Terminstråd - alle er velkomne :)

xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf xxx---xxx » 26. jul 2016, 05:18

Tillykke med den fine scanning godtnavn. :D
Håber det giver lidt ro selvom jeg udemærket kender til nervøsiteten.

Ang barsel. Så havde min mand fortalt min forventede termin. Og så ringede han blot mandag morgen (fødte søndag) og sagde jeg havde født og at han ikke kom de næste 14 dage.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 26. jul 2016, 06:15

Altså, der skal sikkert nok være nogle eksempler, men jeg har aldrig nogensinde hørt, at det skulle være et problem for faderen at få de 14 dages barsel lige efter fødslen.
Og helt ærligt, hvad forventer arbejdspladsen? Selvfølgelig skal far da være hjemme de 14 (mindst!) dage? Jeg ville blive edderspændt rasende, hvis min mands arbejdsplads begyndte på noget i forhold til det, og ved min mand har det på samme måde.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 26. jul 2016, 06:19

Tillykke med scanning godtnavn. Ang barsel, så lyder det også som en lidt utraditionelt barsel i har tænkt jer at holde, nok derfor det virker underligt - de fleste mænd holder jo deres barsel efter kvinden, og kun 2-4 uger i forbindelse med fødslen. Men jo, jeg vil mene at man som mand bare ringer fra den ene dag til den anden og siger at nu kommer man ikke i morgen og frem. man varsler naturligvis barslen min 3 måneder før termin, og de fleste børn kommer jo til termin +/- et par uger. Så lidt kan man da godt regne med...
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 26. jul 2016, 06:29

Mænds barsel er virkelig en kæphest for mig. Jeg håber ikke at nogen af jeres mænds arbejdspladser brokker sig over barsel, men hvis de gør, så håber jeg dæleme at jeres mænd råber op/går til fagforeningen/siger op eller går til medierne. Man skal altså ikke finde sig i den form for kønsdiskrimination!
Min mand sagde til sin jobsamtale at han altså er en "barsels-mand" og at med et enkelt lille barn talte sandsynlighederne jo for en til i nær fremtid. Det skulle de lige være klar over. Så hans arbejdsplads har hele tiden været klar over at det ville komme en periode hvor han er væk 3-5 måneder.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. jul 2016, 06:34

Vi oplevede ingen barselsproblemer. Faktisk gav de ham 10 ugers barsel, selv om han havde sagt han ikke skulle have mere og vi var forbi 14. uge. Jeg fik pludselig et jobtilbud, og det forstod de fint, at vi gerne ville udnytte.
2
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 26. jul 2016, 07:07

Jeg skal ærlig indrømme, at jeg ikke har sat mig supermeget ind i det. Men ifht at de første 14 uger er øremærket mor, kan arbejdspladsen så måske insistere på, at fars barsel ligger derefter? Altså undtagen de 14 dage?
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 26. jul 2016, 07:13

Normalt fungerer det sådan at arbejdspladsen får en kopi af vandrejournalen hvor termin står på (eller bare en mundtlig tilkendegivelse af hvornår termin er, alt afhængig af hvor striks arbejdspladsen er). I den forbindelse kan manden informere om at han tager 14 dages orlov i forbindelse med fødslen, dette skal arbejdspladsen acceptere, også selvom fødslen sker før eller efter forventet termin. Man skal forøvrigt informere om man ønsker at de 14 dage gælder fra fødsel eller først fra evt. udskrivelse fra hospitalet i tilfælde af at fødende og barn skal indlægges (der er dog ikke mange arbejdspladser der ved dette og de fleste tager det ikke så tungt, man informerer bare som det kommer).
Fra fødsel har man præcis 8 uger til at informere arbejdspladsen om hvordan man planlægger at holde barsel (gælder for alle parter der kan holde barsel).

Godtnavn jeg ville nok som din kæreste vælge at sige at han har planer om at holde alle fællesuger af barslen (så de 32 uger) foruden de to uger so man som mand har ret til i forbindelse med fødslen. Således at de kan begynde at planlægge efter at finde en barselsvikar til ham.
Og tillykke med scanningen i går!
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 26. jul 2016, 07:16

Barselsreglerne er i bund og grund ikke så komplicerede og man kan nærmest bare starte fra en ende af i barselsloven og læse den. Det er én af de få love, jeg synes ikke-jurister rent faktisk kan få noget ud af. Så er der selvfølgelig nogen, der har bedre ret grundet overenskomster (jeg har fx 6 ugers graviditetsorlov i stedet for kun de lovfæstede 4), men vil man kende sine minimumsrettigheder er det bare at slå op i loven, som er lige her: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=167602.

For kort at opsummere reglerne:
Mor har ret til at gå på graviditetsorlov 4 uger før fødslen. Herefter har hun pligt til at holde 2 ugers barselsorlov efter fødslen og ret til at holde yderligere 12 uger efter fødslen. Hun skal inden 3 måneder før fødslen oplyse arbejdsgiveren om hun agter at udnytte sin ret til gå på graviditetsorlov og inden 8 uger efter fødslen hvornår hun agter at vende tilbage til arbejdet efter barsel/forældreorlov.

Far har ret til 2 ugers barselsorlov efter fødslen, og de skal afholdes i løbet af de første 14 uger af babys levetid. Han skal meddele om han agter at udnytte denne ret inden 4 uger før forventet fødsel.

Herefter har hver af forældrene ret til 32 ugers forældreorlov. Hver af forældrene har ret til at forlænge forældreorloven til 40 eller 46 uger. Forældrene har tilsammen ret til barselsdagpenge i 32 uger. Forlænger man til 40/46 uger ophører barselsdagpengene efter 32 uger eller forlænges, der er frit valg. Forældreorlov skal meddeles arbejdsgiveren inden 8 uger efter fødslen.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 26. jul 2016, 07:21

primle skrev:Jeg skal ærlig indrømme, at jeg ikke har sat mig supermeget ind i det. Men ifht at de første 14 uger er øremærket mor, kan arbejdspladsen så måske insistere på, at fars barsel ligger derefter? Altså undtagen de 14 dage?


Hvis de gør det, så peger man bare lige på barselslovens § 9, som siger, at far eller medmor har ret til at påbegynde forældreorlov indenfor de første 14 uger efter fødsel.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 26. jul 2016, 07:39

Jeg tager i øvrigt det hele hos os.
Jeg er udflytningsramt og har i den forbindelse forhandlet mig til lønstigning og 3 måneders løn som bonus for at være ansat 12 måneder efter udflytningen. Udlytningen sker 1. januar '17 og jeg har termin 21. januar... Så med 14 + 32 + ferieafholdelse kommer jeg til at score 3 måneders ekstra løn for at flytte med mit job til Jylland uden at flytte med mit job til Jylland :D (og det er ikke planlagt - jeg gik ind i forhandlingerne for at have jobbet i baghånden hvis jeg ikke fandt noget andet og så fandt jeg ud af, at jeg var gravid 3 dage før jeg skulle sige endeligt ja eller nej. Og så sagde jeg selvfølgelig ja...)

Min kæreste må så bruge noget ferie på barsel i stedet. Det ville være for dumt at vinke farvel til bonus for at han kunne holde barsel.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 26. jul 2016, 07:44

Jeg tager også hele barslen her. Manden er jo selvstændig, så han kan planlægge sig lidt ud af at have et par hjemme-arbejdsdage :) Og jeg nåede ikke at finde arbejde efter dimission så jeg kan ligeså godt snuppe hele barslen. Jeg planlægger også at forlænge den så meget som muligt, hvis jeg da kan få lov af udbetaling danmark (?) - det giver selvfølgelig lidt mindre i måneden end hvis jeg tog den som den er, men hellere det og så så meget tid som muligt med prinsessen. Kunne vi få råd, så gik jeg også gerne hjemme med hende til hun fylder 2 - men det kan nok ikke hænge sammen økonomisk.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 26. jul 2016, 07:55

Jeg kommer også til at holde det meste. Det passer så fint med et skoleår. Far tager så minimum 14 dage fra 1 aug 2017. Og så de 14 dage når baby lige er kommet.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 26. jul 2016, 08:02

Jeg er så heldig, at min overenskomst giver mig ret til at gå på barsel 8 uger før end termin med fuld løn, og så får jeg ca. 6 måneder efter fødslen med fuld løn. Det er jo fantastisk... Jeg tager så yderligere ca. 2 måneder på barselsdagpenge, således at jeg begynder på arbejdet igen når baby er ca. 8 måneder. Min mand tager 14 dage umiddelbart efter fødslen, og tager så 3 måneder fra baby er 7,5 måned - 10,5 måned. Vi får dermed 14 dage sammen, hvor han kan få overdraget opgaven ( :-D ), og så bruges de sidste 14 dage af hans barsel på at køre Klint ind i vuggestue/dagpleje.

Synes det er planlagt super godt... Det koster dog en del penge i forhold til, hvad vi normalt ville få udbetalt, at gå ned på dagpengesats... Det er ca. 50.000 kr. mindre udbetalt.
Men penge er bare penge... og vi har heldigvis en buffer, som sagtens kan bære det. Afbetalingen på boliglånet bliver dog forlænget med et par år pga. det. Men skidtepyt. Til gengæld får vi masser af tid med vores søn, og det har vi begge prioriteret højere end at betale nogle mursten ud så hurtigt som muligt.

Og ved I hvad... Der er under 4 uger til jeg skal på barsel! Og jeg har endda ferie i hele denne uge... Ej, det er helt vildt. Ih, hvor jeg glæder mig. Jeg gider slet ikke tilbage på arbejdet. :lol: Utroligt, hvor meget man kan rykke sig mentalt... De første mange måneder, kunne jeg slet ikke forestille mig at gå fra. Nu kan jeg ikke vente på min barsel. Det er helt vildt, som min holdning har taget en 180 graders drejning.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 26. jul 2016, 08:09

Jeg gad virkelig godt snart på barsel også. Det her med at være udflytningsramt trækker virkelig tænder ud... Tæller totalt ned til december!
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lisen82
Indlæg: 79
Tilmeldt: 27. jun 2016, 14:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 38

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lisen82 » 26. jul 2016, 08:27

primle skrev:Jeg er faktisk også lidt i tvivl om hvad vi skal pakke. Jeg må lige undersøge det lidt nærmere. Min veninde, som lige har født på Skejby, fik at vide at de selv skulle medbringe saftevand, hvis man ville have det under fødslen :nerve:

Ellers tænker jeg umiddelbart:
- tøj til baby
- bleer
- tøj til mor
- snacks til under fødslen
- dyne til baby
- ???


Hold da op de spare da virkelig,Hvis man selv skal have saft med! :wacko: Men tak for dine i input til tasken! :gogo:
Må lige snakke med min JM om det i næste onsdag.

Mht barsel så er det også mig der tager al barslen,kæresten tager de første 14 dage sammen med os.Det samme gjorde vi sidst. Han fortalte sin chef termin da vi havde været til NF. Sidst fødte jeg en lørdag en uge fra termin,der ringede han samme dag så holdt barsel i 14 dage der fra.

Synes varmen er helt ulidelig i disse dage! :tie: pyha!
I morgen skal jeg til scanning,lillebror skal vægtscannes så er spændt på hvor meget han vejer nu. Synes han fylder en del efterhånden,og det er blevet ret tungt! Er 34+0 i dag..

Og tillykke med den gode scanning Godtnavn! :)
Senest rettet af Lisen82 26. jul 2016, 08:29, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Graviditet"