Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Torn » 28. jul 2016, 09:18

Pandesteg skrev:
Torn skrev:Hvordan undgår I kødpålæg til jeres rugbrød? Jeg spiser næsten altid hamburgerryg som pålæg, men jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød. Jeg bryder mig ikke om nøddepostej, avocado eller tomat og kartoffel som pålæg. Derimod er jeg rigtig glad for flødeost, men ved ikke om det er så meget bedre end forarbejdet kød.


Om flødeost er bedre kommer vel an på, hvad årsagen er til at du gerne vil undgå forarbejdet kød? :)
Jeg spiser tit hummus på rugbrød - det kan man også toppe med peberfrugt/tomat/agurk og evt. nogle syltede rødløg eller grillede peberfrugter eller hvad man nu føler for.


Jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød, fordi jeg gerne vil spise mindre salt, mættet fedt, nitrit og for at spise mindre kød. Det er ikke af etiske overvejelser. Jeg tænker, at jeg vil erstatte noget af svinkødpålægget med fugl, men jeg vil gerne spise mindre kød, så der mangler jeg ideer. Hummus elsker jeg, så det var et godt bud.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Pandesteg » 28. jul 2016, 10:03

Torn skrev:
Pandesteg skrev:
Torn skrev:Hvordan undgår I kødpålæg til jeres rugbrød? Jeg spiser næsten altid hamburgerryg som pålæg, men jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød. Jeg bryder mig ikke om nøddepostej, avocado eller tomat og kartoffel som pålæg. Derimod er jeg rigtig glad for flødeost, men ved ikke om det er så meget bedre end forarbejdet kød.


Om flødeost er bedre kommer vel an på, hvad årsagen er til at du gerne vil undgå forarbejdet kød? :)
Jeg spiser tit hummus på rugbrød - det kan man også toppe med peberfrugt/tomat/agurk og evt. nogle syltede rødløg eller grillede peberfrugter eller hvad man nu føler for.


Jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød, fordi jeg gerne vil spise mindre salt, mættet fedt, nitrit og for at spise mindre kød. Det er ikke af etiske overvejelser. Jeg tænker, at jeg vil erstatte noget af svinkødpålægget med fugl, men jeg vil gerne spise mindre kød, så der mangler jeg ideer. Hummus elsker jeg, så det var et godt bud.


Så synes jeg personligt fint, at du kan erstatte med flødeost :) Det er også lækkert med en æggemad.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jul 2016, 10:13

Torn skrev:Jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød, fordi jeg gerne vil spise mindre salt, mættet fedt, nitrit og for at spise mindre kød. Det er ikke af etiske overvejelser. Jeg tænker, at jeg vil erstatte noget af svinkødpålægget med fugl, men jeg vil gerne spise mindre kød, så der mangler jeg ideer. Hummus elsker jeg, så det var et godt bud.


Når du godt kan lide hummus, synes jeg, at du skal prøve at gå i en helsekostbutik og blive vejledt omkring lignende vegetarisk smørepålæg.
Der er virkelig forskel på, hvordan sådan noget smager, og der skal nok være mere efter din smag.
Jeg boede engang et halvt år hos en vegetarisk familie og blev meget positivt overrasket over alle de muligheder, der er. Såvidt jeg husker, er fx. champignon- og tomatpostej godt. Altså det er to forskellige produkter :D
Jeg er også glad for peanutbutter på rugbrød. Og bananmadder. Hvis du ikke kan lide grøntsager som pålæg pga. den ferske smag, kan du se, om det bliver bedre, hvis brødet er smurt med pesto. aioli, tapenade eller andet i den stil.
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf getitright » 28. jul 2016, 10:19

Torn skrev:Hvordan undgår I kødpålæg til jeres rugbrød? Jeg spiser næsten altid hamburgerryg som pålæg, men jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød. Jeg bryder mig ikke om nøddepostej, avocado eller tomat og kartoffel som pålæg. Derimod er jeg rigtig glad for flødeost, men ved ikke om det er så meget bedre end forarbejdet kød.


Urtekram har noget virkelig lækkert smørepålæg, som de kalder for sandwich spread. Det kan fås med rødbede og peberrod, tomat og urter og basilikum. Kan i hvert fald anbefale de to sidste. :)
Hvis du ikke laver hummus selv, kan jeg også anbefale Aldis varianter. Der er tre forskellige: En almindelig, en spicy og en med græskar. Den med græskar er virkelig lækker!
1
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Feline
Indlæg: 233
Tilmeldt: 23. jul 2016, 17:25
Kort karma: 8
Likede indlæg: 306

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Feline » 29. jul 2016, 18:27

Torn skrev:Har I en god opskrift på vegetarisk lasagne?


Jeg har lavet denne et par gange, og den er god:

http://www.louisesmadblog.dk/super-laek ... k-lasagne/
0
To be known is an ache, that never goes away.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Æble » 30. jul 2016, 07:55

Torn skrev:Hvordan undgår I kødpålæg til jeres rugbrød? Jeg spiser næsten altid hamburgerryg som pålæg, men jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød. Jeg bryder mig ikke om nøddepostej, avocado eller tomat og kartoffel som pålæg. Derimod er jeg rigtig glad for flødeost, men ved ikke om det er så meget bedre end forarbejdet kød.


Æggemad (evt med rejer)

Fiskepålæg, fx:
Makrel i tomat
Røget makrel
Varmrøget laks rørt med Mayo og purløg
Røget laks med røræg
Fiskefilet
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Spjaerten » 30. jul 2016, 07:59

Æble skrev:
Torn skrev:Hvordan undgår I kødpålæg til jeres rugbrød? Jeg spiser næsten altid hamburgerryg som pålæg, men jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød. Jeg bryder mig ikke om nøddepostej, avocado eller tomat og kartoffel som pålæg. Derimod er jeg rigtig glad for flødeost, men ved ikke om det er så meget bedre end forarbejdet kød.


Æggemad (evt med rejer)

Fiskepålæg, fx:
Makrel i tomat
Røget makrel
Varmrøget laks rørt med Mayo og purløg
Røget laks med røræg
Fiskefilet


Og ikke at forglemme tun med Mayo, peber og agurkeskiver. Min mest foretrukne mad.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Wizzze » 30. jul 2016, 08:15

Spjaerten skrev:
Æble skrev:
Torn skrev:Hvordan undgår I kødpålæg til jeres rugbrød? Jeg spiser næsten altid hamburgerryg som pålæg, men jeg vil gerne spise mindre af det forarbejdede kød. Jeg bryder mig ikke om nøddepostej, avocado eller tomat og kartoffel som pålæg. Derimod er jeg rigtig glad for flødeost, men ved ikke om det er så meget bedre end forarbejdet kød.


Æggemad (evt med rejer)

Fiskepålæg, fx:
Makrel i tomat
Røget makrel
Varmrøget laks rørt med Mayo og purløg
Røget laks med røræg
Fiskefilet


Og ikke at forglemme tun med Mayo, peber og agurkeskiver. Min mest foretrukne mad.


Man kan også undvære tun og mayo, og bare nøjes med agurk og peber, det er en af mine favorit rubbere.
Skivet jordbær med lidt peber er også fint på et stykke rugbrød.

Hytteost med peber og radise er også en god mad, der går fint på både rugbrød eller knækbrød.

Et stykke kold æggekage, med lidt frisk purløg og en delt cherrytomat ovenpå, er også en god mad.

Og endelig kan man jo bruge skivet vegetar frikadeller eller hakkebøffer, som pålæg på samme måde som de kødfulde versioner, f.eks. med lidt agurkesalat ovenpå.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Torn » 30. jul 2016, 09:19

Tak for alle de gode bud :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Juki » 15. aug 2016, 09:53

Genial tråd! :gogo:

Jeg vil også gerne blive bedre til at spise mindre kød, da alle mine måltider stort set kredser om og indeholder kød.

Men jeg synes det er lidt en jungle at finde ud af hvad man kan erstatte kød med for stadig at blive mæt. Jeg vil gerne blive bedre til at lave nogle nye og vegetariske retter, i stedet for at det "bare" er kødet der er erstattet af noget grønt fx. Hvis I forstår hvad jeg mener? :genert: For jeg er ret fantasiløs.

Samtidig så har jeg irriteret tyktarm, så jeg vil gerne prøve om det kan hjælpe at spise mindre kød, men det giver jo lidt ekstra udfordringer i forhold til at der er noget jeg tåler dårligere end andet.

Er der mon nogen med samme problematikker? :genert: Eller kender til nogle madblogs eller opskriftsbøger, der er vegetariske, men tager udgangspunkt i det?

(Håber det er okay at jeg spørger her i tråden, i stedet for at oprette en ny :))
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Æble » 15. aug 2016, 10:32

Soyabønne pasta er genialt synes jeg. Det kan man spise med tomatsovs fx og stadig blive proteinmæt.

Er blevet glad for nøddefars (variationer over temaet hakkede nødder, svampe og soltørrede tomater).
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Æble » 15. aug 2016, 10:34

Synes forøvrigt det er fint at fortsætte tråden, så er alle input samlet.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf Stars » 15. aug 2016, 10:53

Juki skrev:Genial tråd! :gogo:

Jeg vil også gerne blive bedre til at spise mindre kød, da alle mine måltider stort set kredser om og indeholder kød.

Men jeg synes det er lidt en jungle at finde ud af hvad man kan erstatte kød med for stadig at blive mæt. Jeg vil gerne blive bedre til at lave nogle nye og vegetariske retter, i stedet for at det "bare" er kødet der er erstattet af noget grønt fx. Hvis I forstår hvad jeg mener? :genert: For jeg er ret fantasiløs.

Samtidig så har jeg irriteret tyktarm, så jeg vil gerne prøve om det kan hjælpe at spise mindre kød, men det giver jo lidt ekstra udfordringer i forhold til at der er noget jeg tåler dårligere end andet.

Er der mon nogen med samme problematikker? :genert: Eller kender til nogle madblogs eller opskriftsbøger, der er vegetariske, men tager udgangspunkt i det?

(Håber det er okay at jeg spørger her i tråden, i stedet for at oprette en ny :))


Jeg foretrækker røde linser.
Nogle opskrifter har jeg det også fint med kikærter.
De der almindelige bønner, man bruger i chili con carne bryder jeg mig ikke om, og jeg er ikke kommet i gang med at smage andre typer.

Men hvordan en irriteret tyktarm har det med bønner og linser, ved jeg ikke noget om.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf OberstNasig » 15. aug 2016, 20:00

Vi spiser kød 2-3 gange om ugen og har gjort det længe.

Jeg synes egentlig at det vigtigste er at skrue op for fx krydderier og forskellige konsistenser for at gøre det interessant.
Fx supper på purerede grøntsager med grønt drys og ristede græskarkerner, nødder eller crutoner.

Så laver jeg ret ofte frikadeller af forskellige rodfrugter eller quinoa. Sidstnævnte kan smage meget umami-ish.
Det kan betale sig at undersøge det indiske køkken, hvor der er en del vegetariske retter og der er saftsuema smæk på smagen.

Vi lader det primære i måltidet være fx quinoa, perlespelt, ris, amarant, perlebyg og forskellige bønner. Det smager fx rigtig godt og er meget nemt at lave en ret i ovnen med auberginer, kanelstænger og kikærter. Vi laver også ofte sammenkogte retter med vin, grøntsager og bønner.

Postejer i ovnen med ris og grøntsager er også rigtig lækkert. Samme med gratin. Kan varmt anbefale den postej, der indeholder nødder, champignon og ris.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Vegetar/ kød ud af fokus - inspiration

Indlægaf OberstNasig » 15. aug 2016, 20:09

FruDulle skrev:
OberstNasig skrev:Vi spiser kød 2-3 gange om ugen og har gjort det længe.

Jeg synes egentlig at det vigtigste er at skrue op for fx krydderier og forskellige konsistenser for at gøre det interessant.
Fx supper på purerede grøntsager med grønt drys og ristede græskarkerner, nødder eller crutoner.

Så laver jeg ret ofte frikadeller af forskellige rodfrugter eller quinoa. Sidstnævnte kan smage meget umami-ish.
Det kan betale sig at undersøge det indiske køkken, hvor der er en del vegetariske retter og der er saftsuema smæk på smagen.

Vi lader det primære i måltidet være fx quinoa, perlespelt, ris, amarant, perlebyg og forskellige bønner. Det smager fx rigtig godt og er meget nemt at lave en ret i ovnen med auberginer, kanelstænger og kikærter. Vi laver også ofte sammenkogte retter med vin, grøntsager og bønner.

Postejer i ovnen med ris og grøntsager er også rigtig lækkert. Samme med gratin. Kan varmt anbefale den postej, der indeholder nødder, champignon og ris.


Har du et link til postejer?


Jeg plejer at bruge denne opskrift-->http://ensdtand.bloggersdelight.dk/2013/10/champignonpate-med-ris-og-hasselnodder/
0

Tilbage til "Mad og drikke"