Forpligtelser ved fraflytning af lejebolig

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Forpligtelser ved fraflytning af lejebolig

Indlægaf Lover-Moses » 27. jul 2016, 19:40

Hey

Jeg står i den situation, at jeg har købt hus, og derfor skal fraflytte min lejede lejlighed. Jeg er dog i tvivl om love/regler på dette område. Sagen er den, at jeg i mandags havde udlejer inde og kigge, så vi kunne finde ud af hvad der skulle gøres. Han siger så, at der bare skal males vægge og lofter. Fint tænker jeg, det gør jeg sammen med min mor samme dag, samt tirsdag. Jeg er så sådan skruet sammen, at jeg ikke kan efterlade et svineri, så jeg gør køkken og badeværelse rent, samt støvsuger hele lejligheden. Skriver så til udlejer at vi er færdige her igår tirsdag, hvortil han så svarer, at jeg lige skal huske at skrubbe gulvene med sæbespånevand. Det havde han nemlig gjort inden jeg flyttede ind. Det aner jeg ikke om han så rent faktisk har gjort, gulvene er så gamle og grimme at man ikke kan se at der er vasket gulv. Men jeg gør det så alligevel, og tænker at nu må det være fint.

Han har så i dag onsdag været nede og kigge, og alt er simpelthen forkert. Køkkenskabe er ikke tømt eller rengjort (ok der er en skraldespand og noget opvaskegrej, men der ER gjort rent), vinduer er ikke pudset (svært udvendigt da det er på 2. sal), ovnen er ikke gjort rent (var den heller ikke da jeg flyttede ind), bad er ikke afkalket i brusekabine (var helt gult da jeg flyttede ind), vinduskarme er ikke gjort rene (sikkert rigtigt nok, skal have kigget efter) og malerarbejdet mener han der ikke er malet kanter alle steder, og flere steder er der kun udført rep. Dette er noget fis, da jeg selv har malet alle kanter, og ved at min mor har rullet alle vægge og lofter. Desuden var der ikke malet kanter før, da dette var meget tydeligt.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg står i den her situation. Jeg har læst lejekontrakten, og der står at ved fraflytning skal der udarbejdes en rapport mht. hvad der skal laves, og at der ikke kan aftales at lejligheden skal afleveres i bedre stand end ved indflytning. Jeg mener jo allerede nu, at lejligheden er i væsentlig bedre forfatning end da jeg flyttede ind, men har intet bevis på det. Tilgengæld har udlejer ikke udarbejdet en rapport mht. hvad der skal laves, det blev aftalt mundtligt.

Hvad gør jeg her? Er det bare at bide i det sure æble og komme igang, med fare for at han finder på mere, eller skal jeg bare nægte, og forlange mit depositum tilbage?

Det skal lige siges, at lejligheden generelt er i dårlig stand, gamle ubehandlede gulve, døre der binder/har revner/vender forkert, vinduer med begyndende råd, der i øvrigt ikke har været malet i x-antal år (= meget grimme). Altså en ejendom der fremstår i generelt misvedligeholdt stand.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Forpligtelser ved fraflytning af lejebolig

Indlægaf Juki » 27. jul 2016, 19:54

Er det privat eller via en boligforening?

Uanset hvad skal du bede om det hele på skrift. Det er selvfølgelig træls og lidt for sent nu, men i tilfælde af at udlejer kommer på andre tanker og mener at der pludselig er mere der skal gøres.

Blev der ikke lavet en rapport over lejemålets fejl og mangler ved indflytning?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Forpligtelser ved fraflytning af lejebolig

Indlægaf Lover-Moses » 27. jul 2016, 19:59

Nej der blev ikke lavet indflytningssyn, og jeg har heller ikke taget billeder af lejligheden da jeg flyttede ind. Desværre. Nu foregår al kommunikation jo over sms, så lidt skriftligt har jeg dog, men vi gik lejligheden efter sammen, så den del er mundtligt.
0

Tilbage til "Bolig"