dem? Der er godt nok mange ældre der ikke får noget som helst af deres familie, hverken besøg eller omsorg.

Men på den anden side, så har de vel selv opdraget deres børn, så hvis børnene ikke gider komme at besøge dem, så er det vel i bund og grund deres egen værdier der kommer og bider dem i røven.

Måske de ældre bare ligger som de har redt, også politisk?
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Q-beben » 26. jun 2016, 06:32

Buller skrev:Måske de ældre bare ligger som de har redt, også politisk?


Det kunne du muligvis godt have ret i... Men gør vi selv noget for at ændre de forhold, der kommer til at være gældende i fremtiden, når vi bliver gamle? Det burde vi gøre noget ved...
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Panton » 26. jun 2016, 14:59

Jeg har ingen erfaring med plejehjem andet end de historier man hører fra bekendte og ser i medierne. Jeg har ikke nogen ældre familiemedlemmer, da jeg har skåret alt kontakt fra.

Men det går kun en vej med omsorgen, plejen og maden, så det er helt sikkert jeg skal ikke på plejehjem, passer mig selv så længe det er muligt og herefter en selvvalgt enkeltbillet. Jeg vil ikke ligge mit barn til last, det er helt sikkert.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Maria86 » 26. jun 2016, 19:21

Da jeg var barn var tit med ind at besøge min oldemor. hold nu op jeg ikke ville med. havde noget familie på min far side der ville ikke med ned. vi fik da nogle gode samtaler om hvorfor men kommer på plejehjem. Der var noget af familien som havde fået hjerneblødning. Hun kom sig aldrig. Der vi talte om. De skulle have stoppet med at hjælpe hende. altså så hun kunne få lov til at dø.. min
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jun 2016, 19:55

Jeg har heldigvis på det seneste hørt en række positive historier om lokale plejehjem, samtidig med at jeg godt er klar over, at det generelt ikke går for godt indenfor sektoren. Uden overhovedet at betvivle de konkrete historier om misrøgt og manglende ressourcer, der desværre ofte dukker op, tror jeg, at pårørendes utilfredshed og fortvivlelse i nogle mindre eksakte tilfælde i virkeligheden lige så meget handler om frustration over den ældres grundlæggende svigtende mentale og fysiske helbred som om plejehjemmets tilbud. Det er i sig selv hårdt at se et familiemedlem eller en ven blive dårligere og dårligere, hvilket jeg udmærket kan huske fra min mormors forløb. Jeg associerer hendes sidste meget svagelige tid med plejehjemmet, men når jeg tænker mig om, kan jeg ikke sige, at personalet ikke gjorde deres bedste. En måneds tid før min mormors død, havde hun og min morfar diamantbryllup, og da min onkel og min morfar om morgenen kom for at hente hende, stod personalet klar med æresport og sang. Det var meget rørende.

Fornylig hørte jeg om en gammel dame, der efter en alvorlig blodprop var flyttet hjem til sin datter og hendes mand. Umiddelbart en god og omsorgsfuld løsning, men da damens liv nu går med at sidde parkeret foran Matador dag ud og dag ind, er jeg enig med det familiemedlem, der mener, at svækkelsen nu går endnu hurtigere end den sandsynligvis ville have gjort på et (godt!) plejehjem med forstand på demens, aktiviteter, osv.
Jeg kunne godt forestille mig, om nødvendigt, at passe mine forældre i en periode, men det bliver ikke på bekostning af professionelles ekspertise. Det ville jeg finde uansvarligt.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf HerErJeg » 24. jul 2016, 06:48

Hold kæft hvor er det dumt udtalt. Plejehjem er hoteller hvor man bare indlogerer sig en 10-20 år for at blive opvartet i hoved og røv?
De ældre er mere døde end levende, og for de få der rent faktisk kan overkomme noget, der er der ingen tid eller hjælp hos personalet fordi der er sparet og beskåret igen og igen.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... er/6203036
Plejehjemmet omtalt i startindlægget var rent faktisk opbygget med tanke på selvhjælp, men de gamle kunne intet magte, og personalet blev sparet væk. Nu ville det aldrig kunne gennemføres.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Venus222 » 24. jul 2016, 20:14

HerErJeg skrev:Hold kæft hvor er det dumt udtalt. Plejehjem er hoteller hvor man bare indlogerer sig en 10-20 år for at blive opvartet i hoved og røv?
De ældre er mere døde end levende, og for de få der rent faktisk kan overkomme noget, der er der ingen tid eller hjælp hos personalet fordi der er sparet og beskåret igen og igen.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... er/6203036
Plejehjemmet omtalt i startindlægget var rent faktisk opbygget med tanke på selvhjælp, men de gamle kunne intet magte, og personalet blev sparet væk. Nu ville det aldrig kunne gennemføres.



Jeg helt enig i de ældre skal og bør bruge de ressourcer de har. På den må beholder de deres selvværd og livskvalitet længere, end hvis de bare bliver vartet op. Det frigør også en del ressourcer, hvis personalet ikke pisker rundt for at hente kaffe til Fru.Hansen og hjælper Fru. Nielsen strømperne af, hvis Fru.Hansen og Fru.Nielsen selv kan gøre det.
Og så er jeg i øvrigt uenig i at de ældre er mere døde end levende når de kommer på plejehjem. Nogle er, men langt fra alle.


Så ret beset er jeg enig med Sophie Løhde, og jeg arbejder selv på et plejehjem. :)
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Bimmerdyret » 24. jul 2016, 21:12

Nej og nope..
Har boet 3 mdr i en ældrebolig i forbindelse med et plejehjem og dermed har jeg stået foran porten til helvede...og vil heller æde cyanid (og ved resten af familien har det sådan) end at ende sådan et sted.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Bimmerdyret » 24. jul 2016, 21:13

Venus222 skrev:Og så er jeg i øvrigt uenig i at de ældre er mere døde end levende når de kommer på plejehjem. Nogle er, men langt fra alle.


Gennemsnitlig restliv når man er flyttet på plejehjem 3 år og 2 mdr.. :nerve:
Jeg har "semi-boet der" - nogle gange skal man tænke på at det er folks liv - ikke ens arbejdsplads :)
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf HerErJeg » 25. jul 2016, 08:18

Det stinker langt væk af mulighed for at bespare endnu mere. Man antager at de gamles arbejdsindsats gør en forskel og har en værdi i kroner og øre. Men der tænkes ikke på den tid der går med at sætte dem i gang, eller den tid der går til at hjælpe dem færdige, eller rette op på det som er lavet forkert.

De må hellere end gerne hjælpe hvis de kommer til at kede sig, og har lyst til det. Men det skal dælme ikke være undskyldning for at give de gamle en endnu mere uanstændig behandling igennem besparelser. I bedste fald kan personalet få lidt mere tid til hygge eller snak, hvis der rent faktisk kan spares et par minutter her og der.
Men bløde værdier har aldrig haft plads på nogen finanslov.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf decibell » 25. jul 2016, 09:56

Det er mange år siden, jeg havde min daglige gang på plejehjem. Min farmors plejehjem tilbage for 10-14 år siden var vel okay set i det store billede, men der var alt for mange så syge ældre, at de få, der ellers var åndsfriske nok, gik helt i stå i det selskab. Hvordan i alverden skal man også holde hjernen frisk, når der sidder to og savler med et tomt blik, tre, der råber mærkelige ord og virker halvskøre og fem, der altid sover i stolen? Jeg er overbevist om, at det var med til at gøre min farmors sidste år værre, end de kunne have været, og at hun kunne have levet længere under andre forhold - men det kommer vi nok ingen vegne med, når hun trods alt blev 99 år og 3 mdr. gammel. Min far blev gudskelov forskånet for det, da han døde i sin seng, og min mor, der bliver 78 til januar, klarer stadig sig selv med hjælp fra Hjemmehjælpen og os. Jeg håber virkelig ikke, at hun nogensinde havner på et plejehjem. Der er simpelthen for få ressourcer til at gøre det godt nok.

Dog er der nogen, der kan finde ud af det trods begrænsningerne, mærkeligt nok: https://www.facebook.com/PricesHaveCenteret/

Der ville jeg godt hen, hvis det absolut skulle være.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf decibell » 25. jul 2016, 10:11

HerErJeg skrev:Det stinker langt væk af mulighed for at bespare endnu mere. Man antager at de gamles arbejdsindsats gør en forskel og har en værdi i kroner og øre. Men der tænkes ikke på den tid der går med at sætte dem i gang, eller den tid der går til at hjælpe dem færdige, eller rette op på det som er lavet forkert.

De må hellere end gerne hjælpe hvis de kommer til at kede sig, og har lyst til det. Men det skal dælme ikke være undskyldning for at give de gamle en endnu mere uanstændig behandling igennem besparelser. I bedste fald kan personalet få lidt mere tid til hygge eller snak, hvis der rent faktisk kan spares et par minutter her og der.
Men bløde værdier har aldrig haft plads på nogen finanslov.


Jeg kunne også frygte, at det ville blive misbrugt på den måde. Jeg synes, at det grundlæggende kunne være rigtig godt at involvere de ældre mere - ikke mindst for at give dem en følelse af at kunne selv, for det, er jeg overbevist om, er medvirkende til at holde dem i gang psykisk (og derved også fysisk). Men vi har desværre set, hvordan der straks er nogen, der griber chancen til at skære ekstra i tiden hos de ansatte, for "nu laver de jo mindre". At personalet så aldrig kunne nå det hele før, er de ligeglade med. Det er tallene på bundlinjen, der betyder noget. De tænker bare for kortsigtet, for alt andet lige må det da være billigere for samfundet at have sundere ældre, der holder længere.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf Venus222 » 25. jul 2016, 20:00

Bimmerdyret skrev:
Venus222 skrev:Og så er jeg i øvrigt uenig i at de ældre er mere døde end levende når de kommer på plejehjem. Nogle er, men langt fra alle.


Gennemsnitlig restliv når man er flyttet på plejehjem 3 år og 2 mdr.. :nerve:
Jeg har "semi-boet der" - nogle gange skal man tænke på at det er folks liv - ikke ens arbejdsplads :)



Nu er folk jo som regel gamle når de flytter på plejehjem, så det giver god mening at man ikke bor der i mange år. Og den sidste linje forstår jeg ikke hvor du vil hen med..? For ja, det er folks liv, og folk skal have det så godt som muligt, så længe som muligt. Og en del af det at have det godt er bevarelse af ens egne ressourcer.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Besøger du plejehjemmet?

Indlægaf OberstNasig » 1. aug 2016, 22:43

Well, manglen på liv og aktiviteter afspejler jo også den tendens til at ældre holdes i hjemmet, indtil det er absolut nødvendigt at installere dem på plejehjem. Og når den tid kommer, er mange af dem så dårlige, at de knap orker socialt samvær eller aktiviteter i større doser. Og hvis snakken så falder på de demente, er det i særdeleshed vigtigt at deres hverdag ikke varierer for meget, da de i så fald kan blive fuldkommen bims og urolige.

Jeg bliver sgu arrig, når jeg læser det pladder med at ældre kun får et ugentligt bad. Nu er det engang sådan at de fleste nulevende ældre på plejehjem, er fra en tid, hvor man sandeligt ikke ruttede med badevandet. Jeg har selv arbejdet på flere plejehjem i mine unge dage og stort set alle de ældre hadede denne ugentlige dag, hvor de skulle i bad. Iøvrigt savner jeg at de pårørende melder sig mere på banen. De kan galpe op om, hvor utilfredse de er, men når det kommer på tale, at de selv kunne bidrage til at gøre den sidste del af livet en anelse sødere, så stejles der.

Jeg har iøvrigt sjældent været et sådan sted af personlige årsager. Ingen, bortset fra min farmor, har opholdt sig på plejehjem. Hende får jeg desværre ikke set så ofte, da det vil kræve 6 timer i offentlig transport hver vej, så når jeg får muligheden for at køre med min far hertil, tager jeg med. Men det er ret nedslående. Plejehjemmet er fint og personalet omsorgsfulde, men min farmor er mere død end levende.
0

Tilbage til "Livets forhold"