Hvorfor omskæring af drenge ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Sangius » 28. jul 2016, 18:48

Det er hul i hovedet, at forsøge at forsvare at fjerne dele af raske børn. Det KAN ikke forsvares. Forhuden har en funktion, og det er derfor den er en del af os - og mange, mange andre pattedyr. Det er ikke OK, at fjerne funktionelle dele af kroppen, på grund af tradition.

Folk må som udgangspunkt selv bestemme over deres krop, og det bør ikke være lovligt at ændre noget permanent. Af samme årsag må man jo ikke tatovere på børn, eller f.eks. skære øreflippen af, hvis man synes det er pænest, eller har den tradition.

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man ikke kan forstå dette.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Flora » 28. jul 2016, 18:58

Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:Hvad med de børn som skal leve efter den kristne overbevisning? Skal de ikke selv have lov til at vælge?

Det skal siges, at jeg hverken er for eller imod omskæring af børn. Jeg prøver blot at forholde mig objektiv.



De har også lov at vælge anderledes når de er blevet voksne hvis de ikke ønsker at leve efter den kristne tro. En omskæring kan ikke gøres om hvis barnet ikke ønsker det som voksen. Det synes jeg er en ret væsentlig forskel.

Du har igennem ét helt liv fået påduttet dig en religion - og det kan i hvert fald ikke slettes. Så i begge scenarier får vedkommende påduttet noget man ikke har bedt om og som ikke kan ændres.

Jeg forstår mildest talt ikke, at folk ikke kan se udover deres egne næsetip.


Nej, tiden fra man blev født til man er gammel nok til at vælge selv kan selvfølgelig ikke slettes. Men man kan trods alt tage et aktivt valg om ikke at fortsætte med at leve efter religionen. Man kan ikke tage et valg om ikke at være omskåret hvis først man er blevet det.

Enig, men retfærdiggøre det så de 18 år af ens liv i scientology?? Og jeg tror nu ikke det er så let, som i får det til at lyde. NU er jeg scientology i morgen er jeg ikke. Hvis man har levet i det miljø i 18 år, så er det sgu ikke noget man bare fra den ene dag til den anden smider fra sig - psyken.


Nu er der jo ingen der siger det nødvendigvis er forfærdeligt at blive opdraget religiøst. Selvfølgelig findes der ekstreme religioner og der skal vi da også via lovgivning sikre os at disse børn ikke mishandles. Helt "normal" religion tænker jeg ikke er direkte skadeligt for barnet og det kan jo så tage et valg som voksen hvis det ikke ønsker religionen. Men jeg er da helt enig i det ikke er noget man bare gør. Det er da selvfølgelig en process hvor man finder ud af hvordan man gerne vil leve. Pointen var bare at man KAN gøre det hvis man ønsker det, hvilket der jo også er mange der har gjort.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Oveditlevsen » 28. jul 2016, 19:13

Culpøs skrev:
Oveditlevsen skrev:http://www.bt.dk/danmark/danske-laeger-omskaering-af-drenge-er-lemlaestelse

Det er en artikel fra bt, men den siger alligevel alt.
Uanset om det bliver udført med baggrund i religion/tradition, så er det lemlæstelse.


https://www.youtube.com/watch?v=iTslmQGxE60

Set fra en anden vinkel (spændende).

Fint input, det ændrer dog ikke noget for mig, fagkundskabens (lægernes) viden er det essentielle her.
Derudover svarer jeg ikke på flere indlæg fra dig i denne tråd grundet din debatstil.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf HappyPaww » 28. jul 2016, 19:19

Man fratager midlertidigt forældremyndigheden hos Jehovas Vidner, hvis deres barn har brug for blodtransfusion.
Dette fordi det er skadeligt for barnet at pådutte noget der påvirker dem fysisk pga kultur/religion.

Akkurat det samme burde gøre sig gældende ift. omskæring.
4
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf HappyPaww » 28. jul 2016, 19:29

Derudover er jeg i øvrigt imod at små børn får huller i ørerne ;) Synes det bør kunne vente til barnet er ældre - fx omkring konfirmationsalderen - så det selv kan holde det rent, ikke leger så aktivt som mindre børn osv.
0
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Bluemoon » 28. jul 2016, 19:57

At omtale omskæring af drengebørn som lemlæstelse og mishandling er en direkte hån mod de børn, der rundt omkring i verden, rent faktisk BLIVER udsat for mishandling og lemlæstelse. Folk burde virkelig sætte sig mere ind i tingene. Det andet er simpelthen for pinligt...
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf HappyPaww » 28. jul 2016, 20:07

Bluemoon skrev:At omtale omskæring af drengebørn som lemlæstelse og mishandling er en direkte hån mod de børn, der rundt omkring i verden, rent faktisk BLIVER udsat for mishandling og lemlæstelse. Folk burde virkelig sætte sig mere ind i tingene. Det andet er simpelthen for pinligt...

Jeg kan komme i tanke om andet der er pinligt...
1
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Bluemoon » 28. jul 2016, 20:09

Jeg kan komme i tanke om andet der er pinligt...


Okay.
0
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Goozilla » 29. jul 2016, 10:22

Culpøs skrev:Du har igennem ét helt liv fået påduttet dig en religion - og det kan i hvert fald ikke slettes. Så i begge scenarier får vedkommende påduttet noget man ikke har bedt om og som ikke kan ændres.

Jeg forstår mildest talt ikke, at folk ikke kan se udover deres egne næsetip.


Det kommer vel an på, hvem man kigger på, når man kommer ud over sin næsetip? Jeg kigger som regel først og fremmest på dem, som det går ud over, fremfor dem som har en kulturel holdning til spørgsmålet.

For mig handler det mest om hvorvidt handlingen er irreversibel eller ej. Jeg godtager gerne dit argument om, at en stærk religiøs opvækst kan være umulig at komme helt af med og at det med stor sandsynlighed vil påvirke én resten af livet. Forskellen i mine øjne er bare, at du efter en religiøs opvækst har mulighed for senere i livet at tage et aktivt fravalg, uanset at din opvækst vil følge dig resten af livet. Du kan med andre ord aktivt lægge afstand til dette og ændre kurs, hvorimod det kan være svært at finde sin forhud og sy den på igen.

Jeg synes også, at dit klip med Krashnik var interessant, selvom han mødte en noget tam modstand i debatten. Der ER nemlig rent hygiejne- og sundhedsmæssigt ingen argumenter for eller imod omskæring af raske drengebørn i den moderne vestlige verden. Der hvor der som sagt er en forskel er, at det er en irreversibel handling, som kan være svær at definere konsekvenserne af, da de færreste omskårede mænd (ikke drenge) har prøvet at leve både med og uden forhud. Der findes få undersøgelser, der er gået i dybden med dette, men der synes at være en klar forringelse af følelsen ved sex, simpelthen fordi der sker en forhorning af glans og fordi mange nervender sidder direkte i forhuden. Ikke alene blotter man en slimhinde, der ikke er beregnet til at være blottet, man skærer simpelthen også direkte følsomme dele af penis af.
Jeg synes personligt, at man som forælder skylder sig selv at sætte sig ind i, at man altså nedsætter nydelsen af en væsentlig livskvalitet ved sit barns voksne liv (sex), når man beslutter sig for rituelt at skære dele af sit drengebarns penis af. Så selvom visse på halvhysterisk vis afviser at debattere, når sammenligningen med kvindelig omskæring kommer på banen, så er der altså stadigvæk nogle nyttige paralleller. Kvindelig omskæring foregår oftest på en langt mere barbarisk vis og med større konsekvenser for kvinder rent psykisk og fysisk, men det ændrer altså ikke ved, at omskæring af raske børn (M/K) uden lægelig grund er og bliver kønslemlæstelse.
9
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Aspargsen » 11. aug 2016, 12:50

Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:Jeg forstår mildest talt ikke, at folk ikke kan se udover deres egne næsetip.


Det problem kunne jo nemt løses man kunne jo bare skære den af,
det er jeg sikker på af Bluemoon ikke ville have nogen problemer med


Forstår bare ikke af man da man ville forbyde omskæring i stedet for af skrive "kvindelig omskæring" i loven bare havde nøjes med af skrive "omskæring" så det også ville havde være forbudt af omskære drenge
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4057
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3667

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 12. aug 2016, 05:13

Aspargsen skrev:
Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:Jeg forstår mildest talt ikke, at folk ikke kan se udover deres egne næsetip.


Det problem kunne jo nemt løses man kunne jo bare skære den af,
det er jeg sikker på af Bluemoon ikke ville have nogen problemer med


Forstår bare ikke af man da man ville forbyde omskæring i stedet for af skrive "kvindelig omskæring" i loven bare havde nøjes med af skrive "omskæring" så det også ville havde være forbudt af omskære drenge
BilledeSmilies når de er bedst.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"