Lækker, sund mad uden grøntsager?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf limitededition » 26. jul 2016, 18:31

Guldfisk skrev:Hønsekødssuppe på kogevand fra grøntsager (nogen af vitaminerne kommer med).

Måske sådan noget, hvis krydderurter og fisk er tilladt:
https://diynag.wordpress.com/2013/04/22 ... kartofler/


Tak for begge forslag! Det kunne godt godkendes tror jeg :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Wizzze » 26. jul 2016, 18:37

HappyPaww skrev:Sørgeligt...

Men det må vel være noget med noget magert kød (kalkun eller kylling) eller fisk og så med noget kartoffelhalløj eller grove kulhydrater til, og en let dip (fx baseret på Skyr) eller sauce til. Men rigtig sundt bliver det jo aldrig...

Spiser han krydderurter, løg, hvidløg osv der i det mindste dage kan give noget smag?


Også cirka hvad jeg tænker, fisk og kylling, og tilbehør med kartofler, bønner, fuldkorn og god brug af krydderurter, persille, hvidløg, chili, ingefær og rosmarin.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Pixie88 » 26. jul 2016, 18:39

Ok jeg har en anden idé. Hvad hvis du laver en god steg der intervalsteges med forskellige grøntsager, blender grønstagerne og kommer dem med i sovsen når den jævnes? De suger skyen og smager ikke rigtig af grønt længere. Det gør jeg altid og kræsne mænd der af princip ikke kan lide grønt, har altid ædt spandevis af sovsen.
Måske lave en lille portion sovs med grøntsagerne i, ved siden at den 'rigtige' sovs. Så kan han jo altid smage.

Jeg er klar over det ikke handler om at få ham til at spise grønt, men måske du med tiden kunne overtale ham til at afprøve forskellige ting, ved siden af den mad han godt kan lide?
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf limitededition » 26. jul 2016, 18:52

Pixie88 skrev:Ok jeg har en anden idé. Hvad hvis du laver en god steg der intervalsteges med forskellige grøntsager, blender grønstagerne og kommer dem med i sovsen når den jævnes? De suger skyen og smager ikke rigtig af grønt længere. Det gør jeg altid og kræsne mænd der af princip ikke kan lide grønt, har altid ædt spandevis af sovsen.
Måske lave en lille portion sovs med grøntsagerne i, ved siden at den 'rigtige' sovs. Så kan han jo altid smage.

Jeg er klar over det ikke handler om at få ham til at spise grønt, men måske du med tiden kunne overtale ham til at afprøve forskellige ting, ved siden af den mad han godt kan lide?


Tak for forslaget. Jeg vil helt sikkert forsøge at få ham til at spise grøntsager. Måske bare ikke lige første gang, men sådan løbende! :)
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf LadyFox » 26. jul 2016, 19:02

Hvis vennen er en voksen mand, så synes jeg ikke det er i orden at prøve at snyde grønsager i ham når han siger at det ikke er noget som han spiser. Og så synes jeg egentlig det er irrelevant om han bliver syg af det eller ej. Man bliver nødt til at respekterer at folk lever forskelligt, og man faktisk godt må vælge at leve sit liv på en mindre sund måde, hvis man har lyst.
33
...
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Lulu » 26. jul 2016, 19:12

Kunne du lave nogle kikærter eller bønner til? Det kan jo ikke blive sundt-sundt uden grøntsager, men så ville der da være lidt.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Kattefjæs » 26. jul 2016, 19:17

Det er vel hans eget valg at leve på den måde. :gruble: Eller har han bedt om hjælp til at leve sundere?

Umiddelbart lyder det som mission impossible hvis ikke du vil snyde det i ham, men det virker lidt barnligt.
6
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf limitededition » 26. jul 2016, 19:35

Kattefjæs skrev:Det er vel hans eget valg at leve på den måde. :gruble: Eller har han bedt om hjælp til at leve sundere?

Umiddelbart lyder det som mission impossible hvis ikke du vil snyde det i ham, men det virker lidt barnligt.


Han vil gerne tabe sig.... har prøvet at snakke med ham om at prøve det med grøntsager men det er lidt svært.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Kattefjæs » 26. jul 2016, 19:42

limitededition skrev:
Han vil gerne tabe sig.... har prøvet at snakke med ham om at prøve det med grøntsager men det er lidt svært.


Ærligt talt... Det ER mission impossible hvis dét er hans indstilling.

Personligt ville jeg ikke gide lave mad til nogen med så begrænset et indtag. Og hvis han vil tabe sig, så må han ændre livsstil - og for at ændre livsstil må han ændre indstilling.

Det tror jeg ikke at du, uanset de bedste intentioner, kan gøre ret meget ved. Det skal komme indefra.
4
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jul 2016, 19:46

Hvad spiser han dagligt?
Jeg ville ærlig talt bare servere det han selv ville spise dagligt og ikke gøre noget som helst andet ud af det.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf avdotja » 26. jul 2016, 19:48

Spiser han flåede tomater (som f.eks. i lasagne)? Så er det måske muligt at lave en gryderet med tomat og kikærter?

Derudover er jeg overrasket over hvor mange der giver udtryk for at TS da bevidst skal snyde sin ven til at indtage noget han klart har meldt ud at han ikke ønsker at indtage.
5
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf IrmaPigen » 26. jul 2016, 19:50

Hvordan får han det fysisk dårligt?

Kvalme? Hovedpine? Allergisk udslet? Mavepine?
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf superboa » 26. jul 2016, 19:56

Hvad med friske bær - blåbær, hindbær, jordbær o.s.v.- er de dømt ude?
Og hvad med tørret frugt - rosiner, abrikoser o.s.v. - er de også dømt ude?

Men ellers ville jeg lave noget tilbehør a'la f.x. en salat med bulgur eller quinoa med hakkede krydderurter, mandler og evt. tørret abrikos i, og f.x. med laks til. Eller ganske enkelt (som andre foreslår) lave den mad han plejer at spise - helt uden grønt :)
1
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf limitededition » 26. jul 2016, 20:02

Han plejer at spise ris og kylling eller junkfood....
jeg prøver egentlig bare at hjælpe ham lidt i gang, og så tage det lidt af gangen og forhåbentlig få implementeret grøntsager. Jeg vil absolut ikke snyde ham og i behøver ikke kunne forstå hvorfor jeg vil prøve at hjælpe ham. :)
Han får kvalme og svedeture (det er ikke helt unormalt, har læst om det før)
Bær og tørrer frugt er jeg ikke helt sikker på, må lige høre ham ad.
1
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf limitededition » 26. jul 2016, 20:03

avdotja skrev:Spiser han flåede tomater (som f.eks. i lasagne)? Så er det måske muligt at lave en gryderet med tomat og kikærter?

Derudover er jeg overrasket over hvor mange der giver udtryk for at TS da bevidst skal snyde sin ven til at indtage noget han klart har meldt ud at han ikke ønsker at indtage.


Det ved jeg ikke :gruble: det må jeg lige høre ham om.
Jeg kommer helt sikkert ikke til at snyde ham! Jeg vil bare prøve at præge ham i en sundere retning. :)
1

Tilbage til "Mad og drikke"