Lækker, sund mad uden grøntsager?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Charly » 26. jul 2016, 20:12

Hvis han spiser frugt og krydderurter, kunne du lave en salat med vandmelon, fetaost og friske basilikumblade.
1
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf HappyHippo » 26. jul 2016, 20:13

Man kan sagtens tabe sig uden at spise grøntsager, men det bliver han ikke sundere af. Tager han i det mindste vitaminer og mineraler?
0
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf limitededition » 26. jul 2016, 20:25

HappyHippo skrev:Man kan sagtens tabe sig uden at spise grøntsager, men det bliver han ikke sundere af. Tager han i det mindste vitaminer og mineraler?


Det tror jeg ikke :gruble:
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 26. jul 2016, 20:26

At blive fysisk dårlig af grøntsager er jo ikke en mindre tåbelig udmelding end at man bliver fysisk dårlig af mælk og kulhydrat (med mindre man lider af cøliaki eller lign.) imo. og selv om jeg kan rulle en smule øjne af begge dele, så synes jeg at det er helt ok at respektere det uanset hvor uenig man så end måtte være og synes at 'man ved bedre'.
Det er respektløst at skjule ting og snyde folk, uanset hvordan man gør det - og jeg ville selv blive rasende hvis folk gjorde det ved mig, uanset min vildfarelse - folk skal være modtagelige overfor information og selv tage stillig, og ikke snydes til noget som helst.

Nå, men den moraliserende tale til side, så ville jeg enten lave en fantastisk lasagne (med både hvidløg og krydderurter), hjemmelavet bechamel osv. hvor du så kan lave en tomatsalat eller anden salat til dig selv ved siden, eller en moussaka på lam uden aubergine (men med kartoffel og hj. lavet bechamel) og igen en salat ved siden.
Hvis det er sommervarmt så steg et par lækre bøffer, evt. på grillen og lav en god kartoffelsalat til (og alm. salat ved siden).
9
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf limitededition » 26. jul 2016, 20:32

Velvet-Goldmine skrev:At blive fysisk dårlig af grøntsager er jo ikke en mindre tåbelig udmelding end at man bliver fysisk dårlig af mælk og kulhydrat (med mindre man lider af cøliaki eller lign.) imo. og selv om jeg kan rulle en smule øjne af begge dele, så synes jeg at det er helt ok at respektere det uanset hvor uenig man så end måtte være og synes at 'man ved bedre'.
Det er respektløst at skjule ting og snyde folk, uanset hvordan man gør det - og jeg ville selv blive rasende hvis folk gjorde det ved mig, uanset min vildfarelse - folk skal være modtagelige overfor information og selv tage stillig, og ikke snydes til noget som helst.

Nå, men den moraliserende tale til side, så ville jeg enten lave en fantastisk lasagne (med både hvidløg og krydderurter), hjemmelavet bechamel osv. hvor du så kan lave en tomatsalat eller anden salat til dig selv ved siden, eller en moussaka på lam uden aubergine (men med kartoffel og hj. lavet bechamel) og igen en salat ved siden.
Hvis det er sommervarmt så steg et par lækre bøffer, evt. på grillen og lav en god kartoffelsalat til (og alm. salat ved siden).


Tak! :) Hvis man Googler SED spiseforstyrrelse er det muligt at det virker lidt mindre tåbeligt
Uanset hvad vil jeg i hvert fald respektere det. :)
Super gode forslag! Tak for det! :)
2
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Akehurst2 » 26. jul 2016, 20:45

limitededition skrev:
Velvet-Goldmine skrev:At blive fysisk dårlig af grøntsager er jo ikke en mindre tåbelig udmelding end at man bliver fysisk dårlig af mælk og kulhydrat (med mindre man lider af cøliaki eller lign.) imo. og selv om jeg kan rulle en smule øjne af begge dele, så synes jeg at det er helt ok at respektere det uanset hvor uenig man så end måtte være og synes at 'man ved bedre'.
Det er respektløst at skjule ting og snyde folk, uanset hvordan man gør det - og jeg ville selv blive rasende hvis folk gjorde det ved mig, uanset min vildfarelse - folk skal være modtagelige overfor information og selv tage stillig, og ikke snydes til noget som helst.

Nå, men den moraliserende tale til side, så ville jeg enten lave en fantastisk lasagne (med både hvidløg og krydderurter), hjemmelavet bechamel osv. hvor du så kan lave en tomatsalat eller anden salat til dig selv ved siden, eller en moussaka på lam uden aubergine (men med kartoffel og hj. lavet bechamel) og igen en salat ved siden.
Hvis det er sommervarmt så steg et par lækre bøffer, evt. på grillen og lav en god kartoffelsalat til (og alm. salat ved siden).


Tak! :) Hvis man Googler SED spiseforstyrrelse er det muligt at det virker lidt mindre tåbeligt
Uanset hvad vil jeg i hvert fald respektere det. :)
Super gode forslag! Tak for det! :)


Jeg prøvede at Google - så lærte jeg også noget nyt i dag.

Men hvis det det, du mistænker, så synes jeg først og fremmest, du skal støtte ham i at gå i behandling, og så lade maden komme i anden række.
9
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Kattefjæs » 26. jul 2016, 20:57

Hvis der er tale om at han er decideret spiseforstyrret, så er der ikke rigtig noget du kan gøre for at hjælpe ham. Det skal komme fra ham selv; at han erkender at det er problematisk for hans liv og tager valget om at gøre noget ved det og søge hjælp. Og det kan du så støtte ham i - men du kan ikke som sådan gøre noget for at ændre på ham/hans tilstand.

Jeg kan sagtens forstå HVORFOR du gerne vil hjælpe ham, men tror ikke du kommer langt med det hvis ikke han selv er motiveret og aktivt opsøger professionel hjælp.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jul 2016, 21:36

Jeg kan kun tage hatten af for, at du respekterer ham og hans tilgang til mad. Det andet er ikke en dyt anderledes, end at snyde animalske produkter i en veganer.

Man kan sagtens lave fedtfattige variationer af frikadeller, lasagne, boller i karry, der fint kan laves uden løg, så der synes jeg, du skal starte. Lækkert fedtfattigt kød med kartofler, ris eller pasta. Risene kan evt. være de brune og pasta fås jo også i fuldkornsvarianter.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jul 2016, 22:21

Jeg er fuldstændig enig i, at du ikke skal snyde noget i din ven. Det er, synes jeg, både uetisk og dumt. Det er vel meningen, at du skal inspirere ham til en kostomlægning, og hvad skulle han så bruge fup-retter til? Han ville jo alligevel ikke lave dem selv.

Når det er sagt, vil jeg mene, at det, du som hans ven allerbedst kan hjælpe med, er at anbefale og støtte ham i at få professionel hjælp. En spiseforstyrrelse kan han ikke selv kurere, og det kan du heller ikke.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. jul 2016, 23:43

jeg bliver lidt nysgerrig... Kan han fortælle hvorfor han har det sådan?
Er det tanken om grøntsagerne i maden
Er det smagen af forskelligt grønt
Er det konsistensen af forskelligt grønt
Er det et barndomstraume hvor div. grøntsager er tvunget i ham og skulle spises først, som har sat sig med egentligt ret store konsekvenser?


jeg har det f.x. ret svært med almindelige kogte kartofler, med mindre der er sovs til!
Det er både smag, konsistens og lugten af dem der tricker mig, og det er helt klart en barndomsting. Vi får derfor sjældent alm. kogte kartofler i vores hjem.

At søge professionel hjælp synes jeg er et godt forslag, - og det kunne være sådan noget som hypnose der skulle til, hvis man tror på den slags, men hvor der arbejdes med underbevidstheden og de følelser og stemninger der er bundet op på maden, her specifikt de sunde ting.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Lulu » 27. jul 2016, 05:48

Jeg tænkte på i aftes om du måske i stedet for at lave en salat ved siden af skulle skære nogle grøntsags strimler? Ex agurk, peberfrugt og gulerødder til at starte med. Måske han får lyst til at prøve noget, hvis det ikke er blandet sammen med alt muligt andet. Hvis han slet ikke spiser grøntsager kender han jo heller ikke rigtig forskellen på de forskellige grøntsager så måske det er nemmere for ham hvis det ikke er blandet sammen for netop at lære de forskellige smage at kende. Og hvis de så bare står på en fælles tallerken på bordet mens i spiser er der heller ikke det store pres på at han skal spise dem, mere at han kan hvis han får lyst. Du kan jo et lave noget humus, dip eller andet til som de kan dyppes i også.
2
Mamaseraptor
Indlæg: 1281
Tilmeldt: 26. okt 2015, 06:24
Kort karma: 97
Likede indlæg: 1434

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Mamaseraptor » 27. jul 2016, 06:16

Måske skulle du prøve at lave en beignet dej til at dyppe forskellige grønsager i og friturestege dem, måske de glider ned.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jul 2016, 06:23

Hvorfor skal han lære at spise grøntsager? Skal veganere så også bare lære at spise animalske produkter og mennesker med cøliaki at spise gluten?
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf Tobywan » 27. jul 2016, 06:38

Fru Sunshine skrev:Hvorfor skal han lære at spise grøntsager? Skal veganere så også bare lære at spise animalske produkter og mennesker med cøliaki at spise gluten?


Der er ret stor forskel på at undlade at spise på grund af religion, og undlade at spise på grund af sygdom eller allergier. Hvis ens madreligion gør at man er fejlernæret, så har man jo et eller andet sted et problem, som man på et eller andet tidspunkt bliver nødt til at forholde sig til.

Hvis han gerne vil tabe sig og leve sundere, så er det unægteligt svært at undgå grønsager helt. Slankekure der udelukker hele fødevaregrupper, er som regel meget kortsigtede, og vil sundshedsmæssigt ikke være et godt valg, hvis der er ønske om langvarig ændring af livsstil.

Ingen skal læres eller tvinges til at spise noget de ikke vil, men ofte ligger der jo noget andet bag, når man vælger at helt udelukke en fødevaregruppe. Hvis han gerne vil tabe sig langvarigt og samtidigt leve sundere, bliver han jo nødt til at forholde sig til det på et eller andet tidspunkt. Det er ikke nødvendigvis nu, for som andre skriver skal det jo komme fra ham selv.
12
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Lækker, sund mad uden grøntsager?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jul 2016, 06:56

Fru Sunshine skrev:Hvorfor skal han lære at spise grøntsager? Skal veganere så også bare lære at spise animalske produkter og mennesker med cøliaki at spise gluten?


Jeg er enig i, at han ikke skal lære noget som helst, for læring kræver, at man har forudsætningerne til at tage imod den pågældende undervisning.
Det har han ikke, hvis han lige nu lider af en spiseforstyrrelse. En ven til en anoretiker kan heller ikke lære ham/hende at spise varieret og nok.

Jeg må indrømme, at jeg heller ikke forstår forslagene med at servere grøntsager i ren form for ham, da det jo ikke handler om, at han ikke tidligere har haft adgang til den type mad. Hvorfor skulle han pludselig kunne magte at smage på gnavegrønt eller lignende, blot fordi hans veninde sætter det foran ham? Og han i øvrigt har bedt om inspiration til mad uden grøntsager?

Jeg kan godt forstå, hvorfor det på nogen kan virke barnligt eller pjattet at have et angstpræget forhold til frugt og grønt, men det er som sådan ikke usædvanligt, at vi mennesker reagerer overdrevent irrationelt på et eller andet (edderkopper, højde, osv.). Her bliver det "bare" meget mere dominerende for personens liv, fordi det kan ende i fejlernæring og dermed gøre uoprettelig skade på mandens krop (jvf. at han sandsynligvis ikke tager vitamintilskud og har levet sådan her i årevis). Derfor skal det tages alvorligt. Ikke fordi han skal normaliseres og "lære at spise som en voksen".
11

Tilbage til "Mad og drikke"