Laver du madplan?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Madplan?

Ja
28
44%
Nej
21
33%
Delvist, forklar gerne
14
22%
 
Afgivne stemmer: 63
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Laver du madplan?

Indlægaf Spjaerten » 30. jul 2016, 08:36

Jeg er nysgerrig.
Der er intet der minder om plan i min husholdning.
Jeg spiser det jeg lyster. Prøver naturligvis at bruge de madvarer jeg har og køber ofte dato kød som så bestemmer kød delen.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Flora » 30. jul 2016, 08:42

Jeg laver ikke madplan. Jeg kan simpelthen ikke sidde en søndag f.eks og beslutte hvad jeg skal spise torsdag. Det ender alligevel bare med jeg så ikke har lyst til det alligevel. Jeg spiser det jeg har lyst til og handler som regel ind til det løbende. Prøver selvfølgelig også at bruge hvad jeg har af rester :).
0
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Marichen12 » 30. jul 2016, 08:44

Jeg har det som Flora - min appetit er meget betinget af hvad jeg har lyst til på dagen. Vi sørger dog for at have fyldt op på basisvarer og især grøntsager og så køber vi også datokød i løbet af ugen.
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6708
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Laver du madplan?

Indlægaf FrøkenM » 30. jul 2016, 08:45

Jeg forsøger at lave madplaner hver uge. Det går ikke altid lige godt, men her i sommer hvor der er ferie og dermed fri fra studie, er det heller ikke super vigtigt. I hverdagen hvor jeg har studie, træning og frivilligt arbejde og mange andre ting, er det en vigtig del af planlægningen for mig.

Derudover bruger jeg madplan for at kunne strukturere mine indkøb og spare penge. Det er en rimelig vigtig grund til at jeg bruger madplan for jeg vil gerne spise godt selvom jeg har et SU budget at gøre det på :)
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12730
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Guilded_Lily » 30. jul 2016, 09:12

Min mand er som Marichen og Flora. Han vil gerne, vi laver en plan, for han kan godt se den positive indflydelse på vores konti, det har - men det ender ofte med, han er spontan og gør et eller andet, så han ikke er hjemme og derfor køber snask på hjemvejen eller ikke gider spise det, vi andre har fået og køber andet i stedet. Pisseirriterende, for det løber altså op!

Nu er han blevet optaget på studie i Odense, så han er hjemmefra 6-17/18 hver dag. Dvs. jeg omkommer af stress, hvis der ikke er lavet madplan OG handlet stort ind i weekenden, for jeg kan ikke nå at handle alle dage på vej hjem efter unger, der skal hentes i institution - og jeg handler yderst sjældent med børn efter kl. 16!
0
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Marichen12 » 30. jul 2016, 09:19

Guilded_Lily skrev:Min mand er som Marichen og Flora. Han vil gerne, vi laver en plan, for han kan godt se den positive indflydelse på vores konti, det har - men det ender ofte med, han er spontan og gør et eller andet, så han ikke er hjemme og derfor køber snask på hjemvejen eller ikke gider spise det, vi andre har fået og køber andet i stedet. Pisseirriterende, for det løber altså op!

Nu er han blevet optaget på studie i Odense, så han er hjemmefra 6-17/18 hver dag. Dvs. jeg omkommer af stress, hvis der ikke er lavet madplan OG handlet stort ind i weekenden, for jeg kan ikke nå at handle alle dage på vej hjem efter unger, der skal hentes i institution - og jeg handler yderst sjældent med børn efter kl. 16!


Forskellen er nok at vi stortset aldrig køber takeout og hvis jeg handler på vej hjem, er det før jeg henter.

Forstår godt at mange er glade for madplaner, vi har også prøvet, men det fungerer bare ikke for os :)
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Wizzze » 30. jul 2016, 10:08

Vi prøver at lave madplaner, men vi lever ikke et liv der er struktureret nok til at overholde dem :blush: Enten fordi planer ændrer sig, vejret spiller ind eller vi bare får lyst til noget andet :genert:

Så ud af sådan en 7 dages plan er det måske 4-5 dage der bliver til noget. Men har vi fået indkøbt til retterne, så er der mad som skal bruges, for ikke at skulle smides ud. Og så griber forrige uges madplan ind i næste uges madplan, og skaber til kaos og forvirring.

I denne uge f.eks. fik vi et udskåret lam, som gav inspiration til denne madplan:
M: koldskål
T: Lammekoteletter
O: Shepherds Pie
T: Krebinetter
F: Aftale ude
L: Lammekrone
S: Kødbolle produktion + rester

Mandag til torsdag holdt vi, men så igår skulle vi have været ude hos nogle venner, men sygdom aflyste den aftale, så vi blev hjemme med film og serier og spiste madder, hvor bl.a. resten af krebinetterne røg.
Jeg er kedelig denne weekend og skal arbejde, så fruen er i stedet kørt til Jylland og lammekronen og det hakkede kød til kødbollerne er kommet i fryseren. Jeg regner med at resterne af Shepherds Pie bliver min aftensmad i dag, og så må jeg finde ud af noget til i morgen, som nok ender med noget takeaway mistænker jeg.
Men så er der en lammekrone og nogle kødboller som griber ind i næste uges madplan, som i øvrigt ikke findes, for vi plejer at lave den i løbet af weekenden, hvor vi også skæver til om der er nogen gode tilbud vi skal handle ind i løbet af ugen. Men som sagt mangler husets frue, så madplanen må vente.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Torn » 30. jul 2016, 10:15

Nej. Jeg synes ikke, det er nødvendigt. Det hjælper ikke på tid, struktur eller økonomi, så det er nemmere at lade være. Ligeledes kan jeg godt lide en lidt spontan tilgang til det, jeg vil spise.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Wizzze » 30. jul 2016, 10:27

Torn skrev:Nej. Jeg synes ikke, det er nødvendigt. Det hjælper ikke på tid, struktur eller økonomi, så det er nemmere at lade være. Ligeledes kan jeg godt lide en lidt spontan tilgang til det, jeg vil spise.


Men ender det så ofte ikke med at man roterer mellem mange af de samme retter igen og igen? :gruble:

Jeg synes noget af det madplaner er gode til, er at man får planlagt (og forberedt indkøb til) nogle retter, som man bare ikke lige spontant kommer i tanke om.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Rapfisk » 30. jul 2016, 10:33

Jeg ville gerne, fordi jeg ved, at det hjælper både min sundhed og pengepung. Det bliver sjældent til noget, fordi jeg ikke er så struktureret.

Hvad angår det med at overholde, tænker jeg, at det går godt i spænd med at købe stort ind og se, hvornår man har lyst til hvad. Der er jo ingen, der siger, at man ikke kan udskyde frikadellerne til torsdag, hvis man har mere lyst til pasta om mandagen.

Jeg har altid noget nemt, fx forårsruller og muslinger, i fryseren, så jeg kan improvisere på dage, hvor jeg kommer sent hjem. Det er en madplan i mit hjem i hvert fald nødt til at tage højde for.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Laver du madplan?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. jul 2016, 10:44

Jeg har mere en fryser- og lagerplan baseret på relevante tilbud og datovarer, som jeg hver uge vælger retter ud fra. Mine indkøb er altså en kombination af «hamstring» og køb af de friske varer, jeg har brug for til min aktuelle madplan, som jeg i øvrigt sjældent følger dag til dag. Det er mere noget med, at der en gang om ugen bliver købt ind til 5-6 dage, og det plejer så at række til en uge, fordi der undervejs sker uforudsete ting.

Det ville stresse mig at handle dagligt, og det er meget sjældent, at jeg ikke har lyst til noget af det mad, jeg har at vælge imellem på min plan. Jeg forestiller mig også, at det ville være så dyrt for mig at leve sådan, at jeg ikke længere ville have råd til engang imellem at købe take out og gå ud og spise.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Torn » 30. jul 2016, 11:01

Wizzze skrev:
Torn skrev:Nej. Jeg synes ikke, det er nødvendigt. Det hjælper ikke på tid, struktur eller økonomi, så det er nemmere at lade være. Ligeledes kan jeg godt lide en lidt spontan tilgang til det, jeg vil spise.


Men ender det så ofte ikke med at man roterer mellem mange af de samme retter igen og igen? :gruble:

Jeg synes noget af det madplaner er gode til, er at man får planlagt (og forberedt indkøb til) nogle retter, som man bare ikke lige spontant kommer i tanke om.


Der er nogle gengangere, som vi får hver uge. Men ellers, nej. Jeg bliver meget inspireret af, hvad der skrives om herinde og googler lidt rundt. Og så defineres vores madlavning meget af datotilbud.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Laver du madplan?

Indlægaf girl_beat » 30. jul 2016, 11:06

Vi har en ambition om at lave madplan, og det lykkes ca. 5 ud af ugens dage. De øvrige dage er en blanding af at spise ude og spontane aftaler eller lange arbejdsdage. I ferier og hellligdage fungerer det ikke rigtigt med planer :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 504
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 31
Likede indlæg: 654

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Helga1 » 30. jul 2016, 11:17

Vi prøver på vidt muligt altid at lave madplan. Det har hos os stor indflydelse på både økonomi, sundhed og variation af maden. Vi sørger bare for at medtænke hvilke dage, vi er sent hjemme, så vi har rester fra dagen før eller noget hurtigt og nemt at lave :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Pandesteg » 30. jul 2016, 12:15

Jeps, det var et af mine nytårsforsætter og vi har lavet madplan hele året. Det fungerer supergodt for os. Vi laver madplan og handler på nemlig.com om lørdagen og får varer leveret om søndagen. Supplerer op med et par småting i løbet af ugen. Det er så befriende ikke at skulle tænke på mad og indkøb hver eneste dag. Plus jeg sparer en masse tid. Jeg er fan :gogo:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Mad og drikke"