Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Viskelæder » 17. jan 2016, 18:41

Jeg skal spare op til en stor rejse til næste sommer (2017). Det er dog mega svært, fordi min økonomi er ren lort pt. :wacko:
0
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Yossarian » 20. jan 2016, 19:20

Jeg sparer ikke op til noget bestemt, men til at pengene er der, når jeg behøver dem til et eller andet. Derudover også til min alderdom og til dårlige tider, hvis jeg skulle blive ramt af sygdom eller andre vanskeligheder, livet måtte bringe, så jeg ved, at jeg også har noget materielt at stå imod med, så at sige. Kort sagt sparer jeg op til mere tryghed.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Mani » 20. jan 2016, 20:25

Dikus skrev:Jeg synes, det er sjovt, når folk svarer "Ja, jeg sparer op til rejser, bryllup m.m.". Det er i min optik et "Nej, jeg sparer ikke op" :genert:

For det er jo penge, man bruger.

Jeg sparer ikke op, fordi jeg bruger det hele på rejser og konfirmation de næste to års tid.

Før det brugte jeg det hele på min mands ledighed og en ny, brugt bil.

Efter det??? Mon så ikke, jeg finder andre gode ting at bruge pengene på :cool: Det er jeg nemlig vildt god til! Heldigvis er jeg også god til at holde mig til kun at bruge det, jeg tjener. Uanset om jeg tjener 17 tkr. eller 80 tkr. om måneden. Jeg regulerer bare på størrelsen af ny bil, fest, ferier og mandens mulighed for at lave ingenting :cool:

Indtil man har brugt dem er de vel en opsparing? Og Wizze spørger jo også om hvad man spare op til.

Jeg sparer op til alderdommen og en længere rejse end der lige kan trækkes ud af det vanlige budget. Ikke at vi ikke rejser derudover.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Mani » 20. jan 2016, 20:32

Dikus skrev:
Mani skrev:
Dikus skrev:Jeg synes, det er sjovt, når folk svarer "Ja, jeg sparer op til rejser, bryllup m.m.". Det er i min optik et "Nej, jeg sparer ikke op" :genert:

For det er jo penge, man bruger.

Jeg sparer ikke op, fordi jeg bruger det hele på rejser og konfirmation de næste to års tid.

Før det brugte jeg det hele på min mands ledighed og en ny, brugt bil.

Efter det??? Mon så ikke, jeg finder andre gode ting at bruge pengene på :cool: Det er jeg nemlig vildt god til! Heldigvis er jeg også god til at holde mig til kun at bruge det, jeg tjener. Uanset om jeg tjener 17 tkr. eller 80 tkr. om måneden. Jeg regulerer bare på størrelsen af ny bil, fest, ferier og mandens mulighed for at lave ingenting :cool:

Indtil man har brugt dem er de vel en opsparing? Og Wizze spørger jo også om hvad man spare op til.

Jeg sparer op til alderdommen og en længere rejse end der lige kan trækkes ud af det vanlige budget. Ikke at vi ikke rejser derudover.


Jo altså. Hvis man sparer op i mere end et års tid, tænker jeg. Ellers er det jo bare en budgetpost i budgettet det år :blush:

Nååå - jamen så er vi enige :)
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Maria86 » 15. maj 2016, 10:16

Til et højskoleophold :sol: Det koster 50000 kr :puke: :nerve: Det bliver et ophold for livet :sol: så ses i den sammenhæng er 50000 ikke er mange penge :blomst:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf IrmaPigen » 16. maj 2016, 06:18

Ja, jeg sparer op. Jeg kan godt lide at have lidt økonomiske polstring. Man ved aldrig, hvad der sker.

Pt. sparer jeg det op, som jeg kan undvære. Og det jeg tjener på et ekstra job.
0
Flowergirl
Indlæg: 152
Tilmeldt: 12. maj 2016, 11:18
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Flowergirl » 7. jun 2016, 21:28

Fælles sparer vi begge herhjemme op til ting som ferie, uforudsete regninger og til at lave på huset. Derudover skal vi også gerne til at spare op til bryllup - hvilket nok vil tage nogle år.

For mig selv vil jeg gerne spare op til en macbook samt til plastikkirurgi da jeg gerne vil have fixet min næse.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7370

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Neenah » 26. jun 2016, 22:38

Vi sparer op til udbetalingen på et hus (langsigtet) og til ferier (kortsigtet). Lige om lidt bliver opsparingerne dog tømt ud, da vi bliver nødt til at købe en ekstra bil.
0
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf sortkaffe » 27. jun 2016, 22:52

Ja
Jeg sparer op til udbetaling til et hus.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2016, 14:02

Vi drømmer både om båd, bryllup og børn (I ved, de tre b'er). Så opsparingen er ikke til en speciel af de ting, men det er rart at have en opsparing så tingene er muligt når det bliver aktuelt (allerede til foråret går vi på barsel og falder voldsomt i indtægt, så det er rart at have en opsparing der kan dække hvis køleskab, vaskemaskine og ovn bryder sammen samtidig).

Slapper bedst af når der står mindt 30.000, (vi ejer ikke bolig så derfor behøver opsparingen ikke være større) men glæder mig nu til den er 50+ om et par måneder :)
0
Aaliya81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 45

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Aaliya81 » 27. jul 2016, 23:04

Der er lige røget erstatning ind på min konto - jeg har ikke engang lyst til at brug dem, men istedet bare sidde på netbank og glæde mig over at der er lidt retfærdighed til
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Ficus » 28. jul 2016, 08:49

Vi har 3 fælles opsparinger.
- En til rejser der ikke bare købes for budget, fx har vi planlagt 3 måneders ferie i slut 2017.
- En til bryllup (2018)
- En til huskøb (forhåbentlig 2017-2018)

Derudover har jeg min egen opsparing til ingenting, finder nok ud af en dag hvad de spares op til :blush: på den overfører jeg ca. 10% af de penge jeg har tilbage efter faste udgifter og overførsler. + jeg dagen før løn overfører hvad jeg har tilbage på min konto :)
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Tobywan » 28. jul 2016, 10:03

Ballademager skrev:
Dikus skrev:
Ballademager skrev:Pyha, vi har lige fået bekræftet, at behovet for opsparing er der, hvis der sker noget uventet. Der kom pludselig uforudsete udgifter til hus på 20.000 og så lige en regning til kærestens bil på 8.500. Er glad for, at vi havde lidt polstring :genert: Ellers havde det, sagt på godt jysk, været træls.


Det er møg-irriterende.

Men sådan noget, jeg kalder en del af budgettet. Her er der i den grad taget højde for uforudsete udgifter - ellers risikerer man jo at knække nakken :tie:

Ingen opsparing her. Men krydsede fingre for, der er råd til terminen, når den forfalder :cool:


Jeg ville ikke kunne sove om natten, hvis vi ikke havde opsparing eller lagt budgettet sådan, at der helt sikkert altid er til termin :genert:


Det synes jeg også lyder meget risikabelt.

Det er helt i orden at tage højde for vedligehold og uforudsete udgifter i budgettet, som enhver anden post. Som minumium bør man altid være klar over hvad der helt specifikt står tilbage til lige netop det. Ellers er der jo risiko for at budgettet går i minus, hvis man bruger mere end der står.

Vi har eksempelvis vedligehold på bil og hus i vores budget. Pengene bliver godt nok på budgetkontoen, men jeg er hele tiden klar over hvor meget der er reserveret, så den dag regningen kommer, bliver der ikke trukket mere fra budgettet end der står. Skal der laves en stor reparation som går ud over det reserverede beløb, må vi tage resten fra vores opsparing, eller vente, hvis ikke der er penge nok.

Har derudover altid en buffer på opsparingen til de "rigtige" udforudsete udgifter, da hus og bil mere er vedligehold, som man ved kommer på et eller andet tidspunkt.
Senest rettet af Tobywan 28. jul 2016, 10:06, rettet i alt 1 gang.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Lulu » 28. jul 2016, 10:05

Vi sparer som sådan ikke op. Vi overfører lidt mere til budgetten månedligt end nødvendigt, for at have til uforudsete ting, men eftersom vi bor til leje og vores bil er relativt ny med serviceaftale, er det ikke kæmpe store poster vi risikerer at skulle investere i.

Vi sparer ikke op fordi det ikke rigtig kan betale sig. Vi afdrager gæld i stedet. Ca. 70.000 kr er det blevet til siden september. Nu har vi dog "kun" SU-gæld og billån tilbage, som der er fornuftige renter på og en god plan for, så vi begynder nok at spare op til huskøb nu her. Dog ryger vores indkomst en del ned fra oktober og til august næste år (jeg går på barsel og min mand mister hans fagtillæg), så måske vi først begynder at spare op til huskøb næste år i august.

Vi sparer forøvrigt ikke op til ferie mm. Vi afdrog mindre på gæld en måned og havde dermed en stor nok opsparing til vores sommerferie i år.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5236

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf girl_beat » 28. jul 2016, 10:14

Vi har lige brugt en pæn del af opsparingen på bryllup - resten står bare urørt og har ikke noget specifikt formål som sådan :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Privatøkonomi"