Sørine Gotfredsen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Sørine Gotfredsen

Indlægaf HerErJeg » 28. jul 2016, 04:08

Sognepræsten er gået i krig med Andreas Bo, som hun mener er fordummende i debatten omkring terror og hvorvidt religion skal drages ind i tragedien, så der kan laves 'pray for... "kampagner og lignende.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/mediek ... -magttinde
Jeg tænker hvad det er for et sogn, der vil acceptere en præst som på ingen måde rummer mennesker med en anden mening end sig selv?
Jeg har læst andre debatter startet af Sørine, og ve den som vover at gå imod.

Andreas Bo får på puklen for at være dum og uuddannet, ligesom alle andre komikere.
Lige nøjagtig fordi hun er præst og derved både repræsenterer en religion (som ellers er næstekærlig) og har en menighed i sin kirke som lytter til præstens ord om søndagen og tager dem med hjem, så burde hun i den grad afstå for direkte personangreb, for ingen har patent på at være mere korrekt end andre, når det handler om diffuse bløde værdier.

Hvad tænker du om denne "komiske' sag?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Sørine Gotfredsen

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jul 2016, 05:26

Jeg bemærker først og fremmest, at de egentlig, set med mine øjne, er ret enige og fremfører en kritik af samme fænomen, nemlig tidens hyppige lemmingereaktioner, hvor følelse trumfer viden og rigtig stillingtagen.

Personligt tror jeg ikke på bøn, og jeg kunne derfor ikke drømme om at dele den type opslag, som Andreas Bo nævner. Ligesom han har jeg dog på fornemmelsen, at andre, der heller ikke normalt har tiltro til bønnens effekt, alligevel får trykket på del-knappen, fordi de i øjeblikket føler for at være en del af eventen, så at sige. Eller i det hele taget bare føler et eller andet, hvilket åbenbart fritager dem fra at praktisere den grundlæggende holdning, de har til i dette tilfælde bøn.

På samme måde har jeg det ligeson Sørine Gotfredsen umådeligt svært med kendte, der har en mening om alt muligt uden tilsyneladende at have tilstrækkelig viden om det, de mener noget om. Ja, holdningen må de selvfølgelig gerne have; det er behovet for udbredelse, som bekymrer mig. Den lave selvkrtik, der øjensynlig, igen, bunder i, at det er ok at mene noget, hvis bare man FØLER for det.
Jeg er også fuldstændig enig i, at programmer som Aftenshowet bygger på samme præmis, nemlig at opsnuse de bedste føle-historier og invitere de involverede i studiet til en snak om - følelser. Det kan være udmærket, når det gælder menneskelivets nære aspekter, men når det handler om mere komplekse, samfundsmæssige emner, oplever jeg, at manglen på videnskompetencer ofte skriger til himlen.

I Andreas Bos tilfælde sker mekanismen desværre også. Han laver egentlig en fin, lille refleksion over ordene «pray for», men så strækker han beklageligvis emnet for langt ved at gøre bøn lig med religion uden at argumentere for dette. Her virker det på mig, som om han så at sige lige bøvser en følelse tilsidst i stedet for at holde sig til det, han kan argumentere for. Jeg siger ikke, at han ikke kan-kan argumentere for det med religionen, det aner jeg ikke noget om, men hsn vælger i hvert fald at stoppe sin video uden at gøre det, hvilket, tror jeg, faktisk er det, der får Sørine Gotfredsen til for alvor at se rødt.

Jeg finder ligesom dig tonen i hendes indlæg krads, og for mig er det dårlig argumentation at anklage komikere over en bred kam uden at være konkret og lige sende en fuldstændig «gratis», dvs. uforklaret, stikpille i Anders Breinholts retning, for det er da om noget også følelsesbøvser, men jeg mener til gengæld ikke, at hun som præst ikke MÅ skrive sådan. For det første er hun stadig en privatperson med dertilhørende ytringsfrihed; for det andet tilhører hun en gammelluthersk gren af folkekirken, hvor skarpe holdninger er fuldstændig accepterede.
4
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16249
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Sørine Gotfredsen

Indlægaf icelady » 28. jul 2016, 12:44

Jeg plejer at klikke væk, når jeg ser hendes navn.

Synes hun er så usympatisk og galde-spredende, så det halve kunne være nok. Det kan såmænd godt være, jeg er enig med i mange af hendes pointer, men hendes retorik gør, at jeg ikke engang gider finde ud af om jeg er enig med hende.

At hun udtaler sig er vel ikke ensbetydende med, at hun udtaler sig som præst? Hun kan jo godt udtale sig som privatperson.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Sørine Gotfredsen

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2016, 13:12

Jeg har syntes, det har været interessant at høre hendes synspunkter, de gange hun har været i DR2 eller News (måske kun i mindre doser ...)

Men i denne sag er nok på Andreas Bos side :) Jeg er ikke religiøst opdraget, så hvis jeg kan siges at "bede", er det kun sådan noget indre "prøve at være i samklang med et-eller-andet"-agtigt. Det ligger ret fjernt fra mig at man skulle bede i den forstand at bestille bestemte samfundsudviklinger eller gøre Guden opmærksom på hans forpligtelser til at være god ved de dræbte, efterladte eller lignende.

Men bølgen er nok stærkt amerikansk inspireret. Her siger vi jo normalt: "Vores tanker går til ...", mens i USA har de altid sagt: "Our thoughts and prayer are with ..."
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Sørine Gotfredsen

Indlægaf paint » 28. jul 2016, 13:39

Normalt, muter jeg per automatik lyden, når den kære Sørine, toner frem på skærmen. Jeg har hørt hendes holdninger fremført, før – og jeg er ikke bare uenig med hende – dét ville nemlig normalt ikke afholde mig fra at lytte alligevel. Men hun er så gennemført usympatisk, i sin måde at kommunikere på, at det næsten ikke er til at holde ud at lægge ører til.

Jeg har ikke det fjerneste imod mennesker med stærke holdninger, men hun virker (på mig) decideret ondskabsfuld. Og det er ikke bare, når det drejer sig om religion, men mindst, i lige så høj grad, når det drejer sig om politik, hvor hun har nogle holdninger, der får mig til at tænke på Ayn rand. (overdrivelse fremmer forståelsen)

Mindre medfølende og næstekærlig person, skal man vist lede længe efter. At hun overhovedet er præst, står for mig som noget af en gåde. Præster, skal selvfølgelig have lov til at have private meninger. Men der burde dog, for præster, være en anelse sammenhæng mellem, deres gerning og deres menneskesyn. (Gad vide om hun også prædiker, tænderskærende og med et ansigtsudtryk, der ser ud som om, hun har lyst til at kvæle folk?)

MEN, jeg vil alligevel give hende ret i denne kritik, hun her disker op med. Andreas Bo, har vist ikke forstået ret meget af hvad religion er og med den 'kendthedsfaktor', han kan trække på, burde han vel, i det mindste sætte sig ind i emnet eller undlade at komme med udtalelser, offentligt.

Selvfølgelig, har han lov til at mene, hvad han mener. Men han burde begrænse udbredelsen af meninger, i dén kvalitet, til vennekredsen under private former. Man kan selvfølgelig hævde, at han bare udstiller sin egen uvidenhed. Men som Sørinen, siger, det påvirker en masse mennesker, som slavisk følger det som kendte mennesker lukker ud også, når det er det rene..hmm...host.. der lukkes ud.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Sørine Gotfredsen

Indlægaf HerErJeg » 28. jul 2016, 15:29

Jeg vil gerne give Andreas Bo ret på følgende måde. Ved første terrorangreb svømmer Facebook over med 'bed for' og Je Suis osv..
Her hjemme er der fakkeltog, fællesskab når det er finest. Respekt for ofrene og deres familier.
Men med den hyppighed der sker noget med for tiden, så bliver det lige meget. Det laver en overskrift, men medfølelsen driver ikke ud til de offentlige kanaler. Katastrofen er lige stor 1.gang som ved nr. 99, men som de travle mennesker vi er, så kan vi jo ikke tage os af alting der sker.
Andreas Bo efterlyser handling. Den bedste handling ville vel være ingen reaktion? Vi går fakkeltog og synger sange, holder i hånd, og siger at vi ikke vil lade os skræmme.
Men set fra terroristens synspunkt, så er det meget synligt at vi er blevet ramt godt og grundigt, og det er de faktisk rigtig godt tilfredse med.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Sørine Gotfredsen

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2016, 21:35

Men jeg synes, det er meget interessant, når nogen har lidt usædvanlige synspunkter med usædvanlige begrundelser.
Jeg syntes også, det var interessant, da Søren Krarup (som den eneste) for nogle år siden begyndte at argumentere for, at menneskerettigheder var i modstrid med religionen! :gruble:
0
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Sørine Gotfredsen

Indlægaf Goozilla » 30. jul 2016, 11:21

paint skrev:Normalt, muter jeg per automatik lyden, når den kære Sørine, toner frem på skærmen. (...)

Selvfølgelig, har han lov til at mene, hvad han mener. Men han burde begrænse udbredelsen af meninger, i dén kvalitet, til vennekredsen under private former. Man kan selvfølgelig hævde, at han bare udstiller sin egen uvidenhed. Men som Sørinen, siger, det påvirker en masse mennesker, som slavisk følger det som kendte mennesker lukker ud også, når det er det rene..hmm...host.. der lukkes ud.


Det er sjovt, den refleks har jeg også udviklet! :-D

Mht. det sidste, så trækker han da naturligvis på sin kendthedsfaktor, men det gør han jo ikke risikofrit. Der er mange kendte, som har bevæget sig ned af den vej og pludselig begynder at gå i minus på deres like-ability fordi folk får "nok". At det så påvirker en masse mennesker, der slavisk følger alt det lort som kendte måtte lukke ud, tja... Det er hun vel kun mopset over, fordi de bevæger sig ind på det, der ellers tidligere var hendes professions enemærker.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!

Tilbage til "Livets forhold"